Saldo terugvragen verlopen OV-Chipkaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Maxenmoritz

Saldo terugvragen verlopen OV-Chipkaart

Ongelezen bericht door Maxenmoritz »

Op het moment van dit bericht ben ik al 3 maanden bezig om het saldo terug te krijgen van 2 verlopen OV-Chipkaarten (ongeveer 3 jaar verlopen). Eén kaart staat op naam en één kaart is anoniem.

Na een maand zonder succes te hebben geprobeerd het saldo terug te krijgen via een OV-chipkaart servicepunt, werd mij geadviseerd om de kaarten, samen met een saldo-terugvraagformulier, op te sturen naar de betreffende organisatie. Nadat ik de kaarten aangetekend en verzekerd had verstuurd, heb ik een maand gewacht en toen weer contact opgenomen. De service desk vertelde me dat ik nog even moest wachten, omdat het ongeveer 2 weken duurt om de geretourneerde kaarten te verwerken en daarna nog een paar weken voordat het saldo wordt teruggestort.

Een paar weken later belde ik opnieuw. Toen vroegen ze om de kaartnummers. Helaas had ik door een fout van mij geen kopieën gemaakt. Gelukkig kon ik via het cachegeheugen nog een kaartnummer terugvinden. Ik hoopte dat ze via dat kaartnummer mijn correspondentie konden terugvinden, maar helaas bleef het stil bij OV-Chipkaart.

Deze week heb ik opnieuw gemaild en gebeld. Ik gaf hen nogmaals de track-en-trace code van de verzonden brief in de hoop dat ze een goed postregistratiesysteem zouden hebben. Helaas konden ze deze vraag niet beantwoorden.

Vandaag heb ik weer gebeld. Om tijd te besparen, begon ik direct met het delen van het casenummer. Toch kreeg ik weer vragen waarvan ik de informatie al lang met hen had gedeeld. Toen ik vroeg welke informatie ze nog meer nodig hadden, werd ik in de wacht gezet voor overleg. Na een half uur werd de verbinding verbroken. Vervolgens heb ik een e-mail gestuurd met een beknopt verslag van het telefoongesprek en gevraagd welke informatie ze nog nodig hebben naast wat ik al had gedeeld. Om te voorkomen dat ik weer weken moet wachten, heb ik aangegeven dat ik mijn klacht via andere instanties zal delen (bij deze).

Ik ben benieuwd of er meer mensen problemen hebben met het terugkrijgen van het saldo op verlopen OV-chipkaarten. Ik verneem graag hoe zij dit traject succesvol ten einde hebben weten brengen (positive thinking!)

juliomariner

Re: Saldo terugvragen verlopen OV-Chipkaart

Ongelezen bericht door juliomariner »

Allereerst hoeveel saldo stond er nog op de kaarten?
Doordat u de kaartnummers niet hebt genoteerd is het waarschijnlijk bijna onmogelijk om de kaarten terug te vinden (zeker de anonieme kaart.
Als er geen enorm bedrag meer op stond is het de vraag of het nog zinvol is er veel energie in te steken.

Maxenmoritz

Het was in totaal rond de 35 euro (verdeeld over de 2 kaarten). Persoonlijk vind ik dat nog een aardig bedrag. Daarom hadden wij het ook aangetekend verstuurd. Daardoor weten wij ook op welke dag en het tijdstip waarop de terugvraag formulieren (met daarop de kaarten geplakt) door de instantie zijn ontvangen. Een beetje professioneel bedrijf heeft een postafdeling waarbij de post wordt geopend, gescand (incl scan van de envelop) en gearchiveerd.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik ben benieuwd of er meer mensen problemen hebben met het terugkrijgen van het saldo op verlopen OV-chipkaarten. Ik verneem graag hoe zij dit traject succesvol ten einde hebben weten brengen (positive thinking!)
Ik verwacht niet dat er nog veel mensen op jouw manier hun saldo terug vragen. Dat kan tegenwoordig simpel online worden geregeld https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen (tot 5 jaar na de verloopdatum).

Maxenmoritz

klopt! Ook dat was ook voor ons het pad wat wij zouden moeten doorlopen. Echter bij het aanmelden van de kaart bij de automaat ging het mis. Toen is ons verzocht om via een formulier (https://ov-chipkaart.cdn.prismic.io/ov- ... TLS052.pdf) het restbedrag van de kaart terug te vragen.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Maxenmoritz schreef:
06 sep 2024 22:47
.....Echter bij het aanmelden van de kaart bij de automaat ging het mis. ........
Maar waarom naar een automaat. Gewoon de gegevens invullen en klaar, toch ?

Maxenmoritz

Tja... dat zou ik ook niet weten. Mogelijk omdat de kaart al enige jaren verlopen was. Indien dat niet nodig was, dat hadden we dat zeker niet gedaan.

DvdVK

Ongelezen bericht door DvdVK »

Geen enkel probleem met het terugvragen van het saldo op mijn verlopen OV-chipkaart.
Sterker nog: ik ben hier meerdere malen voor benaderd door het bedrijf.
En samen met de door mij vastgelegde gegevens was het terugvragen een fluitje van een cent.
Binnen een week verwerkt en uitbetaald.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Heb al meerdere keren zonder problemen het saldo van (verlopen) ovchipkaarten terug gevraagd. Heb deze nog nooit hoeven terug te sturen. Ze waren wel geregistreerd in mijn account bij OV-Chipkaart. Dat doe ik altijd ook met anonieme kaarten (die worden gekocht als de eigen kaart vergeten is). Dan kun je altijd het saldo zien ook als ze verlopen zijn.
En waarschijnlijk heeft U het verkeerde formulier gebruikt. U verwijst naar het formulier voor een defecte kaart. Dan moet U de kaart meesturen ter controle. Als U gewoon het formulier voor teruggave van een verlopen kaart gebruikt had was het waarschijnlijk geen probleem geweest.

Plaats reactie