Nederland Dal Vrij Ticket
-
witte angora
Re: Nederland Dal Vrij Ticket
Dan zie je dat gauw genoeg aan je nota, want dan wordt de gewone ritprijs berekend.
Maar je benoemt wel een serieus issue, want er zullen uiteraard hele volksstammen zijn die echt niet weten hoe het werkt, met als gevolg alsnog torenhoge reiskosten die alsnog betaald moeten worden. En ja, wie heeft het dan gedaan???
Als je bijvoorbeeld om 15.50 inchecken, gaat reizen (vanaf 16.00 uur geen Daluren) en je stapt om 17.30 uur uit en je checkt dan uit reis je in de piekuren.witte angora schreef: ↑23 mei 2026 19:46Dan zie je dat gauw genoeg aan je nota, want dan wordt de gewone ritprijs berekend.
Echter het incheckmoment is bepalend voor het tarief.
En als er dan geen controle is in de trein, iedereen welke wel eens met de trein reist weet, controle is er zelden. En dan is er dus geen hoge nota
In Duitsland kan je echt dagen reizen met de trein zonder controle. De conducteurs zijn na de invoer Deutschland Ticket geheel gestopt met controleren, immers "iedereen heeft toch wel zo'n goedkoop ticket".
-
witte angora
Klopt, het incheckmoment is bepalend voor het tarief. Maar als iemand te laat incheckt, zal hij/zij/die toch de volledige nota moeten betalen. Dat gaat helemaal geautomatiseerd. Daar komt echt geen conducteur aan te pas. Die pakt pas zijn bonnenboekje als iemand helemaal geen OV-pas heeft of niet is ingecheckt.
Dat is logisch, immers dan check je in op een moment dat je "reisrecht daluren" niet geldig is.witte angora schreef: ↑24 mei 2026 08:02....Dat gaat helemaal geautomatiseerd. Daar komt echt geen conducteur aan te pas.......
Een compleet andere situatie dan ik aangaf, het doorreizen in de spits met een incheck nog in de daluren.
-
StevieNL81
Op het paaltje staat bij het inchecken of je incheckt met saldo of een abonnement. Dat zelf niet willen lezen is ook een keuze.
witte angora
vindt dit leuk
Het is hopelijk leerzaam voor de overheid. Beter is om gehoor te geven aan het voorstel om alle aow'ers een dalurenkaart voor het ov te geven. Zie https://aowov.petities.nl
Deze huidige oplossing is vooral een kadootje aan de huidige, betalende treinreizigers. De enige automobilisten die er de auto voor laten staan zijn degenen die een paar keer per maand een echt lange reis door het land maken en dat tevoren weten. Maar het overgrote deel van alle autoritjes zijn op middellange afstand.
Het goede van een aowov-kaart is dat deze doelgroep grotendeels (verstokt) automobilist is. Met al hun vaste lasten voor hun auto vergelijken ze alleen de variabele kosten auto versus trein. Waarbij ze een sterke voorkeur hebben voor de vertrouwde eigen omgeving en het comfort van de auto die niet ver van de voordeur klaar staat. Je bent al snel 'dief van eigen portemonnee' door die duurbetaalde auto niet ook te gebruiken. De trein is dan alleen in zeldzame gevallen de winnaar, bij een bestemming in een stadscentrum met hoge parkeerkosten bijvoorbeeld.
Als het echt gratis is (of met €30 in mindering gebracht op de aow) dan 'moet' je wel de trein nemen, want anders ben je dààr een dief van eigen portemonnee.
Met grote maatschappelijke winsten. Omdat het een dalurenkaart is worden veel reisjes in de spits - met zowel auto als trein nu - verplaatst naar de daluren door die kaart. Dat geeft ruimte op de weg en in de trein voor forensen die naar werk of studie moeten reizen en niet kunnen schuiven met tijden. Visite, uitje of afspraken zijn wel te verschuiven.
Deze huidige oplossing is vooral een kadootje aan de huidige, betalende treinreizigers. De enige automobilisten die er de auto voor laten staan zijn degenen die een paar keer per maand een echt lange reis door het land maken en dat tevoren weten. Maar het overgrote deel van alle autoritjes zijn op middellange afstand.
Het goede van een aowov-kaart is dat deze doelgroep grotendeels (verstokt) automobilist is. Met al hun vaste lasten voor hun auto vergelijken ze alleen de variabele kosten auto versus trein. Waarbij ze een sterke voorkeur hebben voor de vertrouwde eigen omgeving en het comfort van de auto die niet ver van de voordeur klaar staat. Je bent al snel 'dief van eigen portemonnee' door die duurbetaalde auto niet ook te gebruiken. De trein is dan alleen in zeldzame gevallen de winnaar, bij een bestemming in een stadscentrum met hoge parkeerkosten bijvoorbeeld.
Als het echt gratis is (of met €30 in mindering gebracht op de aow) dan 'moet' je wel de trein nemen, want anders ben je dààr een dief van eigen portemonnee.
Met grote maatschappelijke winsten. Omdat het een dalurenkaart is worden veel reisjes in de spits - met zowel auto als trein nu - verplaatst naar de daluren door die kaart. Dat geeft ruimte op de weg en in de trein voor forensen die naar werk of studie moeten reizen en niet kunnen schuiven met tijden. Visite, uitje of afspraken zijn wel te verschuiven.
Het probleem met het OV is de onbereikbaarheid. In de stad werkt het wel, maar daarbuiten is het gewoon verschrikkelijk slecht geregeld. Wil je mensen het OV in krijgen, dan moet je dat oplossen. Als ik de bushalte vlakbij mij thuis moet pakken en ik mis de eerste bus van kwart voor 8, dan niet ik anderhalf uur wachten op de volgende. Als ik vervolgens even kijk bij mijn oma in het dorp, daar is de bushalte op 1 kilometer afstand van haar woning. En dan zijn er in dat dorp nog mensen die verder moeten lopen dan dat. Dan kun je oudere mensen wel gratis met het OV laten gaan, maar dan moeten ze ook nog goed ter been zijn.
Als je eenmaal een auto gewend bent, jong of ouder, dan ben je eigenlijk niet het OV meer in te krijgen.
Van "deur tot deur" ben je eigenlijk altijd langer onderweg, bagage dragen, overstappen, wachten op aansluiting en over de vele werkzaamheden, stremmingen en vertragingen nog niet te spreken.
Dan is in de auto springen voor de deur, zonder half doorweekt bij de halte wachten, al een supermoment wat de auto al zo veel beter maakt.
En dan hebben we het nog niet over vieze plakkerige treinen, duistere types, bedelaars, muziek- en mobiellawaai en de lucht van je medereiziger waar je tussen mag staan.
Van "deur tot deur" ben je eigenlijk altijd langer onderweg, bagage dragen, overstappen, wachten op aansluiting en over de vele werkzaamheden, stremmingen en vertragingen nog niet te spreken.
Dan is in de auto springen voor de deur, zonder half doorweekt bij de halte wachten, al een supermoment wat de auto al zo veel beter maakt.
En dan hebben we het nog niet over vieze plakkerige treinen, duistere types, bedelaars, muziek- en mobiellawaai en de lucht van je medereiziger waar je tussen mag staan.
-
J. Deltoer
Ik heb de auto juist de deur uit gedaan. Altijd maar die files, al die werkzaamheden op de weg. Stress, aggressie, bumperklevers, asociale chaufeurs, elkaar inhalende vrachtwagen. En dan moet die auto ook onderhouden worden, autowassen, bandenspanning, oliechecken, hoop tijd voor de keuring, wordt ie afgekeurd of net bij mij die hercontrole. Lekke band als je net wil gaan, of nog erger, onderweg. Brug open, of nog erger brug kapot, daar sta je dan met zijn allen voor de haringvlietbrug, moet er eerst van heinde en ver een monteur komen. Mis je de voorstelling van Hans Theeuwen die je driekwart jaar geleden had geboekt enz enzBL2 schreef: ↑27 mei 2026 10:23Als je eenmaal een auto gewend bent, jong of ouder, dan ben je eigenlijk niet het OV meer in te krijgen.
Nee, ik loop in het zonnetje naar de halte, bus komt voorrijden en rijd me naar het station waar ik me heerlijk laat vervoeren naar mijn bestemming. Onderweg mijn ogen even dicht, een boek lezen... heerlijk.
BL2
en Consumenneke
vinden dit leuk
-
De Posthoorn
Ik was een auto gewend, tig jaar geleden de deur uit gedaan. In de stad e.o. doe ik alles op de fiets en naar mijn werk met het OV, wel 1e klas. Bij vertraging, vastgekleefde asociale figuren op het spoor e.d., werk ik thuis.BL2 schreef: ↑27 mei 2026 10:23Als je eenmaal een auto gewend bent, jong of ouder, dan ben je eigenlijk niet het OV meer in te krijgen.
Dit herken ik niet. Waarschijnlijk praat je de media na en is het niet uit eigen ervaring. Of heb je het over het hoge noorden? Daar kom ik nooit met OV.En dan hebben we het nog niet over vieze plakkerige treinen, duistere types, bedelaars, muziek- en mobiellawaai en de lucht van je medereiziger waar je tussen mag staan.
Consumenneke
vindt dit leuk
Ik heb weekendvrij+40$ dal zes maanden per jaar en vind het prima.
Die nieuwe aanbieding voegt niet zoveel toe.
Die nieuwe aanbieding voegt niet zoveel toe.
Consumenneke
vindt dit leuk
Juist in het Noorden zijn de genoemde aspecten van OV overlast juist minder.De Posthoorn schreef: ↑27 mei 2026 11:50Waarschijnlijk praat je de media na en is het niet uit eigen ervaring. Of heb je het over het hoge noorden? Daar kom ik nooit met OV.
Kijk eens rond in een trein welke na 2 á 3 uur rijden, in 5 minuten keert en weer helemaal terug gaat, en dat de hele dag door.
En mijn OV ervaringen zijn dusdanig dat ik daarvoor zeker niet de media nodig heb.
WCs vol met graffiti, het afval op de grond, overvolle vuilnisbakjes, enorm veel stof en haren en de plakkende vloeren. Kijk ook eens op de plek waar rugleuning en zitvlak bij elkaar komen. Een gebruikte vlooienkam is er niks bij.
En terug bij het onderwerp, hoe meer reizigers, hoe meer vervuiling, overlast. Want de vervoerder zorgt daar niet voor, dat zijn de reizigers zelf.....
-
J. Deltoer
Het zou allemaal beter kunnen, maar zo slecht als jj het beschrijft ervaar ik het ook weer niet. Misschien zou het helpen om de huidige president-directeur te vervangen door iemand die wél capabel is.
Dat is een flinke uitspraak. U kent hem persoonlijk ?J. Deltoer schreef: ↑27 mei 2026 16:56.....zou het helpen om de huidige president-directeur te vervangen door iemand die wél capabel is....
Wat toont aan dat Hr. Koolmees niet capabel is ?
Of houd u slechts niet zo van zijn politieke komaf ?
Ik zou best willen, maar als je afhankelijk bent van een scootmobiel is het minder leuk. Al een keer gehad dat de trein-drempel niet naar buiten kwam en ik met de wielen tussen trein en perron bleef steken. En ook een keer in de lift blijven steken omdat de deuren bij aankomst op het perron aan de zijkant bleken te zitten. Dan kun je niet zijdelings naar buiten rijden. En er stond al een rij mensen te wachten, die nu niet naar het perron konden, dus ik was niet de enige die de trein miste.
En dan een dagje Zandvoort, in het najaar. s'Avonds met de trein terug? Vergeet het maar. Die kwam niet, en de volgende ook niet. Wegens werkzaamheden. Stonden we al een uur in de ijzige kou te wachten want op de borden werd niets aangegeven over uitval of vertraging. Anderen hadden uitgevonden war er aan de hand was en de oplossing van de NS was: neem de bus. Probeer dat maar met een scootmobiel. Na veel bellen met de NS kwam er uiteindelijk een busje wat ons naar Amsterdam bracht. Doodmoe en ijskoud na middernacht eindelijk thuis.
Nee, het maakt mij niets uit als het goedkoop is. Dat hele verhaal over inclusiviteit is mooi, maar in de praktijk blijkt dat met de trein een ramp. Dus een leuke uitstapjes meer voor mij.
En dan een dagje Zandvoort, in het najaar. s'Avonds met de trein terug? Vergeet het maar. Die kwam niet, en de volgende ook niet. Wegens werkzaamheden. Stonden we al een uur in de ijzige kou te wachten want op de borden werd niets aangegeven over uitval of vertraging. Anderen hadden uitgevonden war er aan de hand was en de oplossing van de NS was: neem de bus. Probeer dat maar met een scootmobiel. Na veel bellen met de NS kwam er uiteindelijk een busje wat ons naar Amsterdam bracht. Doodmoe en ijskoud na middernacht eindelijk thuis.
Nee, het maakt mij niets uit als het goedkoop is. Dat hele verhaal over inclusiviteit is mooi, maar in de praktijk blijkt dat met de trein een ramp. Dus een leuke uitstapjes meer voor mij.
U kunt gewoon instaphulp / reisassistentie aanvragen. Dan staat er keurig iemand op vertrek-, overstap- en aankomststation om hulp te bieden bij lift en trein.
Tevens wordt het treinpersoneel ingelicht over uw aanwezigheid.
En het is een gratis service.
NS Reisassistentie - Hulp tijdens je reis | NS https://share.google/K21khPvrc7J8470Me
Moneyman
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Voor de liefhebbers: enkele OV-bedrijven doen mee aan de autoluwe week van 6 t/m 14 juni. Koop een e-ticket en stap in, dat kost je op vertoon van je autosleutel slechts €1-....
Onbeperkt reizen in alle Breng, Connexxion en Transdev bussen in de regio's Amstelland Meerlanden, Arnhem-Nijmegen, Gooi en Vechtstreek, HWGO, Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord m.u.v. de nachtlijnen en Texel.

De actie geldt van 6 t/m 14 juni 2026 in de volgende concessies:
Weekend: de hele dag geldig
Onbeperkt reizen in alle Breng, Connexxion en Transdev bussen in de regio's Amstelland Meerlanden, Arnhem-Nijmegen, Gooi en Vechtstreek, HWGO, Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord m.u.v. de nachtlijnen en Texel.

De actie geldt van 6 t/m 14 juni 2026 in de volgende concessies:
- Amstelland‑Meerlanden
Gooi en Vechtstreek
Haarlem‑IJmond
Noord‑Holland Noord
Arnhem–Nijmegen
HWGO (Hoeksche Waard en Goeree‑Overflakkee)
Uitzonderingen: nachtlijnen en Texel.
Weekend: de hele dag geldig
Teundevos
vindt dit leuk
Als ik het OV moet gebruiken naar mijn werk, dan ben ik een uur kwijt. Voor een rit die me 12-15 minuten kost in de spits. Ook de fiets is sneller dan het OV, omdat het OV gewoon slecht geregeld is hier. Ik moet dan de bus naar het station pakken, daar een kwartier wachten, de trein 2 stations verder, een ritje van een kwartier, dan wachten op de bus en dan nog een minuut of 10 over het industrieterrein slenteren.
Kort gezegd, er moet heel wat veranderen voordat ze mij uit de auto krijgen.
Kort gezegd, er moet heel wat veranderen voordat ze mij uit de auto krijgen.
Data ticket nu bekend:
Reizigers kunnen met het Nederland Dal Vrij-abonnement per trein door het hele land reizen, ook met andere treinvervoerders dan NS. Echter alleen 2de klas en NIET geldig in de ICE.
Het maandabonnement is te verkrijgen vanaf 15 juni en geldig tot uiterlijk 31 augustus 2026. Dit kan via de website van NS of een kaartautomaat op het station. Het lagere tarief geldt ook voor bestaande abonnementhouders van het NS Dal Vrij-abonnement, maar moeten dit zelf omzetten.
Reizigers kunnen met het Nederland Dal Vrij-abonnement per trein door het hele land reizen, ook met andere treinvervoerders dan NS. Echter alleen 2de klas en NIET geldig in de ICE.
Het maandabonnement is te verkrijgen vanaf 15 juni en geldig tot uiterlijk 31 augustus 2026. Dit kan via de website van NS of een kaartautomaat op het station. Het lagere tarief geldt ook voor bestaande abonnementhouders van het NS Dal Vrij-abonnement, maar moeten dit zelf omzetten.
-
witte angora
Dus je kan niet upgraden naar de 1e klas? Jammer.
Edit: dat wordt helemaal niet gezegd. Die 49 euro geldt voor de tweede klas. Maar aangezien het een bestaand product is lijkt met me toch wel dat, met bijbetaling, upgraden naar de 1e klas gewoon mogelijk is.
Dit staat op de overheidssite:
Edit: dat wordt helemaal niet gezegd. Die 49 euro geldt voor de tweede klas. Maar aangezien het een bestaand product is lijkt met me toch wel dat, met bijbetaling, upgraden naar de 1e klas gewoon mogelijk is.
Dit staat op de overheidssite:
Reizigers kunnen met Nederland Dal Vrij Trein in de periode van 15 juni tot en met vrijdag uiterlijk 31 augustus voor € 49 per maand in de daluren en in de weekenden onbeperkt tweedeklas reizen in alle binnenlandse treinen.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... op-15-juni