Nederland Dal Vrij Ticket
Volgens de plannen zou dit voordelige treinticket (Euro 49,- per maand) geldig zijn van 21 juni tot 1 september 2026. Dus nog geeneens 3 maanden, in de zomerperiode. Kosten maximaal 118 miljoen euro ten laste van de belastingbetaler.
Grote beperking is natuurlijk dat de bus- tram- metrobedrijven niet gaan meedoen.
De grote vraag is nu natuurlijk, wie gaan hier gebruik van maken ?
Wie gaat hierdoor niet meer met de auto naar werk of familiebezoek of een dagje uit ?
Hoe denken "wij" daarover ?
Volgens de plannen zou dit voordelige treinticket (Euro 49,- per maand) geldig zijn van 21 juni tot 1 september 2026. Dus nog geeneens 3 maanden, in de zomerperiode. Kosten maximaal 118 miljoen euro ten laste van de belastingbetaler.
Grote beperking is natuurlijk dat de bus- tram- metrobedrijven niet gaan meedoen.
De grote vraag is nu natuurlijk, wie gaan hier gebruik van maken ?
Wie gaat hierdoor niet meer met de auto naar werk of familiebezoek of een dagje uit ?
Hoe denken "wij" daarover ?
-
StevieNL81
Re: Nederland Dal Vrij Ticket
Sure. Wonend in de provincie Groningen kost een treinkaartje naar de randstad zonder korting snel 30 euro en dan moet je ook nog terug. Dit is aanzienlijk goedkoperderder.
Niet dat ik anders met de auto was gegaan maar goed
Niet dat ik anders met de auto was gegaan maar goed
wikop
vindt dit leuk
-
witte angora
O, maar ik wil het zeker gaan gebruiken om wat vaker in den vreemde te gaan wandelen. En misschien ook nog een keer door de week naar mijn toekomstige woonplaats. Die bus rijdt evengoed wel, korting of geen korting.
Ik ben nu 34 euro kwijt voor weekendvrij, daar komt de toeslag voor 1e klas nog bij. Voor 15 euro per maand extra (misschien iets meer voor de 1e klas) heb ik ineens veel meer opties. Wie tekent daar niet voor?
Het is alleen jammer dat ik pas eind augustus met 'pensioen' ga, anders had ik er nog meer gebruik van kunnen maken.
Ik ben nu 34 euro kwijt voor weekendvrij, daar komt de toeslag voor 1e klas nog bij. Voor 15 euro per maand extra (misschien iets meer voor de 1e klas) heb ik ineens veel meer opties. Wie tekent daar niet voor?
Het is alleen jammer dat ik pas eind augustus met 'pensioen' ga, anders had ik er nog meer gebruik van kunnen maken.
-
Consumenneke
Noem eens een bron.
(en vertel dan ook waar dat geld vandaan komt)
-
J. Deltoer
Heb nu een daluren korting abo, misschien ga ik hier een maandje gebruik van maken ipv mijn huidig abo.
Maar dit zijn niet de oplossingen die het land nodig heeft.
Maar dit zijn niet de oplossingen die het land nodig heeft.
-
Morgan le Fay
Ik ben in december aan de beurt maar constateerd dat mijn buskosten(?) al een tijdje 35% korting aangeven op grond van leeftijd.witte angora schreef: ↑22 mei 2026 22:14O, maar ik wil het zeker gaan gebruiken om wat vaker in den vreemde te gaan wandelen. En misschien ook nog een keer door de week naar mijn toekomstige woonplaats. Die bus rijdt evengoed wel, korting of geen korting.
-
witte angora
Bij al het OV krijg je als 65+ 35% korting. Dat is voor mij overigens een jaartje later. Ik ga enkel met 'pensioen' inzake vrijwilligerswerk. Vind het na al die jaren wel mooi geweest. Dit kost alleen maar geld. Heb nu vooral behoefte aan rust en regelmaat.Morgan le Fay schreef: ↑23 mei 2026 08:51Ik ben in december aan de beurt maar constateerd dat mijn buskosten(?) al een tijdje 35% korting aangeven op grond van leeftijd.
Anyway, of die 35% korting ook op dat tijdelijke ticket van 49 euro geldt is mij ook nog niet duidelijk. Het geldt wel op de normale Flex dalvrij-prijs. Dan ben je als 65+ nog steeds niet duur uit.
De NS Dalvoordeelkaart 60+ met 7 keuzedagen voor totaal 111,15 euro per jaar is er nu al voor mensen die structureel minder van de auto gebruik willen maken https://www.ns.nl/abonnementen/campagnes/keuzedagen
Maar met een NS Dalvoordeelkaart 60+ betaal je altijd nog 60 procent reiskosten, dat telt nog aardig aan. Dan is het 49 euro ticket snel terug verdient.
Groot probleem worden vooral de weekenden, de treinen zullen dan zeer vol worden met dagjesmensen, terwijl er in de regel kortere treinen rijden. Zomaar verlengen zullen de vervoerders niet kunnen al is het maar om personele en logistieke redenen in de hoogzomer vakantietijd. En als je moet staan van Groningen tot Randstad is de lol er gauw vanaf.
Groot probleem worden vooral de weekenden, de treinen zullen dan zeer vol worden met dagjesmensen, terwijl er in de regel kortere treinen rijden. Zomaar verlengen zullen de vervoerders niet kunnen al is het maar om personele en logistieke redenen in de hoogzomer vakantietijd. En als je moet staan van Groningen tot Randstad is de lol er gauw vanaf.
-
StevieNL81
Gelukkig is Groningen een beginpunt dus beetje op tijd aanwezig is altijd zitten 
-
De Posthoorn
Vooral ver wegblijven uit de Randstad.BL2 schreef: ↑23 mei 2026 11:50Maar met een NS Dalvoordeelkaart 60+ betaal je altijd nog 60 procent reiskosten, dat telt nog aardig aan. Dan is het 49 euro ticket snel terug verdient.
BL2
vindt dit leuk
Beter dan om die kaart maar niet in te voeren als we nu al allemaal nadelen zien. Dom plan van die extreem-linkse woke regering om mensen met korting te kunnen laten reizen.BL2 schreef: ↑23 mei 2026 11:50
Voor de trein van vandaag, 23 mei vertrek 14.48 uit Groningen geeft de NS reisplanner nu al aan: " zeer drukke trein, mogelijk vol"
En dan had de samenstelling van deze trein nog korter gekund.
En dan had de samenstelling van deze trein nog korter gekund.
-
Consumenneke
Maar dan kan je in elk geval gewoon zitten, eventueel in je eigen zweetlucht, en iets staan in de (zweet-)lucht van tientallen anderen.
Voorlopig ligt het spoorknooppunt Utrecht nu rond 13.45 uur, geheel plat, en in de rest van het land veel werkzaamheden en storingen.
Voorlopig ligt het spoorknooppunt Utrecht nu rond 13.45 uur, geheel plat, en in de rest van het land veel werkzaamheden en storingen.
GerdeV schreef: ↑23 mei 2026 10:45De NS Dalvoordeelkaart 60+ met 7 keuzedagen voor totaal 111,15 euro per jaar is er nu al voor mensen die structureel minder van de auto gebruik willen maken https://www.ns.nl/abonnementen/campagnes/keuzedagen
Consumenneke
vindt dit leuk
-
StevieNL81
Jammer, weer een topic straks weg door dit semi politiek offtopic geneuzel.....
-
StevieNL81
Ik ben vooral benieuwd naar hoe ze het gaan "marketen". Voor een gezin met kinderen is dit wel een goede aanbieding zijn om tijdens de vakantie een paar losse dagen weg te gaan. Parkeerkosten zijn in plaatsen als Scheveningen hoger dan de benzine om er te komen. Maar bij teveel bekendheid kan het ook onderdoor gaan aan het eigen succes.
Samen met Kids-Vrij natuurlijk zeer aantrekkelijk voor gezinnen met Kids t/m 11 jaar. Wel moeten de/alle Kids een eigen OV-chip kaart hebben.
Reklame voor een "bijna gratis" product is niet echt nodig, dat is meestal gauw bekend. Dit bv in tegenstelling tot het Rookverbod op stations, zelfs jaren na invoering weten hele groepen reizigers dit nog steeds niet.
Ik ben meer bang voor de enorme drukte welke dit gaat gegeven, buiten het feit dat vele zich natuurlijk niet gaan houden aan de Daluren, onder het mom, "dat wist ik niet".
Reklame voor een "bijna gratis" product is niet echt nodig, dat is meestal gauw bekend. Dit bv in tegenstelling tot het Rookverbod op stations, zelfs jaren na invoering weten hele groepen reizigers dit nog steeds niet.
Ik ben meer bang voor de enorme drukte welke dit gaat gegeven, buiten het feit dat vele zich natuurlijk niet gaan houden aan de Daluren, onder het mom, "dat wist ik niet".