Speedweek: wie doet daar niet aan mee?
-
Consumenneke
Speedweek: wie doet daar niet aan mee?
Tot en met 9 augustus vindt de Europese speedweek van politienetwerk Roadpol plaats. Het is dan niet de bedoeling om zo hard mogelijk over de snelwegen te rijden, zoals je uit de naam kan opmaken. Door middel van een flitsmarathon willen deelnemende politiekorpsen snelheidsduivels vangen. Gemiddeld worden in zo’n week drie miljoen voertuigen gecontroleerd en krijgen ongeveer 150.000 bestuurders een bekeuring.
Deze speedweek wordt al sinds 2012 georganiseerd, lees ik in de krant. Ook veel Nederlanders rijden nog altijd te hard: in 2024 werden in Nederland tijdens zo'n week zo’n 23.000 boetes uitgeschreven.
Mijn laatste snelheidsovertreding heb ik begaan op de terugweg van een verjaardagsfeestje, 's nachts om 1 uur op een verlaten dorpsweg vol hinderlijke drempels. Paar kilometer te snel, dag zakgeld.
Hoe voorkom jij dure bekeuringen?
Deze speedweek wordt al sinds 2012 georganiseerd, lees ik in de krant. Ook veel Nederlanders rijden nog altijd te hard: in 2024 werden in Nederland tijdens zo'n week zo’n 23.000 boetes uitgeschreven.
Mijn laatste snelheidsovertreding heb ik begaan op de terugweg van een verjaardagsfeestje, 's nachts om 1 uur op een verlaten dorpsweg vol hinderlijke drempels. Paar kilometer te snel, dag zakgeld.
Hoe voorkom jij dure bekeuringen?
-
J. Deltoer
Re: Speedweek: wie doet daar niet aan mee?
Aan de snelheid houden. Heb al zeker 25 jaar geen bekeuring gehad.
Overigens mogen ze van mij dit het hele jaar doen mits buitenlandse kentekens ook beboet EN geïncasseerd worden, want daar schort het aan.
Gelijke monnikken....
Overigens mogen ze van mij dit het hele jaar doen mits buitenlandse kentekens ook beboet EN geïncasseerd worden, want daar schort het aan.
Gelijke monnikken....
Consumenneke
en Alex van Kampen
vinden dit leuk
Grotendeels eens, wel met de kanttekening dat een boete op buitenlands kenteken innen niet meer mag kosten dan dat het oplevert. Wat dat betreft bij buitenlandse overtreders, liever staande houdingen bij forse overtredingen want dan kan gelijk geïncasseerd worden. En niet flitsen voor 5km te hard wat dan weer maanden kost aan administratieve handelingen om ergens te innen in het buitenland.J. Deltoer schreef: ↑04 aug 2026 23:04Aan de snelheid houden. Heb al zeker 25 jaar geen bekeuring gehad.
Gelijke monnikken....
Zouden ze wat mij betreft ook bij de Merwede brug moeten doen. Aan beide kanten wat politie wagens standby en iedere chauffeur die toch over de brug gaat met zijn vrachtwagen direct de €500 laten aftikken.
J. Deltoer
vindt dit leuk
-
Francesco26
Hoe voorkom je bekeuringen wegens te hard rijden? Je aan de snelheid houden die geldt op de weg waar je rijdt is het enige antwoord.
Consumenneke
vindt dit leuk
Maar dat is niet altijd even eenvoudig. je moet wel eerst bepalen wat is de toegestane snelheid op de weg waar je op rijdt.Francesco26 schreef: ↑05 aug 2026 12:27Hoe voorkom je bekeuringen wegens te hard rijden? Je aan de snelheid houden die geldt op de weg waar je rijdt is het enige antwoord.
Kwam laatst terug van vakantie van vliegveld Eindhoven. Tegen 11 uur in de avond reed ik voorbij Gouda richting Zoetermeer. Het bord zegt 100 met als onderschrift van 6.00-19.00. Ik reed dus 130 km op de auto cruise. Maar er is ook een spitsstrook. Het bord zegt dat als die open is, dan is het 100 km per uur.
Nu is de automatische spitsstrook stuk. Is al tijden zo maar Rijkswaterstaat vind het te duur om te repareren. Dus staat de spitsstrook nu altijd open.
U voelt hem aankomen, de auto geeft in de cockpit de toegestane snelheid aan: 130km per uur. De auto cruise verlaagt de snelheid dan ook niet en rijdt lekker door. Ineens bedenk ik op de lege weg, de spitsstrook staat open. Snel handmatig de snelheid bijgesteld naar 100 km per uur.
Gelukkig wist ik dat de spitsstrook altijd open staat en kon snel ingrijpen. Maar als je er niet zo bekend mee bent, wie verwacht om 11 uur 's avonds in het donker een open spitsstrook? De auto zelf in ieder geval niet, die geeft gewoon 130 km/u toegestaan aan.
Consumenneke
vindt dit leuk
Nederland gebruikt de Europese Cross Border Enforcement (CBE)-richtlijn https://www.rdw.nl/paginas/cross-border-enforcement om buitenlandse automobilisten op kenteken te kunnen bekeuren dus de buitenlandse automobilisten die een overtreding begaan gaan zeker niet vrijuit.
De snelheidsovertredingsweek wordt in meerdere landen gedaan en is bedoeld om de automobilisten van hun snelheid bewust te maken al sluit ik niet uit dat de schatkist er baat bij heeft.
Of zo'n week de verkeersveiligheid ten goede komt betwijfel ik omdat zodra een veel gebruikte mobiele flitspaal opgemerkt wordt automobilisten af gaan remmen en het achterliggende verkeer dat met enige vertraging ook gaat doen.
Er hoeft er maar één automobilist te zijn die even niet oplet achterop de voorganger in rijdt om een ravage te veroorzaken.
I.p.v. een week actief op snelheid controleren zou een week actief controleren op telefoongebruik in het verkeer zinvoller kunnen zijn want even een appje lezen levert meer gevaar voor het verkeer op dan een kleine snelheidsovertreding.
Reactie aangepast, de gemaakte vergelijking met grenscontrole is voor deze specifieke week niet van toepassing.
De snelheidsovertredingsweek wordt in meerdere landen gedaan en is bedoeld om de automobilisten van hun snelheid bewust te maken al sluit ik niet uit dat de schatkist er baat bij heeft.
Of zo'n week de verkeersveiligheid ten goede komt betwijfel ik omdat zodra een veel gebruikte mobiele flitspaal opgemerkt wordt automobilisten af gaan remmen en het achterliggende verkeer dat met enige vertraging ook gaat doen.
Er hoeft er maar één automobilist te zijn die even niet oplet achterop de voorganger in rijdt om een ravage te veroorzaken.
I.p.v. een week actief op snelheid controleren zou een week actief controleren op telefoongebruik in het verkeer zinvoller kunnen zijn want even een appje lezen levert meer gevaar voor het verkeer op dan een kleine snelheidsovertreding.
Reactie aangepast, de gemaakte vergelijking met grenscontrole is voor deze specifieke week niet van toepassing.
Laatst gewijzigd door Ron5300 op 05 aug 2026 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Goed gegoogled, maar u vergeet te melden dat deze extra flitsknapen niet op de snelweg staan - zie ANWB. Uw vergelijking met de A12 is dan ook niet correct.
Ik zou extra opletten bij bergpassen.De controles vinden vooral plaats op locaties waar relatief veel verkeersongevallen gebeuren, zoals provinciale wegen, dorpskernen, bergpassen en populaire toeristische routes. J
Om verwarring te voorkomen heb ik mijn reactie aangepast.Bericht door Consumenneke » 05 aug 2026 13:50
Ron5300 schreef: ↑
05 aug 2026 13:13
Een goed voorbeeld zijn de grenscontroles op de A12 daar ontstaan files en daardoor ook regelmatig ernstige ongelukken die worden veroorzaakt door automobilisten die afgeleid zijn en de file te laat opmerken.
Goed gegoogled, maar u vergeet te melden dat deze extra flitsknapen niet op de snelweg staan - zie ANWB. Uw vergelijking met de A12 is dan ook niet correct.
Consumenneke
vindt dit leuk
Aangezien ik deze week mijn auto ga tunen, iets wat noodzakelijk is vanwege upgrades, zal ik helaas af en toe een verlaten weg of Duitsland op moeten zoeken.
Juist die wegen waar nooit iets gebeurt en ieder te hard rijdt, dat is waar ze gaan staan. Ik ben helemaal voor snelheidscontroles, maar wel op gevaarlijke trajecten, niet op plekken waar iedereen te hard rijdt, omdat de wegindeling daar om vraagt.
Ik ken een weg die vroeger buiten de bebouwde kom lag, maar door het samenvoegen van 2 dorpen lag die 80-weg ineens in de bebouwde kom. Snelheid omlaag naar 50, maar niemand die dat in eerste instantie doorhad. De situatie was al 50 jaar zo. De weg is ook ingedeeld als een 80-weg, fietspaden apart, middenberm en brede wegen. Daar staat de politie dus heel erg vaak, ongelukken gebeuren er nooit, maar gewoon omdat ze weten dat ze daar niet oplettende burgers kunnen pakken.
Juist die wegen waar nooit iets gebeurt en ieder te hard rijdt, dat is waar ze gaan staan. Ik ben helemaal voor snelheidscontroles, maar wel op gevaarlijke trajecten, niet op plekken waar iedereen te hard rijdt, omdat de wegindeling daar om vraagt.
Ik ken een weg die vroeger buiten de bebouwde kom lag, maar door het samenvoegen van 2 dorpen lag die 80-weg ineens in de bebouwde kom. Snelheid omlaag naar 50, maar niemand die dat in eerste instantie doorhad. De situatie was al 50 jaar zo. De weg is ook ingedeeld als een 80-weg, fietspaden apart, middenberm en brede wegen. Daar staat de politie dus heel erg vaak, ongelukken gebeuren er nooit, maar gewoon omdat ze weten dat ze daar niet oplettende burgers kunnen pakken.
-
J. Deltoer
Ook daarvoor geldt: Houdt u gewoon aan de maximum snelheid. Zo niet gewoon boete aftikken.
U vind namelijk dit, een ander vind dat en ik weet ook nog wel wat uitzonderingen op de regel waar ik weer iets van vind.
U vind namelijk dit, een ander vind dat en ik weet ook nog wel wat uitzonderingen op de regel waar ik weer iets van vind.