All-you-can-drink bij de Efteling: hollebollegijs-bevordering
-
Consumenneke
All-you-can-drink bij de Efteling: hollebollegijs-bevordering
Voedselwaakhond Foodwatch maakt bezwaar tegen een Efteling-promotie waarbij bezoekers een beker kunnen kopen voor 17 euro die recht geeft op een dag gratis frisdrank. Elke 45 minuten weer een beker vol, te tappen bij drie D'n Dorstlesser tappunten (beeld van de Efteling) op het park.
"De Efteling ondertekende in 2020 de Ambitie van Gezond Uit en beloofde daarmee actief bij te dragen aan een gezondere omgeving voor kinderen", stelt Foodwatch. "Van die belofte is in het beleid rond D'n Dorstlesser weinig terug te zien. Sterker nog: het park moedigt onbeperkte suikerconsumptie juist aan, en bouwt tegelijk aan merkbinding met Coca-Cola op jonge leeftijd, iets wat kinderen hun hele leven met zich meedragen.

De Efteling baalt van de aanhoudende kritiek en zegt in het Brabants Dagblad dat mensen ook suikervrij fris en water kunnen tappen. „We staan altijd open voor gesprekken en inzichten vanuit verschillende invalshoeken. We maken bewuste keuzes, zoals in dit geval het aanbieden van opties in ons assortiment.”
Deze aanbiedingen lijken onderdeel van een Europese campagne van Coca-Cola. Ook Bobbejaanland (België), Slagharen (Nederland), Movie Park (Duitsland) en Europa-Park (Duitsland) werken met vergelijkbare systemen en promoties.

Holle Bolle Gijs kon schrokken, grote brokken.
Een koe en een kalf, een heel paard en een half.
Een os en een saola. Twaalf bekers cola.
Een schuit vol schapen
en nog kon Holle Bolle Gijs van de honger niet slapen.
Zou jij zo'n beker kopen voor je kinderen? Of jezelf? En dan de hele dag water drinken?
"De Efteling ondertekende in 2020 de Ambitie van Gezond Uit en beloofde daarmee actief bij te dragen aan een gezondere omgeving voor kinderen", stelt Foodwatch. "Van die belofte is in het beleid rond D'n Dorstlesser weinig terug te zien. Sterker nog: het park moedigt onbeperkte suikerconsumptie juist aan, en bouwt tegelijk aan merkbinding met Coca-Cola op jonge leeftijd, iets wat kinderen hun hele leven met zich meedragen.

De Efteling baalt van de aanhoudende kritiek en zegt in het Brabants Dagblad dat mensen ook suikervrij fris en water kunnen tappen. „We staan altijd open voor gesprekken en inzichten vanuit verschillende invalshoeken. We maken bewuste keuzes, zoals in dit geval het aanbieden van opties in ons assortiment.”
Deze aanbiedingen lijken onderdeel van een Europese campagne van Coca-Cola. Ook Bobbejaanland (België), Slagharen (Nederland), Movie Park (Duitsland) en Europa-Park (Duitsland) werken met vergelijkbare systemen en promoties.

Holle Bolle Gijs kon schrokken, grote brokken.
Een koe en een kalf, een heel paard en een half.
Een os en een saola. Twaalf bekers cola.
Een schuit vol schapen
en nog kon Holle Bolle Gijs van de honger niet slapen.
Zou jij zo'n beker kopen voor je kinderen? Of jezelf? En dan de hele dag water drinken?
Re: All-you-can-drink bij de Efteling: hollebollegijs-bevordering
Ja prima toch, en erg handig. Scheelt gezeul met flessen.
Goed drinken is erg verstandig.
Goed drinken is erg verstandig.
marnix
, Speedy123
en J. Deltoer
vinden dit leuk
ik denk dat iedereen lekker zelf moet weten of ze dit willen of niet. Er wordt uiteraard weer een hoop heisa over gemaakt, want je kan veel suiker drinken dus slecht. Foei Efteling.
waar ik niemand over hoor, je kan 1 keer in de 45 minuten je beker vullen. uiteraard om doorgeven van je beker te voorkomen. maar er zijn ook nog maar eens 3 punten waar dat kan in de hele Efteling, daar moet je dan dus speciaal heen als je dorst hebt. Ik kan me zo voorstellen dat het daar dan heeeeel druk is en je net als bij de attracties lang in de rij staat om je beker te kunnen vullen. Het zou me verbazen als aan het eind van het dagje Efteling je daadwerkelijk "winst" heb als je zo'n beker hebt gekocht. De Efteling doet natuurlijk nooit iets uit de goedheid van hun hart. het gaat om geld verdienen. aan de andere kant kunnen veel Nederlanders niet meer helder denken als er termen zoals "onbeperkt bijvullen" en "all you can drink" worden gebruikt, dus het zal wel een groot succes worden ( voor de efteling dan)
waar ik niemand over hoor, je kan 1 keer in de 45 minuten je beker vullen. uiteraard om doorgeven van je beker te voorkomen. maar er zijn ook nog maar eens 3 punten waar dat kan in de hele Efteling, daar moet je dan dus speciaal heen als je dorst hebt. Ik kan me zo voorstellen dat het daar dan heeeeel druk is en je net als bij de attracties lang in de rij staat om je beker te kunnen vullen. Het zou me verbazen als aan het eind van het dagje Efteling je daadwerkelijk "winst" heb als je zo'n beker hebt gekocht. De Efteling doet natuurlijk nooit iets uit de goedheid van hun hart. het gaat om geld verdienen. aan de andere kant kunnen veel Nederlanders niet meer helder denken als er termen zoals "onbeperkt bijvullen" en "all you can drink" worden gebruikt, dus het zal wel een groot succes worden ( voor de efteling dan)
-
J. Deltoer
Jammer dat het alleen voor frisdrank is en niet voor trappistenbier of de betere schotse whisky's
bupaul
en sergio1963
vinden dit leuk
-
De Posthoorn
@Kokka schrijft ook nergens dat met geld verdienen iets mis is...
Kokka1
vindt dit leuk
Hij schrijft het niet, maar brengt het wel zo.....
Ik lees eerder dat er iets mis is met “deze manier van geld verdienen” dan met “geld verdienen”. Belangrijk nuanceverschil.
Ik vind de hele heisa over deze beker nogal overtrokken en vaak ook niet gehinderd door kennis. Ook alle groepjes die er bovenop duiken… Alsof er alleen maar onbeperkt suikerhoudende dranken worden verstrekt… dat is evident niet het geval. Je kunt ook caloriearm of suikervrije dranken kiezen. En er zijn watertappunten waar onbeperkt gratis water kan worden getapt.
Het gaat ‘m bij de Dorstlesser niet per sé om veel drinken, maar ook om net kunnen mixen van je eigen smaken. Denk je het er niet uit ter halen of vind je het hele idee niks? Gewoon je Dopper vullen met water dan, zou ik zeggen.
Lekker gekozen topictitel, overigens
Zoals wel vaker bij links extremistische clubjes, rammelt de argumentatie van Foodwatch aan alle kanten. En dat is erg jammer, daarom kan je de adviezen van dergelijke clubjes niet zonder meer vertrouwen. In je achterhoofd moet je continue rekening houden met hun verborgen linkse agenda. Ook hier is dat weer het geval.
Want Foodwatch heeft als links clubje nu eenmaal een hekel aan de grote multinationals. Ze kunnen hun afkeer van Coca Cola nauwelijks verbergen. Dus vinden ze het heel erg als kinderen wennen aan producten van Coca cola. Terwijl dergelijke bedrijven gewoon leveren wat de markt vraag, is er behoefte aan frisdrank zonder suiker, dan verkopen ze dat gewoon.
Zo kan je bij macDonalds zowel Cola zero, Fanta zero als Sprite zero krijgen. Geen enkel probleem. Ook bij de Efteling worden alle zero varianten gewoon aangeboden. Ouders kunnen gewoon voor Fanta zero kiezen, bevat de lekkere frisdrank geen enkel suikerklontje.
Nog erger wordt het bij de argumentatie m.b.t. de Efteling: 'kinderen kunnen wel tien keer teveel suiker binnen krijgen'. Moeten ze als eerst het park in en als laatste eruit en dan elke drie kwartier een suiker bevattende frisdrank nuttigen. Alsof kinderen niet in al die leuke attracties willen. Alsof ze echt met een stopwatch bij een tappunt gaan zitten om elk drie kwartier precies een suikerhoudende frisdrank te tappen. Alsof hun ouders dat een prima idee zouden vinden. Een argument van lik me vestje.
Zelf drink ik in de zomer graag een glaasje fris. Als diabetes patiënt uiteraard suikervrij. Coca Cola levert daarvoor een heerlijke Fanta Lemon zero. Een echte aanrader voor in de zomer, Bevat uiteraard geen suiker. En wil ik wat exotischer drinken, dan een lekkere Fernadez Bouquet zero. Ook geheel zonder suiker.
Sterker nog, Coca Cola heeft ons suikervrij frisdrank drinken geleerd. Voor de vrouwen bracht het al lang geleden de Coco Cola light uit, met de welbekende Coca Cola light break reclame campagnes. En voor mannen het stoere Coca Cola Zero met stoere reclames. Twee verschillende campagnes om ons suikervrij te laten gaan drinken. Maar een complimentje van Foodwatch kan er uiteraard niet vanaf, want het is een multinational en dus zij ze per definitie héél slecht.
Want Foodwatch heeft als links clubje nu eenmaal een hekel aan de grote multinationals. Ze kunnen hun afkeer van Coca Cola nauwelijks verbergen. Dus vinden ze het heel erg als kinderen wennen aan producten van Coca cola. Terwijl dergelijke bedrijven gewoon leveren wat de markt vraag, is er behoefte aan frisdrank zonder suiker, dan verkopen ze dat gewoon.
Zo kan je bij macDonalds zowel Cola zero, Fanta zero als Sprite zero krijgen. Geen enkel probleem. Ook bij de Efteling worden alle zero varianten gewoon aangeboden. Ouders kunnen gewoon voor Fanta zero kiezen, bevat de lekkere frisdrank geen enkel suikerklontje.
Nog erger wordt het bij de argumentatie m.b.t. de Efteling: 'kinderen kunnen wel tien keer teveel suiker binnen krijgen'. Moeten ze als eerst het park in en als laatste eruit en dan elke drie kwartier een suiker bevattende frisdrank nuttigen. Alsof kinderen niet in al die leuke attracties willen. Alsof ze echt met een stopwatch bij een tappunt gaan zitten om elk drie kwartier precies een suikerhoudende frisdrank te tappen. Alsof hun ouders dat een prima idee zouden vinden. Een argument van lik me vestje.
Zelf drink ik in de zomer graag een glaasje fris. Als diabetes patiënt uiteraard suikervrij. Coca Cola levert daarvoor een heerlijke Fanta Lemon zero. Een echte aanrader voor in de zomer, Bevat uiteraard geen suiker. En wil ik wat exotischer drinken, dan een lekkere Fernadez Bouquet zero. Ook geheel zonder suiker.
Sterker nog, Coca Cola heeft ons suikervrij frisdrank drinken geleerd. Voor de vrouwen bracht het al lang geleden de Coco Cola light uit, met de welbekende Coca Cola light break reclame campagnes. En voor mannen het stoere Coca Cola Zero met stoere reclames. Twee verschillende campagnes om ons suikervrij te laten gaan drinken. Maar een complimentje van Foodwatch kan er uiteraard niet vanaf, want het is een multinational en dus zij ze per definitie héél slecht.
Moneyman
vindt dit leuk
Nu je het toch politiseert, kunnen we ook de andere kant van het verhaal schetsen.Speedy123 schreef: ↑25 jul 2026 13:39....Want Foodwatch heeft als links clubje nu eenmaal een hekel aan de grote multinationals. Ze kunnen hun afkeer van Coca Cola nauwelijks verbergen. Dus vinden ze het heel erg als kinderen wennen aan producten van Coca cola. Terwijl dergelijke bedrijven gewoon leveren wat de markt vraag, is er behoefte aan frisdrank zonder suiker, dan verkopen ze dat gewoon.
En dan gebeurt er wel meer achter de schermen, dan enkel "leveren wat de markt vraagt."
https://www.ftm.nl/artikelen/de-geraffi ... tegenhoudt
Onderzoek van Follow the Money, in samenwerking met Lighthouse Reports en andere media, laat zien dat voedings- en frisdrankbedrijven in verschillende Europese landen dezelfde strategie gebruiken om suikerbelastingen tegen te houden: juridische dreigementen, economische waarschuwingen en intensieve lobbycampagnes.
-
Consumenneke
Hoezo is dat een verborgen agenda? Het lijkt me evident en voor iedereen duidelijk dat Foodwatch geen vriend is van grote multinationals (en kleine leveranciers ook) die shareholder value voor maatschappelijke belangen en volksgezondheid zetten. In de levensmiddelenindustrie is bekend dat bepaalde smaken en ingrediënten een verslavend effect hebben, dus dat kan zeer winstgevend benut worden. Foodwatch geeft tegengas met acties, campagnes en lobby.
Zo werkt onze samenleving.
Ik waardeer uw eerlijkheid. Het is goed om te beseffen dat Foodwatch een organisatie met politieke agenda is. Dat hun boodschap over voeding dus ook regelmatig door hun politieke voorkeur gekleurd is.Consumenneke schreef: ↑25 jul 2026 20:03Hoezo is dat een verborgen agenda? Het lijkt me evident en voor iedereen duidelijk dat Foodwatch geen vriend is van grote multinationals (en kleine leveranciers ook) die shareholder value voor maatschappelijke belangen en volksgezondheid zetten. In de levensmiddelenindustrie is bekend dat bepaalde smaken en ingrediënten een verslavend effect hebben, dus dat kan zeer winstgevend benut worden. Foodwatch geeft tegengas met acties, campagnes en lobby.
Zo werkt onze samenleving.![]()
Uiteraard is het bekend bij alle producenten van voedingsmiddelen dat een lekkere smaak tot hogere verkoop cijfers leiden en mensen het eerder nogmaals zullen kopen. Verslavend is wel erg sterk uitgedrukt, zwaar verslavende stoffen worden altijd verboden of er al eerder vrijwillig uit gehaald. Zo zit er al sinds 1903 geen cocaïne meer in Coca Cola. De coca bladeren worden sindsdien eerst van de cocaïne ontdaan voordat Coca Cola ze gebruikt. Daar is geen Foodwatch voor nodig.
Net zoals de overheid en de fabrikanten allang een convenant sloten om het suikergehalte in frisdrank terug te dringen. Per 2020 zou het suikergehalte met 25% teruggedrongen moeten zijn.
https://www.fws.nl/gezonde-levensstijl/ ... ereductie/
En de resultaten zijn spectaculair, De industrie heeft de afspraken ruim overtroffen. Waardoor er in 2025 al een reductie van 41,5% bereikt is t.o.v. 2012. Veel hoger dan afgesproken.
In deze campagne slaat Foodwatch aardig door. Juist omdat de suikervrij varianten van de dranken in de Efteling gewoon beschikbaar zijn en de ouders daarvoor kunnen kiezen. Juist omdat Coca Cola een producent is die van al haar grote merken een suikervrije variant uitgebracht heeft en deze ook behoorlijk promoot. En ervoor zorgt dat deze overal beschikbaar zijn zoals in de Efteling en bij de macDonalds.
Nuancering:Speedy123 schreef: ↑25 jul 2026 20:59Net zoals de overheid en de fabrikanten allang een convenant sloten om het suikergehalte in frisdrank terug te dringen. Per 2020 zou het suikergehalte met 25% teruggedrongen moeten zijn.
https://www.fws.nl/gezonde-levensstijl/ ... ereductie/
FWS is het lobby vehikel van de producenten van frisdranken, mineraalwater, sappen en siropen.
Overigens heb ik geen problemen met dit Efteling initiatief. Incidenteel een glaasje extra limonade op een feestdag moet toch kunnen.
Moneyman
vindt dit leuk
Prima om tegengas te geven als dat past bij je eigen doelstellingen. Maar doe het wel gewoon eerlijk en gebaseerd op het hele verhaal in plaats van geframed op basis van sentiment wat past bij je boodschap.Consumenneke schreef: ↑25 jul 2026 20:03Foodwatch geeft tegengas met acties, campagnes en lobby.
Zo werkt onze samenleving.![]()
Voor mij is een club met dergelijke oneerlijke werkwijze gewoon af.
Dat klopt. Ze hebben echter alle cijfers netjes gepubliceerd en niemand spreekt de cijfers tegen. Ze zijn hun afspraak over suikerreductie met de overheid dus keurig nagekomen, ze hebben ze zelfs overtroffen.
Dank, dit had ik willen zeggen maar was het vergeten. Ben het hier helemaal mee eens. Hoeveel keer per jaar komt een gemiddeld kind nou in de Efteling…?
Ik denk dat u in deze leest wat u wil lezen. Nee ik ben absoluut niet tegen geld verdienen. Het verbaasd me slechts dat mensen niet doorhebben dat je helemaal niet onbeperkt kan drinken. 1 x per 45 minuten is best beperkend. Eigenlijk is het briliante marketing van de efteling, en dan worden ze ook nog eens gratis en voor niets aan extra aandacht geholpen.
-
Ik_weet_niet_alles