Ozempic
Re: Ozempic
Wat is er mis om heerlijk bij de mac te gaan vreten en daarna een spuitje ozempic erin. Of bij de febo.
Het was inderdaad kort door de bocht, maar ik reageerde cynisch op Wolters. Jammer dat u deze humor niet kan waarderen.
Het heeft niets met humor te maken, het is gewoon een vooroordeel waarbij u ook nog eens aangeeft weinig van medicatie zoals Ozempic te begrijpen.
Ozempic zorgt er niet voor dat de patiënt gewoon calorierijk kan gaan eten zonder zich druk te hoeven maken om aan te komen. Bij het gebruik van Ozempic heeft de patiënt heeft minder trek in eten. Waardoor die vanzelf minder gaat eten. Het afvallen gebeurt dus alleen maar doordat de patiënt minder eet.
Verder werkt Ozempic ook helemaal niet meteen. Het remt de eetlust op de langere termijn. Het duurt ook wel een aantal weken voordat de patiënt af begint te vallen.
lordi
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Dat noemen we dus fatshaming. Mij verbaast dat we de cijfers zien en voortdurend blijven wijzen naar het eetgedrag en de leefstijl van mensen, terwijl er ook andere oorzaken kunnen zijn waardoor zwaarlijvigheid zo toeneemt.
Ik heb een link toegevoegd aan het citaat.In 2023 had 16 procent van de bevolking van 20 jaar of ouder obesitas. Dat is drie keer zoveel als begin jaren tachtig, toen 5 procent obesitas had. Ook het voorkomen van ernstigere vormen van obesitas nam toe, van 1 procent in 1981 naar 4 procent in 2023. Dit blijkt uit de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor van 1981 tot en met 2023 van het CBS, in samenwerking met het RIVM.
De oorzaak is toch ook de leefstijl en de voeding? En dan met name minder bewegen en dat komt door veel verschillende zaken en een deel daarvan begint al bij het opvoeden.
Er is veel meer zittend werk, er wordt steeds minder gefietst, kinderen worden niet meer naar buiten gestuurd om te gaan spelen en ook voor volwassenen is er makkelijker vermaak te vinden via Netflix. Vroeger zat je voor de tv op het moment dat er iets kwam dat je wilde zien (al was zappen toen ook wel een ding), nu kun je een heel spectrum aan programma's zien wanneer jij er zin in hebt. Dus je hoeft jezelf ook niet meer te vermaken op de andere momenten. En was dat wel nodig dan was daar de telefoon, waar kinderen nu al op doomscrollen. Ik herinner me nog de tijd waarin je thuiskwam, de voetbal uit de schuur pakte en naar het veldje ging en dan zag je wel wie er was. Tegenwoordig wordt het hele leven van die kinderen al gepland, veel mensen hebben geen tijd meer om spontaan dingen te doen. De hoeveelheid beweging is heel erg afgenomen en de behoefte daarvoor is dus ook verdwenen.
Ook qua voedsel zijn we flink veranderd. Jarenlang werd bijvoorbeeld overal maar suiker aan toegevoegd, ook al was het onnodig, omdat het zo'n goedkope grondstof was. De laatste jaren zien we gelukkig dat dat al minder wordt.
Ik kan zo niet echt een andere oorzaak noemen. Jij wel?
Er is veel meer zittend werk, er wordt steeds minder gefietst, kinderen worden niet meer naar buiten gestuurd om te gaan spelen en ook voor volwassenen is er makkelijker vermaak te vinden via Netflix. Vroeger zat je voor de tv op het moment dat er iets kwam dat je wilde zien (al was zappen toen ook wel een ding), nu kun je een heel spectrum aan programma's zien wanneer jij er zin in hebt. Dus je hoeft jezelf ook niet meer te vermaken op de andere momenten. En was dat wel nodig dan was daar de telefoon, waar kinderen nu al op doomscrollen. Ik herinner me nog de tijd waarin je thuiskwam, de voetbal uit de schuur pakte en naar het veldje ging en dan zag je wel wie er was. Tegenwoordig wordt het hele leven van die kinderen al gepland, veel mensen hebben geen tijd meer om spontaan dingen te doen. De hoeveelheid beweging is heel erg afgenomen en de behoefte daarvoor is dus ook verdwenen.
Ook qua voedsel zijn we flink veranderd. Jarenlang werd bijvoorbeeld overal maar suiker aan toegevoegd, ook al was het onnodig, omdat het zo'n goedkope grondstof was. De laatste jaren zien we gelukkig dat dat al minder wordt.
Ik kan zo niet echt een andere oorzaak noemen. Jij wel?
-
Methusalah
Er zijn zo goed als geen andere oorzaken. Je kan door medicijnen misschien meer water vasthouden (prednison) maar je er krijgt er niet magisch calorieen van. Prednison zorgt namelijk ook voor een grotere eetlust, en daar het gaat het het mis. Dan komt discipline om de hoek kijken want je kan niet door blijven eten zonder consequenties.Consumenneke schreef: ↑20 jan 2026 17:25Dat noemen we dus fatshaming. Mij verbaast dat we de cijfers zien en voortdurend blijven wijzen naar het eetgedrag en de leefstijl van mensen, terwijl er ook andere oorzaken kunnen zijn waardoor zwaarlijvigheid zo toeneemt.
Ik heb een link toegevoegd aan het citaat.In 2023 had 16 procent van de bevolking van 20 jaar of ouder obesitas. Dat is drie keer zoveel als begin jaren tachtig, toen 5 procent obesitas had. Ook het voorkomen van ernstigere vormen van obesitas nam toe, van 1 procent in 1981 naar 4 procent in 2023. Dit blijkt uit de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor van 1981 tot en met 2023 van het CBS, in samenwerking met het RIVM.![]()
Dus je moet echt stoppen om dit fabeltje verspreiden want je helpt er niemand mee.
Sommige mensen denken inderdaad nog dat je altijd zelf iets kan doen aan dikker worden, maar helaas is er veel bewijs van het tegendeel.
Van sommige medicijnen die sommige mensen nodig hebben kom je ook aan. Ook zijn er veel mensen die te weinig bewegen maar ook niet meer kunnen bewegen.
Als dit ozempic deze mensen kan helpen zonder te negatieve bijwerkingen vind ik het een goed iets.
Van sommige medicijnen die sommige mensen nodig hebben kom je ook aan. Ook zijn er veel mensen die te weinig bewegen maar ook niet meer kunnen bewegen.
Als dit ozempic deze mensen kan helpen zonder te negatieve bijwerkingen vind ik het een goed iets.
-
Consumenneke
Welk fabeltje?Methusalah schreef: ↑20 jan 2026 19:13Dus je moet echt stoppen om dit fabeltje verspreiden want je helpt er niemand mee.
Het onderzoek van het CBS geeft alleen aan dat overgewicht in de jaren is toegenomen maar de exacte oorzaak is niet onderzocht.
De associatie met overgewicht en ongezond overmatig veel eten wordt snel gemaakt maar is dat wel terecht omdat overgewicht ook een andere oorzaak kan hebben.
Als we nu eens afstappen van mensen op hun uiterlijk te bekritiseren zijn we al een stuk verder want zolang we dat blijven doen grijpen die mensen naar middelen zoals Ozempic om er maar bij te horen.
De associatie met overgewicht en ongezond overmatig veel eten wordt snel gemaakt maar is dat wel terecht omdat overgewicht ook een andere oorzaak kan hebben.
Als we nu eens afstappen van mensen op hun uiterlijk te bekritiseren zijn we al een stuk verder want zolang we dat blijven doen grijpen die mensen naar middelen zoals Ozempic om er maar bij te horen.
Alsof wegkijken het probleem van overgewicht oplost.
Dan zie ik meer in reclame verbod. Juist daar wordt een beeld geschetst dat je ongezonde troep moet eten om "erbij te horen."