CZ zorgverzekeraar termijn aanpassing

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Almost retired

CZ zorgverzekeraar termijn aanpassing

Ongelezen bericht door Almost retired »

Beste Forum leden,

Vandaag kreeg ik een email van mijn zorgverzekeraar. Daarin stond omschreven dat zij het maandelijkse voorschot bedrag niet meer achteraf gaan afschrijven maar vooraf. Dit houdt in dat in de maand mei het voorschot bedrag twee keer wordt afgeschreven. Zie hieronder.

Wat verandert er voor uw premie en eigen risico?
Nu schrijven we deze bedragen aan het begin van de maand af, rond de 1e. Vanaf mei schrijven we deze bedragen eerder af, rond de 27e. U betaalt dan voor de maand die nog moet komen.

Dit betekent dat we in mei éénmalig 2 keer uw premie en eigen risico afschrijven:
Begin mei: uw premie voor mei en eigen risico (zoals u gewend bent)

Eind mei: uw premie voor juni en eigen risico (volgens de nieuwe planning)
Daarna blijft u beide bedragen steeds vooraf betalen, rond de 27e van de maand.

Denkt CZ nu dat een ieder zijn vakantiegeld in mei krijgt zij dan in deze maand 2 keer kunnen incasseren of zie ik "teveel beren op de weg."

Ik heb CZ gebeld maar kreeg nul op rekest.

Ik vind deze gang van zaken niet zo netjes.

witte angora

Re: CZ zorgverzekeraar termijn aanpassing

Ongelezen bericht door witte angora »

Valt wel mee. De afschrijftermijn wordt een dag of drie vervroegd. Je betaalt het nog steeds van dezelfde loon/uitkerings/pensioenperiode.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Was het anders geweest als het van de 26ste naar de 22ste gegaan zou worden? Het lijkt nu groter doordat het in een andere maand geïncasseerd word. Maar nog steeds ligt de nieuwe datum na het moment dat de meeste mensen hun inkomen ontvangen. Niet veel aan de hand dus.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
28 apr 2025 14:33
Valt wel mee. De afschrijftermijn wordt een dag of drie vervroegd. Je betaalt het nog steeds van dezelfde loon/uitkerings/pensioenperiode.
De termijn wordt 28 dagen vervroegd. Wat gewoon inhoudt dat je eenmalig een maand moet overbruggen, waarin je de premie dubbel betaalt.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Nee, 3 of vier dagen vervroegd! Geen 28 dagen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
28 apr 2025 15:45
witte angora schreef:
28 apr 2025 14:33
De termijn wordt 28 dagen vervroegd. Wat gewoon inhoudt dat je eenmalig een maand moet overbruggen, waarin je de premie dubbel betaalt.
Hoe zie je dat voor je?

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Thijs124 schreef:
28 apr 2025 15:51
Nee, 3 of vier dagen vervroegd! Geen 28 dagen.
Precies, maar het maakt toch niet zoveel uit als er eenmalig een wijziging in de incassodatum plaatsvindt. Als het goed is, heb je dan je loon/uitkering al op je betaalrekening staan.

Bromsax
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bromsax »

TS heeft het over achteraf betalen naar vooruit betalen. Maar naar mijn mening is dat niet zo.
Zoals ze schrijven betaalde je altijd in begin Mei voor de maand Mei (dus vooraf). De betaling wordt nu iets vervroegd zodat je nu in de voorgaande maand betaald voor de komende.

Moneyman

Ik denk dat deze TS gewoon niet goed heeft gelezen. Net als sommige forumleden.

Almost retired

Ongelezen bericht door Almost retired »

Lees het bericht in het AD. Erg netjes is dit niet maar je kunt je maandtermijn zelf aanpassen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb het hele bericht gelezen, maar ik zie eerlijk gezegd het probleem niet. De reden is ook duidelijk: voor jou als particulier maakt het niet uit, het geld staat op een betaalrekening die verder geen rente oplevert. Maar voor CZ levert het over het hele jaar genomen toch aardig wat rente op. En daarmee willen ze 'leuke dingen' gaan doen voor de klant. Premieverlaging, of betere zorg, dat is me niet helemaal duidelijk.

Moneyman

Almost retired schreef:
28 apr 2025 20:32
Lees het bericht in het AD.
Als jij wilt dat wij iets lezen, kan je op z’n minst even een link plaatsen. Blijkbaar moeten we zelf gaan zoeken?

En wat is er precies “ niet netjes” dan…? Wat is het probleem überhaupt?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zie het probleem niet echt. Qua geld maakt het niet uit, omdat er over het algemeen al betaald is. Alleen voor mensen die echt tussen de 28e en 1e betaald krijgen kan het een probleem zijn. In elk geval vallen zij die afhankelijk zijn van uitkeringen er dus niet onder. Die betalen gewoon uit dezelfde batch.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
28 apr 2025 21:14
Ik heb het hele bericht gelezen, maar ik zie eerlijk gezegd het probleem niet. De reden is ook duidelijk: voor jou als particulier maakt het niet uit, het geld staat op een betaalrekening die verder geen rente oplevert.
Dat het geld wordt afgeschreven van een betaalrekening betekent niet dat er over het geld anders geen rente ontvangen wordt.

Moneyman

alfatrion schreef:
29 apr 2025 11:25
witte angora schreef:
Ik heb het hele bericht gelezen, maar ik zie eerlijk gezegd het probleem niet. De reden is ook duidelijk: voor jou als particulier maakt het niet uit, het geld staat op een betaalrekening die verder geen rente oplevert.
Dat het geld wordt afgeschreven van een betaalrekening betekent niet dat er over het geld anders geen rente ontvangen wordt.
In de praktijk wel. Niemand zet dat geld voor die 3 dagen op een spaarrekening.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Verder is het natuurlijk financieel een twijfelachtige situatie als je door een premiebetaling al in de financiële problemen komt. Ik denk dan altijd maar, je wasmachine of laptop gaat stuk, of nog leuker, je kies heeft een wortelkanaal behandeling nodig.........

Tip: Betaal je premie voor het hele jaar vooruit in de laatste week van het jaar. Psychologisch ook prettig, niet elke maand de premieafschrijving en nog een kleine korting ook.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

BL2 schreef:
29 apr 2025 12:16
Verder is het natuurlijk financieel een twijfelachtige situatie als je door een premiebetaling al in de financiële problemen komt. Ik denk dan altijd maar, je wasmachine of laptop gaat stuk, of nog leuker, je kies heeft een wortelkanaal behandeling nodig.........

Tip: Betaal je premie voor het hele jaar vooruit in de laatste week van het jaar. Psychologisch ook prettig, niet elke maand de premieafschrijving en nog een kleine korting ook.
Dat laatste is natuurlijk volkomen onlogisch. Als je financieel al in de problemen komt door de gewijzigde incassodatum, dan is het voor zo iemand helemaal onmogelijk om de jaarpremie in één keer te betalen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
29 apr 2025 11:27
alfatrion schreef:
29 apr 2025 11:25
witte angora schreef:
In de praktijk wel. Niemand zet dat geld voor die 3 dagen op een spaarrekening.
En waar blijkt uit dat niemand dat doet?

Het is mijn gewoonte om 0 euro op mijn betaalrekening te hebben staan. Geld van de spaarrekening van de ING staat zo op de betaalrekening van de ING. Overboeking van Bunq is instant. En een overboeking vanuit het buitenland staat dezelfde werkdag nog op de bankrekening als de opdracht tijdig wordt gedaan.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
29 apr 2025 14:30
Het is mijn gewoonte om 0 euro op mijn betaalrekening te hebben staan. Geld van de spaarrekening van de ING staat zo op de betaalrekening van de ING. Overboeking van Bunq is instant. En een overboeking vanuit het buitenland staat dezelfde werkdag nog op de bankrekening als de opdracht tijdig wordt gedaan.
Hoe doet u het dan met automatische incasso’s? Niet altijd is het exacte incassomoment bekend. En zet u dan elke ochtend exact genoeg geld op de rekening wat er die dag geïncasseerd word?

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Misschien vult hij s'avonds zijn rood stand weer aan naar 0.

Plaats reactie