Incasso's vinden niet plaats in het weekend. Ik kan een werkdag van te voren inzien wat er de volgende dag wordt afgeboekt. En ik kan rood staan. Als ik dat dezelfde dag nog overboek, dan betaal ik geen rente.NeoDutchio schreef: ↑29 apr 2025 14:57Hoe doet u het dan met automatische incasso’s? Niet altijd is het exacte incassomoment bekend. En zet u dan elke ochtend exact genoeg geld op de rekening wat er die dag geïncasseerd word?alfatrion schreef: ↑29 apr 2025 14:30Het is mijn gewoonte om 0 euro op mijn betaalrekening te hebben staan. Geld van de spaarrekening van de ING staat zo op de betaalrekening van de ING. Overboeking van Bunq is instant. En een overboeking vanuit het buitenland staat dezelfde werkdag nog op de bankrekening als de opdracht tijdig wordt gedaan.
CZ zorgverzekeraar termijn aanpassing
Re: CZ zorgverzekeraar termijn aanpassing
Dit zou mij veel te veel werk zijn om alles bij te houden en steeds over te moeten maken.alfatrion schreef: ↑29 apr 2025 15:12Incasso's vinden niet plaats in het weekend. Ik kan een werkdag van te voren inzien wat er de volgende dag wordt afgeboekt. En ik kan rood staan. Als ik dat dezelfde dag nog overboek, dan betaal ik geen rente.NeoDutchio schreef: ↑29 apr 2025 14:57Hoe doet u het dan met automatische incasso’s? Niet altijd is het exacte incassomoment bekend. En zet u dan elke ochtend exact genoeg geld op de rekening wat er die dag geïncasseerd word?alfatrion schreef: ↑29 apr 2025 14:30Het is mijn gewoonte om 0 euro op mijn betaalrekening te hebben staan. Geld van de spaarrekening van de ING staat zo op de betaalrekening van de ING. Overboeking van Bunq is instant. En een overboeking vanuit het buitenland staat dezelfde werkdag nog op de bankrekening als de opdracht tijdig wordt gedaan.
Alle incasso's die ik heb kunnen instellen zijn ingesteld na de salarisbetaling die bij ons altijd op een vaste dag is.
-
Nu ben ik toch wel benieuwd wat u hiermee aan rente verdiend. En wat nu het daadwerkelijke voordeel is als je elke avond je saldo voor de volgende of huidige dag moet gaan aanvullen. En met het mogelijke risico om het een keertje te vergeten of er niet aan toe te komen met alle gevolgen van dien.alfatrion schreef: ↑29 apr 2025 15:12Incasso's vinden niet plaats in het weekend. Ik kan een werkdag van te voren inzien wat er de volgende dag wordt afgeboekt. En ik kan rood staan. Als ik dat dezelfde dag nog overboek, dan betaal ik geen rente.NeoDutchio schreef: ↑29 apr 2025 14:57Hoe doet u het dan met automatische incasso’s? Niet altijd is het exacte incassomoment bekend. En zet u dan elke ochtend exact genoeg geld op de rekening wat er die dag geïncasseerd word?alfatrion schreef: ↑29 apr 2025 14:30Het is mijn gewoonte om 0 euro op mijn betaalrekening te hebben staan. Geld van de spaarrekening van de ING staat zo op de betaalrekening van de ING. Overboeking van Bunq is instant. En een overboeking vanuit het buitenland staat dezelfde werkdag nog op de bankrekening als de opdracht tijdig wordt gedaan.
Ik zorg er voor dat ik op de eerste dag van de maand €750,- op de rekening heb staan en daar kom ik de maand mee door. Geen dagelijks werk mee, geen risico en nooit rood hoeven staan.
Veel is het niet. Toen de ECB op 4% stond, kreeg ik 4% op mijn buitenlandse spaarrekening, terwijl ik bij de ING 1,5% kreeg en bij BUNQ iets van 2,5%. Je kan het voor jezelf uitrekenen.
De hoeveelheid werk die er aan hebt is minimaal. Je kan natuurlijk ook kijken wanneer incasso's op zijn vroegst worden afgeschreven en met betaalopdrachten voor dekking zorgen. Dat heb ik ook jarenlang gedaan.
De hoeveelheid werk die er aan hebt is minimaal. Je kan natuurlijk ook kijken wanneer incasso's op zijn vroegst worden afgeschreven en met betaalopdrachten voor dekking zorgen. Dat heb ik ook jarenlang gedaan.
Ik durf wel te stellen dat je met deze handelswijze een ongelooflijke uitzondering bent.alfatrion schreef: ↑29 apr 2025 14:30En waar blijkt uit dat niemand dat doet?
Het is mijn gewoonte om 0 euro op mijn betaalrekening te hebben staan. Geld van de spaarrekening van de ING staat zo op de betaalrekening van de ING. Overboeking van Bunq is instant. En een overboeking vanuit het buitenland staat dezelfde werkdag nog op de bankrekening als de opdracht tijdig wordt gedaan.
-
Moneyman schreef: ↑29 apr 2025 15:57Ik durf wel te stellen dat je met deze handelswijze een ongelooflijke uitzondering bent.alfatrion schreef: ↑29 apr 2025 14:30En waar blijkt uit dat niemand dat doet?
Het is mijn gewoonte om 0 euro op mijn betaalrekening te hebben staan. Geld van de spaarrekening van de ING staat zo op de betaalrekening van de ING. Overboeking van Bunq is instant. En een overboeking vanuit het buitenland staat dezelfde werkdag nog op de bankrekening als de opdracht tijdig wordt gedaan.

Toch heb ik het een tijdje enigszins geprobeerd. Alles op de dag van uitbetalen naar de spaarrekening, en pas als het af wordt geschreven weer terug. Het levert op jaarbasis toch wel wat euro's op.
Voor mensen die nu werken en/of een opgroeiend gezin hebben en/of mantelzorg verlenen is de tijdsinvestering vermoedelijk groter dan de opbrengst. Als je genoeg tijd hebt of er echt lol aan beleeft dan misschien niet.witte angora schreef: ↑29 apr 2025 17:21Moneyman schreef: ↑29 apr 2025 15:57Ik durf wel te stellen dat je met deze handelswijze een ongelooflijke uitzondering bent.alfatrion schreef: ↑29 apr 2025 14:30
En waar blijkt uit dat niemand dat doet?
Het is mijn gewoonte om 0 euro op mijn betaalrekening te hebben staan. Geld van de spaarrekening van de ING staat zo op de betaalrekening van de ING. Overboeking van Bunq is instant. En een overboeking vanuit het buitenland staat dezelfde werkdag nog op de bankrekening als de opdracht tijdig wordt gedaan.![]()
![]()
Toch heb ik het een tijdje enigszins geprobeerd. Alles op de dag van uitbetalen naar de spaarrekening, en pas als het af wordt geschreven weer terug. Het levert op jaarbasis toch wel wat euro's op.
Kost je minder dan een minuut per dag.
Volgens de oranjebank zijn er verschillende triggers voor klanten om hun app meerdere keren per dag te checken. Op nummer één staat gewoonte en soms uit verveling, opgevolgd door te verwachten inkomende of uitgaande transacties checken, een saldocheck voor het winkelen of specifieke acties zoals geld overmaken of een betaalverzoek verzenden.
https://www.banken.nl/nieuws/amp/25980/ ... gebruikers
Als je met de pinpas betaald dan wordt dat pas de volgende dag afgeboekt. iDEAL betaling worden dezelfde dag verwerkt.witte angora schreef: ↑29 apr 2025 17:21Toch heb ik het een tijdje enigszins geprobeerd. Alles op de dag van uitbetalen naar de spaarrekening, en pas als het af wordt geschreven weer terug. Het levert op jaarbasis toch wel wat euro's op.
Bij de ING krijg je de afschrijving direct te zien maar betreft het een reservering. De definitieve afschrijving bevat de datum van de dag volgend op de dag van de pinbetaling.
-
Toch kan dat best wel meevallen. Reken alleen al de huur en de zorgkosten. Beiden worden normaal gesproken de 1e van de maand afgeschreven, of op de eerste werkdag van de maand.kuklos schreef: ↑29 apr 2025 17:34Voor mensen die nu werken en/of een opgroeiend gezin hebben en/of mantelzorg verlenen is de tijdsinvestering vermoedelijk groter dan de opbrengst. Als je genoeg tijd hebt of er echt lol aan beleeft dan misschien niet.witte angora schreef: ↑29 apr 2025 17:21![]()
![]()
Reken voor de huur op zo'n 650 euro, zorgkosten voor 2 personen 300, zit je op bijna 1000 euro wat je iedere maand een week op een spaarrekening kan zetten. Dat is 12 weken per jaar, tegen 1,75% rente, afhankelijk van je bank. Kom je op jaarbasis toch gauw op zo'n 5 tot 7 euro aan rente uit. Terwijl je maar twee klikken hoeft te maken.
Als je dit vooraf kan instellen, wat ik al in een comment schreef dat ik doe, en je doet het voor een heel jaar, is het een paar euro winst.witte angora schreef: ↑29 apr 2025 18:03Toch kan dat best wel meevallen. Reken alleen al de huur en de zorgkosten. Beiden worden normaal gesproken de 1e van de maand afgeschreven, of op de eerste werkdag van de maand.kuklos schreef: ↑29 apr 2025 17:34Voor mensen die nu werken en/of een opgroeiend gezin hebben en/of mantelzorg verlenen is de tijdsinvestering vermoedelijk groter dan de opbrengst. Als je genoeg tijd hebt of er echt lol aan beleeft dan misschien niet.witte angora schreef: ↑29 apr 2025 17:21![]()
![]()
Reken voor de huur op zo'n 650 euro, zorgkosten voor 2 personen 300, zit je op bijna 1000 euro wat je iedere maand een week op een spaarrekening kan zetten. Dat is 12 weken per jaar, tegen 1,75% rente, afhankelijk van je bank. Kom je op jaarbasis toch gauw op zo'n 5 tot 7 euro aan rente uit. Terwijl je maar twee klikken hoeft te maken.
Maar als je elk weekend weer moet inloggen, alles weer moet instellen voor die weekend, zoals ik de reactie van alfatrion interpreteer, dan is heel weinig opbrengst voor heel veel tijd.
Heel veel tijd is zwaar schromelijk overdreven. Het is hooguit 10 seconden werk. Bovendien, ik log anders toch in omdat ik me verveel, lees ik.
Wauw, da’s echt de moeite waardwitte angora schreef: ↑29 apr 2025 18:03Toch kan dat best wel meevallen. Reken alleen al de huur en de zorgkosten. Beiden worden normaal gesproken de 1e van de maand afgeschreven, of op de eerste werkdag van de maand.
Voor de meeste mensen gaat het niet om een week. De meeste salarissen worden tussen de 25e en de 27e uitbetaald. De huur- en hypotheek wordt, evenals de zorgverzekering, vaak niet op de laatste dag van de maand geïncasseerd, maar eerder. Voor veel mensen blijft het dus eerder een paar dagen, meer niet.witte angora schreef: ↑29 apr 2025 18:03Toch kan dat best wel meevallen. Reken alleen al de huur en de zorgkosten. Beiden worden normaal gesproken de 1e van de maand afgeschreven, of op de eerste werkdag van de maand.
Maar zelfs als ik uitga van jouw getallen en termijnen, kom ik op slechts 4 euro per jaar, oftewel 33 cent per maand. En daar zou ik dan iedere maand moeite voor moeten doen, of een administratie van overboekingen voor op moeten tuigen.
Ik sla over

Salarissen worden meestal op de 23e uitbetaald en soms daarvoor al. Het gaat hier om betaling die van de 1e wordt vervroegd naar de 27e (tot en met vijf dagen eerder).
Het spijt me voor je, maar dit klopt niet.
Wij betalen de 25e. Ik ken bedrijven die zeggen de een-na-laatste vrijdag van de maand, enzovoorts. Zoveel organisaties, zoveel systemen die worden gebruikt.
Ik heb bij meerdere bedrijven gewerkt, en geen een hanteerde dezelfde methodiek van salarisbetaling als de anderen.
Hier wordt wel heel erg naar het doel geredeneerd. Hoewel maandelijks uitbetalen wel het meest voorkomend is, is ook wekelijks en 4-wekelijks een voorkomende vorm. Binnen de maandsalarissen is de 23e zeker niet de standaard, dat zal de 25e zijn ( en dan 1 of 2 dagen eerder als de 25e in het weekend valt.
Wat de salarissen betreft, kan ik sws al zeggen dat je bewering onjuist is. Ook qua wanneer de salarissen over gemaakt worden. Dat is puur uit ervaringen en wat ik om me heen hoor.Moneyman schreef: ↑29 apr 2025 18:17Voor de meeste mensen gaat het niet om een week. De meeste salarissen worden tussen de 25e en de 27e uitbetaald. De huur- en hypotheek wordt, evenals de zorgverzekering, vaak niet op de laatste dag van de maand geïncasseerd, maar eerder. Voor veel mensen blijft het dus eerder een paar dagen, meer niet.witte angora schreef: ↑29 apr 2025 18:03Toch kan dat best wel meevallen. Reken alleen al de huur en de zorgkosten. Beiden worden normaal gesproken de 1e van de maand afgeschreven, of op de eerste werkdag van de maand.