Bezorgdeburger schreef: ↑21 mei 2024 21:37
Het programma van Groen Links / PvdA gaf veel betere cijfers voor de economie bij de doorrekening van CBS kan ik me vaag herinneren.
Alle dingen die je noemt, daar heb ik persoonlijk weinig last van of ik ben het er mee eens dat het wat anders moet (wat is er bijvoorbeeld mis met maximaal 12 maanden WW?).
Wat ik wel weet is dat bij die doorberekening van het CBS toentertijd inderdaad een groei in de komende jaren was, maar dat daar ook de kanttekening bij zat dat men niet verder keek dan 4 jaar en er geen rekening was gehouden met economische ontwikkelingen. Het hele plan van PVDA/GL was om de belastingen weg te halen bij gezinnen en bedrijven heel erg zwaar te gaan belasten.
Men kan alleen maar aannemen dat dit heel erg veel belastinginkomsten oplevert in de eerste jaren, maar als bedrijven vervolgens uit Nederland verdwijnen, dat deze belastinginkomsten opdrogen en de overheidsuitgaven juist groter worden, door stijgende werkeloosheid.
Overigens is dat ook wel een puntje van commentaar op zo'n doorrekening van het CBS. Dat zou juist een realistisch toekomstbeeld moeten schetsen voor de lange termijn, zoals ik eigenlijk ook al heel lang wil dat partijen wat meer op de lange termijn denken. Ik zie liever een politicus die schetst waar hij heen wil en hoe hij dat wil bereiken, dan een politicus die alleen maar denkt aan wat er nu speelt.