witte angora schreef: ↑21 jun 2024 20:25
Onkruid71 schreef: ↑21 jun 2024 19:16
Meer bewegen zorgt voor meer problemen. En daar is NIKS psychisch aan.
Neem me ff niet kwalijk. Het gaat niet om domweg meer bewegen, het gaat om meer verstandig bewegen. Oftewel: bewegen op een manier die je helpt. Ik zit hier nu met een knieblessure. Advies is logischerwijze: rust. Niet verder overbelasten. Maar de clue zit in het woordje 'over'. Juist bewegen en de juiste oefeningen doen zal het genezingsproces versnellen. Maar dan moet je dus wel weten waar je mee bezig bent.
Ik kan me niet indenken dat voor jou de enige optie is: 'niet bewegen'. Juist dan ga je heel, heel hard achteruit. Het lichaam prikkelen en uitdagen maakt het sterker, ook als daar een zeer stevige beperking op zit. Maar goed, niemand heeft er verstand van, dat zal het wel wezen.
Wat begrijp je niet aan PEM, dit is heel wat complexer als een knie blessure. Het lichaam uitdagen en prikkelen ga ik juist op achteruit.
Het lastige is juist de grens te vinden omdat bij mij na kleine inspanning, geestelijk of fysiek, omdat het pas inslaat bij mij tussen de 2 en 4 dagen.
Dat maakt het dan lastig om te zeggen waardoor het komt, kan door tandenpoetsen komen, kan door de afwas komen, wie weet waar het deze keer van is. Het kan ook van een simpel gesprekje met iemand zijn.
Die vicieuze cirkel is in ieder geval moeilijk voor mij om te verbreken.
Het is bewezen, de onderzoeken zijn er. De ervaringen zijn er.
Lees eerst eens er wat meer over.
https://me-cvsvereniging.nl/me-cvs/wat-mecvs/