Nederlandse consumenten kopen anno 2024 net als andere consumenten uit de hele wereld, dankzij het internet dat zoiets mogelijk maakt. Op een forum zoals Radar kunnen de voor- en nadelen van de veranderende realiteit besproken worden. Ik snap deze ingreep niet, maar ik wil ook niet met moderatie in discussie.
Feedback op het Forum - deel 4
-
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Wat ik schreef was geen grap en evenmin smakeloos. Vaginale stoombaden worden al tientallen jaren gegeven voor verschillende doeleinden. Of dit zijn nut heeft of niet, daar hou ik me buiten.Consumenneke schreef: ↑18 okt 2024 21:15
(…)
Op jouw suggestie was ik even aan het voortborduren en dat leidde tot een onmiddellijke ingreep vanwege het onsmakelijke karakter van jouw grap. Ik kon er wel om lachen.
Kids kopen de grootste rotzooi uit verre landen, maar dat is meer iets voor andere omroepen dan.
Waarschijnlijk heeft u er een smakeloze grap van gemaakt, dat zou heel goed kunnen. Maar ik lees in de reactie van Radar dat om een heel andere reden dit topic gesloten werd. Ook prima.
Moneyman
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12786
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Wat hebben Essent, een airco, LG en Fix It Faster met elkaar gemeen? Simpelweg 4 topics die deze week geopend zijn door consumenten die een nieuw account aangemaakt hebben.
Essent: Topic aangemaakt 22 oktober om 19:42u, zichtbaar 23 oktober in de loop van de middag;
Airco: Topic aangemaakt 23 oktober om 19:08u, zichtbaar 24 oktober in de ochtend;
LG: Topic aangemaakt op 22 oktober om 20:35u, zichtbaar 23 oktober in de loop van de middag;
Fix It Faster: Topic aangemaakt op 15 oktober om 17:28, zichtbaar 16 oktober in de loop van de ochtend.
Al jarenlang word geklaagd dat topic starters niet meer reageren. Waar regelmatig gezegd werd dat de houding van forumleden en ontstane discussies de reden waren dat mensen wegliepen, blijkt dit in mijn ogen heel anders te zijn. De topic starters in deze 4 topics zijn slechts 20 minuten, 2 minuten en 2u27min na het aanmaken van een account nog online geweest, daarna niet meer. Slechts 1 topic starter heeft het aangedurfd om de volgende dag even terug te komen, maar helaas voordat het topic online is komen te staan.
Jaren terug heb ik al eens een testje gedaan, toen duurde het zelfs meer dan 2 dagen voordat het topic online kwam. En ook dat zonder een terugkoppeling.
In het verleden is vaker gesproken over dat er een automatisch bericht zou komen zodra een topic online is komen te staan. Schijnbaar gebeurd dit nog steeds niet, waarom niet? Iemand maakt een topic aan, houdt het in de gaten of die eens een keer zichtbaar word, ziet niets en gaat weer weg. Zodra het topic wel zichtbaar is gaan de ijverige forumleden aan de slag, maar zo lang een topic starter niet weet dat er iets online staat is het reageren tegen de lucht. Moeten we dit forum dan zien als tijdverdrijf? Zijn nieuwe topic starters niet belangrijk genoeg omdat ze niet op de hoogte gehouden worden?
Wat is er mis met simpelweg een automatisch berichtje met de tekst: uw topic is geplaatst, klik *hier* (link naar het topic) om uw topic te volgen?
Essent: Topic aangemaakt 22 oktober om 19:42u, zichtbaar 23 oktober in de loop van de middag;
Airco: Topic aangemaakt 23 oktober om 19:08u, zichtbaar 24 oktober in de ochtend;
LG: Topic aangemaakt op 22 oktober om 20:35u, zichtbaar 23 oktober in de loop van de middag;
Fix It Faster: Topic aangemaakt op 15 oktober om 17:28, zichtbaar 16 oktober in de loop van de ochtend.
Al jarenlang word geklaagd dat topic starters niet meer reageren. Waar regelmatig gezegd werd dat de houding van forumleden en ontstane discussies de reden waren dat mensen wegliepen, blijkt dit in mijn ogen heel anders te zijn. De topic starters in deze 4 topics zijn slechts 20 minuten, 2 minuten en 2u27min na het aanmaken van een account nog online geweest, daarna niet meer. Slechts 1 topic starter heeft het aangedurfd om de volgende dag even terug te komen, maar helaas voordat het topic online is komen te staan.
Jaren terug heb ik al eens een testje gedaan, toen duurde het zelfs meer dan 2 dagen voordat het topic online kwam. En ook dat zonder een terugkoppeling.
In het verleden is vaker gesproken over dat er een automatisch bericht zou komen zodra een topic online is komen te staan. Schijnbaar gebeurd dit nog steeds niet, waarom niet? Iemand maakt een topic aan, houdt het in de gaten of die eens een keer zichtbaar word, ziet niets en gaat weer weg. Zodra het topic wel zichtbaar is gaan de ijverige forumleden aan de slag, maar zo lang een topic starter niet weet dat er iets online staat is het reageren tegen de lucht. Moeten we dit forum dan zien als tijdverdrijf? Zijn nieuwe topic starters niet belangrijk genoeg omdat ze niet op de hoogte gehouden worden?
Wat is er mis met simpelweg een automatisch berichtje met de tekst: uw topic is geplaatst, klik *hier* (link naar het topic) om uw topic te volgen?
Thijs124
, J. Deltoer
, riddert
, kuklos
en ZeerPrivé
vinden dit leuk
-
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Heel leerzaam.
Misschien goed voor een ander topic. Ik zie dat iemand vragen stelt over de beste keuze aan garnalenpasta.
Yoni Steam Herbs kan voor veel mensen een nuttig onderwerp zijn. Dat daar tijgerbalsemkruiden voor gebruikt worden, lijkt me echter sterk. Ik denk dan meer aan de zwamppruim, met twee pees.
Voor meelezers is van belang dat het delen van ervaringen met en opvattingen over dit soort stoombaden niet perse vies en smakeloos is. Zo zijn er ook oorkaarsen om overtollig smeer te verwijderen.
Mij werd te verstaan gegeven dat het onderwerp onsmakelijk was. Het was waarschijnlijk niet het juiste moment en niet de juiste plek.
-
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Schijnbaar is het forumbeheer zo afgesteld dat een nieuw bericht van een nieuwe deelnemer eerste gecontroleerd moet worden. Dat herinner ik me niet van mijn eerste deelname. Ik ken het ook niet van andere fora. Zelfs op de grootste fora zoals Bokt, Fok, Tweakers zie ik dat niet. Waarom kan het niet andersom? Bepaalde woorden blokkeren en de rest gewoon doorlaten met een vinkje op de checklist, wat eigenlijk bij elk nieuwe bericht zou moeten gebeuren.NeoDutchio schreef: ↑24 okt 2024 12:15In het verleden is vaker gesproken over dat er een automatisch bericht zou komen zodra een topic online is komen te staan.
Ik snap het niet goed. Zo is de eerste ervaring van menig nieuwkomer een teleurstelling.
-
- Berichten: 5222
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Dus u pleit er hier voor allerlei topics over kwakproducten (oorkaarsen een bewezen kwakzalverding, bewezen dat het niet werkt) te openen zodat al deze Haarlemmerolieen een nog groter podium krijgen?
kuklos
vindt dit leuk
-
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Er was een consument met een vraag over tijgerbalsem. Dat topic is verwijderd omdat hij een product uit Thailand had geïmporteerd.juliomariner schreef: ↑24 okt 2024 14:13Dus u pleit er hier voor allerlei topics over kwakproducten (oorkaarsen een bewezen kwakzalverding, bewezen dat het niet werkt) te openen zodat al deze Haarlemmerolieen een nog groter podium krijgen?
Ik weet niet wat andere consumenten doen, maar sinds het internet ons toegang verschaft bestel ik (al dan niet via marktplaatsen) producten uit de hele wereld.
Is dat verstandig? Daar valt veel over te zeggen, maar als dit soort vragen verboten zijn zullen vraagstellers hun heil elders moeten zoeken. Dan kan niemand meer uitleggen waarom bepaalde keuzes zinnig of onzinnig zijn.
Pleit u voor een verbod op zulke vragen Julio Mariner?
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Als 1e berichten van gebruikers meteen online worden gegooid, loopt dit forum vol met spam bagger dat dan rustig 3 dagen op het forum blijft staan omdat de moderator dagenlang afwezig is.Consumenneke schreef: ↑24 okt 2024 14:08Schijnbaar is het forumbeheer zo afgesteld dat een nieuw bericht van een nieuwe deelnemer eerste gecontroleerd moet worden. Dat herinner ik me niet van mijn eerste deelname. Ik ken het ook niet van andere fora. Zelfs op de grootste fora zoals Bokt, Fok, Tweakers zie ik dat niet. Waarom kan het niet andersom? Bepaalde woorden blokkeren en de rest gewoon doorlaten met een vinkje op de checklist, wat eigenlijk bij elk nieuwe bericht zou moeten gebeuren.NeoDutchio schreef: ↑24 okt 2024 12:15In het verleden is vaker gesproken over dat er een automatisch bericht zou komen zodra een topic online is komen te staan.
Ik snap het niet goed. Zo is de eerste ervaring van menig nieuwkomer een teleurstelling.
Idee van @Neodutchio om even een automatische melding te sturen dat het topic online staat, is een prima uitvoerbare suggestie.
NeoDutchio
, Thijs124
, Erthanax
, Moneyman
, kuklos
, Nijogeth
, J. Deltoer
en Techneut71
vinden dit leuk
Re: Feedback op het Forum - deel 4
@redactie: komt er ook nog een inhoudelijke reactie op de suggestie van @Neodutchio? Of blijft het bij het stilletjes verwijderen van bijdragen?
kuklos
vindt dit leuk
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Ik ben voornamelijk een lurker, maar nu toch een stukje feedback van mijn kant. Het gaat over het topic mbt scootmobielen in een appartement.
viewtopic.php?t=202792&start=160
Door de wijze waarop een van de gebruikers 'discussieert' is dit een waardeloos topic geworden. Uit de reacties kan ik ook wel opmaken dat dit niet de eerste keer is. Waarom wordt hier niet ingegrepen? Vindt de moderatie dit soort gedrag wenselijk? M.i. moet je dit soort gedrag niet op je forum willen hebben.
viewtopic.php?t=202792&start=160
Door de wijze waarop een van de gebruikers 'discussieert' is dit een waardeloos topic geworden. Uit de reacties kan ik ook wel opmaken dat dit niet de eerste keer is. Waarom wordt hier niet ingegrepen? Vindt de moderatie dit soort gedrag wenselijk? M.i. moet je dit soort gedrag niet op je forum willen hebben.
Re: Feedback op het Forum - deel 4
De moderatie onderneemt alleen actie op een melding, niet op eigen initiatief. Dat althans wat de moderatie mij heeft laten weten.Triforce schreef: ↑01 nov 2024 18:22Ik ben voornamelijk een lurker, maar nu toch een stukje feedback van mijn kant. Het gaat over het topic mbt scootmobielen in een appartement.
viewtopic.php?t=202792&start=160
Door de wijze waarop een van de gebruikers 'discussieert' is dit een waardeloos topic geworden. Uit de reacties kan ik ook wel opmaken dat dit niet de eerste keer is. Waarom wordt hier niet ingegrepen? Vindt de moderatie dit soort gedrag wenselijk? M.i. moet je dit soort gedrag niet op je forum willen hebben.
Als u vindt dat bepaalde reacties niet echt niet door de beugel kunnen, kunt u die reactie melden door op het rode uitroepteken te tikken of klikken. De rest wijst zich vanzelf.
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Tot een paar weken geleden vond ik dit forum nog wel interessant om te lezen. Nu is het echter een soort rariteitenkabinet geworden waar je naar zit te kijken en denkt: goh, hoe is het in hemelsnaam mogelijk.
Totale off-topic reacties, mensen die hun privéleven hier neerzetten als wanhopige vraag om aandacht, bijna geen consumentenvragen meer en schijnbaar helemaal geen moderatie meer. Echt waardeloos geworden, jammer hoor.
Totale off-topic reacties, mensen die hun privéleven hier neerzetten als wanhopige vraag om aandacht, bijna geen consumentenvragen meer en schijnbaar helemaal geen moderatie meer. Echt waardeloos geworden, jammer hoor.
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Ik denk dat er meer volgers, of inmiddels ex-volgers zijn die er zo over denken.Lowieze schreef: ↑04 nov 2024 08:57Tot een paar weken geleden vond ik dit forum nog wel interessant om te lezen. Nu is het echter een soort rariteitenkabinet geworden waar je naar zit te kijken en denkt: goh, hoe is het in hemelsnaam mogelijk.
Totale off-topic reacties, mensen die hun privéleven hier neerzetten als wanhopige vraag om aandacht, bijna geen consumentenvragen meer en schijnbaar helemaal geen moderatie meer. Echt waardeloos geworden, jammer hoor.
Wat mij opvalt is dat het aantal actieve topics steeds lager wordt. Nu zijn het er 33, maar de laatste weken zakt het soms tot rond de 25. Nog niet zo lang geleden zat het vrijwel altijd ruim boven de 50, nog wat langer geleden lag het rond de 80.
Met goede moderatie die dagelijks zichtbaar actief is, wordt de kwaliteit snel beter; dat hebben we een jaar of wat geleden allemaal wel gezien. Zonder goede moderatie is het forum, ook gezien de te verwachten bezuinigingen op de publieke omroep, geen lang leven meer beschoren, verwacht ik.
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Maar juist op een forum als dit, met een relatief lage post frequentie zou je verwachten dat moderatie niet zoveel kost. Een kennis van me is moderator geweest op een internationaal forum met enorme aantallen posts per dag. Dat was aanpoten volgens hem, maar ze hadden daar ook vanwege het internationale karakter 24/7 dekking in moderatie.
Hier zou je eigenlijk verwachten dat een moderator per dag effectief misschien een uurtje of zelfs minder kwijt is aan moderator taken, maak er 2 van op een drukke dag. Dat kan iemand op een internet redactie (of meerdere personen) toch wel gewoon erbij doen zonder dat het de wereld moet kosten.
Hier zou je eigenlijk verwachten dat een moderator per dag effectief misschien een uurtje of zelfs minder kwijt is aan moderator taken, maak er 2 van op een drukke dag. Dat kan iemand op een internet redactie (of meerdere personen) toch wel gewoon erbij doen zonder dat het de wereld moet kosten.
-
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Het kost niet veel tijd. Een ervaren moderator kan uit zijn of haar ooghoek de stroom berichten en reacties in de gaten houden. Met een team is dat zelfs 24/7 mogelijk. Ik heb dat vele jaren gedaan. Als je duidelijke regels hebt en een beetje het rolgedrag op social media volgt, dan kun je zo'n forum een positieve draai geven. Maar dat vergt inzet en deskundigheid. Niet voor niks hebben Omroep Max en de Consumentenbond hun fora gestaakt. Daar was de sfeer behoorlijk verziekt. Kassa! lijkt zijn forum actiever te managen.Cro schreef: ↑05 nov 2024 11:40Hier zou je eigenlijk verwachten dat een moderator per dag effectief misschien een uurtje of zelfs minder kwijt is aan moderator taken, maak er 2 van op een drukke dag. Dat kan iemand op een internet redactie (of meerdere personen) toch wel gewoon erbij doen zonder dat het de wereld moet kosten.
Als een nieuwe deelnemer met een nieuwe vraag moet wachten tot die vraag gepost wordt, zit de negatieve ervaring al ingebakken. Dan breek je regel no 1 voor communities: het platform is er voor de deelnemers en niet andersom. Nu moet de nieuwe deelnemer wachten tot een mod/admin tijd heeft om zijn vraag te beoordelen.
Tja, dan daalt de toestroom vanzelf en hou je een vijver met grijze eendjes over.
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Ik denk ook dat twee keer per dag een rondje langs de topics niet meer dan één of twee uur hoeft te kosten. Hoe gedetailleerder de ingreep, en hoe meer uitleg, verantwoording of interactie gewenst is of verwacht wordt, hoe meer tijd het kost.
Waar het ook om gaat is dat de (internet)redactie het forum ook echt serieus neemt en niet als corvee dat een stagiair er maar even bij moet doen. Het is mijn indruk dat op dit moment dat laatste weer het geval is.
Wat o.a. de wachttijd bij het eerste topic van nieuwe leden betreft: afgelopen jaren is er verscheidene keren gevraagd om suggesties voor verbeteringen. Met die suggesties is vervolgens weinig tot niets gedaan.
Waar het ook om gaat is dat de (internet)redactie het forum ook echt serieus neemt en niet als corvee dat een stagiair er maar even bij moet doen. Het is mijn indruk dat op dit moment dat laatste weer het geval is.
Wat o.a. de wachttijd bij het eerste topic van nieuwe leden betreft: afgelopen jaren is er verscheidene keren gevraagd om suggesties voor verbeteringen. Met die suggesties is vervolgens weinig tot niets gedaan.
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Dat de eerste bijdrage van een nieuw forumlid eerst moet worden goedgekeurd is niets bijzonders en die goedkeuring is ook niet het probleem. Dat het soms dagen duurt, dát is het probleem. En natuurlijk dat het forumlid niet standaard een melding of bericht krijgt dat het bericht is goedgekeurd en geplaatst. Daar wordt al jaren “naar gekeken”, zonder resultaat.Consumenneke schreef: ↑05 nov 2024 11:56Als een nieuwe deelnemer met een nieuwe vraag moet wachten tot die vraag gepost wordt, zit de negatieve ervaring al ingebakken. Dan breek je regel no 1 voor communities: het platform is er voor de deelnemers en niet andersom. Nu moet de nieuwe deelnemer wachten tot een mod/admin tijd heeft om zijn vraag te beoordelen.
(…)
kuklos
en NeoDutchio
vinden dit leuk
-
- Berichten: 1359
- Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Cro schreef: ↑05 nov 2024 11:40Maar juist op een forum als dit, met een relatief lage post frequentie zou je verwachten dat moderatie niet zoveel kost. Een kennis van me is moderator geweest op een internationaal forum met enorme aantallen posts per dag. Dat was aanpoten volgens hem, maar ze hadden daar ook vanwege het internationale karakter 24/7 dekking in moderatie.
Hier zou je eigenlijk verwachten dat een moderator per dag effectief misschien een uurtje of zelfs minder kwijt is aan moderator taken, maak er 2 van op een drukke dag. Dat kan iemand op een internet redactie (of meerdere personen) toch wel gewoon erbij doen zonder dat het de wereld moet kosten.
Het probleem is dat alle posts niet in 2 uur worden geplaatst. Dus die persoon zal iedere keer de nieuwe toevoegingen moet bekijken door de hele dag heen wat dus iedere keer een onderbreking is van zijn normale werkzaamheden en wordt het al snel een dagtaak. En dan hebben we het nog niet over de activiteiten na de werkdag. Het forum is 24/7 open.
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Klopt, maar dat is prima te omzeilen.Methusalah schreef: ↑05 nov 2024 12:35Cro schreef: ↑05 nov 2024 11:40Maar juist op een forum als dit, met een relatief lage post frequentie zou je verwachten dat moderatie niet zoveel kost. Een kennis van me is moderator geweest op een internationaal forum met enorme aantallen posts per dag. Dat was aanpoten volgens hem, maar ze hadden daar ook vanwege het internationale karakter 24/7 dekking in moderatie.
Hier zou je eigenlijk verwachten dat een moderator per dag effectief misschien een uurtje of zelfs minder kwijt is aan moderator taken, maak er 2 van op een drukke dag. Dat kan iemand op een internet redactie (of meerdere personen) toch wel gewoon erbij doen zonder dat het de wereld moet kosten.
Het probleem is dat alle posts niet in 2 uur worden geplaatst. Dus die persoon zal iedere keer de nieuwe toevoegingen moet bekijken door de hele dag heen wat dus iedere keer een onderbreking is van zijn normale werkzaamheden en wordt het al snel een dagtaak. En dan hebben we het nog niet over de activiteiten na de werkdag. Het forum is 24/7 open.
Bijvoorbeeld één vast moment op een dag alle nieuwe posts bekijken. En bij het lid worden en nogmaals bij het plaatsen van de eerste post een mail aan het nieuwe lid dat de post eerst beoordeeld moet worden. Plus bij aanmaken en (proberen te) plaatsen van de post een melding op het scherm die hetzelfde zegt als wat er in de mail komt.
En daarna automatisch een mail zodra een post daadwerkelijk geplaatst is.
Francesco26
vindt dit leuk