Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Nijogeth

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
12 jan 2025 07:22
maar juist voor ouderen zou je nog wat meer respect moeten hebben dan voor mensen van je eigen leeftijd.
Totaal mee oneens. Iedereen behandel je hetzelfde. Pas als uit hun gedrag blijkt dat ze dat verdienen behandel je ze anders, beter of slechter.

Ik zie niet in waarom ik een ouder iemand die asociaal gedrag vertoont anders zou moeten aanspreken dan een jonger iemand die asociaal gedrag vertoont. En iemand die zich juist als een absolute gentleman gedraagt, die wordt ook zo behandeld, ongeacht leeftijd.

En ja, ik help regelmatig oudere mensen met bepaalde zaken, daar waar ik dat bij een jongere niet gauw zou doen, maar dat heeft niets met meer respect te maken, maar gewoon met de mensen helpen die hulp nodig hebben. Zo kun je ook jongere mensen ooit moeten helpen, iemand die een lekke band heeft of een band moet verwisselen, iemand die bepaalde kennis of tips kan gebruiken. Om maar wat te noemen.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
12 jan 2025 15:21
witte angora schreef:
maar juist voor ouderen zou je nog wat meer respect moeten hebben dan voor mensen van je eigen leeftijd.
Totaal mee oneens. Iedereen behandel je hetzelfde. Pas als uit hun gedrag blijkt dat ze dat verdienen behandel je ze anders, beter of slechter.

Ik zie niet in waarom ik een ouder iemand die asociaal gedrag vertoont anders zou moeten aanspreken dan een jonger iemand die asociaal gedrag vertoont. En iemand die zich juist als een absolute gentleman gedraagt, die wordt ook zo behandeld, ongeacht leeftijd.

En ja, ik help regelmatig oudere mensen met bepaalde zaken, daar waar ik dat bij een jongere niet gauw zou doen, maar dat heeft niets met meer respect te maken, maar gewoon met de mensen helpen die hulp nodig hebben. Zo kun je ook jongere mensen ooit moeten helpen, iemand die een lekke band heeft of een band moet verwisselen, iemand die bepaalde kennis of tips kan gebruiken. Om maar wat te noemen.
Helemaal mee eens.
Wij helpen ook wel eens mensen met vervoer of verhuizing enz.
En dat heeft inderdaad niets met leeftijd te maken of met respect voor ouderen.
Dat is gewoon menselijk.
Bij ons in de scheepvaart is het zelfs min of meer verplicht,dat heet heel overdreven "goed zeemanschap"
Als iemand een probleem heeft probeer je die te helpen ongeacht de leeftijd.
Hoewel ik zelf ondertussen ook een dusdanige leeftijd heb dat ik door broekies als Nijoghet wel met respect behandeld wil worden :wink:

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag of je iemand helpt is een totaal andere vraag dan de vraag of senioriteit een rol speelt in bejegening. Algemeen maatschappelijk aanvaard (en gebruikelijk) is dat dat wel degelijk het geval is.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
Volgens mij lees je niet goed. Ik schreef: 'zeker niet'. Je kan zoiets tegen niemand zeggen, maar juist voor ouderen zou je nog wat meer respect moeten hebben dan voor mensen van je eigen leeftijd.

Of denk je dat ik vroeger in de bus voor leeftijdsgenoten of jongeren op zou staan? Dat deed je voor ouderen. Om wat te noemen.
Ouderen zijn ook alleen maar ouder geworden omdat ze niet ziek zijn geworden of geen ongeval hebben gehad. Niet omdat ze iets speciaals hebben gedaan waarom ze extra respect verdienen.

Ik zou het heel raar vinden als mij nu opeens met meer respect zouden behandelen dan pak m beet 20 jaar geleden. Of dat mensen mij met meer respect zouden behandelen dan mijn kinderen of jongere collega's. Het is niet mijn verdienste dat ik er nog steeds ben.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

rwolters schreef:
13 jan 2025 02:52

Ouderen zijn ook alleen maar ouder geworden omdat ze niet ziek zijn geworden of geen ongeval hebben gehad. Niet omdat ze iets speciaals hebben gedaan waarom ze extra respect verdienen.

Ik zou het heel raar vinden als mij nu opeens met meer respect zouden behandelen dan pak m beet 20 jaar geleden. Of dat mensen mij met meer respect zouden behandelen dan mijn kinderen of jongere collega's. Het is niet mijn verdienste dat ik er nog steeds ben.
Precies, hulpvaardig zijn betekent niet vanzelf respect voor iemand hebben. Sommige ouderen zijn gewoon akelige mensen, zelf niet heel respectvol naar anderen. Respect moet je verdienen, dat krijg je niet ineens door ouder te worden.

Moneyman

Lowieze schreef:
13 jan 2025 08:52
Respect moet je verdienen, dat krijg je niet ineens door ouder te worden.
Ik vind de omgekeerde denkwijze (respect krijg je sowieso en kan je door gedrag kwijtraken) een stuk aantrekkelijker.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zal het wel weer verkeerd lezen...
Het rapport 'Een (t)huis, een toekomst' is het resultaat van een onderzoek onder bijna 3000 jongeren tussen de 12 en 29 jaar door State of Youth NL, een initiatief van KidsRights.

[...]

Van hen geeft 62 procent aan nog bij hun ouders, verzorgers of andere familie te wonen. 56 procent van de ondervraagden is op zoek naar een woning.

bron: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... en-krijgen
Het lijkt mij toch dat bijna iedereen tussen de 12 en 18 sowieso al thuis woont, dat is 1/3 van de groep, dus 33%... Daarbij is ook per leeftijd niet aangegeven om hoeveel personen het gaat. Die 62 en 56 procent zegt me dus eigenlijk helemaal niets. Statistisch gezien kun je hier eigenlijk weinig mee.

Moneyman

witte angora schreef:
14 jan 2025 11:19
Het rapport 'Een (t)huis, een toekomst' is het resultaat van een onderzoek onder bijna 3000 jongeren tussen de 12 en 29 jaar door State of Youth NL, een initiatief van KidsRights.

[...]

Van hen geeft 62 procent aan nog bij hun ouders, verzorgers of andere familie te wonen. 56 procent van de ondervraagden is op zoek naar een woning.

Het lijkt mij toch dat bijna iedereen tussen de 12 en 18 sowieso al thuis woont, dat is 1/3 van de groep, dus 33%... Daarbij is ook per leeftijd niet aangegeven om hoeveel personen het gaat. Die 62 en 56 procent zegt me dus eigenlijk helemaal niets. Statistisch gezien kun je hier eigenlijk weinig mee.
Waarom zou de groep van 12-18 1/3e van het totaal zijn?

Die 62 en 56% is gewoon van die 3.000, maar dat zegt inderdaad weinig als je niet weet hoe dat over de leeftijden verdeeld is. Een 12-jarige zal nog niet op zoek zijn naar een woning ;-)

Wellicht biedt het onderzoek zelf meer duiding. Maar dat heb ik niet gelezen.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
14 jan 2025 11:19

[...]

Lezerdelees, klikkerdeklik, en dan… het volledige rapport. In de inhoudsopgave zie ik geen verwijzing naar ruwe data, maar doorscrollend naar pag. 13 zag ik direct een tabel in drie leeftijdsklassen over de woonsituatie. Kun je daar wel wat mee?

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Goede avond allemaal,

Ik moet voor iemand een 0 uren contract downloaden (horeca)
Weet iemand een goede link of site?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Google.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Vakbond

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Mogen 0 uren contracten wel?

scharrelschipper

Kijk,hier zie je de meerwaarde van Dagkoers.
We reageren en stellen vragen enz.
Mooi toch?
Gezellig weer hier!

scharrelschipper

Ben ik nu ook een TROL?

Dagkoers

Ik moet iets uitprinten voor mijn werkgever.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Dagkoers schreef:
14 jan 2025 19:19
Ik moet iets uitprinten voor mijn werkgever.
Tenzij jij bij HR werkt, laat hem dit zelf even uitzoeken. Er zitten nogal wat voorwaarden aan een contract, dat moet hij niet door een leek als jij laten doen.

Dagkoers

Hij wil gewoon dat ik een 0 uren contract uitprint
Ik hoef niks in te vullen.
Ik zoek alleen een goede gratis site of link

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Fix it!

Dagkoers

Ik zie veel websites, maar die vragen poen.

https://docs.google.com/document/d/1-Ka ... uDO0_/edit

Plaats reactie