Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Thijs124

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik had de keuze om weer te gaan werken en starten met 0 uren contract of een uitkering aanvragen en proberen om vervroegde pensionering te krijgen. Ik kies dan liever voor werk. Ziek ben ik niet geworden. De eerste week alweer 40 overuren levert veel meer op. Maar mijn pensioenopbouw ging gelukkig wel naadloos door.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Het rapport 'Een (t)huis, een toekomst' is het resultaat van een onderzoek onder bijna 3000 jongeren tussen de 12 en 29 jaar door State of Youth NL, een initiatief van KidsRights.
[...]
Van hen geeft 62 procent aan nog bij hun ouders, verzorgers of andere familie te wonen. 56 procent van de ondervraagden is op zoek naar een woning.
bron: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... en-krijgen
Erthanax schreef:
14 jan 2025 13:09
Lezerdelees, klikkerdeklik, en dan… het volledige rapport. In de inhoudsopgave zie ik geen verwijzing naar ruwe data, maar doorscrollend naar pag. 13 zag ik direct een tabel in drie leeftijdsklassen over de woonsituatie. Kun je daar wel wat mee?
Verrassend, dat in de groep 12-17 jaar 4% niet bij ouders, verzorgers, familie woont. Ik had hier maximaal 1% verwacht. Wel mooi, dat in de groep 18-24 jaar al 14% zelfstandige woonruimte heeft. Hier had ik een iets lager cijfer verwacht, gegeven alle meldingen over de tekorten aan woonruimte. Net zo opvallend: in de groep 25-29 jaar 8% niet bij ouders, niet op kamers, niet zelfstandig. Opnieuw een hoog aandeel, meer dan 4% mag dat niet zijn. Wat zou daarachter zitten?

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
16 jan 2025 07:47

(….)
Net zo opvallend: in de groep 25-29 jaar 8% niet bij ouders, niet op kamers, niet zelfstandig. Opnieuw een hoog aandeel, meer dan 4% mag dat niet zijn. Wat zou daarachter zitten?
Op blz. 13 van het rapport zie ik bij “hoe wonen jongeren nu?” In de leeftijdscategorie 25 t/m 29 jaar bij ‘Anders, namelijk… 3% staan. Bij de overige percentages wordt uitgelegd waar ze dan verblijven.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Zijn er hier meer mensen die een beetje flauw worden van het oorlogs gehits van o.a.dhr Rutte?
Het is blijkbaar zijn taak gezien zijn functie maar toch.
Bezuinigen op zorg en pensioenen en meer geld naar de wapens is de boodschap.
Waar zijn "we"mee bezig vraag ik me af.
In de tijd dat we spraken over de koude oorlog was ik te jong en te bezig met het opbouwen van mijn eigen leven enz.om er voldoende aandacht aan te besteden.
Nu denk ik aan mijn kinderen die nog wel even moeten.
ik ben zeker geen pacifist,want kom niet aan mijn naasten want ik grijp je, als ik de kans krijg,maar gaat al die oorlogs rethoriek niet wat ver?
Gelukkig kunnen ze mij en mijn kinderen niet meer oproepen voor kannonenvoer.
Schrale troost....

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

De maximumleeftijd voor de dienstplicht, die nog steeds bestaat, is 45 jaar. Volgens mij kun je daarboven niet meer opgeroepen worden.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

ZeerPrivé schreef:
17 jan 2025 23:22
Erthanax schreef:
17 jan 2025 22:45
De maximumleeftijd voor de dienstplicht, die nog steeds bestaat, is 45 jaar. Volgens mij kun je daarboven niet meer opgeroepen worden.
Ik riep ook maar wat met 60. Maar volgens mij denkt Scharrelschipper dat zijn kinderen geen opkomstplicht hebben. Er staat nu 45 jaar, maar kan me zo voorstellen dat de leeftijd opgetrokken wordt in oorlogstijd als het nodig is.
Dit dus. In vredestijd is 45 best te handhaven, in oorlogstijd wellicht niet.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

De opkomstplicht is wat anders dan mensen oproepen als kanonnenvoer.
Als de dienstplicht terug komt, wat nu helemaal niet mogelijk is door te weinig capaciteiten bij Defensie, moet er eerst een keuring plaatsvinden en moet er natuurlijk opgeleid worden. Daar zijn nu te weinig militairen voor. Het zal jaren gaan duren voordat dit weer mogelijk is.
Dienstplichtigen kunnen echt niet direct ingezet worden in gevechtsfuncties.

Dus Scharrelschipper hoeft zich inderdaad nog geen zorgen te maken.

Edit: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... land-tanks

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ben 61 jaar , maar als Nederland daadwerkelijk wordt aangevallen, mogen ze mij weer oproepen.
Loop liever met een Uzi (mijn standaard wapen) dan met niks.
Maar alleen voor Nederland.
Mochten ze met kern bommen gaan gooien, mogen ze de eerste op mijn huis gooien als ik thuis ben, maak ik die ellende in ieder geval niet meer mee

scharrelschipper

Lowieze schreef:
18 jan 2025 08:35
De opkomstplicht is wat anders dan mensen oproepen als kanonnenvoer.
Als de dienstplicht terug komt, wat nu helemaal niet mogelijk is door te weinig capaciteiten bij Defensie, moet er eerst een keuring plaatsvinden en moet er natuurlijk opgeleid worden. Daar zijn nu te weinig militairen voor. Het zal jaren gaan duren voordat dit weer mogelijk is.
Dienstplichtigen kunnen echt niet direct ingezet worden in gevechtsfuncties.

Dus Scharrelschipper hoeft zich inderdaad nog geen zorgen te maken.

Edit: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... land-tanks
Een hele geruststelling,maar niet heus.
Maar mijn vraag of meerdere mensen hier die oorlogspraat ook beu zijn is hiermee maar ten dele beantwoord.
Het zij zo.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
17 jan 2025 21:49
Zijn er hier meer mensen die een beetje flauw worden van het oorlogs gehits van o.a.dhr Rutte?
Het is blijkbaar zijn taak gezien zijn functie maar toch.
Bezuinigen op zorg en pensioenen en meer geld naar de wapens is de boodschap.
Waar zijn "we"mee bezig vraag ik me af.
In de tijd dat we spraken over de koude oorlog was ik te jong en te bezig met het opbouwen van mijn eigen leven enz.om er voldoende aandacht aan te besteden.
Nu denk ik aan mijn kinderen die nog wel even moeten.
ik ben zeker geen pacifist,want kom niet aan mijn naasten want ik grijp je, als ik de kans krijg,maar gaat al die oorlogs rethoriek niet wat ver?
Gelukkig kunnen ze mij en mijn kinderen niet meer oproepen voor kannonenvoer.
Schrale troost....
Ik begrijp je punt, maar - al dan niet knarsetandend - geef ik Mark Rutte gelijk. Er gebeurt veel meer dan in de Nederlandse media terugkomt. Momenteel is de 'human interest' factor beslissend of een onderwerp het nieuws haalt en abstracte dreigingen van buitenaf worden dan genegeerd.

Toch is het vrij simpel. Geld is nooit onbeperkt beschikbaar en er moet worden gekozen. Meer geld investeren in defensie betekent nu eenmaal bezuinigen op andere dingen. Noordwest-Europa staat hierbij zwaar op achterstand, dat betekent een inhaalslag maken. Een verschuiving van uitkeringen naar investeringen in infrastructuur en veiligheid is helaas één van de consequenties.

Wat Rutte probeert te doen, is de mindset binnen de regeringen van de EU en Navo-landen te veranderen.

Het is vervelend voor de volgende generatie, maar de gouden jaren, zoals jij ze hebt meegemaakt, zijn echt voorbij.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

18 jan 2025 11:02
Maar mijn vraag of meerdere mensen hier die oorlogspraat ook beu zijn is hiermee maar ten dele beantwoord.
Het zij zo.
Jouw stellingname suggereert dat je denkt dat het onterecht “ oorlogspraat” is, oftewel: er is niets aan de hand. Eerst maar even toetsen: is dat inderdaad je beeld?

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

ZeerPrivé schreef:
17 jan 2025 22:27
Waarom denk je dat ze jouw kinderen niet meer kunnen oproepen? Ze zijn toch niet 60+?

Ik vind het trouwens verstandig dat er meer geïnvesteerd wordt in Defensie, NAVO enz.
Als het echt oorlog wordt is geen enkele huidige regel nog relevant. Ook als je op je 75e nog iets kan bijdragen moet je gewoon aan de bak. De luxe die we nu al 70 jaar hebben is er dan niet meer.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

14 jan 2025 19:11
Ben ik nu ook een TROL?
Die status krijg je niet zomaar. :roll:

scharrelschipper

Moneyman schreef:
18 jan 2025 21:43
Het zij zo.
Jouw stellingname suggereert dat je denkt dat het onterecht “ oorlogspraat” is, oftewel: er is niets aan de hand. Eerst maar even toetsen: is dat inderdaad je beeld?
Nee,dat is zeker niet mijn beeld.
Er is natuurlijk wel degelijk een berg ellende aan de hand.
Wat ik bedoel is dat n.m.m.er te veel over oorlog gepraat wordt en te weinig over vrede.
Het omgekeerde werd zo ongeveer letterlijk gezegd door Rutte.
En dat staat mij tegen, om het eens voorzichtig uit te drukken.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Misschien wel interessant om te kijken dan.
https://youtu.be/b3AN2wY4qAM?si=zqAMts6gJq7h_eAN
Is wel in het Engels.

Het geeft je wel weer andere handvaten om tegen informatie aan te kijken en te beoordelen.
Laatst gewijzigd door Onkruid71 op 19 jan 2025 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Het zijn twee zaken die van elkaar afhankelijk zijn. Oorlog en vrede. De oorlog beëindigen, de toekomst zekerstellen, daarna kan pas vrede komen. Niet meer over de bestaande oorlog willen praten is zoals bij een struisvogel, de kop in het zand steken. Dat is juist dodelijk heeft de geschiedenis bewezen.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Oorlog en vrede, je zou er een boek over kunnen schrijven.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

19 jan 2025 11:34
Moneyman schreef:
18 jan 2025 21:43
Het zij zo.
Nee,dat is zeker niet mijn beeld.
Er is natuurlijk wel degelijk een berg ellende aan de hand.
Wat ik bedoel is dat n.m.m.er te veel over oorlog gepraat wordt en te weinig over vrede.
Het omgekeerde werd zo ongeveer letterlijk gezegd door Rutte.
En dat staat mij tegen, om het eens voorzichtig uit te drukken.
OK, helder. Dan snap ik je, en ik ga een heel eind met je mee. Het zou mooi zijn als de focus in woord en daad ligt op het bewaren van de vrede als eerste prioriteit. Tegelijk moeten we ook niet naïef zijn: er kan zomaar van alles gebeuren, zelfs buiten onze invloedssfeer. En dan is het wel erg fijn als je over dat scenario ook al hebt nagedacht en je daarop (voor zover mogelijk) hebt voorbereid.

In het kader van “ tel je zegeningen”: de vrede lijkt in Israël/ Gaza toch een stukje dichterbij gekomen te zijn.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
19 jan 2025 12:12
Oorlog en vrede, je zou er een boek over kunnen schrijven.
Dat wordt een boek waar geen eind aan komt.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Eerlijk gezegd zat ik vanmorgen in een andere context na te denken over dat boek. Dit in verband met een gedachte die ik vanochtend onder de aandacht kreeg.

Plaats reactie