Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
angel1978

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
14 feb 2025 19:28
Welke klant klaagt er nou dat sommige producten niet in rekening werden gebracht?
Diegene die daarna vreest een controle te krijgen en dan gedoe over de missende produkten.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ze zijn bang dat als er iets niet in rekening is gebracht ze daarna als dief te boek staan.

Ik weiger bij AH bij de zelfscan te betalen. Een brood in de rij met vijf klanten voor me bij de enigste kassa de ie open is. Dan komen ze bedelen om alsjeblieft bij de zelfscan te betalen. Nee, doe ik niet aan mee. We willen je helpen dat het het sneller gaat. Als je wilt helpen, maak dan een tweede kassa open maar geen zelfscan. Dan halen ze de schouders op.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou moet ik je eerlijk zeggen dat het met twee of drie producten die je regelmatig nodig hebt best wel handig en snel kan gaan. Daarentegen als je een kar vol hebt, en alles zowel moet scannen als inpakken en blablabla, dan is de gewone kassa toch echt een stuk sneller. Je gooit alles op de band terwijl je voorganger(s) m/v/o nog geholpen worden, je stopt alles in de tas terwijl de kassapersoon m/v/o aan het scannen is, en tegen dat je moet betalen is alles al ingepakt en klaar om naar de fiets te worden gebracht. Of de auto. Of de brommobiel. Of de privé-jet. Of wat het ook mag zijn.

angel1978

witte angora schreef:
14 feb 2025 21:27
Nou moet ik je eerlijk zeggen dat het met twee of drie producten die je regelmatig nodig hebt best wel handig en snel kan gaan. Daarentegen als je een kar vol hebt, en alles zowel moet scannen als inpakken en blablabla, dan is de gewone kassa toch echt een stuk sneller. Je gooit alles op de band terwijl je voorganger(s) m/v/o nog geholpen worden, je stopt alles in de tas terwijl de kassapersoon m/v/o aan het scannen is, en tegen dat je moet betalen is alles al ingepakt en klaar om naar de fiets te worden gebracht. Of de auto. Of de brommobiel. Of de privé-jet. Of wat het ook mag zijn.
Tot alles tot een mand/tas vol is het een uitstekende oplossing. Alles meer dan dat ( winkelwagen vol ) is voor de normale kassa.

witte angora

Het enige is dat bij de Jumbo, en volgens mij ook bij de Appie, die dingen voor linkshandigen zijn. Ik zou het mandje gewoon rechts willen zetten, en de tas links van de scanner. Dus andersom als het wordt aangegeven. Dan kan je met de linkerhand de tas openhouden, met de rechterhand het spulletje pakken, scannen, en in de openstaande tas mikken. Nu moet ik me in allerlei bochten wringen. En ook dat kost aardig wat tijd.

En misschien moet ik gewoon burgerlijk ongehoorzaam zijn en het gewoon zo doen.

angel1978

witte angora schreef:
14 feb 2025 21:37
Het enige is dat bij de Jumbo, en volgens mij ook bij de Appie, die dingen voor linkshandigen zijn. Ik zou het mandje gewoon rechts willen zetten, en de tas links van de scanner. Dus andersom als het wordt aangegeven. Dan kan je met de linkerhand de tas openhouden, met de rechterhand het spulletje pakken, scannen, en in de openstaande tas mikken. Nu moet ik me in allerlei bochten wringen. En ook dat kost aardig wat tijd.

En misschien moet ik gewoon burgerlijk ongehoorzaam zijn en het gewoon zo doen.
Dat kan alleen als er niet ook een weegschaal is zoals bij de Lidl. Maar daar is väak de mogelijk om de kant te kiezen waar deze richting idd mogelijk is

Thijs124

Zo heb ik vele jaren de automaten genegeerd en bij de betaalhokjes de persoonlijke afhandeling van de tol op de Franse autowegen altijd voor getrokken.
Toch hebben ze inmiddels bijna alles in Frankrijk geautomatiseerd. Ik dacht tenslotte alleen maar aan de werkgelegenheid. En mijn geld. Langer in de rij is ook rijtijd, is ook loon. Zo dacht ik ook over files.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nog even over woz en ozb. Hoe zou zo’n simpele heffing uitpakken?

Als voorbeeld neem ik even Arnhem. Opbrengst ozb 2024 ongeveer 63.000.000.
Aantal inwoners ongeveer 168.000. Dan komt het tarief per inwoner uit op € 375.
Aantal inwoners tot 18 jaar ongeveer 30.000, dus ongeveer 138.000 volwassen inwoners. Dan wordt het tarief per volwassen inwoner ongeveer € 460.

Een gepensioneerde weduwnaar met een goed pensioen en een afbetaald huis betaalt dus € 460 en gaat er flink op vooruit.
Een gezin met twee jonge kinderen betaalt dan € 920. Zijn de kinderen wat ouder dan komt het op € 1380 zodra de oudste 18 wordt en nog thuis woont. In een huurwoning tikt dat behoorlijk aan, want een huurder betaalt nu in principe geen ozb.

Op zich ben ik voorstander van een simpel systeem, maar ik denk dat het niet eenvoudig zal zijn een simpel systeem te maken dat de lasten netjes en verklaarbaar verdeelt.

witte angora

Erthanax schreef:
14 feb 2025 23:11
In een huurwoning tikt dat behoorlijk aan, want een huurder betaalt nu in principe geen ozb.
Daar zeg je wat. Dat wordt door de verhuurder betaald. Dan zou de huur navenant lager moeten worden. Dat zou al een slok op een borrel schelen. Maar het scheelt voor de verhuurder ook weer een stuk administratie en gedoe ingeval van wanbetaling door huurders.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Thijs124 schreef:
14 feb 2025 17:53
Aldi stopt met zelfscan kassa's

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... -bij-kassa
Inmiddels heeft RTL de onjuiste berichtgeving gecorrigeerd: men stopt helemaal niet met zelfscankassa’s.

Moneyman

witte angora schreef:
14 feb 2025 21:37
Ik snap nooit zo goed waarom mensen het op deze manier doen. Want dan kost het inderdaad veel extra tijd en kan je beter langs de reguliere kassa. Het grote voordeel van de zelfscan is wat mij betreft nu juist dat ik ieder product gewoon scan als ik het pak en gelijk op de juiste plek in mijn krat zet.

Bij de kassa hoef je alleen nog maar je scanner weg te zetten, te pinnen en je bent klaar. De enkele keer dat ik een steekproef krijg, weegt niet qua tijd absoluut niet tegen de voordelen op.

Moneyman

Toch nog even een stapje terug in de discussie hier, waar recent geklaagd werd over de Godwin’s die steeds terugkomen als het over Trump gaat.

Ik zat vanmorgen even door X te scrollen, en kwam daarbij op het account van Trumpt terecht. Ik moet zeggen dat het dan ook wel heel moeilijk wordt om de Godwin achterwege te laten, als je ziet wat hij via X de wereld ingooit.

Trump, gisteren op X:
“He who saves his Country does not violate any Law”.
Doet me toch wel erg denken aan de bekende uitspraak van Hitler:
“The authority of the Führer is not limited by laws or statutes”
En dan zet ik daar toch nog even de onvolprezen Montesquieu bij:
“there is no greater tyranny than which is perpetrated under the shield of law and in the name of justice”.
Gelukkig is er in de daarop volgende discussie ook wel tegengeluid te horen, maar zie je ook opvallend veel Christenen die daar blind achteraan lopen, vanuit een strikte toepassing van de tekst uit Romeinen 13:1-1:
”Let every person be subject to the governing authorities. For there is no authority except from God, and those that exist have been instituted by God. Therefore whoever resists the authorities resists what God has appointed, and those who resist will incur judgment”.
Genoeg reden om je zorgen te maken over waar de wereld naar toer gaat, zou ik zeggen.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Als iets niet goed gaat, zoals in Amerika, en het wordt al jaren op dezelfde manier geprobeert, zal het uiteindelijk toch totaal anders moeten lijkt me.
Trump is een dealmaker, de uitspraken zijn eigenlijk maar ruis.
Als je alleen al kijkt naar de staat Californië, wat daar allemaal mis is, bv je mag tot 999 dollar stelen en dan gebeurt er niks. Verzekeringen niet te betalen, en het wordt alleen maar erger, ondanks alle financiële injecties dan zal het toch drastisch anders moeten.
Persoonlijk denk ik dat Trump de aangewezen persoon is. Als het Kamala was geworden was er gewoon weer 4 jaar niks verandert.
Zelf vind ik de daden die de politiek doet veel belangrijker als de verhaaltjes die ze hebben.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Onkruid71 schreef:
16 feb 2025 12:56
Als iets niet goed gaat, zoals in Amerika, en het wordt al jaren op dezelfde manier geprobeert, zal het uiteindelijk toch totaal anders moeten lijkt me.
Als je alleen al kijkt naar de staat Californië, wat daar allemaal mis is, bv je mag tot 999 dollar stelen en dan gebeurt er niks. Verzekeringen niet te betalen, en het wordt alleen maar erger, ondanks alle financiële injecties dan zal het toch drastisch anders moeten.
Persoonlijk denk ik dat Trump de aangewezen persoon is. Als het Kamala was geworden was er gewoon weer 4 jaar niks verandert.
Zelf vind ik de daden die de politiek doet veel belangrijker als de verhaaltjes die ze hebben.
Als Trump een dealmaker is heeft hij het boek "Onderhandelen" nog niet gelezen. Hij geeft al dingen weg voordat het onderhandelen is begonnen. Als wij een leider hadden als Trump dan was Limburg al weggegeven als Duitsland had gekucht...

Moneyman

Dit artikel van de NOS (ja ja, MSM…) sluit wel aardig aan bij mijn post van vanmorgen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

rwolters schreef:
16 feb 2025 12:59
Als wij een leider hadden als Trump dan was Limburg al weggegeven als Duitsland had gekucht...
Ik stem voor. Kan ik in de buurt goedkoper tanken, goedkoper bier halen en verder verandert er weinig. Ze praten daar toch al een andere taal.

Onkruid71

rwolters schreef:
16 feb 2025 12:59
Onkruid71 schreef:
16 feb 2025 12:56
Als Trump een dealmaker is heeft hij het boek "Onderhandelen" nog niet gelezen. Hij geeft al dingen weg voordat het onderhandelen is begonnen. Als wij een leider hadden als Trump dan was Limburg al weggegeven als Duitsland had gekucht...
Ja het is weer wat anders als blind geld sturen voor een oorlog die nooit gewonnen kan worden. Europa stond in het begin van de oorlog al voor paal. Geen eenheid.
Dan nog Ursula die zegt dat de strijd om AI nu pas begint, werkt ook geen vertrouwen dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Niemand die dacht toen de Oekraïne er beter voor stond, dacht nu is het tijd voor te onderhandelen. En dat terwijl het ook mensenlevens gaat.
Bij oorlog zijn er altijd maar verliezers, behalve de wapen industrie.

Thijs124

Weet je wat die dealmaker Trump voor een soepje brouwt? Ja, in een flinke bezuiniging en teruggang van de overheid. En veel lagere belastingen, vooral belangrijk voor de groot verdieners
Minder uitgaven van de overheid aan wegen, bruggen, spoorwegen, energieverzorging en water en rioolbeheer.
Daar tegenover voor 80 % van de inwoners die geen super inkomen hebben geen sociale verzekeringen, geen toegang tot medische verzorging, geen betaalbare ziekteverzekering, geen betaalbare medicamenten, geen hulp voor gepensioneerden zonder genoeg inkomen. Klinieken, dokters, onderzoeken en medicamenten zijn alleen voor de happy few, de rijken.
Onkruid, als je daar leefde mocht je misschien onder de brug slapen. Daar bestaat niet jouw uitspraak "Ze moeten meer doen" Daar hoor je dan bij het afschuim van de maatschappij die niks meer leveren voor de maatschappij. Dat is wat jij noemt het moeras dumpen. Het afschuim in de ogen van de almachtige goddelijke criminele leider opruimen. Daar heeft hij toch niets meer aan. Dat hadden we al in Europa ca 90 tot 80 jaar geleden. Zieke, gebrekkigen, gehandicapten andere geloven, andere nationaliteiten, andere sexuele voorkeuren, andere gelaatskleuren passen niet meer in dat zogenaamde moeras. Alleen de uitverkorenen blijven over tenminste zolang ze nog nuttig zijn.

Onkruid71

En wat had het net Harris geweest dan? Vergeet niet hij is pas net bezig met het moerasje op te ruimen. Ik ben aan dat je ook wel gezien hebt hoeveel onzinnig geld er uitgegeven wordt aan het buitenland, van de VS bedoel ik dus. Miljoenen voor de taliban, dan nog geld voor de vrouwen in Afghanistan, of miljoenen voor een pottenbakkers opleiding in Marokko🤐.
Als dat ons geld zou zijn zou jij ook denken, waarom?

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
16 feb 2025 11:33
Toch nog even een stapje terug in de discussie hier, waar recent geklaagd werd over de Godwin’s die steeds terugkomen als het over Trump gaat.
”Let every person be subject to the governing authorities. For there is no authority except from God, and those that exist have been instituted by God. Therefore whoever resists the authorities resists what God has appointed, and those who resist will incur judgment”.
Ik herinner me de simpele versie;"gij zult niet opstaan tegen de machten over u gesteld"
Daar heb ik dus ook niks mee.

Genoeg reden om je zorgen te maken over waar de wereld naar toer gaat, zou ik zeggen.

Met bovenstaande eens,het wordt er niet beter op.

Plaats reactie