Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
J. Deltoer

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

witte angora schreef:
10 apr 2025 19:13
Nou was ik gisteren in Midden/Noord-Limburg.
Ah, nu begint het mij te dagen, zeker zoervleisj gegeten, dan moet je daarna heel goed tanden poetsen en veel mondwater gebruiken..

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Nijogeth schreef:
10 apr 2025 19:05
kuklos schreef:
10 apr 2025 17:37
Brabant is de industriële motor van Nederland, zonder welke ons land tot stilstand komt. Zonder onze boeren geen eten. Veel van wat Amsterdam aan "waarde" toevoegt kan alleen maar omdat de rest van het platteland de onderkant van de piramide vormen.
Ik kom zelf uit Brabant, ben in het verleden op veel plekken in Nederland geweest, ook in heel veel steden, maar ik heb nog altijd het gevoel dat vooral de mensen uit de steden achterlopen in de evolutie. Gemoedelijkheid lijkt daar een utopie, kan bij de meeste mensen niet eens een goedemorgen, goedemiddag of goedenavond vanaf. Waarschijnlijk is dat in woonwijken anders, maar binnensteden of de centra van dorpjes, dat is een wereld van verschil. Zelfs in bepaalde kleinere steden wordt je in de ochtend vriendelijk begroet door alles wat voorbij komt gefietst, terwijl je daar staat te lossen.

Het is niet zozeer Brabant dat de economische motor is, als dat Brabant vooral gegroeid is doordat men met elkaar bezig is en minder met alleen zichzelf. Het aantal bedrijven dat toeleverancier van grotere bedrijven als Philips, VDL, ASML en DAF is, dat is gewoon gigantisch en zitten door het hele land.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik zat meer te denken aan dat al die bedrijven daar ook weer toeleveranciers hebben in de rest van Nederland en aldus het BNP in andere delen van het land voeden.
En als die advocatenkantoren, investeringsmaatschappijen, pensioenfondsen, banken en dergelijke in Amsterdam leven ook weer van het leveren van dienst aan de industrie in Brabant. (Niet alleen daarvan uiteraard)

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is inderdaad die hoek, een van de steden. Geen verkeerde stad, voel me er prima op mijn gemak. Lekker rustig ook, vergeleken met hier. Toch is het daar anders als hier. Wat meer ingetogen zal ik maar zeggen. Hier kan ik wat directer zijn, dat zal daar lastiger worden schat ik zo in.

witte angora

J. Deltoer schreef:
10 apr 2025 19:42
witte angora schreef:
10 apr 2025 19:13
Nou was ik gisteren in Midden/Noord-Limburg.
Ah, nu begint het mij te dagen, zeker zoervleisj gegeten, dan moet je daarna heel goed tanden poetsen en veel mondwater gebruiken..
Nou nee, gewoon een hamburgertje met een uitje en bacon, en nog wat lekkere dingen.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het economisch belang is in Amsterdam 21% en komt voornamelijk uit diensten en handel.
Die diensten en handel is begrijpelijk omdat Amsterdam voor hoofdkantoren van bedrijven de plaats is waar het allemaal gebeurt.

De andere 79% economisch belang komt voort uit de industrie, landbouw, veeteelt en pluimveehouderijen die weer in opdracht van bedrijven met een hoofdkantoor in Amsterdam produceren.
Het komt er op neer dat zeg maar de provincialen het werk verrichten waar die in Amsterdam gevestigde bedrijven flink winst mee maken zonder maar één hand vuil te maken hooguit aan een lekkende pen.

witte angora

Vergeet de gemorste koffie niet, Ron. :wink:

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Tijd voor wat luchtigers :?: Yes :!: Een andere kijk op het songfestival, deel 7-A

*

De voorbereidingen voor het grote meifeest in het betoverde kasteel zijn in volle gang. Elke dag hoort Oma Anna overal keelgeluiden, waar ze ook is.
Eerste een langgerekte 'a', daarna toonladders en tenslotte een liedje. De gast namens San Marino kan helemaal niet zingen.
Gabry Ponte dirigeert een peleton soldaten, die in de maat 'Tutte l'Italia' scanderen.
's Middags wordt er minder gezongen en meer gedanst of een circusoptreden geoefend.

Oma Anna geniet van de middagzon. De draken slapen. Ze gaan er 's nachts op uit om het kasteel tegen toekomstige aanvallen te beveiligen.
Eentje naar het westen, om een oude man in een wit huis wat warmte toe te blazen. Het werkt goed.
De man slaat af en toe oranje uit en heeft het zo warm, dat hij uitsluitend besluiten neemt, die in zijn eigen nadeel zijn.
Een andere draak vliegt naar het oosten om te spioneren bij een tsaar, die in een zwaar beveiligde burcht leeft.
Op zich terecht, er is al eens een complete tsarenfamilie vermoord. Maar deze man is zelf van het type seriemoordenaar.
Daarom is het belangrijk om te weten wat hij in zijn schild voert. De draak laat wat goud smelten en dan verraden de adviseurs elk geheim.
Voorlopig is het kasteel nog veilig.
De keizer, die verder naar het oosten leeft, hoeft niet elke nacht bezoek te krijgen. De draken worden daar verleid hun schubben te bedekken met ultragoedkoop glinsterend materiaal voor een betere luchtweerstand.
Meestal is het veel te klein, zonder effect en als het niet goed past, dan moet het terug. Dat betekent weer een extra nacht die kant op vliegen, want de verkopers nemen de spullen nooit vanzelf terug.
Zonde van het geld. Glinsterende schubben uit eigen productie zijn weliswaar duurder, daarvoor gaan ze veel langer mee. Soms een drakenleven lang.

Iedereen wil graag de feestavonden openen of afsluiten. Daarom puzzelt Oma Anna nog wat totdat ze het heeft! Twee keer een mooie, afwisselende avond met veel muziek, dans en zang.

Jablan
Contacteer:

Deel 7-B

*

De eerste feestavond wordt geopend door de mooie, blonde jongens uit IJsland. Væb brengt Róa. Ze oefenen door te roeien in de slotgracht.
Justyna Steczkowska uit Polen brengt een ode aan de godin Gaja.
Soms prevelt ze oude mantra's, maar verder is ze helemaal van deze tijd. Daarna mag Klemen uit Slovenië iedereen confronteren met een moeilijke vraag.
Oma Anna weet zelf ook niet How Much Time We Have Left, maar ze hoopt nog vele jaren erbij te blijven.
Leven in een kasteel bevalt haar goed. Al kijkt ze af en toe met opgetrokken wenkbrauwen naar het hoge aantal gasten, die niet in staat zijn zichzelf voort te planten.
Met dit soort twijfels gaat ze op bezoek bij de herbergier, die het andersom meemaakt. Juist in de herberg wordt bovengemiddeld vaak nieuw leven gestart.
Omdat de avond lang is, mag Tommy Cash uit Estland daarna iedereen Espresso Macchiato serveren.

Melody uit Spanje Esa Diva, aldus haar eigen bescheiden mening over zichzelf.
Kort geleden heeft ze met een orkest een mooie versie van het liedje laten horen, maar op de feestavond wil ze een opzwepende dans uitvoeren.
Oma Anna vindt daar niet zo veel aan, maar het is feest en als zo meer jongere toeschouwers erbij zijn, dan is het goed. Tenslotte moet ze aan de toekomst denken en aan het onderhoud van het kasteel, want daar worden de opbrengsten van deze feesten voor gebruikt.

Ziferblat uit Ukraine mag daarna de Bird Of Pray loslaten. Oma Anna is oprecht bezorgd over de mannen.
Het meifeest is kort na een feestdag van de tsaar, die heel graag land steelt. En geld. En levens. En grondstoffen. Ze hoopt, dat de mannen nog land hebben om naar terug te keren.

Als de vogel is gevlogen, prijzen KAJ namens Zweden de saunacultuur aan in Bara bada bastu. Wie is uitgezweet, is lekker loom en ontspannen.
Een mooi moment om te luisteren naar NAPA Uit Portugal, die in Deslocado over heimwee naar een grotendeels onbewoond eiland zingen.
Met Lighter van Kyle Alessandro uit Noorwegen zal iedereen weer compleet wakker zijn.
Precies op tijd om de hersenen te prikkelen met Strobe Lights van Red Sebastian uit België.
Uit de vele lichtflitsen mag daarna een geest verschijnen, Lucio Corsi uit Italië brengt in Volevo Essere Un Duro tot uiting hoe het is om altijd te verliezen, ook van jezelf.
Die emoties laat Mamagama uit Azerbeidzjan graag op de vlucht slaan, Run With U doen ze het liefste samen met alle Italianen Tutta l'Italia onder leiding van Gabry Ponte namens San Marino, die in mei waarschijnlijk nog steeds geen noot zuiver zingen kan en om hulptroepen heeft gevraagd.

Nog meer vuur, gelukkig nu in de open haard, brengt Shkodra Elektronike uit Albanië met Zjerm. Oma Anna maakt een aantekening. De eerste avond moeten er emmers bluswater klaarstaan, het kasteel mag niet afbranden bij al die liedjes met vuur.
Helemaal in de hand heeft ze het niet. Claude uit Nederland bevestigt dat in C'est la Vie.
Het lijkt haar een goed moment om alle speciale gasten te testen. Wie spioneert, zal de Poison Cake van Marko Bošnjak namens Kroatië niet overleven. Ook de spionnen van de Tsaar niet.
Wie wel overleeft, mag daarna even wegdromen met de Voyage van Zoë Më uit Zwitserland.
Aan Theo Evan uit Cyprus de eer om iedereen naar bed te sturen met Shh als afsluiting.

Jablan
Contacteer:

Deel 7-C

*

De tweede avond is iets lastiger samen te stellen voor Oma Anna. De dobbelsteen brengt uitkomst over de opening. De Milkshake Man, ook bekend als Go-Jo uit Australië mag beginnen.
Gelukkig is de toegang in de zaal vanaf 18 jaar. Deze Milkshake is ongeschikt voor kinderen. Het echte welkom volgt daarna met Dobrodošli door Nina Žižić uit Montenegro.
Daarna volgt het feestje voor honden van Emma namens Ierland met Laika Party.
Wat past er na een feestje voor een overleden Heelal-Hondje? Hm ...
Een oproep om je niet kapot te laten maken door zes zingende Elfen?
Oma Anna neemt de gok en zo staan Tautumeitas uit Letland met Bur man laimi als vierde op het podium.
Het verhaal vertelt zich vanzelf verder.
Parg uit Armenië kan zo'n poging tot ruïneren navertellen, hij is een Survivor.
Nog zo'n persoon met een vergelijkbare ervaring is JJ alias Johannes Pietsch uit Oostenrijk, die iets kleiners heeft doorstaan. Wasted Love gaat over onbeantwoorde liefde. De eerste minuten van het liedje vindt Oma Anna echt mooi - ze is tenslotte Old School - maar daarna heeft ze haar oordoppen nodig.
Als JJ klaar is, stellen de dames van Remember Monday uit het Verenigd Koninkrijk een zeer terechte vraag: What The Hell Just Happened?

Tijd voor de tweede ode aan alle moeders, levend of dood met Klavdia uit Griekenland in Asteromáta
Want ook moeders zien ruïnes ontstaan, fysiek of die van het leven, aldus Katarsis uit Litouwen in Tavo Akys
In stilte hoopt Oma Anna dat de volgende persoon nooit moeder zal worden. Miriana Conte uit Malta met Serving heeft de beste toekomst als bediende.
Wie wel moeder is en een volgende bouwsteen rond de ruïnes van de Tsaar legt met een verlangen naar Freedom, is Mariam Shengelia uit Georgië.
Ze laat zien, dat vrijheid nooit vanzelfsprekend is, met horten en stoten komt en soms ook gaat.
Een andere ode aan Maman brengt Louane uit Frankrijk.
Sissal uit Denemarken bezingt in Hallucination de fase voor het moederschap, liefde op het eerste gezicht.
Voor sommigen zijn moeders belangrijk, helemaal als de vader is verdwenen. Met een Kiss Kiss Goodbye vat Adonxs uit Tsjechië zijn jeugdtrauma samen.
De boodschap van Laura Thorn uit Luxemburg sluit hier weer goed op aan. La Poupée Monte Le Son gaat over zelfstandige vrouwen, iets wat voor Oma Anna heel vanzelfsprekend is.

De volgende overlevende van geweld hoopt op sympathie uit de zaal. Yuval Raphael uit Israël houdt zichzelf voor, dat altijd een New Day Will Rise.

Daarentegen brengen Abor en Tynna namens Duitsland iets heel anders, Baller is een aanduiding voor een ex-geliefde.
Ja, ja, denkt Oma Anna weemoedig, de liefde ...
De overleden geliefde Mila wordt toegezongen door Princ uit Servië.
Als afsluiting kiest Oma Anna voor een lied over de daad, waar het leven om draait. Erika Vikman uit Finland mag het uitschreeuwen: Ich Komme

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Jablan schreef:
11 apr 2025 17:08
Tijd voor wat luchtigers :?: Yes :!: Een andere kijk op het songfestival deel...
Ik sla over. Ik ga me met belangrijker dingen bezig houden zoals het opnieuw lezen van de editie 1986 van het potcodeboek.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
11 apr 2025 17:32
Jablan schreef:
Tijd voor wat luchtigers :?: Yes :!: Een andere kijk op het songfestival deel...
Ik sla over. Ik ga me met belangrijker dingen bezig houden zoals het opnieuw lezen van de editie 1986 van het potcodeboek.
Mag ik dan van jou de 1955 editie van het telefoonboek? Die stond nog op mijn lijst. :D

witte angora

kuklos schreef:
11 apr 2025 17:42
J. Deltoer schreef:
11 apr 2025 17:32
Jablan schreef:
Mag ik dan van jou de 1955 editie van het telefoonboek? Die stond nog op mijn lijst. :D
We hadden een paar maanden geleden een editie uit de jaren 30 of zo. Heel interessant. Wist je meteen wie er in de familie rijk was, en wie er arme sloebers waren. Dat was in die tijd voor de meesten te duur.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Jablan schreef:
Tijd voor wat luchtigers :?: Yes :!: Een andere kijk op het songfestival, deel 7-A

*

De voorbereidingen

De vraag is, waarom?

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Een telefoonboek zoals in een grijs verleden uitgeven mag dat in het kader van de privacy wetgeving nog wel! want de telecom provider verstrekt het telefoonnummer en de n.a.w. gegevens tenzij aangegeven wordt dat niet te willen.

Je zou het maar vergeten dan staat je telefoonnummer met de n.a.w. gegevens wel in dat telefoonboek en is voor iedereen in te zien.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Je hebt er destijds toestemming voor gegeven of voor gevraagd. Naderhand uit het gedrukte verwijderen is erg ingewikkeld.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Ron5300 schreef:
12 apr 2025 10:59
Een telefoonboek zoals in een grijs verleden uitgeven mag dat in het kader van de privacy wetgeving nog wel! want de telecom provider verstrekt het telefoonnummer en de n.a.w. gegevens tenzij aangegeven wordt dat niet te willen.

Je zou het maar vergeten dan staat je telefoonnummer met de n.a.w. gegevens wel in dat telefoonboek en is voor iedereen in te zien.
Het is een veelvoorkomend misverstand dat gedacht wordt prive-gegevens helemaal niet meer gebruikt mogen worden onder de GDPR/AVG. Zolang de "data collector" / "data processor" in het privacybeleid duidelijk omschrijft wie de data verzameld, welke data wordt verzameld, hoe lang de data wordt gebruikt, waarom de data wordt gebruikt en nog wat zaken dan kan je nog steeds heel veel doen. Er moet ook een mogelijk zijn voor de "data subject" om data te laten aanpassen, of te laten verwijderen.

In het geval van een telefoonboek kan je al die zaken prima omschrijven. En als mensen het er niet mee eens zijn heb je de opt-out optie zoals hierboven beschreven.

Papegaaiduiker

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Dag iedereen,

Heeft iemand de uitspraak van de rechter kunnen lezen over de casus van Dagkoers? Ik ben namelijk erg benieuwd.

witte angora

Dag Papegaaiduiker,

Wat 'een collega' van Dagkoers aangaf is dat de rechter 4 weken langer tijd nodig had. Eigenlijk weten we dus nog niks.

Typen terwijl een kat met je hand en je laptop zit te vrijen... :roll:

witte angora

'Psycholance'... Vanmorgen weer een nieuw woord geleerd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een woord wat direct duidelijk maakt wat het is en waar het voor bedoeld is :wink:

Plaats reactie