Garage gehuurt incl. stroom, maar niet aangesloten.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
captainfrasca
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2024 17:57

Garage gehuurt incl. stroom, maar niet aangesloten.

Ongelezen bericht door captainfrasca »

Hallo,

Ik heb juli 2023 een garagebox gehuurd bij de woningbouw. Er werd aangegeven dat de garage incl. stroom zou zijn. Ik zou alleen een energiecontract hoeven af te sluiten. Dit heb ik gedaan bij Essent.

Aldus de verhuurder zou dan de stroom worden aangesloten. Deze was afgesloten omdat de vorige huurder een achterstand had opgelopen.

Na lang en veel klagen zijn we nu ruim een jaar verder en nog steeds geen stroomaansluiting (er zit wel een meterkast)

Nu werd ik vandaag gebeld en dat ze de stroom wel willen laten aansluiten door Liander, maar dat die kosten dan voor mijn rekening zouden zijn.

Het is toch raar dat ze een garagebox aanbieden inclusief stroom, mij vervolgens een jaar laten aanmodderen en dat ik dan vervolgens de aansluit kosten zelf moet betalen?

Hoe kan ik dit het beste aanpakken, die kosten van heraansluiting zijn best hoog en heb al een jaar betaald voor een garage incl. stroom en de kosten aan Essent (is maar 10,- per maand, maar toch)

Is het zinvol om mijn rechtsbijstand in te schakelen? Of zijn is er zijn er leden met deze ervaring?

Groet,
David

captainfrasca
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2024 17:57

Re: Garage gehuurt incl. stroom, maar niet aangesloten.

Ongelezen bericht door captainfrasca »

Bijgaand zend ik je de huurovereenkomst, SEPA formulier en ontvangstbevestiging van de sleutels voor het gebruik van **** te Bussum.



Graag ontvang ik de huurovereenkomst en sepa formulier voor vrijdag 9/6 getekend, per mail, retour.

(De ontvangstbevestiging voor de sleutels mag uiteraard later verzonden worden)



Wil je tevens het bedrag van € 106,33 voor 9/6/2023 overmaken op rekeningnummer: ****, met vermelding van het adres.

Dit bedraagt de huur voor de maand juni 2023.

De overige betalingen zullen, na het tekenen van het SEPA formulier, via automatische incasso geïnd worden.



Als wij de 1e betaling + getekende stukken hebben ontvangen, kun je de sleutels van de garage vanaf vrijdag 9 juni 2023 afhalen bij onze infobalie

(op werkdagen geopend van 09.00-13.00 uur).



Adres:

***Wonen

***32

1221 CN Hilversum



Mocht je gebruik maken van electra kun je zelf een energiecontract afsluiten met Vattenfall.

Zoals al telefonisch besproken zullen er ook kosten worden berekend voor de aansluiting/vastrecht door Liander, indien je geen contract afsluit.



Mochten er nog vragen zijn staan wij je graag te woord.

Met vriendelijke groet,


Dit is wat zij mij stuurde destijds, zoals ik het lees (het dikgedrukte gedeelte) dan zou ik geen aansluitkosten betalen indien ik contract afsluit.

marnix
Berichten: 823
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Garage gehuurt incl. stroom, maar niet aangesloten.

Ongelezen bericht door marnix »

Hmm, ik huur sinds 2012 ook een garagebox "met stroom", dat betekende dat er een aansluiting in de garage zat, niet dat ik daadwerkelijk stroom had,
Heb ik ook op eigen kosten laten aansluiten,
dus in zoverre is uw verhaal niet gek, wel is raar dat u Essent al betaalt zonder dat zij levert,
En dat u stroom kunt afnemen van vattenval lijkt me een rare suggestie van de WBV.
"Zoals al telefonisch besproken zullen er ook kosten worden berekend voor de aansluiting/vastrecht door Liander, indien je geen contract afsluit."
Het woordje "ook" impliceert dat u sowieso die kosten heeft.

witte angora
Berichten: 31937
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garage gehuurt incl. stroom, maar niet aangesloten.

Ongelezen bericht door witte angora »

captainfrasca schreef:
05 sep 2024 18:04
Aldus de verhuurder zou dan de stroom worden aangesloten. Deze was afgesloten omdat de vorige huurder een achterstand had opgelopen.
En hier gaat er dus iets fout. Jij kunt niet verantwoordelijk worden gesteld voor het gedrag van de vorige huurder, en dat gebeurt nu in feite wel. Wat je kunt doen is contact opnemen met ACM Consuwijzer. Van de eerste link wordt je niet zo heel veel wijzer, van de andere twee misschien wel.

https://www.consuwijzer.nl/elektricitei ... an-energie

https://www.consuwijzer.nl/uw-recht-halen

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-meldi ... onsuwijzer

Thijs124
Berichten: 1274
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Garage gehuurt incl. stroom, maar niet aangesloten.

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Allemaal erg vreemd.
Inderdaad naar de ACM of misschien de geschillencommissie energie?
https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... s/energie/

ZeerPrivé
Berichten: 6036
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Garage gehuurt incl. stroom, maar niet aangesloten.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

En wat staat hierover in je huurovereenkomst voor de garage?

Erthanax
Berichten: 10045
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Garage gehuurt incl. stroom, maar niet aangesloten.

Ongelezen bericht door Erthanax »

captainfrasca schreef:
05 sep 2024 18:10
(…) Mocht je gebruik maken van electra kun je zelf een energiecontract afsluiten met Vattenfall.

Zoals al telefonisch besproken zullen er ook kosten worden berekend voor de aansluiting/vastrecht door Liander, indien je geen contract afsluit.
(…)
Dat Vattenfall genoemd wordt is wat merkwaardig, want van gedwongen winkelnering kan geen sprake zijn. Verder niet van belang.

De vetgemaakte zin is interessanter. Volgens mij staat er niets over aansluitkosten. Als goed geïnformeerde consument lees ik die zin dat je de netbeheerderskosten (het vastrecht voor de aansluiting) moet betalen aan Liander, ook als je geen energie afneemt van een leverancier.
Dat er eerst ook nog aansluitkosten betaald moeten worden, maak ik hier niet uit op.

Wat staat er over de stroomaansluiting in het contract? Als dat iets is als “voorzien van een aansluiting 1x 35 A” of iets dergelijks, vind ik niet dat de corporatie u de aansluitkosten kan laten betalen.
Er zijn al links naar Consuwijzer gegeven. U kunt voor advies ook nog terecht bij Het Juridisch Loket, https://www.juridischloket.nl/
Succes!

Moneyman
Berichten: 31061
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garage gehuurt incl. stroom, maar niet aangesloten.

Ongelezen bericht door Moneyman »

captainfrasca schreef:
05 sep 2024 18:10
Zoals al telefonisch besproken zullen er ook kosten worden berekend voor de aansluiting/vastrecht door Liander, indien je geen contract afsluit.
Dit is wat zij mij stuurde destijds, zoals ik het lees (het dikgedrukte gedeelte) dan zou ik geen aansluitkosten betalen indien ik contract afsluit.
Dat lees je verkeerd. Er staat immers "ook" in de zin. Oftewel: wat daar staat, is dat de bewuste kosten sowieso worden doorberekend, ongeacht de vraag of je een contract afsluit of niet.

Ik denk alleen dat hiermee (zoals Erthanax al schreef) gedoeld wordt op het te betalen vastrecht, en niet op de heraansluitingskosten.

Als jij een garage inclusief stroom huurt, moet de verhuurder zorgen dat je krijgt waar je voor betaalt. De kosten van heraansluiting zijn dan voor hun rekening. Dat is alleen anders als zij daar iets anders met jou over hebben afgesproken.

Ron5300
Berichten: 417
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Garage gehuurt incl. stroom, maar niet aangesloten.

Ongelezen bericht door Ron5300 »

In de garage is wel een stroom aansluiting aanwezig, die is ooit in gebruik geweest maar door wanbetaling van de vorige huurder door de netbeheerder onderbroken.
Deze zin
Zoals al telefonisch besproken zullen er ook kosten worden berekend voor de aansluiting/vastrecht door Liander, indien je geen contract afsluit.
Is zeer relevant want die betreft dat u of u nu wel of niet stroom af wil nemen voor de netbeheer kosten dient te betalen.
De netbeheerder gaat de onderbreking pas ongedaan maken als de achterstallige betalingen en de her aansluitkosten betaald zijn en die kosten zijn voor de verhuurder omdat u de garage inclusief bruikbare stroomvoorziening gehuurd heeft.
Het kan en mag niet zo zijn dat u als nieuwe huurder voor de wanbetaling van de vorige huurder op gaat draaien omdat u part nog deel in gehad heeft.

NeoDutchio
Berichten: 12589
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Garage gehuurt incl. stroom, maar niet aangesloten.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het is inderdaad aan de verhuurder om te zorgen voor een werkende aansluiting. Dat er voor betaald moet worden is voor risico van de verhuurder. Zij kunnen dit weer terugvorderen bij de vorige huurder.

Moneyman
Berichten: 31061
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garage gehuurt incl. stroom, maar niet aangesloten.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ron5300 schreef:
06 sep 2024 14:02
De netbeheerder gaat de onderbreking pas ongedaan maken als de achterstallige betalingen en de her aansluitkosten betaald zijn en die kosten zijn voor de verhuurder omdat u de garage inclusief bruikbare stroomvoorziening gehuurd heeft.
Niet helemaal correct. De heraansluitingskosten moeten inderdaad betaald worden door degene die een aansluiting wenst te realiseren (en dat is de verhuurder, want die moet dat op basis van de huurovereenkomst). De achterstallige betalingen vallen hier echter buiten: dat is iets tussen de energieleverancier en de oude huurder.

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garage gehuurt incl. stroom, maar niet aangesloten.

Ongelezen bericht door alfatrion »

captainfrasca schreef:
05 sep 2024 18:10
Zoals al telefonisch besproken zullen er ook kosten worden berekend voor de aansluiting/vastrecht door Liander, indien je geen contract afsluit.
Dit gaat om de jaarlijkse terugkerende kosten van de netbeheerder en daarvoor moet er een aansluiting zijn.

Plaats reactie