stook kosten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hjtvoesten

Re: stook kosten

Ongelezen bericht door hjtvoesten »

Probleem is dat de meters op afstand worden uitgelezen, ik kan daar zelf geen chocola van maken. Dat is juist het frustrerende ervan. Er is hier in het appartementen complex al jaren sprake van defecte meters volgens medebewoners. VVE die hier ook zeker een rol in zou moeten hebben geven niet thuis en nemen de klacht steeds in beraad en verwijzen terug naar Techem. Volgens mij is de verdeling tussen de koopappartement niet goed. Er zijn hier ook huurappartementen overigens , Iemand van de VVE vertelde dat hij (4 kamerwoning met meer personen) op een verbruik van 200 tikken per jaar zou zitten. (ik dus in mijn eentje met verwarming dicht op 2987 !!!) Hier moet dus ergens een fout zitten
Dit jaar gaan ze alle meters kennelijk vervangen door "slimme" meters. Ik hou mijn hart vast.
Op de vraag of de meters geijkt zijn of zou moeten zijn weet ik niet, maar zou wel moeten lijkt me. Want dit deugt in mijn woning in elk geval niet

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Maar zit er op de meters dan geen schermpje dat je zelf kan aflezen, zodat je bijv. wekelijks ook zelf de standen kan noteren en deze dan naast de uitgelezen standen kan leggen op de rekening zodat je uiteindelijk weet of over een jaar het uitgelezen ook klopt met jouw eigen waarden.

Als ik zo wat foto's google van die meters hebben ze namelijk allemaal gewoon een schermpje.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De kosten van verbruiken die u aangeeft zijn niet realistisch, maar meer die van een klein hotel. Ik zou niet betalen en een goede advocaat in de arm nemen.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Cro schreef:
01 feb 2025 14:55
hjtvoesten schreef:
01 feb 2025 14:24
Wat kan ik doen?
Afrekening al gecontroleerd? Klopt het verbruik ook met de meter? Immers de laatste stand van de vorige meeting moet bekend zijn, wat zie je op de meter als je die stand er naast legt? Is er inderdaad 0 verbruik of niet.

Met welke partij heb je verder een overeenkomst? Die partij, mogelijk de VVE, zou ik wat harder aanpakken. Die moeten gewoon een kloppende afrekening kunnen produceren die ook klopt met de standen op de meters. Als hij contract partij hun daar niet bij kan helpen, zou dat hun probleem moeten zijn.
De VVE ben je ook zelf indien het een koopappartement is. Is er sprake van huur, dan zit je verhuurder in de VVE.

De eindafrekening zal waarschijnlijk ook kloppen met de meter standen, het probleem zit hem meestal in een of meerdere radiatoren waarvan heel veel eenheden gemeten zijn.

Ista of Techem kijkt gewoon naar de totale kosten die het gehele complex gemaakt heeft. Die kosten delen ze door het totaal aantal gemeten eenheden. Dat is de prijs per eenheid. De bewoner wordt dan aangeslagen op het aantal gemeten eenheden maal de prijs per eenheid.

Problemen ontstaan dan bij een foutieve meter of een radiatorknop die niet goed sluit en dus de hele winter warm bleef. Echter als de bewoner niet tijdig aan de bel trekt, dan volgt achteraf een hele onaangename verrassing bij de eindafrekening.

Daarna wordt het een lastig verhaal, want als een meter defect was, dan is het daadwerkelijke verbruik van die radiator onbekend. Zou je die dan op bijvoorbeeld nul zetten, dan wordt de prijs per eenheid hoger en moeten alle bewoners van het complex meer betalen,

Bij een defecte radiator is het eenvoudiger, er moet gewoon betaald worden. Eventueel kan de bewoner proberen het op de verhuurder te verhalen indien die na melding niet tijdig het defect laat verhelpen.

Als huurder moet je wel regelmatig alles controleren en tijdig aan de bel trekken.

hjtvoesten

Ik denk zelf ook dat de problemen zijn ontstaan door een defecte meter, dat kan bijna niet anders. Weliswaar is mijn radiator afgelopen december vervangen omdat daar lekkage aan zat, maar deze heeft altijd uit gestaan dus blijft de vraag hoe is er verbruik gemeten dan?.Los van de vaste kosten en water want die zijn er natuurlijk wel.
Er zijn getallen op die meter inderdaad zichtbaar maar ik kan niet achterhalen hoe deze uit te lezen.
Wat ik nu zie aan verbruik is zichtbaar in de Ted app van Techem daarin staat dat er in 2023 een jaarverbruik is gemeten van 4268- in de maanden jan,feb,mrt,april,nov en dec en overige maanden 0. het gemiddelde van complex staat 1645 gemeld. Daar zit ik dus met mijn 4268 meer dan dubbel(2,5x)boven dat kan gewoon niet met de radiator dicht, Er wordt gemeld een stijging van verbruik van 159%.
In 2024 wordt verbruik van 2987 gemeten over de maanden jan,feb.mrt.april,mei en overige maanden 0 bij een complex gemiddelde van 945. Dat is dus meer dan 3x het gemiddelde.
Nogmaals er zijn in dit complex 4 k app en 2 k app, ik bezit als alleenstaande een 2 K app. Vorig jaar dus een voorschot bedrag van 692 per maand afgetikt en dit jaar is die bijgesteld naar 442. Daarnaast nog bescheiden gas en electra rekening van vattenfal want dat staat hier uiteraard nog los van. Dus de woonlasten zijn niet meer op te brengen. Ik heb het gevoel hier op een verschrikkelijk manier gepakt te worden en op zoek naar mijn recht in deze. Zie ook geen andere weg dan dit juridisch aan te vechten. Weet alleen niet of dit dan tegen Techem zal moeten worden of tegen de VVE, waar ik zelf tuurlijk ook als eigenaar onderdeel van uit maak.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Je zal moeten procederen tegen de partij met wie jij een contract hebt voor die afname van warmte, het kan zijn dat de VVE die partij is, waarbij de VVE dan weer een contract heeft met de daadwerkelijke leverancier, maar als je zelf een individueel contract hebt met een warmteleverancier zal je daar moeten zijn.

Vraag is natuurlijk wel of dat direct nodig is, als je een defecte meter vermoed, waarom laat je die niet eens controleren en / of ijken. Daar zijn normaal gesproken altijd wel standaard procedures voor.

hjtvoesten

VVE heeft met Techem contract die voor de afrekeningen zorgt. Zij leveren zelf niet de energie , ik zou niet weten wie de leverancier is maar denk ook niet dat hier de dwaling ligt. Bij melden van defecte meters of sterk vermoeden ( zeker gedaan!) daarvan wordt ontkent en maken ze melding dat de meters volgens de europese normen zouden voldoen. Dus bij voorbaat wassen ze handen in onschuld.
Heb eergisteren middels een brief aan Techem nogmaals om opheldering van de meetgegevens gevraagd en een logische verklaring voor dit krankzinnig hoge verbruik. Bij nogmaals dichtgedraaide radiatoren, dat is het hele frustrerende van deze zaak. Je houd uit angst alles dicht en wordt "gewoon" afgerekend. Voelt alsof je soort vogelvrij bent in deze, je kan nergens terecht als je verhaal wilt halen. Vandaar uiteindelijk de gang naar juridisch loket.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

witte angora schreef:
13 dec 2024 09:57
Gelukkig woon ik niet in Rotterdam. Niet dat de wbv hier zoveel beter is, maar dat is een ander verhaal.

Maarreh... Feenstra is de installateur, niet degene die je aan het uitmelken is.
Wat is er mis met Rotterdam?

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Dirkie schreef:
03 feb 2025 07:35
witte angora schreef:
13 dec 2024 09:57
Gelukkig woon ik niet in Rotterdam. Niet dat de wbv hier zoveel beter is, maar dat is een ander verhaal.

Maarreh... Feenstra is de installateur, niet degene die je aan het uitmelken is.
Wat is er mis met Rotterdam?
Het heeft weinig met Rotterdam te maken, het is het welbekende probleem met blokverwarming zonder eigen meter.

Twintig jaar geleden, toen Ista nog die gekleurde buisjes had op de verwarmingen, had ik hetzelfde probleem in Zoetermeer. Al kon je wel de buisjes zelf aflezen, je had geen idee hoe de rekensom in de eindafrekening zou zijn. Was elk jaar weer een verrassing,

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik denk dat er getallen uit die meters komen waarvan pas naderhand in vergelijking met alle andere meters een verhouding in het gebruik berekend kan worden.

hjtvoesten

Vandaag uitgebreid uitleg gehad van Techem hoe de meters behoren te werken en dat bij blokverwarming uiteindelijk een verdeling plaatsvind. Ook stukje dat er omgevingsfactoren een rol kunnen spelen in de weergave van meters. Maar dat die nooit honderden eenheden of Kjoules kunnen afwijken.. Bij defecte radiatoren wordt een inspectie van gecertificeerd installateur geadviseerd. Maar dat is niet aan de orde. Over controle of ijken van de meters wordt niet gesproken en het lijkt er op dat ik dit inderdaad toch ook zal moeten gaan ondernemen.
Ik heb op de mijn Ted van (Techem) het vermeende verbruik kunnen inzien. Daar wordt verbruik ook zichtbaar per maand weergegeven
in jaar 2023 verbruik gemeten 4268 eenheden (alleen in januari al 1770) complexgemiddelde van 2023 is 1645 eenheden per jaar dus een overstijgging van 159%
in jaar 2024 verbruik gemeten 2987 eenheden(alleen in januari al 1454) complexgemiddelde van 2024 is 945
eenheden per jaar dus een overstijgging van 216%
En dit alles nogmaals het afgelopen jaar met de radiatoren potdicht en het jaar ervoor slechts een enkele keer durven gebruiken. het complex bestaat uit 2 en 4 kamerappartementen waarvan ik dus een 2 k bezit en er ook alleen woon.
Betreft hier woonplaats Leiden maar daar zal het toch niet aan liggen

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou hier niet mee akkoord gaan en op de VvE vergadering hier al lang achteraan zijn gegaan.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
03 feb 2025 21:46
Ik zou hier niet mee akkoord gaan en op de VvE vergadering hier al lang achteraan zijn gegaan.
Is de VVE een mede- of tegenstander? De klager heeft een probleem, de rest niet. Sterker, die betalen er minder door.

Heb je een specificatie van verbruik per radiator? Als er 1 uitschiet qua gebruik is dat een aanwijzing dat die meter defect is, en kun je daar op focussen met ijking. En misschien aannemelijk maken dat gemeten verbruik van die radiator praktisch onhaalbaar is

Triforce

Ongelezen bericht door Triforce »

Ik zou er als TS zsm voor zorgen wat ik weet wat de oorzaak is van deze foute metingen. Pas dan weet je wat je moet doen.

hjtvoesten

ik kan op de Ted app (van techem) zien wat het verbruik is (en geweest) per radiator . Dit per maand gemeten. De radiator in de woonkamer is de grote boosdoener. Die gaf zoals hierboven vermeld in 2023 alleen in januari al 1770 eenheden aan volgens techem en het complexgemiddelde over het hele jaar was 1645 eenheden.
in januari 2024 volgens techem gemeten 1454 terwijl het complexgemiddelde over het hele jaar 945 was,
Vanmiddag bij juridisch loket geweest die verwees ons naar advocaat met expertise in zaken tegen VVE, maar helaas werken die bij navraag niet met toevoeging. En daar ben ik wel van afhankelijk gezien mijn inkomen.
Spraken wel uit dat het lastig zou worden omdat het geen eigen meter betreft en adviseren inderdaad ook ijken/controleren van meter door onafhankelijk deskundige. Vraag is nu moet dat via VVE omdat die de verdeling van meterstanden verwerken en hebben de metingen en afrekening weer uitbesteed van techem.
Morgen VVE nogmaals aanschrijven met verhaal en vragen om actie, compensatie of wat dan ook. Maar ik denk dat zij wel weer naar Techem zullen wijzen. Verhaal van kastje en muur

Triforce

Ongelezen bericht door Triforce »

Waarom zou je jezelf afhankelijk maken van een andere partij? Als je denkt dat de meter defect is, regel dan zelf dat die geijkt wordt. Kost je wat geld maar je kan tenminste verder.

hjtvoesten

via talloze mailtjes naar techem over de absurd hoge meterstanden krijg ik nu het antwoord dat de meters niet te ijken zijn. Niks mee denken , niks oplossen, niks controleren maar gewoon in de afgelopen 2 stookjaren een kleine 11.000 euro moeten afrekenen in een 1 persoons 2 kamerappartementje op 7 hoog met in 2023 zeer sporadisch de radiator open en in 2024 helemaal niet. Schiet mij maar lek.

"Dank voor uw e-mail aan Techem.
Ik heb u eerder al geïnformeerd over onder andere de werking van de radiatormeters en dat wij geen verklaring kunnen geven voor een verbruik.
Het ijken van meters is alleen mogelijk bij meetsystemen waarbij gewerkt wordt met absolute meters, dus meters welke meten in bijvoorbeeld kWh of GJ. Radiatormeters zijn relatieve meters, welke meten in ‘eenheden’ en deze eenheden zijn er puur om het individuele verbruik ten opzichte van het totale verbruik van het object te kunnen bepalen.
Techem heeft er geen enkel belang bij om meer of minder eenheden te registreren in een woning. Wij zijn niet de energieleverancier maar het meetbedrijf aangesteld door uw beheerder om het individuele verbruik te meten in het complex vanwege het collectief systeem. En wij stellen naar aanleiding van de metingen de afrekeningen op."

nou dat dus in 2023 volgens hen 4268 eenheden verbruikt en in 2024 2987 eenheden.
De VVE (JWA Beheer) geeft tot op de dag van vandaag geen enkele reactie, terwijl zij weten wat andere appartementen verbruiken . Waaronder 4 kamer appartementen met meerdere personen.

Tsja dit moet een gang naar de rechter worden, inmiddels ACM ook ingeschakeld en rechtsbijstand

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Als Techem niet kan/wil ijken, laat Techem dan maar een 2e meter erbij plaatsen op die 'boosdoener' radiator.
Dat is een vergelijkende meting, daar is genoeg aanleiding voor.
Een fors verschil tussen meters maakt correctie achteraf mogelijk.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Samenvattend kan gesteld worden dat bij toepassing van deze beide systemen een bewoner zowel een zeer direct inzicht in zijn of haar verbruik heeft, als dat met deze systemen nog een aanvullende energiebesparing wordt mogelijk gemaakt. Overigens is het in alle eenvoud zo dat bij de Techem apparatuur 0 ook echt 0 is.

Dus bij een goed functionerende radiatorknop zal het verbruik niet 1 eenheid stijgen. Dat houdt in dat wanneer een bewoner ziet, dat bij een niet gebruikte radiator, waarvan de radiatorknop goed is dichtgedraaid er desondanks “tikken” op de meter ontstaan, deze bewoner er goed aan doet dit aan de beheerder te melden.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou denk ik al uit eigen initiatief een meter hebben gehangen om te vergelijken. Met die kosten is dat een prima optie.

Plaats reactie