Eindnota Clean Energy na overname klanten HEM Energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Rvogel

Eindnota Clean Energy na overname klanten HEM Energie

Ongelezen bericht door Rvogel »

Goedemiddag,

Ik was klant bij HEM Energie, waarvan het ACM de vergunning heeft ingetrokken. Per 12 december zijn daardoor alle klanten van HEM Energie overgezet naar Clean Energy. Clean Energy heeft de contracten overgenomen voor onder dezelfde voorwaarden en tarieven, zoals te lezen is in hun e-mail, waar ik op de hoogte ben gebracht van de overname.

Aangezien ik een ongunstig contract had, ben ik per 01-01-2025 gelijk overgestapt naar een andere energieleverancier, wat nu boetevrij kon vanwege het wegvallen van HEM Energie. Ik krijg nu echter van Clean Energy nog een afrekening voor de maand december (van 12-12-2024 t/m 31-12-2024) terwijl ik ruim 800€ te veel aan voorschotten heb betaald aan HEM Energie.

Naar mijn idee moet die afrekening van Clean Energy verrekend worden met mijn te veel betaalde bedrag aan voorschotten aan HEM Energie. Ik heb immers niet gevraagd om deze overname en dat zou naar mijn idee onderdeel moeten zijn van de deal tussen HEM Energie en Clean Energy. HEM Energie is inmiddels ook failliet, dus de kans dat ik nog iets van mijn teveel betaald voorschotten terug ga zien is erg klein.

Ik heb daarom gemaild aan Clean Energy dat ik het niet eens ben met hun eindnota, maar hun boodschap is dat ik gewoon moet betalen.

Sta ik in mijn recht als ik de eindafrekening van Clean Energy niet betaal? Ik ben immers nooit een overeenkomst met hen aangegaan.

Cro

Re: Eindnota Clean Energy na overname klanten HEM Energie

Ongelezen bericht door Cro »

Als je na een procedure waarbij de ACM de vergunning intrekt en een nieuwe leverancier toewijst, dit bedrag in die maand ook daadwerkelijk verbruikt hebt zal je dat vermoed ik ook gewoon moeten betalen.

Immers oude voorschotten e.d. gaan bij zo'n transactie na intrekken vergunning normaliter niet mee en blijven gewoon in de boedel bij HEM, daarvoor zul je dus vermoedelijk bij de curator moeten aankloppen en niet bij je nieuwe energie leverancier. Dat kan je niet zomaar gaan verrekenen met een andere partij.

Als de ACM Clean Energie niet heeft toegewezen kan dat mogelijk anders zijn, volgens mij lopen daar nog rechtszaken over uit de Eneco - Welkom Energie periode, al weet ik niet wat daar de status exact is op dit moment.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Kijk eens op Tweakers en dan het WE-Eneco verhaal
Misschien staat daar wat bruikbaars tussen.

Rvogel

Cro schreef:
14 feb 2025 09:52
Als je na een procedure waarbij de ACM de vergunning intrekt en een nieuwe leverancier toewijst, dit bedrag in die maand ook daadwerkelijk verbruikt hebt zal je dat vermoed ik ook gewoon moeten betalen.

Immers oude voorschotten e.d. gaan bij zo'n transactie na intrekken vergunning normaliter niet mee en blijven gewoon in de boedel bij HEM, daarvoor zul je dus vermoedelijk bij de curator moeten aankloppen en niet bij je nieuwe energie leverancier. Dat kan je niet zomaar gaan verrekenen met een andere partij.

Als de ACM Clean Energie niet heeft toegewezen kan dat mogelijk anders zijn, volgens mij lopen daar nog rechtszaken over uit de Eneco - Welkom Energie periode, al weet ik niet wat daar de status exact is op dit moment.
Bedankt voor je reactie. ACM heeft Clean Energy niet toegewezen, de overname van de klanten is een deal geweest tussen HEM en Clean Energy.

Ik ga even in het Welkom Energie verhaal duiken!

Rvogel

Morgan le Fay schreef:
14 feb 2025 09:56
Kijk eens op Tweakers en dan het WE-Eneco verhaal
Misschien staat daar wat bruikbaars tussen.
Ga ik doen, bedankt voor de tip!

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U had tot 12 december een overeenkomst met HEM. Van 12 tot 31 december zat u bij clean. U zou van HEM een afrekening moeten krijgen en daarna van Clean. Clean kunt u niet verrekenen met HEM. Clean heeft dan wel de overeenkomsten overgenomen, maar dat heeft te maken met de tarieven. Betaalde voorschotten zijn niet overgenomen.
Nu dat HEM failliet is zou u zich moeten melden bij de curator. Dat is het risico van veel voorschot betalen.

Rvogel

NeoDutchio schreef:
14 feb 2025 10:29
U had tot 12 december een overeenkomst met HEM. Van 12 tot 31 december zat u bij clean. U zou van HEM een afrekening moeten krijgen en daarna van Clean. Clean kunt u niet verrekenen met HEM. Clean heeft dan wel de overeenkomsten overgenomen, maar dat heeft te maken met de tarieven. Betaalde voorschotten zijn niet overgenomen.
Nu dat HEM failliet is zou u zich moeten melden bij de curator. Dat is het risico van veel voorschot betalen.
Dat heb ik uiteraard ook gedaan, mijn vordering indienen bij de curator. Ik ben alleen nooit een overeenkomst aangegaan met Clean Energy en volgens hun eigen berichten hebben zij alle contracten onder dezelfde voorwaarden en condities overgenomen. Mijn uitleg is dat de voorschotten hier dan ook onder vallen. Ik ben immers niet betrokken geweest bij de deal die HEM en Clean Energy hebben gemaakt. Nu hebben ze alleen de lusten en niet de lasten, dat lijk mij niet juist.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Rvogel schreef:
14 feb 2025 10:36
NeoDutchio schreef:
14 feb 2025 10:29
Dat heb ik uiteraard ook gedaan, mijn vordering indienen bij de curator. Ik ben alleen nooit een overeenkomst aangegaan met Clean Energy en volgens hun eigen berichten hebben zij alle contracten onder dezelfde voorwaarden en condities overgenomen. Mijn uitleg is dat de voorschotten hier dan ook onder vallen. Ik ben immers niet betrokken geweest bij de deal die HEM en Clean Energy hebben gemaakt. Nu hebben ze alleen de lusten en niet de lasten, dat lijk mij niet juist.
Dat zal niet helemaal kloppen, zoals ik al aangaf, bij een ingetrokken vergunning en de procedures daarna, er is een procedure waarbij de ACM aan partij aanwijst voor overname en een procedure waarbij dit vrijwillig gebeurt blijven zaken als voorschotten, welkomstbonussen e.d. bij de oude partij, die oude partij dient een afrekening te maken per de datum waarop de vergunning is ingetrokken. Daar zal uitkomen of je geld terug krijgt of niet en mochten ze failliet zijn, dan zal je mocht je geld terug krijgen bij de curator moeten zijn.

Daarnaast ligt er een uitspraak van de rechter, dat wanneer na een vergunning intrekking door de ACM een andere partij de levering voortzet, dat dit moet gebeuren onder dezelfde voorwaarden en tarieven als het oude contract.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Rvogel schreef:
14 feb 2025 10:36
volgens hun eigen berichten hebben zij alle contracten onder dezelfde voorwaarden en condities overgenomen.
Maar de betaalde voorschotten hebben niets te maken met de voorwaarden en condities. Je krijgt een andere contractpartij. Daarmee maak je financieel een nieuwe start als het ware.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Misschien kunt u nog voorschotten van HEM storneren. Dat is de snelste en mogelijk zelfs enige manier om nog iets terug te zien van uw geld.

Plaats reactie