Essent incasseert dubbel

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
NeoDutchio

Re: Essent incasseert dubbel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
23 mar 2025 12:12
Je roeptoet maar wat. Partijen hebben geen afspraak gemaakt over het kanaal dat gebruikt moet worden. Daarbij komt dat er via de elektronische weg opgezegd moet kunnen worden omdat het contract ook langs die weg is aangegaan. Ik heb gebruik gemaakt van de chat zodat ik feedback heb dat de opzegging is aangekomen en daarvan bewijs heb.
Bewijs is geen bevestiging. U wist dus al maanden dat het niet juist zat.
alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:
23 mar 2025 10:58
Allemaal theorie, maar u zegt niets over de praktijk. Juist diegene die niets zeggen hebben het meest te verbergen.
Nu ben ik toch wel heel benieuwd wat uw aandeel in het geheel is. Als het niet over de einddatum gaat, wat hebt u aangegeven waaruit zou blijken dat de eindafrekening niet juist zou zijn en waardoor er niet geïncasseerd zou mogen worden.
Als ik aangeef dat een bedrag niet van mijn bankrekening mag worden afgehaald, dan mag het bedrag niet van mijn bankrekening afgehaald. Dat geld ook als de afrekening later juist blijkt te zijn en ook als partijen geen geschil hebben over de afrekening. Er is één die gaat over andere in mij portomonee mogen graaien en dat ben ik.
Ik moet toegeven, een ijzersterke onderbouwing. Ik wil het niet, dus gebeurd het niet. U hebt automatische incasso afgesproken, op grond waarvan meent u dat zij dat niet mogen incasseren?
Hebt u, volgens de voorwaarden, schriftelijk bezwaar aangetekend? En zo ja, wat was de reactie van Essent?
alfatrion schreef:
1. Wettelijk is vastgelegd dat langs dezelfde weg opgezegd moet kunnen worden als dat een overeenkomst aangegaan kan worden.
2. Partijen hebben geen afspraak over hoe opgezegd moet worden.
3. Volgens Essent zelf kan er ook telefonisch of via de chat worden opgezegd.
U hebt via de chat een overeenkomst gesloten? En neen, in de voorwaarden staat niet dat via de chat opgezegd kan worden.
alfatrion schreef:
Er is iemand overleden
Gecondoleerd met dit verlies. We wensen je veel sterkte. Wil je het contract opzeggen? Of heb je vragen over het contract van de overledene? Bel ons op 0900-1550 (je betaalt alleen je gebruikelijke belkosten). Dan maken we het meteen in orde. Of geef de opzegging door via de chat. Dat kan ook buiten openingstijden.
https://www.essent.nl/klantenservice/contract/opzeggen
Ik kan mij niet voorstellen dat u overleden bent.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
23 mar 2025 13:41
Bewijs is geen bevestiging. U wist dus al maanden dat het niet juist zat.
Neen, ik ging er vanuit dat ze dat gewoon verwerkt hadden zoals ze aangegeven hadden dat te zullen doen. Ik ga niet twijfelen aan hun toezeggingen en ik weet niet hoe ze normaal handelen. Het is niet alsof ik meerdere malen de overeenkomst opzeg.

Hoe dan ook, ik heb wel bewijs van ontvangst nodig, maar geen bevestiging nodig. Een bevestiging is een reactie op de opzegging en dus bewijs, maar een kopie van het gesprek is ook bewijs van ontvangst. Immers het gaat via hun systeem en ze hebben gereageerd.
NeoDutchio schreef:
U hebt automatische incasso afgesproken, op grond waarvan meent u dat zij dat niet mogen incasseren?
Een machtiging tot automatische incasso kun je altijd intrekken. Hier is dat specifiek gebeurt voor de eindafrekening.
NeoDutchio schreef:
Hebt u, volgens de voorwaarden, schriftelijk bezwaar aangetekend? En zo ja, wat was de reactie van Essent?
Dat is niet nodig. Ik betaal tot 1 maart en de rest laat ik onbetaald.

Ik heb in de mail aangeven van hen een correcte eindafrekening te vorderen en dat een correcte eindafrekening ziet op de periode tot 1 maart. Essent heeft hier niets mee gedaan.
NeoDutchio schreef:
En neen, in de voorwaarden staat niet dat via de chat opgezegd kan worden.
In de voorwaarden staat niets waaruit volgt dat er niet via de chat kan worden opgezegd. Er zijn geen afspraken overgemaakt dus kan er via de chat worden opgezegd.
NeoDutchio schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat u overleden bent.
Uit de tekst blijkt dat er via de telefoon en chat kan worden opgezegd. Er staat ook niet dat er alleen via de chat kan worden opgezegd als er iemand is overleden.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
23 mar 2025 13:23
Moneyman schreef:
23 mar 2025 11:44
Bedankt voor de uitwerking van mijn punt :D want dat is dus duidelijk meer dan wat jij schreef.
Maar niet veel meer, slechts een herinnering dat er niet betaald is. Essent beschouwt een mislukte incasso, ook als de oorzaak falen van haar eigen bank is, als gemiste betaling waarna de gratis herinnering volgt. De 14 dagen termijn gaat dan lopen en als er dan niet binnen die termijn betaald wordt, volgt al de incasso verhoging.
En dat is precies het punt: er is hoe dan ook eerst nog de ontvangst van een veertien-dagen brief vereist, nadat het verzuim in is getreden, en dat ontbrak in je eerdere post.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:
23 mar 2025 10:58
Allemaal theorie, maar u zegt niets over de praktijk. Juist diegene die niets zeggen hebben het meest te verbergen.
Nu ben ik toch wel heel benieuwd wat uw aandeel in het geheel is. Als het niet over de einddatum gaat, wat hebt u aangegeven waaruit zou blijken dat de eindafrekening niet juist zou zijn en waardoor er niet geïncasseerd zou mogen worden.
Als ik aangeef dat een bedrag niet van mijn bankrekening mag worden afgehaald, dan mag het bedrag niet van mijn bankrekening afgehaald. Dat geld ook als de afrekening later juist blijkt te zijn en ook als partijen geen geschil hebben over de afrekening. Er is één die gaat over andere in mij portomonee mogen graaien en dat ben ik.
Ik moet toegeven, een ijzersterke onderbouwing. Ik wil het niet, dus gebeurd het niet. U hebt automatische incasso afgesproken, op grond waarvan meent u dat zij dat niet mogen incasseren?
Het wordt steeds gekker. Op grond waarvan denk jij dat iemand een ingetrokken automatische incasso tegen de wil van de rekeninghouder zou mogen gebruiken? Natuurlijk kan dat niet - het is een directe aanleiding voor een stornering en een MOI-melding.

alfatrion

Moneyman schreef:
23 mar 2025 14:27
Natuurlijk kan dat niet - het is een directe aanleiding voor een stornering en een MOI-melding.
Bij mijn bank kan er pas na acht weken een MOI-melding worden gedaan. Een gewone stornering kost de incassant geen geld een MOI-melding kost de incassant iets van honderd euro per toegewezen melding.

alfatrion

NeoDutchio schreef:
23 mar 2025 14:48
alfatrion schreef:
23 mar 2025 14:14
NeoDutchio schreef:
U hebt automatische incasso afgesproken, op grond waarvan meent u dat zij dat niet mogen incasseren?
Een machtiging tot automatische incasso kun je altijd intrekken. Hier is dat specifiek gebeurt voor de eindafrekening.
Wat was nu het exacte doel?
Controle houden over wat ik aan ze betaal.
NeoDutchio schreef:
Dat zijn de voorwaarden waar u zo lekker aan vast wil blijven houden. Dat werkt wel beide kanten op.
Een betaling die onverschuldigd is hoeft niet betaalt te worden, ook niet als daar geen bezwaar tegen wordt ingediend.
NeoDutchio schreef:
alfatrion schreef:
23 mar 2025 14:14
Ik heb in de mail aangeven van hen een correcte eindafrekening te vorderen en dat een correcte eindafrekening ziet op de periode tot 1 maart. Essent heeft hier niets mee gedaan.
Er zat dus geen fout in de afrekening.
Een verkeerde einddatum is geen fout? Je houdt er rare gedachtes op na.

alfatrion

NeoDutchio schreef:
23 mar 2025 16:18
Moneyman schreef:
23 mar 2025 15:49
Ja, dat krijg je als je zelf een vals dilemma creëert: het antwoord staat je dan niet aan :D
Die onjuiste einddatum is overduidelijk de fout. Alleen past dat niet bij je betoog...
Nogmaals: Wilt u mij geen woorden in de mond leggen. Ik stelde Alfatrion de simpele vraag wat de fout was. Zat er daadwerkelijk een fout in de eindafrekening, of was de einddatum niet goed.
Je wordt hier geen woorden in de mond gelegd. Bij een vals dilemma worden twee opties weergegeven alsof dat de enige mogelijkheden zijn, terwijl er in werkelijkheid nog andere opties zijn. De twee opties zijn hier: (i) een fout; en (ii) hebben ze in mijn ogen niet correct de gewenste einddatum aangehouden. Je suggereert hier dat de einddatum helemaal niet fout is, want dat is de eerste optie, en je spreekt ook verder over "in mijn ogen" alsof de einddatum in objectief bezien niet fout kan zijn.

Nogmaals:
alfatrion schreef:
23 mar 2025 15:56
Zou jij gewoon duidelijk willen opschrijven wat je bedoelt? En als je gaat lezen wat er staat in plaats van met allemaal eigen invullingen komen, dan zou dat ook veel schelen.
NeoDutchio schreef:
Gezellig, Alfatrion die op mijn reactie naar Moneyman reageert en Moneyman die zich inmengt tussen Alfatrion en mij.
Eigenlijk meng jij je hier in op de discussie tussen mij enkele andere forumgebruikers.
NeoDutchio schreef:
En eigen invullingen?
Bijvoorbeeld:
1. Op de website staat dat klanten via de mijn omgeving kunnen opzeggen. Jouw invulling: dan mag je dus alleen langs die weg opzeggen.
2. In de algemene voorwaarden staat niets over de weg waarlangs opgezegd kan worden. Jouw invulling: dan mag je niet via de chat opzeggen.
3. Onder het kopje overlijden staat dat er ook opgezegd kan worden via de telefoon of de chat. Jouw invulling: dat dat alleen geldt voor het geval dat de klant overlijden is.

Die invullingen staan er niet en juist daarom zijn het invullingen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
23 mar 2025 17:19
Je wordt hier geen woorden in de mond gelegd. Bij een vals dilemma worden twee opties weergegeven alsof dat de enige mogelijkheden zijn, terwijl er in werkelijkheid nog andere opties zijn. De twee opties zijn hier: (i) een fout; en (ii) hebben ze in mijn ogen niet correct de gewenste einddatum aangehouden. Je suggereert hier dat de einddatum helemaal niet fout is, want dat is de eerste optie, en je spreekt ook verder over "in mijn ogen" alsof de einddatum in objectief bezien niet fout kan zijn.
Maar is de einddatum relevant? Met uw doel, namelijk een paar dagen een gratis aansluiting hebben, is het gegokt en verloren. Als het ene contract direct in een ander zou overgaan, dan zou er kans zijn op een prijsverschil. Dan zou je dat prijsverschil kunnen aanvechten. Nu komt het echt over als moeilijk doen om het moeilijk doen.
alfatrion schreef:
23 mar 2025 17:19
NeoDutchio schreef:
En eigen invullingen?
Bijvoorbeeld:
1. Op de website staat dat klanten via de mijn omgeving kunnen opzeggen. Jouw invulling: dan mag je dus alleen langs die weg opzeggen.
2. In de algemene voorwaarden staat niets over de weg waarlangs opgezegd kan worden. Jouw invulling: dan mag je niet via de chat opzeggen.
3. Onder het kopje overlijden staat dat er ook opgezegd kan worden via de telefoon of de chat. Jouw invulling: dat dat alleen geldt voor het geval dat de klant overlijden is.
Die invullingen staan er niet en juist daarom zijn het invullingen.
Ik draai het liever om. Als op de website na een hoop manieren om u toch als klant te behouden staat "toch opzeggen? Ga naar Mijn Essent", waarom denkt u dan dat het ook per chat kan? Omdat je per chat een (verleng)aanbod kan krijgen? Omdat bij overlijden de nabestaanden het wel kunnen omdat zij niet in de Mijn Essent van de overledene kunnen? Dan is het uw invulling dat het ook per chat kan.

alfatrion

NeoDutchio schreef:
23 mar 2025 18:10
Maar is de einddatum relevant?
Ja.
NeoDutchio schreef:
Met uw doel, namelijk een paar dagen een gratis aansluiting hebben, (...)
Je legt mij hier woorden in de mond. Ik heb helemaal niet aangegeven dat mijn doel is een paar dagen gratis aansluiting hebben, dat maak jij er van.
NeoDutchio schreef:
(...) is het gegokt en verloren. Als het ene contract direct in een ander zou overgaan, dan zou er kans zijn op een prijsverschil. Dan zou je dat prijsverschil kunnen aanvechten.
Ik heb per 1 maart geen overeenkomst met Essent. Derhalve hoef ik het vastrecht van Essent niet te betalen.
NeoDutchio schreef:
Als op de website (...)
Wat op de website staat maakt geen onderdeel uit van de overeenkomst, omdat die mededelingen mij niet hebben bereikt.
NeoDutchio schreef:
Als op de website na een hoop manieren om u toch als klant te behouden staat "toch opzeggen? Ga naar Mijn Essent", waarom denkt u dan dat het ook per chat kan?
Omdat niet overeengekomen zijn dat ik op een bepaalde manier moet opzeggen. Er staat overigens "Ga naar Mijn Essent en je hebt het zo geregeld." wat zoiets betekent als "wil je het snel zelf doen, ga dan naar Mijn Essent". Dit hoeft niet zo begrepen te worden dat het alleen via de Mijn omgeving kan.

Omdat de Essent medewerker heeft aangegeven de opzegging te zullen verwerken.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat ik niet snap, hoe kun je opzeggen per 1 maart en pas op 4 maart een nieuwe energieleverancier hebben die start. Ik geloof dat dat officieel niet eens mag, aangezien er pas afgemeld mag worden bij de netbeheerder als er een nieuwe leverancier is of als er sprake is van een afsluiting. In de meeste gevallen is het dus een nieuwe leverancier die de oude afmeldt en zich als nieuwe leverancier bij de netbeheerder afmeldt.

alfatrion

Nijogeth schreef:
23 mar 2025 21:20
Ik geloof dat dat officieel niet eens mag, aangezien er pas afgemeld mag worden bij de netbeheerder als er een nieuwe leverancier is of als er sprake is van een afsluiting.
Nee, hoor, je mag gewoon opzeggen.
Artikel 21.2 AV Essent
U kunt onze overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze waarop u de overeenkomst met ons afgesloten heeft: mondeling, schriftelijk of digitaal. U moet hierbij rekening houden met een opzegtermijn van dertig kalenderdagen. Wij kunnen ook met u afspreken dat de opzegtermijn korter is dan dertig kalenderdagen.

Artikel 3.6 AV ATO
Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.

Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.

De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.

Nijogeth

De netbeheerder heeft nog niet de kans gehad u af te sluiten. U kunt gewoonweg niet zomaar zonder energiecontract zitten.

alfatrion

Ik lees de algemene voorwaarden die horen bij de ATO zo dat de kleinverbruiker de overeenkomst met hen moet opzeggen door dit tegen de leverancier aan te geven met inachtneming van tien werkdagen. Wanneer de klant dit heeft doorgegeven dan is er opgezegd. Dat de leverancier dit niet doorgeeft aan de netbeheerder komt niet voor rekening van de kleinverbruiker, omdat de netbeheerder heeft afgesproken dat de kleinverbruiker dit moet doorgeven aan de leverancier.

Op het moment dat de ATO is opgezegd moet de netbeheerder de noodzakelijke werkzaamheden gaan inplannen. De netbeheerder zal vervolgens met kleinverbruiker contact moeten opnemen voor het plannen van een afspraak. Het kan de kleinverbruiker niet verweten worden als de netbeheerder dat niet doet.

Nijogeth

Het is ook niet heel gek. Per 1 maart heeft u opgezegd, dat is een zaterdag. 4 maart had u een nieuwe leverancier. Men had alleen maandag 3 maart om dit in te plannen en uit te voeren. U heeft ze de kans dus helemaal niet gegeven.

Eerder beginnen met inplannen kon ook niet, want voor hetzelfde geldt had u op 28 februari gesloten dat u toch niet afgesloten wilde worden, maar gewoon een nieuwe leverancier wilde. Iets dat u uiteindelijk ook besloten heeft.

In de tussentijd valt men dus terug op dit gedeelte:
"Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan."

Kort gezegd, u bent moeilijk aan het doen om het moeilijk doen. Een beetje kinderachtig van iemand die altijd zo op de regeltjes is.

alfatrion

Nijogeth schreef:
23 mar 2025 23:59
Het is ook niet heel gek. Per 1 maart heeft u opgezegd, dat is een zaterdag. 4 maart had u een nieuwe leverancier. Men had alleen maandag 3 maart om dit in te plannen en uit te voeren. U heeft ze de kans dus helemaal niet gegeven.
Per = met ingang van. Ik heb opgezegd op 12 december per 1 maart. Daar zitten 53 werkdagen tussen.
Nijogeth schreef:
Eerder beginnen met inplannen kon ook niet, want voor hetzelfde geldt had u op 28 februari gesloten dat u toch niet afgesloten wilde worden, maar gewoon een nieuwe leverancier wilde. Iets dat u uiteindelijk ook besloten heeft.
Inplannen is gewoon een kwestie van een afspraak in je agenda zetten. Als er vervolgens toch een overeenkomst ligt, dan kun je die afspraak er gewoon weer uithalen. Als jij op deze manier uitjes plant, dan kun je geen uitjes plannen. Wie weet wordt je wel ziek en kun je dan niet gaan.
Nijogeth schreef:
Kort gezegd, u bent moeilijk aan het doen om het moeilijk doen. Een beetje kinderachtig van iemand die altijd zo op de regeltjes is.
Ik zit echt niet zo met het vastrecht voor de netbeheerder. Het is het vastrecht voor de leverancier dat mij steekt. Dat is gewoon "wij verwerken uw opzegging niet en daarvoor willen we betaald worden."
Laatst gewijzigd door alfatrion op 24 mar 2025 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth

Ja, lekker man. Gewoon die afspraak op 3 maart inplannen en dan op 4 maart weer aan komen sluiten, omdat ene Alfatrion moeilijk wil doen. En als ie dan op 28 februari besluit alsnog een nieuwe energieleverancier te nemen, dan kan Peter op maandag in zijn bed blijven liggen, want dan vervalt zijn afspraak.

Nogmaals, zoiets plan je pas als je zeker weet dat iemand afgesloten wil worden. Maar voor nu hoop ik dat de netbeheerder u alsnog komt afsluiten en dan een afspraak maakt voor over 53 werkdagen, om u weer aan te komen sluiten. Nogmaals, u doet gewoon moeilijk om het moeilijk doen. Als u wist dat u gewoon van energieleverancier ging wisselen, waarom dan niet gewoon bij die nieuwe energieleverancier op 1 maart beginnen? Juist, omdat u moeilijk wilde doen. En dat kan u wel ontkennen, maar we weten allemaal dat het wel zo is.

alfatrion

Nijogeth schreef:
24 mar 2025 00:24
Als u wist dat u gewoon van energieleverancier ging wisselen, waarom dan niet gewoon bij die nieuwe energieleverancier op 1 maart beginnen?
Ik wist op 12 december wel dat ik weg wilde bij Essent, maar nog niet naar welke leverancier ik toe wilde. Ik kan niet op 15 februari aangegeven dat ik opzeg per 1 maart en dan naar Pietje Puk toe wil, omdat ik dan de opzegtermijn niet in acht neemt. Wat ik wel kan doen is op 12 december aangeven op te zeggen en dan na 1 februari een ander aanwijzen.
Nijogeth schreef:
24 mar 2025 00:24
Juist, omdat u moeilijk wilde doen.
Je bent aan het invullen en kiest daarbij niet voor de meest gunstigste maar voor de meest ongunstige mogelijkheid. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom heb je het nieuwe contract dan niet 1 maart in laten gaan?

alfatrion

16again schreef:
24 mar 2025 07:07
Waarom heb je het nieuwe contract dan niet 1 maart in laten gaan?
Ik heb prive andere zaken aan mijn hoofd gehad en ben gaande vergeten dat ik nog een andere leverancier moest uitzoeken. In het weekend werken de mensen niet van één van de leveranciers waar ik al een ander contract mee heb lopen. Ik heb op maandag 3 maart gebeld en de levering kon op zijn vroegst 4 maart ingaan.

Nijogeth

Dus in plaats van moeilijk doen kun je hier ook lering uit trekken. Niet zelf de energieleverancier opzeggen, maar dat door de nieuwe laten doen.

Plaats reactie