Essent incasseert dubbel

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfatrion

Re: Essent incasseert dubbel

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
11 apr 2025 15:11
U bent vergeten om een nieuwe leverancier te zoeken en de bedoeling was om op 1 maart over te stappen. Van 1 tot 4 maart hebt u een aansluiting gehad waar niet voor betaald is. En ook al zou u het heel letterlijk willen nemen en waren er geen stroomverbruikers in huis of hebt u 4 dagen de hoofdschakelaar uit gehad, dan nog kost een aansluiting geld. Dat nu dus niet betaald is.
Jij bent toch van de praktijk? Waar maak je zo druk om? Dit is gewoon de praktijk.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik heb de afgelopen 12 maanden hier een aansluiting gehad waar ik niet voor betaald heb..
Blijkbaar vinden sommigen hier dat zo erg dat ik mezelf maar moet aangeven? Gevangenisstraf ofzo?

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Leg jezelf vrijwillig huisarrest op.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
11 apr 2025 16:44
NeoDutchio schreef:
U bent vergeten om een nieuwe leverancier te zoeken en de bedoeling was om op 1 maart over te stappen. Van 1 tot 4 maart hebt u een aansluiting gehad waar niet voor betaald is. En ook al zou u het heel letterlijk willen nemen en waren er geen stroomverbruikers in huis of hebt u 4 dagen de hoofdschakelaar uit gehad, dan nog kost een aansluiting geld. Dat nu dus niet betaald is.
Jij bent toch van de praktijk? Waar maak je zo druk om? Dit is gewoon de praktijk.
Nee, de praktijk is dat Essent blijft doorleveren tot de nieuwe leverancier het overneemt. U wilt het theoretisch aanpakken door vast te houden aan de aangegeven einddatum en een aantal dagen niets betalen omdat u vergeten was een nieuw contract af te sluiten.

alfatrion

NeoDutchio schreef:
11 apr 2025 21:53
Nee, de praktijk is dat Essent blijft doorleveren tot de nieuwe leverancier het overneemt.
Dat ook natuurlijk, maar daarnaast is de praktijk ook dat ik daarvoor niets betaal. Sterker nog, ik betaal nu vanaf 22 februari tot 4 maart niets (10 dagen, tot is exclusief).

angel1978

NeoDutchio schreef:
11 apr 2025 21:53
alfatrion schreef:
11 apr 2025 16:44
NeoDutchio schreef:
Nee, de praktijk is dat Essent blijft doorleveren tot de nieuwe leverancier het overneemt. U wilt het theoretisch aanpakken door vast te houden aan de aangegeven einddatum en een aantal dagen niets betalen omdat u vergeten was een nieuw contract af te sluiten.
Essent levert helemaal niets. Essent is hier enkel de leverancier op papier ( contract ). Als er echter geen contract is is er ook geen leverancier die levert. Enexis ( neem even aan dat die hier in spel is, lees anders Liander of ..) levert gewoon de stroom. De aansluiting is ook van Enexis en niet van Essent.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Deze discussie gaat werkelijk nergens om, behalve dat iemand koste wat het kost zijn punt vast wil blijven houden. Er zijn legio redenen waarom iemand tijdelijk energie zonder contract kan hebben. Dat is in de praktijk ( :!: ) geen enkel probleem, en daar is niets theoretisch aan.

alfatrion

angel1978 schreef:
12 apr 2025 07:20
Essent levert helemaal niets. Essent is hier enkel de leverancier op papier ( contract ). Als er echter geen contract is is er ook geen leverancier die levert. Enexis ( neem even aan dat die hier in spel is, lees anders Liander of ..) levert gewoon de stroom. De aansluiting is ook van Enexis en niet van Essent.
Tussen mij en Essent is er vanaf 1 maart geen overeenkomst, maar Essent heeft aan haar kant wel voor dekking gezorgd. Als de opzegging goed was verwerkt, dan was dat natuurlijk niet gebeurt. Ik schat in dat Essent geen geld gaat terughalen op basis van de ongerechtvaardigde verrijking bij de netbeheerder of aan wie ze dan ook betaald. Dat levert te weinig op tenzij je het gedoe meetelt. Het verbruik in die drie dagen was zo laag dat het niet terugkomt op de afrekening.

Hier is de meter de afgelopen dagen vervangen. Dat betekent ook dat ik in de praktijk iets miniscule heb gekregen, waar ik niets voor betaal. De verontwaardiging is alleen voor het forum. Ik twijfel er niet aan dat men in de praktijk, net zoals mee beweegt met de massa en daar dan ook niets voor zou betalen.

angel1978

alfatrion schreef:
12 apr 2025 14:14
angel1978 schreef:
12 apr 2025 07:20
Tussen mij en Essent is er vanaf 1 maart geen overeenkomst, maar Essent heeft aan haar kant wel voor dekking gezorgd. Als de opzegging goed was verwerkt, dan was dat natuurlijk niet gebeurt. Ik schat in dat Essent geen geld gaat terughalen op basis van de ongerechtvaardigde verrijking bij de netbeheerder of aan wie ze dan ook betaald. Dat levert te weinig op tenzij je het gedoe meetelt. Het verbruik in die drie dagen was zo laag dat het niet terugkomt op de afrekening.

Hier is de meter de afgelopen dagen vervangen. Dat betekent ook dat ik in de praktijk iets miniscule heb gekregen, waar ik niets voor betaal. De verontwaardiging is alleen voor het forum. Ik twijfel er niet aan dat men in de praktijk, net zoals mee beweegt met de massa en daar dan ook niets voor zou betalen.
En ook als Essent geen dekking had gegeven, dan was de stroomdoorgifte gewoon doorgegaan. Daar zorgt de netbeheerder gewoon voor. Duurt het langer dan een paar dagen zonder reden, dan zal de netbeheerder een brief bezorgen met het dwingende verzoek om een leverancier te kiezen + een rekening. Bij geen reactie zal afsluiting volgen.

https://www.enexis.nl/aansluitingen/afs ... r-contract

alfatrion

Ja, ik heb die brief in het verleden gehad na de koop van mijn woning.

Als je echt veel energie gebruikt dan kan de netbeheerder een vordering indienen op grond van de ongerechtvaardigde verrijking. Op dit forum wordt zo iets maar wat graag als een stok gebruikt. In deze casus moest de € 426,53 betalen terwijl hij anders c.a. € 1.200,- kwijt was geweest bij een leverancier.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2020:1952

De rechter wijst een vordering van netbeheerder tot betaling van een bedrag af, indien die alleen gebaseerd wordt op het feit dat er een aansluiting is. Daarbij mag jaarlijks een klein beetje elektriciteit worden gebruikt.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2024:7347

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

angel1978 schreef:
11 apr 2025 17:47
Ik heb de afgelopen 12 maanden hier een aansluiting gehad waar ik niet voor betaald heb..
Blijkbaar vinden sommigen hier dat zo erg dat ik mezelf maar moet aangeven? Gevangenisstraf ofzo?
Thijs124 schreef:
11 apr 2025 17:58
Leg jezelf vrijwillig huisarrest op.
Nieuw. De Essent-Enkelband. Voor alle wanbetalers of illegaal aangeslotenen. Met speciale functies!

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
14 apr 2025 11:46
Nieuw. De Essent-Enkelband. Voor alle wanbetalers of illegaal aangeslotenen. Met speciale functies!
... stroomstoten geven op afstand lijkt me wel toepasselijk ;-)

alfatrion

Jablan schreef:
14 apr 2025 11:46
Ik heb uit voorzorg een ander adres opgeven.

Plaats reactie