De cv-ketel staat uit.
De cv-ketel staat uit.
Goede middag iedereen. Ik heb gehoord en begrepen dat een cv-ketel best veel energie verbruikt op jaarbasis. Nu zeg ik eerlijk dat ik hem alleen aanzet als ik douche. Voor de rest staat hij uit. Nu is mijn vraag of ik hiermee bespaar of verkeerd bezig ben omdat het niet verstandig is. Ik heb ook een aanvullende vraag: de helft van de mensen die ik ken doen een wasje drogen als ze thuis zijn. De andere helft doet het juist als ze niet weg zijn. Hoe denken jullie hierover en wat is jullie advies?
Re: De cv-ketel staat uit.
Ga je iets doen met het advies wat je hier krijgt?
kuklos
vindt dit leuk
Mooi, dan zou ik je adviseren om de wasdroger alleen te gebruiken als je thuis bent en de CV ketel altijd aan te laten op de eco stand en niet op de comfort stand.
CV ketels zijn niet ontworpen om continu zonder stroom te zitten en in kan me voorstellen dat dit de levensduur niet ten goede komt.
CV ketels zijn niet ontworpen om continu zonder stroom te zitten en in kan me voorstellen dat dit de levensduur niet ten goede komt.
-
En gelijk weer een vraag die je gewoon kan vinden met Google.
Welkom terug, zeg maar.
Welkom terug, zeg maar.
kuklos
vindt dit leuk
-
Je kan ook eens omzien naar een woning zonder cv-ketel. Scheelt je een hoop stroom.
En de was hang ik gewoon op mijn wasrekken, en die zet ik buiten. Net zolang tot het droog is. Thuis of niet thuis maakt niet uit, het droogt niet sneller of langzamer. En stroom kost het ook al niet.
En de was hang ik gewoon op mijn wasrekken, en die zet ik buiten. Net zolang tot het droog is. Thuis of niet thuis maakt niet uit, het droogt niet sneller of langzamer. En stroom kost het ook al niet.
bupaul
vindt dit leuk
Een verwarmend apparaat zet ik nooit aan als ik niet thuis ben. Ik neem dat risico niet.
De CV-ketel zou ik niet steeds aan en uit zetten. Zet ‘m gewoon op de eco-stand (en check even welke temperatuur dat is). Met jouw verbruik scheelt dat echt niet genoeg om je druk over te maken.
De CV-ketel zou ik niet steeds aan en uit zetten. Zet ‘m gewoon op de eco-stand (en check even welke temperatuur dat is). Met jouw verbruik scheelt dat echt niet genoeg om je druk over te maken.
bupaul
vindt dit leuk
Bedankt allemaal. Ik ga nog uitzoeken of ik die wel heb een Ecostand knop.
Kun je het merk en vooral type cv ketel wat je hebt hier plaatsen? Dan zoek ik wel even mee in de handleiding. Grote kans namelijk dat er geen eco knop op zit.
witte angora
vindt dit leuk
-
Ik geloof niet dat merk en type CV ketel onder prive gegevens vallen.
bupaul
vindt dit leuk
Met jou inkomsten en Crypto handeltje moet dit toch geen punt zijn. Maar technisch gezien kan je zo'n cv ketel best aan/uit zetten, maar de besparing zal nihil zijn.
Het stroomverbruik is heeel weinig, en gas ook niet, als de ketel niet in de continue opwarmstand staat.
Als ze niet weg zijn, zijn ze thuis! Goed gezien.
Ik droog ook wel in de tuin als ik niet thuis ben, maar alleen als er geen regen wordt verwacht.
Ik droog ook wel in de tuin als ik niet thuis ben, maar alleen als er geen regen wordt verwacht.
-
Nee, dat zie je verkeerd.
Dat iemand niet weg is betekent niet dat hij thuis is. Hoe het precies zit is een beetje ingewikkeld, en mijn warme hap staat zo klaar. Maar Dagkoers kan het je perfect uitleggen, vermits dit topic niet al verwijderd is tegen dat hij terug is.
Niet aan te raden. Mijn moeder (van voor WO II) heeft dit gedaan, want ja, geld besparen (daarom de opmerking van voor WO II) en vervolgens ketel kapot en dure reparatie. Misschien dat het niet voor elke ketel geldt.
Maar tot de laatste rotcent alles proberen uit te kniepen gaat op een gegeven moment gewoon mis.
Waar je trouwens wel geld mee kan besparen is thermostaat laag zetten, zodat huis niet opwarmt als je er niet bent. En dan ook echt zodanig laag dat deze niet zomaar aanslaat. Bij mij staat die op 10 graden Celsius. Pas als het huis kouder wordt dan dat slaat de thermostaat aan, als ik er niet ben.
Verder geldt nog, jezelf warm kleden, zodat temperatuur niet continu op >22 graden celsius hoeft. Bij mij staat het standaard op 19 of 20 als ik thuis ben.
Laatst gewijzigd door kuklos op 21 apr 2025 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaak sneuvelde de pomp als de cv in de zomermaanden uit bleef. Dan begon de herfst met een heel dure reparatie.
Ik heb even mijn huiswerk gedaan. Ik heb een intergas kombi kompakt HRE 24/18 28/24 36/30 ik hoop dat jullie er iets mee kunnen?
Als het een tegenstander van Intergas is wordt het gemeld als reclame.