De cv-ketel staat uit.
Re: De cv-ketel staat uit.
Ik heb een vermoeden wie het meldt. Maar ik heb geen bewijs.
-
De jaarlijkse schoonmaakmonteur attendeerde me op de kleine boiler in de geiser die altijd een startvoorraad water op temperatuur houdt. Die hebben we afgezet. Scheelt veel gas! Nou moet er wel elke keer water opgewarmd worden, dus ik vang de eerste vijf liter op en gebruik die voor thee en koffie.
Resultaat: ik bespaar op gas, maar betaal me suf aan koffie.

Judas bestaat overal.
Het zal wel iemand zijn die in al jouw eerdere topics steeds het allereerste kwam met commentaar op jou maar nu stil is geworden. Zeer bekend bij de moderatie alhier. Onze lieve Heer heeft vreemde kostgangers. Komen als een duivel uit een doosje. Altijd op het vinkentouw om iemand aan te vallen.
We gaan alsjeblieft geen namen noemen. Dan verlagen we ons tot hetzelfde niveau. Laat hem maar Dagkoers.
Dit zal ook wel gemeld worden als een aanval op zijn persoon.
Het zal wel iemand zijn die in al jouw eerdere topics steeds het allereerste kwam met commentaar op jou maar nu stil is geworden. Zeer bekend bij de moderatie alhier. Onze lieve Heer heeft vreemde kostgangers. Komen als een duivel uit een doosje. Altijd op het vinkentouw om iemand aan te vallen.
We gaan alsjeblieft geen namen noemen. Dan verlagen we ons tot hetzelfde niveau. Laat hem maar Dagkoers.
Dit zal ook wel gemeld worden als een aanval op zijn persoon.
Moneyman
vindt dit leuk
In het kort.Dagkoers schreef: ↑21 apr 2025 13:44Goede middag iedereen. Ik heb gehoord en begrepen dat een cv-ketel best veel energie verbruikt op jaarbasis. Nu zeg ik eerlijk dat ik hem alleen aanzet als ik douche. Voor de rest staat hij uit. Nu is mijn vraag of ik hiermee bespaar of verkeerd bezig ben omdat het niet verstandig is. Ik heb ook een aanvullende vraag: de helft van de mensen die ik ken doen een wasje drogen als ze thuis zijn. De andere helft doet het juist als ze niet weg zijn. Hoe denken jullie hierover en wat is jullie advies?
Ja je bespaart er misschien iets mee.
En ja je bent verkeerd bezig. Ik neem wel aan dat het om een CV ketel gaat (dus een ketel warm tap/douche water verzorgd want je douchet er mee en ook voor de verwarming zorgt omdat je het over een CV ketel hebt). Tegenwoordig zijn deze ketels best wel slim. Zo wordt de pomp eens in de zoveel tijd even aangezet om te voorkomen dat die vast loopt. Het zelfde kan gelden voor andere onderdelen. Wel zou je de warm water temperatuur kunnen verlagen, maar nooit lager dan 60 (liefst 70) graden ivm. gevaar voor Legionella.
En mijn was droog ik zowel als ik thuis ben, als ik niet weg ben en ook als ik weg ben. Maar wel op een droogrek

Hier een link naar de handleiding. Daar staat in hoe je hem in de Eco stand zet.
https://www.intergas-verwarming.nl/app/ ... 558702.pdf
Als ik me niet vergis zijn dan al jouw vragen beantwoord.
witte angora
vindt dit leuk
-
Mijn CV ketel staat altijd op de ECO stand en blijft gewoon altijd aan staan, De thermostaat daar draai ik 2 maal per jaar aan, In het voorjaar gaat die op 12 en in het najaar op 18. Het is immers al lang bewezen dat terug draaien in de avond meer gas kost als hij in de ochtend weer op temperatuur moet komen. Het klopt dat er dan meer water wordt verbruikt als er warm water nodig is. Maar daar is ook een oplossing voor die ik al meer dan 30 jaar gebruik. Al het warme water wat ik in de keuken nodig heb komt uit een waterkoker. Ook afwassen doe ik met de hand met water uit een waterkoker. Alleen voor douchen gebruik ik warm water uit de CV ketel, verder nooit. Mijn verbruik is daardoor inclusief warm eten koken, douchen, wassen. Dus inclusief alles ongeveer 360 m3 gas en 950 Kwh per jaar.
Ik heb juist het tegenovergestelde gelezen in verschillende artikelen.peter17111962 schreef: ↑22 apr 2025 08:23Het is immers al lang bewezen dat terug draaien in de avond meer gas kost als hij in de ochtend weer op temperatuur moet komen.
16again
vindt dit leuk
Volgens mij is de uitkomst altijd: het hangt er vanaf. Welke ketel heb je, hoe zuinig is die, hoe groot is je huis, hoe goed geïsoleerd is dat huis, noem maar op.
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Hoeveel stroom verbruikt een cv-ketel in vergelijking met andere apparaten?
Een cv-ketel verbruikt over het algemeen weinig stroom in vergelijking met andere apparaten. Het gemiddelde stroomverbruik van een cv-ketel ligt tussen de 400 en 1200 kWh per jaar, afhankelijk van het type en de grootte van de ketel. Dit is aanzienlijk minder dan bijvoorbeeld een koelkast of een wasmachine. Het stroomverbruik van een cv-ketel is over het algemeen ook veel constanter dan bij andere apparaten, omdat de ketel meestal continu aan staat om het huis te verwarmen en het water op te warmen. Al met al is het stroomverbruik van een cv-ketel dus relatief laag en goed te overzien.
Deze info kun je dus ook gewoon via Google vinden!
Een cv-ketel verbruikt over het algemeen weinig stroom in vergelijking met andere apparaten. Het gemiddelde stroomverbruik van een cv-ketel ligt tussen de 400 en 1200 kWh per jaar, afhankelijk van het type en de grootte van de ketel. Dit is aanzienlijk minder dan bijvoorbeeld een koelkast of een wasmachine. Het stroomverbruik van een cv-ketel is over het algemeen ook veel constanter dan bij andere apparaten, omdat de ketel meestal continu aan staat om het huis te verwarmen en het water op te warmen. Al met al is het stroomverbruik van een cv-ketel dus relatief laag en goed te overzien.
Deze info kun je dus ook gewoon via Google vinden!
kuklos
vindt dit leuk
-
Maar als je al erg weinig verbruikt, is het dan zinvol om te proberen nóg zuiniger met energie om te gaan? Op een gegeven moment bereik je een grens. Een soort break-even point. Je kan dan wel een fractie zuiniger, maar de gevolgen kunnen juist meer geld, en dus energie kosten. Waaronder, en dat is al een paar keer benoemd, een cv-ketel die aanzienlijk eerder kapot gaat.
Top, op pagina 2 vind je al het antwoord. Je toestel heeft gewoon een ECO-stand, en daar staat ook via welke knop je ‘m in kunt schakelen.Hommer schreef: ↑22 apr 2025 08:04Hier een link naar de handleiding. Daar staat in hoe je hem in de Eco stand zet.
https://www.intergas-verwarming.nl/app/ ... 558702.pdf
Als ik me niet vergis zijn dan al jouw vragen beantwoord.
Ik zou daarvoor kiezen en het toestel voortaan aan laten staan.
Hommer
vindt dit leuk
Inderdaad, het "bewijs",waaraan gerefereerd wordt, is net zo'n bewijs als het bestaan van chemtrails. Meer gebaseerd op aannames en gevoel, dan op wetenschappelijke onderbouwing.kuklos schreef: ↑22 apr 2025 08:30Ik heb juist het tegenovergestelde gelezen in verschillende artikelen.peter17111962 schreef: ↑22 apr 2025 08:23Het is immers al lang bewezen dat terug draaien in de avond meer gas kost als hij in de ochtend weer op temperatuur moet komen.
Ik krijg natuurlijk deze week te horen of ik mijn huis kwijt raak of niet.
Als ik win ga ik het apparaat op de Eco stand zetten.
Als ik win ga ik het apparaat op de Eco stand zetten.
Er is geen 'bewijs'. Of dit zo is, is afhankelijk van de persoonlijke situatie. Je kunt op z'n hoogst van een veel voorkomende situatie spreken, maar het is zeker geen feit of vaststaand iets dat geldt voor ieder huis(houden). In sommige situaties is verlagen in de nacht beter en in andere is het beter om het gewoon te laten staan.de auditu schreef: ↑22 apr 2025 09:53Inderdaad, het "bewijs",waaraan gerefereerd wordt, is net zo'n bewijs als het bestaan van chemtrails. Meer gebaseerd op aannames en gevoel, dan op wetenschappelijke onderbouwing.kuklos schreef: ↑22 apr 2025 08:30Ik heb juist het tegenovergestelde gelezen in verschillende artikelen.peter17111962 schreef: ↑22 apr 2025 08:23Het is immers al lang bewezen dat terug draaien in de avond meer gas kost als hij in de ochtend weer op temperatuur moet komen.
Ben nog steeds benieuwd naar de onderbouwing van beide situaties, waaruit dat blijkt.
Daar ben ik benieuwd naar. Meetrapporten dus.
Los van het feit dat ik de vragen van TS eigenlijk soms helemaal niet begrijp omdat TS dit forum gebruikt als een soort Google waarna een aantal vaste azijn (censuur) los gaan met niet ter zake doende bijdragen en antwoorden die bij lange na het nivo van de eventuele links van Google niet kunnen evenaren snap ik nu echt niet wat deze 2 zaken met elkaar te maken hebben.