De cv-ketel staat uit.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kuklos

Re: De cv-ketel staat uit.

Ongelezen bericht door kuklos »

BL2 schreef:
22 apr 2025 12:02
kuklos schreef:
21 apr 2025 22:26
......Niet aan te raden.......en vervolgens ketel kapot en dure reparatie......
Interresant, en wat was er dan door het aan/uit zetten kapot gegaan ?
Helaas weet ik dat niet goed. Mijn moeder is 92 en volstrekt a-technisch, dus die begreep de ballen van wat de monteur haar vertelde. Laat staan dat ze dat daarna goed aan mij wist uit te leggen.

kuklos

witte angora schreef:
22 apr 2025 09:42
Maar als je al erg weinig verbruikt, is het dan zinvol om te proberen nóg zuiniger met energie om te gaan? Op een gegeven moment bereik je een grens.
Dit dus.
Je kan de maandfacturen van de elektra optellen, dan de eventuele eindafrekening erbij en je weet wat je in een jaar betaald hebt. Daar vervolgens alle kosten van aftrekken die niet variabel zijn. En dan hou je een bedag over wat je maximaal kan besparen.

En dat is precies zoals je zegt, hoeveel kan je dan nog besparen? Als je een koelkast hebt, en wellicht een vriezer, je nog lampen aandoet, tv en computer. Hoeveel is uiteindelijk hetgeen je uitgeeft aan elektra voor je cv ketel?

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

En dan is de vraag of de besparing opweegt tegen het verlies van comfort.... Bij thuiskomst een fijn warm huis aantreffen met op afroep warm water voor een lekker bad of een fijne douche.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Een terechte vraag want al zijn de specificaties op internet wel te vinden maar niet iedereen weet wat die specificaties inhouden.

Ik heb de specificaties van de cv ketel bekeken en in ruststand is het stroomverbruik 2 watt per uur inclusief cv controle op een goede werking.
48 watt per dag lijkt wel veel maar aan stroomkosten afhankelijk van de stroomprijs 10 cent per dag.

De cv ketel is niet voorzien van een warm water boiler en heeft ook geen waakvlam maar een elektronische gas ontsteking en gebruikt dus geen gas in de rust stand.

Ik zie in de specificaties ook dat zich op het bedieningspaneel een uitknop bevindt maar dat zou maar zo een standby knop kunnen zijn die de cv ketel niet compleet uit zet en dus die 2 watt per uur blijft verbruiken.

De stekker uit het stopcontact trekken is zeker niet aan te raden omdat de cv ketel daar mee buiten gebruik wordt gesteld waardoor de circulatiepomp als ook de driewegklep vast kunnen gaan zitten.

Daarbij heeft de cv ketel nadat die weer in gebruik genomen een langere tijd nodig om functioneel te worden want in de opstartfase worden alle systemen getest en wordt onnodig ook gas verbruikt wat de besparing te niet gaat doen.

Mijn advies, de thermostaat in de woonkamer op de laagste stand instellen meestal 5 graden vanwege de vorstbeveiliging en zou houden.

Voor wat betreft het gebruik van de wasmachine die zijn tegenwoordig dusdanig beveiligd en hoeft u tijdens gebruik niet thuis te blijven.

Een wasdroger, niet gebruiken als er niemand thuis is want door stof ophopingen die niet zichtbaar zijn brandgevaarlijk kunnen zijn.

Tot slot een wasdroger niet gebruiken als de was buiten of op het balkon gedroogd kan worden want zeker nu de winter voorbij is droogt de was buiten heel erg snel en ruikt nog frisser ook.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

dhc520 schreef:
22 apr 2025 09:41
Een cv-ketel verbruikt over het algemeen weinig stroom in vergelijking met andere apparaten. Het gemiddelde stroomverbruik van een cv-ketel ligt tussen de 400 en 1200 kWh per jaar, afhankelijk van het type en de grootte van de ketel. Dit is aanzienlijk minder dan bijvoorbeeld een koelkast of een wasmachine.
Mijn koelkast komt echt lang niet boven de 400 kWh per jaar, eerder rond de 200 kWh en een wasmachine die gemiddeld wast komt ook maar tot 200 kWh per jaar.
Maar de 400 en 1200 kWh per jaar die jij opgeeft lijkt me voor een cv-ketel op gas ook erg hoog. ;-)
Mijn standby verbruik is per jaar maar 450 kWh en dat is de ketel + koelkast + vriezer en wat kleine dingen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
22 apr 2025 14:51
witte angora schreef:
22 apr 2025 09:42
Maar als je al erg weinig verbruikt, is het dan zinvol om te proberen nóg zuiniger met energie om te gaan? Op een gegeven moment bereik je een grens.
Dit dus.
Je kan de maandfacturen van de elektra optellen, dan de eventuele eindafrekening erbij en je weet wat je in een jaar betaald hebt. Daar vervolgens alle kosten van aftrekken die niet variabel zijn. En dan hou je een bedag over wat je maximaal kan besparen.

En dat is precies zoals je zegt, hoeveel kan je dan nog besparen? Als je een koelkast hebt, en wellicht een vriezer, je nog lampen aandoet, tv en computer. Hoeveel is uiteindelijk hetgeen je uitgeeft aan elektra voor je cv ketel?
Qua elektra zal het weinig zoden aan de dijk zetten. Het lijkt me interessanter en logischer om naar het gasverbruik te kijken.

kuklos

Hangt van de ketel af. Maar inderdaad, oeps, ja.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

PGros schreef:
22 apr 2025 15:38
Maar de 400 en 1200 kWh per jaar die jij opgeeft lijkt me voor een cv-ketel op gas ook erg hoog. ;-)
400...1200kWh geloofde ik ook al niet. En zo te zien terecht:
https://www.nextenergy.nl/energie-bespa ... k-cv-ketel

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Dirkie schreef:
22 apr 2025 12:28
Dagkoers schreef:
22 apr 2025 10:11
Ik krijg natuurlijk deze week te horen of ik mijn huis kwijt raak of niet.
Als ik win ga ik het apparaat op de Eco stand zetten.
Los van het feit dat ik de vragen van TS eigenlijk soms helemaal niet begrijp omdat TS dit forum gebruikt als een soort Google waarna een aantal vaste azijn (censuur) los gaan met niet ter zake doende bijdragen en antwoorden die bij lange na het nivo van de eventuele links van Google niet kunnen evenaren snap ik nu echt niet wat deze 2 zaken met elkaar te maken hebben.
.

Als ik dakloos word, dat hoor ik vrijdag, dan is denk ik 30 april mijn laatste dag in mijn woning. Dan ga ik niet de cv ketel op eco stand zetten. Dan zou ik dat doen voor 8 dagen. Ik hou jullie op de hoogte.

kuklos

Dagkoers schreef:
22 apr 2025 16:01
Dan ga ik niet de cv ketel op eco stand zetten. Dan zou ik dat doen voor 8 dagen. Ik hou jullie op de hoogte.
Wat is dan de financiële drempel voor jou waarop je het wel of niet doet?

Dagkoers

Als ik mij woning mag behouden dan ga ik hem op de eco stand zetten. Ik moet wel alles rustig doorlopen, maar als ik dakloos word dan ga ik voor die paar dagen niet aan dat apparaat zitten. Vrijdag is de grote dag ik hou jullie op de hoogte.

kuklos

Dat had je al gezegd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Verplaatst naar de huiskamer :D
Laatst gewijzigd door witte angora op 22 apr 2025 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Terecht punt. Heb dat net ook gezegd in de huiskamer (zodat het hier een beetje ontopic blijft, anders krijgt Dagkoers dat verwijt weer).

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Of je nu veel of weinig verbruikt, ze zullen je toch wel weten te vinden om te betalen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
22 apr 2025 18:41
Terecht punt. Heb dat net ook gezegd in de huiskamer (zodat het hier een beetje ontopic blijft, anders krijgt Dagkoers dat verwijt weer).
Je hebt gelijk, ik verplaats het even naar de huiskamer.

Dagkoers

Ik herhaalde het omdat ik een reactie kreeg van iemand die vertelde dat 2 dingen niks met elkaar te maken hadden.
Los van het feit dat ik de vragen van TS eigenlijk soms helemaal niet begrijp omdat TS dit forum gebruikt als een soort Google waarna een aantal vaste azijn (censuur) los gaan met niet ter zake doende bijdragen en antwoorden die bij lange na het nivo van de eventuele links van Google niet kunnen evenaren snap ik nu echt niet wat deze 2 zaken met elkaar te maken hebben.

Ik dacht echt dat een CV ketel evenveel verbruikte als een koelkast of wasdroger, maar ik zit er dus helemaal naast?
Ik heb dus van mei 2023 t/m mei 2024 985 kWh en 227 M³ gas verbruikt.
Hoeveel daarvan van die ketel is durf ik niet te zeggen.
Laatst gewijzigd door Dagkoers op 22 apr 2025 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Dagkoers

Ik heb je geantwoord in de huiskamer.

Plaats reactie