Reactie op: “Wie heeft ervaring met NextEnergy?”
Dit topic is een paar jaar oud. Destijds werd NextEnergy hier al stevig bekritiseerd. Het bedrijf deed dat toen af als “opstartproblemen” en “beginnerfouten”. Inmiddels kan ik uit eigen ervaring bevestigen: die problemen zijn structureel en bestaan nog steeds.
Ik heb een contract afgesloten met een maandbedrag van €169. Daarbij werd expliciet aangegeven dat NextEnergy zou waarschuwen wanneer het termijnbedrag te laag zou zijn, zodat tijdig bijsturen mogelijk was.

Die waarschuwingen zijn nooit gekomen.
Niet in juni. Niet in de maanden daarna. Helemaal niets.
Wat wél gebeurde:
Plotseling werd mijn termijnbedrag verhoogd naar bijna €480 per maand — een bijna verdrievoudiging — zonder voorafgaande waarschuwing, zonder inhoudelijke toelichting en zonder controleerbare onderbouwing.
Dit terwijl mijn huishouden in oktober 2025 van twee naar één persoon ging, mijn verbruik aantoonbaar daalde en ik geen gasfornuis heb. Toch beweerde de NextEnergy-app ineens een extreem hoog gasverbruik.
Tarieven: niet te volgen, niet te controleren
NextEnergy hanteert meerdere gasprijzen tegelijk, zonder uitleg:
*een tarief op de website
*een ander tarief in de app
*daarnaast “dagtarieven”
Welke prijs leidend is en hoe dit leidt tot het eindbedrag, wordt nergens inzichtelijk gemaakt.
Een concreet voorbeeld:
*4 februari 2026: 2 m³ gasverbruik
*getoond dagtarief: ca. €0,40 per m³
*berekende gaskosten: €4,11
Dit bedrag is op geen enkele manier herleidbaar uit de gegevens die NextEnergy zelf toont.
Slimme meterstoringen genegeerd
Netbeheerder Liander bevestigde storingen aan mijn slimme meter (foutcode 012) in januari 2026. Deze storingen zijn formeel aan NextEnergy gemeld.
Toch werden:
deze data gewoon gebruikt
schattingen toegepast
en juist deze onbetrouwbare cijfers ingezet om mijn termijnbedrag extreem te verhogen
Tegelijkertijd ontkent NextEnergy dat zij waarschuwingen van Liander hebben ontvangen, terwijl Liander dit expliciet bevestigt.
Geen aanspreekpunt, geen verantwoordelijkheid
Wat het probleem verergert: ik ben nog steeds op zoek naar een daadwerkelijk aanspreekpunt voor bezwaarschriften.
Er is:
*geen duidelijk klachtenloket
*geen inhoudelijke terugkoppeling
*geen verantwoordelijke persoon die het dossier oppakt
De oprichter/directie reageert niet, ook niet na herhaald contact. Medewerkers die aangeven “het probleem op te lossen” of beloven terug te bellen, verdwijnen vervolgens volledig uit beeld en zijn daarna onbereikbaar.
Conclusie
Dit is geen incident en geen beginnerfout, maar een structureel patroon:
*beloftes over waarschuwingen die niet worden nagekomen
*oncontroleerbare tarieven
*kosten die niet te herleiden zijn
*genegeerde meterstoringen
*en een organisatie die geen verantwoordelijkheid neemt zodra het complex wordt
Dit is exact waar dit Radar-topic jaren geleden al over ging — en blijkbaar is er niets wezenlijks veranderd.
Voor wie dit leest: bedenk goed of je klant wilt zijn bij een energieleverancier waarbij je je eigen rekening niet kunt narekenen en waarbij je, als het misgaat, niemand kunt bereiken die het oplost.