Terugvordering Loyaliteitsbonus Innova Energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ariegt

Re: Terugvordering Loyaliteitsbonus Innova Energie

Ongelezen bericht door Ariegt »

paulengelen schreef:
22 dec 2025 10:54
Inmiddels heb ik reactie van Innova op de brief die de rechtsbijstand namens mij heeft gestuurd. Ze geven wederom aan het spijtig te vinden, maar het enige wat ze doen is uitleggen hoe de berekening tot stand is gekomen.

Ik verwacht dat de rechtsbijstand het hier niet bij zal laten zitten. Het lijkt er op dat ze bij iedereen waarbij dit speelt gewoon doorgaan tot een rechter of geschillencommissie de gedupeerde in het gelijk stelt.

Wordt vervolgd...
Heb inderdaad dezelfde ondervinding , een hele mooie uitleg over hoe ze aan het bedrag komen alle andere punten gaan ze niet op in. Ik vraag me ook nog steeds af of ze het recht hebben om na alle eindafrekeningen na weken of hoor zelfs dus maanden nog even een automatisch incasso eruitgooien betreft het terughalen van een (deel) bonus die ze allang uitgekeerd hebben dus toegekend hebben.

(P.S het misverstand 1 dag te vroeg het contract stoppen heeft hier niets mee te maken)

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Ariegt schreef:
22 dec 2025 20:54
Ik vraag me ook nog steeds af of ze het recht hebben om na alle eindafrekeningen na weken of hoor zelfs dus maanden nog even een automatisch incasso eruitgooien betreft het terughalen van een (deel) bonus die ze allang uitgekeerd hebben dus toegekend hebben.
Volgens hun eigen voorwaarden dient de beoordeling te gebeuren bij de eindafrekening.
En als daar de juiste verbruikgegevens beschikbaar waren, zie ik geen enkele aanleiding waarom Innova maanden later een herbeoordeling zou mogen uitvoeren.

hans63

Ongelezen bericht door hans63 »

Ook hier na 4 maanden na uitbetaling van de € 490 ‘loyaliteitsbonus’ een terugvordering wegens ‘minder afname van gas’. Het lijkt wel of de terugvordering volkomen uit de lucht gegrepen is want de berekeningswijze was ten tijde van het contract niet bekend en ook niet overeengekomen.

Ik ga dit voor de Geschillencommissie Energie brengen en daarna evt voor de Rechter. Wat een gezeik daar bij Innova.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

nammk schreef:
18 dec 2025 14:27
Ja, dat laatste wat je schrijft, heb ik ook gedaan. Toen was het opgelost. Het nieuwe contract begint nu de 29e december.
Bijzonder, de startdatum van het vorige contract was 28 sept.... logischer zou zijn als het nieuwe contract ook 28 sept zou starten.
(de vorige keer koppelde ik dit bericht aan de verkeerde tekst); kern van het gedoe: de energiebedrijven verslikken zich in hun eigen systematiek als ze dezelfde dag noteren als start- en einddatum).

Er lopen twee issues naast elkaar; de correctie van Innova op basis van minder gasverbruik, en mislopen van de bonus doordat 1 dag te vroeg opgezegd zou zijn - ook bij Innova - door Nammk toegevoegd op 16 december.

hans63

Vandaag bezwaarschrift ingediend:

Onderwerp
Bezwaar tegen correctie loyaliteitsbonus – disproportioneel en ondeugdelijk gemotiveerd

Geachte heer/mevrouw,
Hierbij maak ik formeel bezwaar tegen de correctiefactuur van € 276,- inzake de loyaliteitsbonus (oorspronkelijk € 490,-), onder verwijzing van eerdere genoemde factuur en communicatie

U baseert deze correctie op een lager werkelijk gasverbruik. Voor dat gasverbruik is door u een (globale) toelichting gegeven.

Echter, de loyaliteitsbonus is vastgesteld op basis van zowel gas- als elektriciteitsverbruik, terwijl:

geen enkele onderbouwing of correctie is gegeven voor het elektriciteitsverbruik;
geen uitsplitsing is gemaakt tussen het gas- en elektriciteitsdeel van de bonus;
geen transparante berekeningsmethode is verstrekt waaruit blijkt dat de correctie van ruim 56% van de totale bonus “evenredig” is.

Daarmee is niet toetsbaar of deze correctie voldoet aan de contractuele voorwaarde van evenredigheid.
Op grond van artikel 6:238 lid 2 BW dient deze onduidelijkheid voor rekening van Innova te komen.

De loyaliteitbonus wordt in feite door u uitgelegd als verbruiksbonus, terwijl ik als consument deze zou mogen interpreteren als Loyaliteit zoals in het maatschappelijk verkeer aanvaardbaar en uitlegbaar.

Het lagere gasverbruik is bovendien het directe gevolg van de ingebruikname van een hybride warmtepomp (verduurzaming), een voorzienbare en legitieme omstandigheid die geen grond vormt voor een disproportionele correctie van een loyaliteitsbonus die primair ziet op contracttrouw.

Nu uitsluitend een gasafwijking is onderbouwd en geen enkele correctie op elektriciteit is gemotiveerd, kan een correctie van meer dan 56% van de totale bonus niet zonder nadere toelichting als evenredig worden aangemerkt.

Verzoek
Ik verzoek u daarom:
primair de correctiefactuur volledig in te trekken;
subsidiair de correctie te beperken tot uitsluitend het aantoonbaar en proportioneel onderbouwde gasdeel van de loyaliteitsbonus.

Zolang dit bezwaar in behandeling is, schort ik de betaling van het betwiste bedrag op.

Bij uitblijven van een toereikende reactie zal ik het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Energie.
Graag ontvang ik uw bericht van ontvangst binnen 24 uur en uw inhoudelijke reactie binnen 14 dagen.

Met vriendelijke groet,

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ik mis het argument dat de eindafrekening al heeft plaatsgevonden, en dat de correctie op die eindafrekening had moeten staan? Of is in jouw geval een aangepaste versie van de voorwaarden van toepassing, waar dat niet in staat?

hans63

De verkoper (Consumentenbond) gaat zich er ook mee bemoeien op mijn verzoek. Ik ga door tot het gaatje, desnoods tot aan de rechter met mijn Rechtsbijstand Verzekeraar CB. Die hebben meestal wel zin in dit soort dingetjes.

paulengelen

Ongelezen bericht door paulengelen »

Ok... Beetje een gemengd gevoel hier nu. De rechtsbijstandverzekering vindt dat ik in het gelijk sta. Zij gaan aan mij de factuur van Innova vergoeden. Op zich ben ik dan uit de kosten, echter vind ik dat Innova er dan veel te gemakkelijk van afkomt. Ik wil juist dat Innova op haar plek gezet wordt en dat niet nog veel meer consumenten hiermee bedonderd worden.

Dit lijkt me een uitstekend onderwerp voor een aflevering van Radar, vinden jullie niet?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

paulengelen schreef:
23 dec 2025 13:44
Ok... Beetje een gemengd gevoel hier nu. De rechtsbijstandverzekering vindt dat ik in het gelijk sta. Zij gaan aan mij de factuur van Innova vergoeden. Op zich ben ik dan uit de kosten, echter vind ik dat Innova er dan veel te gemakkelijk van afkomt.
Hoeveel Innova klanten heeft de RBV ? Als dat er genoeg zijn, volgen er zeker stappen.
Want de RBV kan dan natuurlijk geen Sinterklaas blijven spelen richting verzekerden.
Jij bent er iig direct van af.

Plaats reactie