onterecht belasting op energie.
onterecht belasting op energie.
Ik ben 82 en als ik TV Radar kijk en het over verwarming gaat, denk ik vaak: waren wij vroeger van een ander soort mensen?
Het onrecht dat hogere consumenten meer belasting moeten betalen door ongeïsoleerde huizen klopt van geen kant,
Maar opmerkingen in zo'n uitzending over, dat iemand een dikke trui en dikke sloffen moest aantrekken…
Dat vind ik echt opmerkingen die nergens op slaat en daar erger ik me aan. Dat was vroeger heel gewoon. In de winter kleedde je je anders dan in de zomer. Nu lopen mensen ook in de winter met te dunne kleren aan.
Wij hadden maar één kachel in de zitkamer. Ging je op je eigen kamer werken, dan zag je daar wel tegenop als je de zitkamer uitkwam. Je moest even wennen aan de kou, maar je zat daar wel je huiswerk te doen. Het gas werkte met munten die je moest kopen. Ging de kachel uit, dan moest er weer een munt in. Die werd doorgedraaid en dan kon de kachel weer aan. Eens in de zoveel tijd werd die bus geleegd en werden de munten opgehaald.
’s Morgens zaten de ijsbloemen op de ramen. Als die ontdooid waren of vochtig, werden/waren de ramen iedere wintermorgen uitgedroogd en even opengezet. De dekens hingen buiten met de vorst en als je ze daarna op bed legde, roken ze heerlijk fris als je eronder kroop. Nooit last van schimmel. Je moeder was de hele dag thuis bezig om het huis proper te houden en kreeg het door al dat werk vanzelf warmer.
Naar de wc gaan stelde je liever uit: daar was het altijd koud, met een wc-raampje in de buitenmuur en gevaar voor bevriezing van het water. Het was allemaal heel gewoon, je wist niet anders.
Nu moet het hele huis warm zijn. Waarschijnlijk is er ook minder werk in huis te doen. Als je stilzit, krijg je het koud. Misschien moeten mensen er gewoon weer aan wennen, of beter voorgelicht worden om zich ’s winters warmer te kleden.
Ik ga nu eerder naar bed voor de warmte, of ik ga in een kleiner kamertje zitten handwerken met de deur dicht; daar is het sneller warm. Moeten jongere mensen er niet op gewezen worden dat je ook in de winter een ander kleedgedrag kunt aannemen?
Alle verantwoordelijkheid wordt op de overheid geschoven, die overal een oplossing voor moet bieden. Er wordt geroepen: wij hebben recht op…, terwijl sommigen niet eens deelnemen om iets voor de maatschappij te betekenen. Stel dat er oorlog komt en voorzieningen worden uitgeschakeld: hoe redden ze zich dan in de winter, met alleen een shirt aan en zonder hemd?
Moet er niet juist nagedacht worden dat de wereld, in plaats van vooruitgang, ook weer teruggeworpen kan worden? Weet alleen mijn generatie nog hoe het was? Vlak na de oorlog, en nog niet eens gesproken over eerdere tijden waarin mensen ook leefden zonder centrale verwarming.
Ik ben er erg blij mee, maar ik ga er ook dankbaar en zuinig mee om.
Het onrecht dat hogere consumenten meer belasting moeten betalen door ongeïsoleerde huizen klopt van geen kant,
Maar opmerkingen in zo'n uitzending over, dat iemand een dikke trui en dikke sloffen moest aantrekken…
Dat vind ik echt opmerkingen die nergens op slaat en daar erger ik me aan. Dat was vroeger heel gewoon. In de winter kleedde je je anders dan in de zomer. Nu lopen mensen ook in de winter met te dunne kleren aan.
Wij hadden maar één kachel in de zitkamer. Ging je op je eigen kamer werken, dan zag je daar wel tegenop als je de zitkamer uitkwam. Je moest even wennen aan de kou, maar je zat daar wel je huiswerk te doen. Het gas werkte met munten die je moest kopen. Ging de kachel uit, dan moest er weer een munt in. Die werd doorgedraaid en dan kon de kachel weer aan. Eens in de zoveel tijd werd die bus geleegd en werden de munten opgehaald.
’s Morgens zaten de ijsbloemen op de ramen. Als die ontdooid waren of vochtig, werden/waren de ramen iedere wintermorgen uitgedroogd en even opengezet. De dekens hingen buiten met de vorst en als je ze daarna op bed legde, roken ze heerlijk fris als je eronder kroop. Nooit last van schimmel. Je moeder was de hele dag thuis bezig om het huis proper te houden en kreeg het door al dat werk vanzelf warmer.
Naar de wc gaan stelde je liever uit: daar was het altijd koud, met een wc-raampje in de buitenmuur en gevaar voor bevriezing van het water. Het was allemaal heel gewoon, je wist niet anders.
Nu moet het hele huis warm zijn. Waarschijnlijk is er ook minder werk in huis te doen. Als je stilzit, krijg je het koud. Misschien moeten mensen er gewoon weer aan wennen, of beter voorgelicht worden om zich ’s winters warmer te kleden.
Ik ga nu eerder naar bed voor de warmte, of ik ga in een kleiner kamertje zitten handwerken met de deur dicht; daar is het sneller warm. Moeten jongere mensen er niet op gewezen worden dat je ook in de winter een ander kleedgedrag kunt aannemen?
Alle verantwoordelijkheid wordt op de overheid geschoven, die overal een oplossing voor moet bieden. Er wordt geroepen: wij hebben recht op…, terwijl sommigen niet eens deelnemen om iets voor de maatschappij te betekenen. Stel dat er oorlog komt en voorzieningen worden uitgeschakeld: hoe redden ze zich dan in de winter, met alleen een shirt aan en zonder hemd?
Moet er niet juist nagedacht worden dat de wereld, in plaats van vooruitgang, ook weer teruggeworpen kan worden? Weet alleen mijn generatie nog hoe het was? Vlak na de oorlog, en nog niet eens gesproken over eerdere tijden waarin mensen ook leefden zonder centrale verwarming.
Ik ben er erg blij mee, maar ik ga er ook dankbaar en zuinig mee om.
riddert
vindt dit leuk
Re: onterecht belasting op energie.
Een lang verhaal, waarbij onduidelijk is wat je vraag precies is voor de forumleden.
-
Morgan le Fay
Leest als een beetje zuiniger zijn met mama aarde
-
NeoDutchio
Het is meer een reactie op een item uit een uitzending. En waar op zich wel een kern van waarheid in zit. Waar mijn buurman gewoon in t-shirt loopt en mijn bril beslaat zodra ik daar binnen loop staat hier de CV op 17 graden en verwarmen we de woonkamer bij tot 19,5 graad met een airco.
Nu ben ik een uitzondering en wellicht de buurman ook (maar dan de andere kant op), de discussie over verbruik met bijbehorende kosten is er al tijden.
Terecht punt, wat aangesneden wordt. Alleen jammer dat het zo generaliserend is.
Vroeger was niet álles beter, zullen we maar zeggen.
Vroeger was niet álles beter, zullen we maar zeggen.
-
witte angora
Je brengt een mooi discussiepunt in, dat m.i. echt bij een consumentenforum hoort.
Ik mag dan een generatie jonger zijn, toch zie ik ook wel het verschil tussen de huidige jongeren en de tijd waarin ik zelf opgroeide. Ok, we hadden het al een stuk beter dan vlak na de oorlog, dat is me ook wel duidelijk. Maar het is eigenlljk niet te vergelijken met nu.
Op de bank heb ik 's winters een wollen plaid, dat houdt de lichaamswarmte vast als je er op zit. De katten vinden het ook helemaal fantastisch, net zoals ze 's winters graag op het wollen dekbed liggen. De polyester kattenmandjes in het kattenkasteel, dat is leuk voor de zomer. Niet voor de winter. Maar wie legt er nog een plaid op de bank?
Inderdaad, fatsoenlijke kleding, wat betreft kwaliteit en effectiviteit, daar is best lastig aan te komen. Alles moet van polyester zijn (lekker goedkoop), en moet na drie keer dragen de container in kunnen, want mensen moeten toch wel af en toe wat nieuws, nietwaar? En de opruiming, met 'korting', dat is natuurlijk helemaal feest.
Toch merk ik zelf dat al dat kopen en scoren toch ook niet gelukkig maakt. Koop gewoon een paar kwalitatief goede basisstukken die je met alle andere dingen die je hebt kan combineren, en ziedaar - de mogelijkheid om te varieren is eindeloos. Het gaat veel langer mee, en uiteindelijk ben je nog goedkoper uit dan achter al die aanbiedingen aan sjorren. Plus dat het een hoop tijd scheelt waarmee je weer andere leuke dingen kan doen.
-
J. Deltoer
Terecht punt van annieTaal, maar zij had tenminste nog gas en gasmunten. Wat hadden wij? Wij moesten nog zelf de turf steken voor de winter en als het een hele strenge was dan kocht moe nog een paar mud eierkolen. Des morgen als het ijs en ijskoud was moest eerst die ene kachel eerst geleegd en schoongemaakt worden voor moe weer kon stoken. En wij hadden geen wc aan huis, nee, we moesten eerst honderd meter de tuin inlopen waar je billen gewoon op de wc vastvroren als je niet snel was. En een paar keer per jaar zelf de stront eruit scheppen en over het land. De jongens moesten de kleine behoefte trouwens ergens tegen een boom doen anders was de put te snel vol. Niet gek met een groot gezin van veertien. En moe maar al die monden stoppen (ieder jaar kwam er weer een bij). Soms hadden we alleen de schillen van de aardappelen.
Geen telefoon, geen gas, geen stroom, dus ook geen radio. Wilden we muziek moesten we naarhet cafe waar een jukebox stond. Cafe had stroom van de fabriek en als je een keer een cent kreeg van pa die daar het weekloon aan het verzuipen was, kon je een nummer van Louis Davids beluisteren. Als het echt hard vroor kon je niets uit de waterput halen en moesten we naar de beek waar we een stuk ijs uit hakte en dat lieten we binnen ontdooien. Hadden we toch te drinken. Hoorde je later dat de fabriek er allemaal chemicaliën in loosde, ach daar werd je hard van.
Geen telefoon, geen gas, geen stroom, dus ook geen radio. Wilden we muziek moesten we naarhet cafe waar een jukebox stond. Cafe had stroom van de fabriek en als je een keer een cent kreeg van pa die daar het weekloon aan het verzuipen was, kon je een nummer van Louis Davids beluisteren. Als het echt hard vroor kon je niets uit de waterput halen en moesten we naar de beek waar we een stuk ijs uit hakte en dat lieten we binnen ontdooien. Hadden we toch te drinken. Hoorde je later dat de fabriek er allemaal chemicaliën in loosde, ach daar werd je hard van.
-
Methusalah
Je maakt een hele grote fout. Je kan jouw tijd niet vergelijken met die van ons. Dat is appels met peren vergelijken.
-
witte angora
Dat lijkt me een fantastische tijd, mr. Deltoer. Obesitas zal een zeldzaamheid zijn geweest in die tijd. Over welk jaar hebben we het eigenlijk? 1800?