Gisteren ontving ik van Eneco een mail dat mijn energiecopntract beëindigd was. Aangezien ik van niets weet, heb ik Eneco gebeld. De medewerker van Eneco gaf aan dat Eneco bericht heeft gekregen dat ik een contract heb afgesloten bij een andere leverancier. Eneco weet niet om welke leverancier het gaat. Ik kreeg de tip om met de netbeheerder (in mijn geval Leander) contact op te nemen.
Leander gebeld. Zij gaven aan dat zij pas op de datum van overgang kunnen zien wie de nieuwe leverancier is. De medewerker van Leander raadt mij aan om nogmaals Eneco te bellen en aan te geven dat ik gebruik wil maken van de Heran-procedure.
Eneco gebeld. De medewerkster geeft aan dat de Heran-procedure het best door de nieuwe leverancier opgestart kan worden. Dat gaat het snelst. Ze gaf ook aan dat mijn contract bij Eneco op 17 april wordt beëindigd. Ze raadt mij de volgende stappen te ondernemen:
1. Op 17 april Leander bellen en vragen om welke nieuwe leverancier het gaat.
2. De nieuwe leverancier bellen en hen opdracht geven een Heran-procedure op te starten.
Mijn vragen aan het forum:
1. Zijn er meer mensen die bovenstaande ook overkomen is?
2. Is dit inderdaaad de gebruikelijke procedure?
3. Is er een sneller manier om mijn contract bij Eneco te herstellen?
Energiecontract plotseling opgezegd
-
Re: Energiecontract plotseling opgezegd
Nee met hoofdletters en ook met Eneco en de toen nieuwe Welkom Energie.
Heeft mij jaren geleden grijze haren, hoofdbrekens en een ongelofelijk pesthumeur bezorgd.
Bel met de netbeheerder zij moeten u vertellen wie uw nieuwe energieleverancier is. (liander/Stedin)
Regel een HERAN.
Laat de nieuwe leverancier maar bewijzen dat het een nieuwe legitieme aanmelding is.
Ik heb ze ook fijntjes verteld dat zij buiten hun boekje waren gegaan om zonder controle een nieuw contract op te maken.
Vorige leverancier vragen het contract te laten herstellen.
En kijk uit met die opzegboetes die ze zo lekker achteloos in rekening brengen.

Ben een maand bezig geweest. Laat u vooral niet afschepen.
Excuus van Welkom was dat ze een schriftelijke aanmelding zonder handtekening voor Automatische Incasso gewoon hadden verwerkt.
Heeft mij jaren geleden grijze haren, hoofdbrekens en een ongelofelijk pesthumeur bezorgd.
Bel met de netbeheerder zij moeten u vertellen wie uw nieuwe energieleverancier is. (liander/Stedin)
Regel een HERAN.
Laat de nieuwe leverancier maar bewijzen dat het een nieuwe legitieme aanmelding is.
Ik heb ze ook fijntjes verteld dat zij buiten hun boekje waren gegaan om zonder controle een nieuw contract op te maken.
Vorige leverancier vragen het contract te laten herstellen.
En kijk uit met die opzegboetes die ze zo lekker achteloos in rekening brengen.

Ben een maand bezig geweest. Laat u vooral niet afschepen.
Excuus van Welkom was dat ze een schriftelijke aanmelding zonder handtekening voor Automatische Incasso gewoon hadden verwerkt.

-
Wat een toestanden wordt je door Eneco mee opgescheept.
Eneco kan dit gewoon zelf oplossen door jou als klant weer aan te melden bij de netbeheerder en je contract te herstellen.
Niks kastje van de muur, niks netbeheerder, niks heran... Eneco, neem je verantwoordelijkheid. Dit gebeurt zo vaak, dit los je zelf op.
Eneco kan dit gewoon zelf oplossen door jou als klant weer aan te melden bij de netbeheerder en je contract te herstellen.
Niks kastje van de muur, niks netbeheerder, niks heran... Eneco, neem je verantwoordelijkheid. Dit gebeurt zo vaak, dit los je zelf op.
Heb je met Liander gebeld? Eneco opdracht geven daar weer een nieuw contract af te sluiten lijkt me geen goed idee. Dan betaal je toch voor enkele dagen energie aan de energieleverancier waar je naar overgestapt bent (zonder dat je het wist) en mogelijk een opzegboete. Dit is bij een annulering niet zo.
Kan me voorstellen dat je deze praktijken ook kenbaar maakt aan de ACM.
Kan me voorstellen dat je deze praktijken ook kenbaar maakt aan de ACM.
TS geeft aan geen aanbod aanvaard te hebben, dus is er geen overeenkomst op grond waarvan de andere energieleverancier kosten in rekening mag brengen. Er is daarnaast geen andere grond om dat te mogen doen.
Artikel 7:7 lid 2 eerste volzin BW
Geen verplichting tot betaling ontstaat voor een natuurlijke persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit, bij de ongevraagde levering van zaken, financiële producten, water, gas, elektriciteit, stadsverwarming, dan wel de ongevraagde verrichting van diensten, als bedoeld in artikel 193i onderdeel f van Boek 6.
Ruim 2 jaar geleden kreeg ik op zondagmiddag bericht dat mijn energiecontract was beëindigd bij Greenchoice. Grapje dacht ik. Ik moest een nachtje overbruggen en ja hoor, het was zo. Maar niet door mij. Ik leefde in zeer grote onmin met mijn onderbuurman die lastig voor me was en die heeft dat voor mij geregeld. Ik hoorde van iemand anders bij wie hetzelfde is gebeurd. Dat scheen toen gewoon te kunnen, en misschien nog wel. Iemand anders kon/kan je energiecontract beëindigen en je aanmelden bij een ander. Greenchoice heeft het correct uitgezocht. Wie kwaad wil, kan kwaad doen. Ik denk zeker te weten dat meneer de onderbuurman hier een boete of afsluiting voor heeft gekregen bij Enexis. Mijn verhaal.
-
Geen speculaties hier, dat doet u maar op Feestboek.AnnekeS1 schreef: ↑21 apr 2025 22:14Ruim 2 jaar geleden kreeg ik op zondagmiddag bericht dat mijn energiecontract was beëindigd bij Greenchoice. Grapje dacht ik. Ik moest een nachtje overbruggen en ja hoor, het was zo. Maar niet door mij. Ik leefde in zeer grote onmin met mijn onderbuurman die lastig voor me was en die heeft dat voor mij geregeld. Ik hoorde van iemand anders bij wie hetzelfde is gebeurd. Dat scheen toen gewoon te kunnen, en misschien nog wel. Iemand anders kon/kan je energiecontract beëindigen en je aanmelden bij een ander. Greenchoice heeft het correct uitgezocht. Wie kwaad wil, kan kwaad doen. Ik denk zeker te weten dat meneer de onderbuurman hier een boete of afsluiting voor heeft gekregen bij Enexis. Mijn verhaal.