Eneco Thuis Ketel Abonnement
Eneco Thuis Ketel Abonnement
Wij hebben een geschil met Eneco Thuis.
Sinds 2023 hebben wij bij Eneco (sinds 1 november 2025: Eneco Thuis) een abonnement voor het onderhoud van onze CV-ketel (Ketel Comfort Standaard +). Nu, februari 2026, hebben we nog geen enkele keer een onderhoudsafspraak gehad, terwijl die volgens ons contract elk jaar had moeten plaatsvinden. Wel is er in november 2023 een storing verholpen. Uiteindelijk zijn we gaan bellen om een onderhoudsbeurt te eisen en compensatie voor de onderhoudsbeurten in 2024 en 2025 die dus nooit hebben plaatsgevonden.
Na lange wachttijden (meer dan een half uur was niet uitzonderlijk) bij de klantenservice, kregen we na een aantal pogingen een medewerker te spreken die onze klacht en eis tot compensatie noteerde.
Weer twee weken later werden we gebeld door iemand van de afdeling klachtenafhandeling.
Wij hebben inmiddels € 579,51 betaald aan abonnementskosten. Als compensatie voor de niet geleverde diensten bood hij € 60,- . Ridicuul natuurlijk. Een paar minuten later bood hij € 120,-. Nog te weinig natuurlijk als je bedenkt dat een beetje servicebeurt als gauw rond de € 150 kost en wij dus minstens 300 euro mislopen. Tenslotte bood hij aan ons contract te ontbinden met terugwerkende kracht. Omdat er in november 2023 een storingsmonteur was geweest kon dat pas per 20 november 2024. In dat geval zouden we wel ons abonnementsgeld over die periode (dec 2024 t/m jan. 2026) terugkrijgen maar zouden we ook het onderhoud mislopen waar we ondertussen toch wel recht op hebben.
Onze eis aan Eneco was en is een compensatie tussen de 250 en 300 euro voor niet verleende service waar we wel voor betaald hebben en een spoedige onderhoudsbeurt. We hebben de compensatievoorstellen dan ook geweigerd. We laten ons niet afschepen met een armetierige 120 euro, geen enkele dienstverlening en de rest van het geld in de zakken van Eneco.
Sinds 2023 hebben wij bij Eneco (sinds 1 november 2025: Eneco Thuis) een abonnement voor het onderhoud van onze CV-ketel (Ketel Comfort Standaard +). Nu, februari 2026, hebben we nog geen enkele keer een onderhoudsafspraak gehad, terwijl die volgens ons contract elk jaar had moeten plaatsvinden. Wel is er in november 2023 een storing verholpen. Uiteindelijk zijn we gaan bellen om een onderhoudsbeurt te eisen en compensatie voor de onderhoudsbeurten in 2024 en 2025 die dus nooit hebben plaatsgevonden.
Na lange wachttijden (meer dan een half uur was niet uitzonderlijk) bij de klantenservice, kregen we na een aantal pogingen een medewerker te spreken die onze klacht en eis tot compensatie noteerde.
Weer twee weken later werden we gebeld door iemand van de afdeling klachtenafhandeling.
Wij hebben inmiddels € 579,51 betaald aan abonnementskosten. Als compensatie voor de niet geleverde diensten bood hij € 60,- . Ridicuul natuurlijk. Een paar minuten later bood hij € 120,-. Nog te weinig natuurlijk als je bedenkt dat een beetje servicebeurt als gauw rond de € 150 kost en wij dus minstens 300 euro mislopen. Tenslotte bood hij aan ons contract te ontbinden met terugwerkende kracht. Omdat er in november 2023 een storingsmonteur was geweest kon dat pas per 20 november 2024. In dat geval zouden we wel ons abonnementsgeld over die periode (dec 2024 t/m jan. 2026) terugkrijgen maar zouden we ook het onderhoud mislopen waar we ondertussen toch wel recht op hebben.
Onze eis aan Eneco was en is een compensatie tussen de 250 en 300 euro voor niet verleende service waar we wel voor betaald hebben en een spoedige onderhoudsbeurt. We hebben de compensatievoorstellen dan ook geweigerd. We laten ons niet afschepen met een armetierige 120 euro, geen enkele dienstverlening en de rest van het geld in de zakken van Eneco.
Re: Eneco Thuis Ketel Abonnement
Nou, sterkte in de strijd. Ik zou mijn ketel niet willen laten onderhouden door een partij waar je op deze manier over schrijft. Pak gewoon die restitutie aan en zoek een partij waar je je wel goed bij voelt.
HereIsTom
, Speedy123
, wikop
, Alex van Kampen
en sergio1963
vinden dit leuk
-
witte angora
Je eis richting Eneco is wel duidelijk, denk ik. Toch wat vragen: Hoe realistisch schat je het in vanuit de kant van Eneco? Wat is je vraag aan het forum eigenlijk, of wil je voornamelijk stoom afblazen? Dat laatste mag ook, niks mis mee.
wikop
vindt dit leuk
-
Morgan le Fay
"Onze eis aan Eneco was en is een compensatie tussen de 250 en 300 euro voor niet verleende service waar we wel voor betaald hebben en een spoedige onderhoudsbeurt. We hebben de compensatievoorstellen dan ook geweigerd. We laten ons niet afschepen met een armetierige 120 euro, geen enkele dienstverlening en de rest van het geld in de zakken van Eneco"
Om te beginnen, een officier van Justitie, die mag en kan eisen.
Moderne CVketels hebben minder onderhoud nodig dus komen de onderhoudsmensen wat minder langs.
U hebt zelf de glazen in gegooid door de compensatie te weigeren.
Iets met het onderste uit de kan willen....
Succes.
Moderne CVketels hebben minder onderhoud nodig dus komen de onderhoudsmensen wat minder langs.
Succes.
-
NeoDutchio
Bron: https://www.enecoinhuis.nl/klanten/mijn ... abonnementZo werkt onderhoud
Afhankelijk van je abonnement voeren we elk jaar of elke twee jaar onderhoud uit. Soms duurt het iets langer of korter. We plannen je onderhoud namelijk op hetzelfde moment als andere mensen in de buurt. Je krijgt een maand van tevoren een e-mail waarin staat wanneer we langskomen. Dus je hoeft hiervoor zelf niets te doen.
Komt de monteur langs voor een storing? Dan doet die vaak meteen ook het onderhoud. Slim, want dat scheelt een apart bezoek.
Na november 2024 zou er dus weer een onderhoudsbeurt nodig zijn, mits dit in uw contract staat. Heel strak gerekend zou u nu 2 beurten gemist hebben, maar als ze het iets ruimer pakken ontbreekt nu slechts 1 beurt.
In de kosten die u betaald zit niet alleen onderhoud. 7 dagen in de week staat er iemand klaar bij problemen.
Losse servicebeurten zijn te vragen, kosten daarvoor zijn tussen de €70 en €120 aldus Google. €250 tot €300 eisen ligt daar dus een groot stuk van af.
-
Consumenneke
Stel dat we u als pleitbezorger van Eneco volgen. Dan zou je toch in de loop van 2025 wel enige activiteit verwachten. Joopput heeft immers een Ketel Comfort Standaard + contract en die Plus staat voor jaarlijks onderhoud, daar betaalt Joopput ook een plus-prijs voor.NeoDutchio schreef: ↑31 jan 2026 23:07Dan kan en mag je er van uit gaan dat toen naast de reparatie ook onderhoud is uitgevoerd. Vandaar dat er in die tijd ook geen mail gekomen is voor een afspraak.
Bij de nieuwe servicecontracten is het onderhoud teruggebracht naar eens per twee jaar.
Joopput heeft echter een andere overeenkomst. Die is nu al twee jaar niet nagekomen. Kan hij 24 maandpremies terug vragen. Als Eneco daar niet op reageert is een klacht bij de Geschilcommissie de volgende stap. Ik wed er een flesje energiedrank op dat Eneco al schikt voordat de klacht behandeld wordt.
Eneco wil vast geen slapende klanten wakker maken.
TS heeft geen enkel glas ingegooid. Eneco heeft een overduidelijke wanprestatie geleverd door twee achtereenvolgende jaren haar afgesloten overeenkomst niet na te leven. Ontbinding van de volledige overeenkomst met terugwerkende kracht is volomen redelijk.Morgan le Fay schreef: ↑31 jan 2026 19:50"Onze eis aan Eneco was en is een compensatie tussen de 250 en 300 euro voor niet verleende service waar we wel voor betaald hebben en een spoedige onderhoudsbeurt. We hebben de compensatievoorstellen dan ook geweigerd. We laten ons niet afschepen met een armetierige 120 euro, geen enkele dienstverlening en de rest van het geld in de zakken van Eneco"
Succes.
Dat Eneco een keer een storing heeft verholpen doet daar niks aan af. Dat is dan jammer voor Eneco.
De eisen van TS zijn volkomen redelijk. De volgende stap is de geschillen commisie:
https://www.degeschillencommissie.nl
Mijn inschatting is dat TS de zaak glansrijk wint.Extra ondersteuning
Als we er schriftelijk ook niet uitkomen, dan kan je naar de Geschillencommissie Energie. Een geschil moet uiterlijk 12 maanden na de datum waarop je je klacht bij Eneco indiende aan deze commissie worden voorgelegd. Wil je weten wat je rechten zijn op het gebied van energie? Ga dan naar Consuwijzer, het loket van de overheid voor huishoudelijke afnemers. Ben je ondernemer en gebruik je op je leveringsadres vooral energie voor huishoudelijke doeleinden? Dan kun je je klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Energie Zakelijk.
-
NeoDutchio
Dat klopt, dat is de ene servicebeurt die gemist is.Consumenneke schreef: ↑01 feb 2026 14:14Stel dat we u als pleitbezorger van Eneco volgen. Dan zou je toch in de loop van 2025 wel enige activiteit verwachten. Joopput heeft immers een Ketel Comfort Standaard + contract en die Plus staat voor jaarlijks onderhoud, daar betaalt Joopput ook een plus-prijs voor.
Iets beter lezen. Bij basis en extra is het eenmaal per 2 jaar, bij compleet is het jaarlijks. Maar ook dat is niet van toepassing hier en off-topic. We weten al lang dat TS een contract heeft voor jaarlijks onderhoud.Consumenneke schreef: ↑01 feb 2026 14:14Bij de nieuwe servicecontracten is het onderhoud teruggebracht naar eens per twee jaar.
November 2023 is er een monteur geweest, tot november 2024 was er dus geen gepland onderhoud nodig. Blijft over 14 maanden zonder onderhoud. En dat, nogmaals, uitgaande van het laatste bezoek van de monteur.Consumenneke schreef: ↑01 feb 2026 14:14Joopput heeft echter een andere overeenkomst. Die is nu al twee jaar niet nagekomen. Kan hij 24 maandpremies terug vragen. Als Eneco daar niet op reageert is een klacht bij de Geschilcommissie de volgende stap. Ik wed er een flesje energiedrank op dat Eneco al schikt voordat de klacht behandeld wordt.
De datum van verzuim gaat niet lopen vanaf het laatste bezoek, maar vanaf het moment dat onderhoud volgens planning moest.
De opties die gegeven zijn is of €120 terug of ontbinding van de overeenkomst vanaf november 2024. Beide opties zijn compleet logisch. €120 staat voor één onderhoudsbeurt die ergens in de periode november 2024 - januari 2025 had moeten plaatsvinden. En ontbinden vanaf november 2024 wil zeggen dat er vanaf dat moment over en weer geen verplichtingen zijn. TS hoort dan al het betaalde geld terug te krijgen (wat ook zou gaan gebeuren), maar TS had dan geen recht op servicebeurten vanaf die datum.
TS wil geld zien vanaf het moment dat de laatste monteur geweest is en wil het onderhoud hebben. Dat is dubbelop.
Mocht er in uw situatie geschikt worden zegt dat niets over gelijk. Schikken is puur een keuze op basis van kosten/baten.
Dirkie
vindt dit leuk
-
NeoDutchio
En wat als Eneco kan aantonen dat bij de storing wel onderhoud is gepleegd?Speedy123 schreef: ↑01 feb 2026 14:36TS heeft geen enkel glas ingegooid. Eneco heeft een overduidelijke wanprestatie geleverd door twee achtereenvolgende jaren haar afgesloten overeenkomst niet na te leven. Ontbinding van de volledige overeenkomst met terugwerkende kracht is volomen redelijk.
Dat Eneco een keer een storing heeft verholpen doet daar niks aan af. Dat is dan jammer voor Eneco.
De eisen van TS zijn volkomen redelijk.
Overigens wilde Eneco ook ontbinden met terugwerkende kracht, echter wil TS ook nog het onderhoud hebben. En dat is wel onredelijk. Zonder overeenkomst heb je ook geen recht op onderhoud.
Dan had Eneco dat moeten stellen. Dat heeft Eneco verzuimd. Dus achteraf gaan beweren dat er toch onderhoud gepleegd is, het lijkt me sterk. Ik krijg na onderhoud een overzicht van de monteur waarin alles netjes afgevinkt staat wat er allemaal gecontroleerd is. Lijkt me dat Eenco dat toch iets dergelijks overhandigd na een onderhoudsbeurt?NeoDutchio schreef: ↑01 feb 2026 14:43En wat als Eneco kan aantonen dat bij de storing wel onderhoud is gepleegd?Speedy123 schreef: ↑01 feb 2026 14:36TS heeft geen enkel glas ingegooid. Eneco heeft een overduidelijke wanprestatie geleverd door twee achtereenvolgende jaren haar afgesloten overeenkomst niet na te leven. Ontbinding van de volledige overeenkomst met terugwerkende kracht is volomen redelijk.
De eisen van TS zijn volkomen redelijk.
Overigens wilde Eneco ook ontbinden met terugwerkende kracht, echter wil TS ook nog het onderhoud hebben. En dat is wel onredelijk. Zonder overeenkomst heb je ook geen recht op onderhoud.
Zonder overeenkomst heeft TS inderdaad geen recht op alsnog onderhoud maar wel recht op volledige terugbetaling vanaf de start van het abonnement dus 579,51 euro. De eis van TS is echter de helft van de kosten, dus 250 tot 300 euro terug plus een service beurt. Een zeer redelijke eis.
Dat schrijft TS helemaal niet.Speedy123 schreef: ↑01 feb 2026 14:48Dan had Eneco dat moeten stellen. Dat heeft Eneco verzuimd.NeoDutchio schreef: ↑01 feb 2026 14:43En wat als Eneco kan aantonen dat bij de storing wel onderhoud is gepleegd?
TS stelt duidelijk dat er nog geen enkele keer een onderhoudsbeurt geweest is:Moneyman schreef: ↑01 feb 2026 16:40Dat schrijft TS helemaal niet.Speedy123 schreef: ↑01 feb 2026 14:48Dan had Eneco dat moeten stellen. Dat heeft Eneco verzuimd.NeoDutchio schreef: ↑01 feb 2026 14:43En wat als Eneco kan aantonen dat bij de storing wel onderhoud is gepleegd?
Ts stelt dat er nimmer een onderhoudsbeurt plaats gevonden heeft. Dus ook niet tijdens het onderhoud in 2024.compensatie voor de onderhoudsbeurten in 2024 en 2025 die dus nooit hebben plaatsgevonden..
Dat is maar net wat je wilt lezen in die zin.
Ik lees dat als “er heeft nog geen aparte onderhoudsbeurt plaatsgevonden”. TS betwist niet expliciet dat er tijdens het storingsbezoek ook gecheckt is of onderhoud nodig is. En TS schrijft al helemaal niet dat Eneco dat verzuimd zou hebben te stellen.
Ik lees dat als “er heeft nog geen aparte onderhoudsbeurt plaatsgevonden”. TS betwist niet expliciet dat er tijdens het storingsbezoek ook gecheckt is of onderhoud nodig is. En TS schrijft al helemaal niet dat Eneco dat verzuimd zou hebben te stellen.
Persoonlijk zou ik akkoord gaan met €120. Tenslotte, u hebt ook niet tijdig contact opgenomen om onderhoudsbeurt in te plannen.
Mocht u niet akkoord mee kunnen gaan, neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl/. U kunt naar www.degeschillencommissie.nl voor een bindend uitspraak.
Mocht u niet akkoord mee kunnen gaan, neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl/. U kunt naar www.degeschillencommissie.nl voor een bindend uitspraak.
Het is gebruikelijk dat je na een onderhoudsbeurt een inspectie rapport ontvangt van de monteur. Als TS die in 2024 ontvangen zou hebben na het sotringsbezoek, dan weet TS toch dat er dat jaar onderhoud gepleegd is? Juist doordat TS zo expliciet stelt dat er in 2024 geen onderhoud gepleegd is, sterkt mij in het vermoeden dat het dus niet gebeurt is.Moneyman schreef: ↑01 feb 2026 20:01Dat is maar net wat je wilt lezen in die zin.
-
witte angora
'We' kunnen ook aan de TS vragen wat hij nou precies bedoelde. Misschien komt hij nog wel terug.
Dat zou fijn zijn. Alleen stoom afblazen heeft weinig nut.
Ik krijg overigens nooit een servicerapport na m’n jaarlijkse onderhoud,.
Ik krijg overigens nooit een servicerapport na m’n jaarlijkse onderhoud,.
Bijzonder. Dus de monteur gaat bij u weg met een vriendelijk 'alles in orde meneer' en dat was het dan?
Ik krijg een keurig overzicht van wat er allemaal gecontroleerd is, netjes afgetekend met vinkjes per onderdeel en de waardes die gemeten zijn.
Hij vertelt keurig wat er gedaan is, en inderdaad : that’s it. Voor mij dan, want zelf heeft hij uiteraard z’n checklist. Die zou ik ongetwijfeld op kunnen vragen, maar heb er geen enkele behoefte aan.
IK neem aan dat de monteur gecertificeerd is om zijn werk te doen. En ik krijg netjes een rapport waarin precies staat welke werkzaamheden en metingen er verricht zijn. Dat vind ik eigenlijk niet meer dan logisch aangezien ik er ook voor moet betalen.