Beste kijkers / lezers van Radar,
Via deze weg wil ik jullie waarschuwen voor een product wat sinds kort online wordt verkocht: iFramix Pro.
Dit is een set waarmee je van een oude iPad, tablet of smartphone een digitaal fotolijstje kunt maken.
Het probleem met dit product is dat - indien je de app gebruikt die bij dit apparaat hoort - alle foto's die je op het lijstje zet op een Chinese server worden opgeslagen en dat er geen versleuteling (HTTPS) wordt gebruikt bij het inloggen en overdragen van de foto's. Hierdoor kunnen je foto's in onbekende handen terecht komen en is het account wat je in de app moet aanmaken kwetsbaar voor hackers. In de privacy voorwaarden staat dit ook niet vermeld, hier staat zelfs in dat er geen foto's online worden opgeslagen en dat er wél versleuteling wordt gebruikt.
Ook is de bijgeleverde slimme oplader ("iChargeGuard") onveilig: deze maakt af en toe een piepend / fluitend geluid en heeft toegang nodig tot je wifinetwerk. De oplader verstuurt via die wifiverbinding gegevens over het opladen naar dezelfde Chinese server, en vanwege de manier hoe dit werkt kan de oplader mogelijk door aanvallers (kwaadwillenden) op afstand worden in of uitgeschakeld.
Dit alles heb ik zelf ontdekt nadat ik het product via kickstarter (crowdfunding) had besteld en het vreemd vond dat ik de app buiten de Play store moest downloaden, plus al mijn foto's moest uploaden. Inmiddels is de crowdfunding afgerond, maar wordt dit product - zonder dat dit is opgelost - via de webshop iframix.cc verkocht.
De maker heeft niet gereageerd op reacties die ik daar heb geplaatst, vandaar dat ik dit nu openbaar wil delen.
Voor meer informatie hoe ik dit heb ontdekt, zie medium.com/@arjan1995_19355/iframix-pro ... f8017ad574
Pas op met iFramix Pro / iframix.cc
Re: Pas op met iFramix Pro / iframix.cc
Ik heb er niet veel verstand van, maar een app downloaden buiten de playstore om is altijd een rode vlag. Hebt u al contact gezocht met het juridisch loket?
-
Morgan le Fay
Als ik dit zo lees is er via een rare constructie toegang gegeven aan een Chinese database.
Zou ver van kickstarter blijven. Als ik die layout bekijk krijg ik toch echt het gevoel dat dit een variant is van een dropshipper
Zou ver van kickstarter blijven. Als ik die layout bekijk krijg ik toch echt het gevoel dat dit een variant is van een dropshipper
Het was een Kickstarter project voor een startup in Hongkong. De bijdrage was ook in Hongkong dollar. Het lijkt me dan eerlijk gezegd niet zo vreemd dat deze software in de Chinese Cloud draait.Morgan le Fay schreef: ↑29 dec 2025 09:58Als ik dit zo lees is er via een rare constructie toegang gegeven aan een Chinese database.
Er zijn heel veel bonafide alternatieven voor de playstore. Dus te kort door de bocht om het en rode vlag te geven. Het wordt ook gewoon ondersteunt in Android.
@Speedy123 Het probleem is niet zozeer dat het een Hong Kong bedrijf is, dat wist ik inderdaad ook van tevoren. Maar meer dat de kickstarter oorspronkelijk aangaf dat er lokale foto’s zouden kunnen worden afgespeeld en dat de oplader via Bluetooth zou verbinden. Als dat allebei het geval was geweest, dan was er niet zoveel aan de hand geweest. Of als het bedrijf met een goede verklaring was gekomen waarom dit niet was gelukt. Maar helaas is dat niet gebeurd.
@Morgan le Fay Kickstarter zelf is een Amerikaans bedrijf en daar is niets mis mee. Talloze projecten, waaronder een aantal populaire bordspellen, zijn hierop gelanceerd. Helaas zitten er soms ook scams of - zoals in dit geval - onbetrouwbare projecten op. Het toezicht hierop zou van mij wel beter mogen.
@Mayonsaus / @rwolters een app installeren buiten de Play Store kan inderdaad wel, maar het komt in Nederland niet zo vaak voor. In China / Hong Kong gebeurt dit vaker. Volgens mij is de Play Store in China überhaupt niet te gebruiken. Ook hierbij hadden een uitleg waarom en een met HTTPS beveiligde link een hoop goed kunnen maken.
Ik heb geen contact met het juridisch loket opgenomen, want dit product is van buiten Nederland en de EU, dus ik verwacht daar niets uit te halen.
@Morgan le Fay Kickstarter zelf is een Amerikaans bedrijf en daar is niets mis mee. Talloze projecten, waaronder een aantal populaire bordspellen, zijn hierop gelanceerd. Helaas zitten er soms ook scams of - zoals in dit geval - onbetrouwbare projecten op. Het toezicht hierop zou van mij wel beter mogen.
@Mayonsaus / @rwolters een app installeren buiten de Play Store kan inderdaad wel, maar het komt in Nederland niet zo vaak voor. In China / Hong Kong gebeurt dit vaker. Volgens mij is de Play Store in China überhaupt niet te gebruiken. Ook hierbij hadden een uitleg waarom en een met HTTPS beveiligde link een hoop goed kunnen maken.
Ik heb geen contact met het juridisch loket opgenomen, want dit product is van buiten Nederland en de EU, dus ik verwacht daar niets uit te halen.
Als ik een oude gsm heb en dan de galerij pak kan ik alle lokale foto's als diavoorstelling bekijken. Wat heb je meer nodig om er een digitaal fotolijstje van te maken?
-
Morgan le Fay
Thanks voor de terugkoppeling. Doet nl niet iedereen
Maar buiten de App store iets op een Apple zetten is voor mij altijd een not done, op ringtones na.
Maar buiten de App store iets op een Apple zetten is voor mij altijd een not done, op ringtones na.