ABP

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Janne.B.
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

ABP

Ongelezen bericht door Janne.B. »

U krijgt een schadevergoeding van xxx euro netto, omdat u door de nabetaling mogelijk een hogere aanslag inkomstenbelasting moest betalen.

Meestal moet je smeken en zeuren om een schade vergoeding, maar hier valt het geld gewoon op de deurmat. Of heeft dat toch weer een achterliggende gedachte van ABP, die ik nu niet hellemaal begrijp.

Wie heeft ook deze brief ontvangen van ABP, en wat denken deze ontvangers ervan?

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ABP

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

E.e.a. staat vast uitgelegd in de brief of op de site van de ABP.

En even 5 seconden googelen levert dit nieuwsartikel op https://www.binnenlandsbestuur.nl/carri ... deelnemers

witte angora
Berichten: 31188
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ABP

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier vind je alle info:
https://www.maxmeldpunt.nl/pensioen/sch ... %20vergoed.

Van de site van ABP zelf werd ik eerlijk gezegd niet veel wijzer, maar ik heb er ook niet al teveel in verdiept.
https://www.abp.nl/pensioen-bij-abp/spe ... nbelasting

Janne.B.
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: ABP

Ongelezen bericht door Janne.B. »

Op de site van ABP werd ik ook niet veel wijzer, ik vraag me gewoon af hoe komen ze nu eigenlijk aan dat speciieke bedrag ? In de afgelopen 10 jaren is er helemaal niets geindexeerd bij ABP, en volgens mij is dit gewoon een zoethoudertje.

Maar ik ben erg benieuwd hoe andere ontvangers van deze brief van ABP er tegen aankijken.

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ABP

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Janne.B. schreef:
22 jun 2024 21:36
Op de site van ABP werd ik ook niet veel wijzer, ik vraag me gewoon af hoe komen ze nu eigenlijk aan dat speciieke bedrag ? In de afgelopen 10 jaren is er helemaal niets geindexeerd bij ABP, en volgens mij is dit gewoon een zoethoudertje.

Maar ik ben erg benieuwd hoe andere ontvangers van deze brief van ABP er tegen aankijken.
Je hebt niet even de moeite genomen om mijn link aan te klikken? Daar staat het nl uitgelegd. Met indexeren heeft het niets te maken, dus waarom je dat er bij haalt is me een raadsel.

Janne.B.
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: ABP

Ongelezen bericht door Janne.B. »

Je hebt niet even de moeite genomen om mijn link aan te klikken? Dat heb ik gedaan, alleen is het niet toepasbaar in mijn geval.

Het ABP verzocht ze in 2019 om een arbeidsongeschiktheidspensioen aan te vragen, waar ze in de jaren ervoor – vanaf 2007 en later – recht op hadden gehad. Zij kregen in 2020 dat misgelopen bedrag in één keer uitgekeerd. Echter, doordat ze dat achterstallige pensioengeld in één keer kregen, moesten ze er meer inkomstenbelasting over betalen dan wanneer ze het regulier over meerdere jaren verspreid hadden gekregen. Door dat plotselinge hogere inkomen werden sommigen ook gekort op allerlei toeslagen.

Dus waarom ik nu een vergoeding krijg, is voor mij i.d.d. een raadsel.

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt dus blijkbaar niet meer elasting hoeven betalen of bent gekort op de toeslagen?

Die vergoeding is daarvoor bestemd.

Janne.B.
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: ABP

Ongelezen bericht door Janne.B. »

Nee, geen van beiden. Het gaat om nabetalingen van ABP in 2023, en daarom bieden ze een schadevergoeding aan.
Daarom vragen ze mij om een brief ondertekend terug te sturen, waardoor ik accoord ga met de schadevergoeding.

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ABP

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Janne.B. schreef:
23 jun 2024 10:21
Nee, geen van beiden. Het gaat om nabetalingen van ABP in 2023, en daarom bieden ze een schadevergoeding aan.
Daarom vragen ze mij om een brief ondertekend terug te sturen, waardoor ik accoord ga met de schadevergoeding.
Maar dit heb je wel ontvangen? Of niet?
Het ABP verzocht ze in 2019 om een arbeidsongeschiktheidspensioen aan te vragen, waar ze in de jaren ervoor – vanaf 2007 en later – recht op hadden gehad. Zij kregen in 2020 dat misgelopen bedrag in één keer uitgekeerd.

Thijs124
Berichten: 908
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: ABP

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Je bent natuurlijk niet verplicht dat geld aan te nemen.

Janne.B.
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: ABP

Ongelezen bericht door Janne.B. »

ZeerPrivé schreef:
23 jun 2024 10:37
Janne.B. schreef:
23 jun 2024 10:21
Nee, geen van beiden. Het gaat om nabetalingen van ABP in 2023, en daarom bieden ze een schadevergoeding aan.
Daarom vragen ze mij om een brief ondertekend terug te sturen, waardoor ik accoord ga met de schadevergoeding.
Maar dit heb je wel ontvangen? Of niet?
Het ABP verzocht ze in 2019 om een arbeidsongeschiktheidspensioen aan te vragen, waar ze in de jaren ervoor – vanaf 2007 en later – recht op hadden gehad. Zij kregen in 2020 dat misgelopen bedrag in één keer uitgekeerd.
Neen.

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ABP

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Maar dat is wel wat de ABP schrijft in de brief, nl. "U krijgt een schadevergoeding van xxx euro netto, omdat u door de nabetaling mogelijk een hogere aanslag inkomstenbelasting moest betalen."

Als je die nabetaling in de voorbije jaren NIET hebt ontvangen, lijkt het mij verstandig even telefonisch contact op te nemen met ABP.

Janne.B.
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: ABP

Ongelezen bericht door Janne.B. »

Ik heb geen arbeidsongeschikheid pensioen aangevraagd, omdat ik dat niet ben. Zoals eerder gezegd, heeft ABP het over nabetalingen in 2023.
Dat is toch iets anders, en daarom ben ik beieuwd of er nog andere zijn die ook zo een brief hebben ontvangen.

Begrijpt u, @privè

Speedy123
Berichten: 1431
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: ABP

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Janne.B. schreef:
22 jun 2024 21:36
In de afgelopen 10 jaren is er helemaal niets geindexeerd bij ABP, en volgens mij is dit gewoon een zoethoudertje.
Het ABP is nu eenmaal een activistisch pensioen fonds. Moraliteit is voor hen belangrijker dan rendement.

Dus heeft het ABP niet geprofiteerd van de enorme winsten in de fossiele industrie en wapen industrie afgelopen jaren.

Wel gaat het ABP duizenden onrendabele sociale woningen bouwen de komende jaren.

Geld voor indexatie was er nauwelijks want de jaarlijkse rendementen die ze halen op het pensioen vermogen zijn relatief laag. Wel geeft het ABP u een goed gevoel, ze zijn zeer sociale investeerders. En dat is ook wel wat waard toch?

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ABP

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Speedy123 schreef:
23 jun 2024 17:36
Janne.B. schreef:
22 jun 2024 21:36
In de afgelopen 10 jaren is er helemaal niets geindexeerd bij ABP, en volgens mij is dit gewoon een zoethoudertje.
Het ABP is nu eenmaal een activistisch pensioen fonds. Moraliteit is voor hen belangrijker dan rendement.

Dus heeft het ABP niet geprofiteerd van de enorme winsten in de fossiele industrie en wapen industrie afgelopen jaren.

Wel gaat het ABP duizenden onrendabele sociale woningen bouwen de komende jaren.

Geld voor indexatie was er nauwelijks want de jaarlijkse rendementen die ze halen op het pensioen vermogen zijn relatief laag. Wel geeft het ABP u een goed gevoel, ze zijn zeer sociale investeerders. En dat is ook wel wat waard toch?
Geheugen van TS lijkt niet zo goed te zijn. Vorig jaar met bijna 12% verhoogd en dit jaar 3%. Valt blijkbaar ook niet op bij de maandelijkse overboeking. Voor iedereen te checken met Google. Link plaatsen doe ik niet, wordt of niet of nauwelijks gelezen door TS.

Speedy123
Berichten: 1431
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: ABP

Ongelezen bericht door Speedy123 »

ZeerPrivé schreef:
23 jun 2024 18:03

Geheugen van TS lijkt niet zo goed te zijn. Vorig jaar met bijna 12% verhoogd en dit jaar 3%. Valt blijkbaar ook niet op bij de maandelijkse overboeking. Voor iedereen te checken met Google. Link plaatsen doe ik niet, wordt of niet of nauwelijks gelezen door TS.
Dat klopt maar over de afgelopen tien jaar was bij het ABP de totale indexatie lager dan de totale inflatie.

Gepensioneerden gingen er in koopkracht dus op achteruit bij het ABP.

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Speedy123 schreef:
23 jun 2024 18:35
ZeerPrivé schreef:
23 jun 2024 18:03

Geheugen van TS lijkt niet zo goed te zijn. Vorig jaar met bijna 12% verhoogd en dit jaar 3%. Valt blijkbaar ook niet op bij de maandelijkse overboeking. Voor iedereen te checken met Google. Link plaatsen doe ik niet, wordt of niet of nauwelijks gelezen door TS.
Dat klopt maar over de afgelopen tien jaar was bij het ABP de totale indexatie lager dan de totale inflatie.

Gepensioneerden gingen er in koopkracht dus op achteruit bij het ABP.

Maar dat geldt voor zowat elk pensioenfonds.

Maar ik snap niet waarom de Ts niet even het ABP belt, krijg je simpel antwoord.

Wat doet het ertoe of anderen ja dan nee dit ook hebben gekregen?

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ABP

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Speedy123 schreef:
23 jun 2024 18:35
ZeerPrivé schreef:
23 jun 2024 18:03

Geheugen van TS lijkt niet zo goed te zijn. Vorig jaar met bijna 12% verhoogd en dit jaar 3%. Valt blijkbaar ook niet op bij de maandelijkse overboeking. Voor iedereen te checken met Google. Link plaatsen doe ik niet, wordt of niet of nauwelijks gelezen door TS.
Dat klopt maar over de afgelopen tien jaar was bij het ABP de totale indexatie lager dan de totale inflatie.

Gepensioneerden gingen er in koopkracht dus op achteruit bij het ABP.
Zoals de lady al zegt, dat telt voor vrijwel alle pensioenfondsen. Maar even beweren dat er de laatste 10 jaar niet geïndexeerd is, klopt gewoon niet. Bovendien heeft het met de vraag niets te maken.

Speedy123
Berichten: 1431
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: ABP

Ongelezen bericht door Speedy123 »

ZeerPrivé schreef:
23 jun 2024 19:15
Zoals de lady al zegt, dat telt voor vrijwel alle pensioenfondsen. Maar even beweren dat er de laatste 10 jaar niet geïndexeerd is, klopt gewoon niet. Bovendien heeft het met de vraag niets te maken.
Jawel hoor, TS heeft haar vraag toegelicht, ze denkt dat de aangeboden compensatie een zoethoudertje is.
In de afgelopen 10 jaren is er helemaal niets geindexeerd bij ABP, en volgens mij is dit gewoon een zoethoudertje.

Janne.B.
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: ABP

Ongelezen bericht door Janne.B. »

Bovendien legt ABP niet uit hoe dat bedrag nu tot stand is gekomen. Met een belletje gaat dit natuurlijk ook niet opgelost worden, het zal een standaard antwoord worden wat ook in de brief staat. Zo werkt het nu eenmaal.

Het ABP schrijft over een mogelijke financiele schade, dus het is ook nog niet eens concreet zwart op wit. Dus vandaar dat ik denk aan een zoethoudertje,

Plaats reactie