Ja en omgerekend is die 0.4 % ± €9.40 netto erbij en daar mogen wij allemaal heel blij van worden, wat een blamage dat pensioenfondsvervoer, je stuurt ze al ruim een maand van te voren dat de heffingskorting niet meer via het pensioen moet worden berekend en wat denk je? ja hoor het zit er nog gewoon bij en als je gaat bellen of mailen dan hoor je van hun, "we hebben niets ontvangen" raar want ik kreeg wel een ontvangbewijs via de mail retour, het is een grote pestbende daar en dat is al jarenlang zo!!!
Geen indexering pensioen?
-
Re: Geen indexering pensioen?
Thijs124
vindt dit leuk
Een pensioen fonds heeft een bepaalde dekkingsgraad. Dat is het vermogen dat in kas is om aan de toekomstige pensioen verplichtingen te voldoen.
Omdat het vermogen ook in de toekomst een jaarlijks rendement op zal leveren, wordt ook dit toekomstig rendement beperkt meegenomen om te bepalen of en hoeveel er geïndexeerd kan worden.
Alleen is men erg conservatief in de mate van verwacht rendement. Dit omdat beleggingen ook tegen kunnen vallen en zelfs een negatief rendement kunnen hebben. De wetgever is daarom zeer streng om te voorkomen dat een pensioenfonds teveel geld verliest en daardoor in de toekomst niet langer aan haar verplichtingen zou kunnen voldoen.
Hoe hoger de dekkingsgraad, hoe meer een pensioenfonds mag indexeren. Dus eerst rendement behalen, dan pas de pensioenen verhogen is het uitgangspunt. Lijkt me een zeer gezonde instelling.
Maar het geld klotste tegen de plinten. Toch mocht er 12 jaar lang niet geïndexeerd worden. In 23 weer een beetje en in 24 wat meer geïndexeerd. Maar dat haal je nooit meer in. Gelukkig ben ik niet alleen van het Nederlandse PV afhankelijk.
Het geld is niet relevant, ja er is veel in kas maar er zijn ook veel toekomstige verplichtingen.
De dekkingsgraad is relevant, hoeveel geld is er in kas om aan de toekomstige verplichtingen te voldoen? En dat valt bij de meeste fondsen vies tegen.