Aankoop pensioen in buitenland niet mogelijk?
Aankoop pensioen in buitenland niet mogelijk?
Waarom ben ik onder de Pensioenwet verplicht mijn pensioen en/of lijfrente bij een ‘professionele Nederlandse levensverzekeraar’ aan te kopen? Je mag wel het spaargeld wel bij banken in andere landen deponeren, maar pensioengelden en lijfrente zijn niet mogelijk. We leven toch in de EU? Er is toch vrij verkeer van personen en goederen?
De reden is dat vanwege de beperkte concurrentie op de Nederlandse bankenmarkt wordt de rente aanzienlijk lager gehouden dan in de buurlanden en dat scheelt fors op de pensieonsuitkering. Los van het feit dat anders dan in vorige decennia de rente niet in de pas met het inflatiecijfer loopt, maar juist tegenovergesteld beweegt.
Ik heb een aantal kamerleden van diverse politieke pluimage (GL/PvdA, NSC, D'66, VVD, PVV, SP, CDA, BBB) aangeschreven en slechts 2 namen de moeite te reageren. Beiden wisten niet dat dit wettelijk niet toegestaan is. NSC kon niet beloven direct in het vraagstuk te duiken en D'66 wilde wel weer eens 'aandacht' vragen voor de lage rente in Nederland (en die heb ik uitgelegd dat het gebrek aan concurrentie van banken in Nederland een algemeen bekend gegeven en dat banken bar weinig geleerd hebben van de financiële crisis. Slechts aandacht vragen zal hen niet overtuigen).
De reden is dat vanwege de beperkte concurrentie op de Nederlandse bankenmarkt wordt de rente aanzienlijk lager gehouden dan in de buurlanden en dat scheelt fors op de pensieonsuitkering. Los van het feit dat anders dan in vorige decennia de rente niet in de pas met het inflatiecijfer loopt, maar juist tegenovergesteld beweegt.
Ik heb een aantal kamerleden van diverse politieke pluimage (GL/PvdA, NSC, D'66, VVD, PVV, SP, CDA, BBB) aangeschreven en slechts 2 namen de moeite te reageren. Beiden wisten niet dat dit wettelijk niet toegestaan is. NSC kon niet beloven direct in het vraagstuk te duiken en D'66 wilde wel weer eens 'aandacht' vragen voor de lage rente in Nederland (en die heb ik uitgelegd dat het gebrek aan concurrentie van banken in Nederland een algemeen bekend gegeven en dat banken bar weinig geleerd hebben van de financiële crisis. Slechts aandacht vragen zal hen niet overtuigen).
-
Re: Aankoop pensioen in buitenland niet mogelijk?
De Belastingdienst (proberen te omzeilen) is volkssport nr 1 in Nederland.
Omdat je de inleg ook bij de belastingdienst in nl aftrekt van je inkomen????
-
Denk dat het gekoppeld is aan de AOW. Die krijg je ook niet uit het buitenland. Je betaalt in Nederland premie, en krijgt vanuit Nederland je AOW.
Om extra pensioen op te bouwen met een lijfrente moet je je vrije ruimte benutten. Die is natuurlijk begrensd. Over die vrije ruimte kun je belastingkorting krijgen, het meerdere niet. Ik denk dat de overheid daar gewoon zicht op wil hebben. Sowieso valt je extra pensioen straks onder je inkomen.
Maar goed, ik ben verder ook niet zo heel thuis in dit soort zaken.
Om extra pensioen op te bouwen met een lijfrente moet je je vrije ruimte benutten. Die is natuurlijk begrensd. Over die vrije ruimte kun je belastingkorting krijgen, het meerdere niet. Ik denk dat de overheid daar gewoon zicht op wil hebben. Sowieso valt je extra pensioen straks onder je inkomen.
Maar goed, ik ben verder ook niet zo heel thuis in dit soort zaken.
Laatst gewijzigd door witte angora op 02 apr 2025 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
U bent niet verplicht om in Nederland een lijfrente te kopen echter een pensioen is uitgesteld inkomen. Wilt u het overhevelen naar het buitenland, dan moet u eerst nog eventjes de belasting betalen. Dan raakt u de helft van het opgebouwde pensioen kwijt.
De-facto kunt u dus alleen een Nederlandse lijfrente kopen wilt u profiteren van de belasting voordelen.
De-facto kunt u dus alleen een Nederlandse lijfrente kopen wilt u profiteren van de belasting voordelen.
wikop
vindt dit leuk
Waarom kun je dan niet gewoon achteraf ipv vooraf belasting betalen over de vanuit het buitenland ontvangen betalingen?
Ik vermoed omdat de Nederlandse overheid dan niet meer kan controleren of het geld wel voor een pensioen aangewend wordt of dat het uitgegeven wordt aan andere zaken.
-
De banken hebben zeker wel geleerd van de financiele crisis: dat ze gered worden van belastinggeld en kunnen blijven doen wat ze doen.
Wat heeft dit met banken te maken? Het gaat hier om fiscaal overheidsbeleid.HandigeHarrie schreef: ↑02 apr 2025 11:18De banken hebben zeker wel geleerd van de financiele crisis: dat ze gered worden van belastinggeld en kunnen blijven doen wat ze doen.
je bent niet verplicht wat je voor je pensioen opzij zet aan de voorkant fiscaal af te trekken waarbij het bij uitkeringsmoment weer belast wordt (tegen meestal lager tarief).
Je kan er ook voor kiezen bij die buitenlandse bank te sparen van netto geld, dan is moment van uitkeren onbelast (telt wel mee bij bepaling vermogensbelasting wellicht). Als die rente zoveel hoger is zou het best kunnen zijn dat dat nog altijd lucratief is
Je kan er ook voor kiezen bij die buitenlandse bank te sparen van netto geld, dan is moment van uitkeren onbelast (telt wel mee bij bepaling vermogensbelasting wellicht). Als die rente zoveel hoger is zou het best kunnen zijn dat dat nog altijd lucratief is
wikop
vindt dit leuk
Er zijn wel meer beperkingen aan de pensioenregels. Je mag het ook in Nederland niet in 1 keer laten uitbetalen omdat de overheid bang is dat wij niet met ons geld om kunnen gaan. En op zich is het niet gek dat de overheid de regels opstelt. We mogen immers ook belastingvrij sparen voor ons pensioen. Daar mag best wat tegenover staan.
wikop
vindt dit leuk
Ik snap wel dat als je de voordelen wil genieten van ons systeem, dat je dan ook gewoon hier moet afnemen.
Maar als je wil sparen voor je pensioen, kan je toch ook gewoon, als onze regeling niet voldoen voor jou, het geld in het buitenland investeren? Loop je vast wat voordeeltjes mis, maar als die hoge buitenlandse rente dat dan compenseert is dat toch prima?
Maar als je wil sparen voor je pensioen, kan je toch ook gewoon, als onze regeling niet voldoen voor jou, het geld in het buitenland investeren? Loop je vast wat voordeeltjes mis, maar als die hoge buitenlandse rente dat dan compenseert is dat toch prima?
-
Ach, als je in Nederland in een lijfrente investeert krijg je zo'n 37% belasting terug.
Als je in het buitenland spaart krijg je geen 1,8% rente, maar 2,5%. Uiteindelijk is het min of meer hetzelfde. Je zit inderdaad alleen met de vermogensrendementsheffing, dat is alles.
En uitkeren? Zet het gewoon vast op een aantal deposito's of zo, laat je er ieder jaar eentje vervallen. Het is allemaal niet zo heel moeilijk...
Als je in het buitenland spaart krijg je geen 1,8% rente, maar 2,5%. Uiteindelijk is het min of meer hetzelfde. Je zit inderdaad alleen met de vermogensrendementsheffing, dat is alles.
En uitkeren? Zet het gewoon vast op een aantal deposito's of zo, laat je er ieder jaar eentje vervallen. Het is allemaal niet zo heel moeilijk...
Het is al opgemerkt: de reden is niet de rente, maar het belastingstelsel. Als je in Duitsland werkt, kun je alleen bij Duitse pensioenfondsen terecht. Dit geldt voor de hele EU, op de achtergrond is een Richtlijn actief.vrerom schreef: ↑01 apr 2025 12:28Waarom ben ik onder de Pensioenwet verplicht mijn pensioen en/of lijfrente bij een ‘professionele Nederlandse levensverzekeraar’ aan te kopen? Je mag wel het spaargeld wel bij banken in andere landen deponeren, maar pensioengelden en lijfrente zijn niet mogelijk. We leven toch in de EU? Er is toch vrij verkeer van personen en goederen?
Je opmerking over de rentestand in Nederland is niet zo interessant. Er is wel iets anders aan de hand: de financiële instellingen proberen het belastingvoordeel voor particulieren naar zich toe te trekken via een iets lager rendement en iets hogere beheerskosten op pensioen-producten. Je zou het verschil kunnen verklaren door de conservatieve (veilige) rekenregels en de onzekere periode (levensverwachting) bij uitbetaling, maar dit is niet compleet: het verschil is veel groter, helemaal als je rekening houdt met de inflatie.
Mij herinnert dit aan de spaarloonregeling: de rente op spaarloonrekeningen was duidelijk lager dan op gewone spaarrekeningen, terwijl spaarloon een tijd vast moest staan en het gewone spaargeld direct mocht worden opgenomen. Doorrekenen ... over vier jaar gezien was het verschil ongeveer net zo hoog als de bespaarde belasting/loonheffing. Ja, wie heeft er dan voordeel van?
Jammer genoeg zorgt de vermogensbelasting in Nederland ervoor, dat het nauwelijks loont om zelf geld voor je oude dag opzij te zetten. In jouw plaats zou ik mijn pijlen daarop richten.
vrerom
vindt dit leuk
Ik ben wel tevreden met het normale (ouderwetse) opgebouwde pensioen bij het pensioenfonds via de vakbond. In combinatie met de aow en de gunstige belasting regels voor gepensioneerden heb ik nu netto meer dan toen ik werkte.
Dat het bij een Nederlandse bank staat is geen probleem, misschien iets minder rente,maar als je met pensioen gaat begint het graaien van de bank.
verplicht een pensioenadviseur inschakelen van de bank a 350 euro per uur,verplicht betalen voor het product wat je afneemt( verplicht)
als je de pensioenadviseur niet wilt moet je een test doen a 400 euro per product
Je kan ook dan weer switchen naar een andere bank cq verzekeraar maar dan wel hoge kosten betalen voor overschrijving, 150 euro per lijfrente en dan betaal je bij een andere bank cq verzekeraar weer hoge kosten.
verplicht een pensioenadviseur inschakelen van de bank a 350 euro per uur,verplicht betalen voor het product wat je afneemt( verplicht)
als je de pensioenadviseur niet wilt moet je een test doen a 400 euro per product
Je kan ook dan weer switchen naar een andere bank cq verzekeraar maar dan wel hoge kosten betalen voor overschrijving, 150 euro per lijfrente en dan betaal je bij een andere bank cq verzekeraar weer hoge kosten.
-
Jaja, adviseur werkt kosteloos??duimstok schreef: ↑04 apr 2025 09:11Dat het bij een Nederlandse bank staat is geen probleem, misschien iets minder rente,maar als je met pensioen gaat begint het graaien van de bank.
Ipv de vroegere algemene vergoeding (denk aan Spaaradvies) wordt er nu voor een specifiek productgroep een vergoeding berekend
-
Vreemd... ik heb de lijfrentes bij Centraal Beheer ondergebracht. Eenmalige kosten waren 49 euro of zo, en vanaf toen begon het te lopen. Een test kan ik me niet herinneren.
Nationale Nederlanden was ook niet zo duur, maar dat was één grote puinhoop omdat van zowel de verzekeringstak als de banktak letterlijk niemand van het bestaan van de andere tak wist. Dat er een nabestaandendesk is wist ook niemand, inclusief de nabestaandendesk zelf. Althans, ze wisten niet dat hun rol wel eens groter kon zijn dan enkel het doorschuiven van wat documenten naar de nabestaanden.
Nationale Nederlanden was ook niet zo duur, maar dat was één grote puinhoop omdat van zowel de verzekeringstak als de banktak letterlijk niemand van het bestaan van de andere tak wist. Dat er een nabestaandendesk is wist ook niemand, inclusief de nabestaandendesk zelf. Althans, ze wisten niet dat hun rol wel eens groter kon zijn dan enkel het doorschuiven van wat documenten naar de nabestaanden.
-
Een goeie adviseur weet precies hoe je keurig en legaal de regels kan omzeilen. Kost wat, maar levert nog meer op.
Als je een redelijk bedrag te besteden hebt voor je pensioen is het zeker de moeite waard.
Als je een redelijk bedrag te besteden hebt voor je pensioen is het zeker de moeite waard.
-
Die ziektekosten tak deed er een jaar over om de teruggave teveel betaalde ziektekosten premies te verwerken. Wisten inderdaad zelden of nooit waar ze mee bezig waren. Heb ze meemalen aan de lijn gehad. Ben uit frustratie wel eens langs geweest(2 deuren verder op het Weena) voor een wanhopige verzekerdewitte angora schreef: ↑04 apr 2025 09:48Vreemd... ik heb de lijfrentes bij Centraal Beheer ondergebracht. Eenmalige kosten waren 49 euro of zo, en vanaf toen begon het te lopen. Een test kan ik me niet herinneren.