Pensioenen
Pensioenen
Ik heb door de jaren heen geprobeerd alles aangaande de pensioenen te volgen. Wellicht heb ik zaken gemist. Klopt het dat behalve enkele doorzetters (zoals oa! Martin v Royen en Cees Grimbergen) niemand het meer heeft over Onno Rudings greep in de ABP pensioenpot?
Angst voor een nieuw grootschalig overheidsschandaal?
Re: Pensioenen
Aanpassingen in de pensioenen zijn van alle jaren. In de jaren 90, gingen diverse pensioenfondsen over van eindloon naar middenloon. Ook dit had een grote impact voor de opbouw van de pensioenen, waardoor diegene die nu sinds 5-8 jaar genieten van hun pensioen, in feite minder krijgen, dan hun in het begin van de jaren 90 is voor geschoteld.
Ik zelf ben 2 jaar geleden met pensioen gegaan en had nog diverse oude UOP en andere papieren liggen. Uit al die informatie kun je een grote lijn halen, maar het pensioen dat ik nu krijg, komt niet overeen met met wat op al die (vooral) oudere papieren werd voorgeschoteld.
Daarnaast geldt ook nog eens dat niet iedereen dezelfde pensioenopbouw heeft, omdat werkgevers verschillende afspraken maken met pensioenmaatschappijen.
Ik zelf ben 2 jaar geleden met pensioen gegaan en had nog diverse oude UOP en andere papieren liggen. Uit al die informatie kun je een grote lijn halen, maar het pensioen dat ik nu krijg, komt niet overeen met met wat op al die (vooral) oudere papieren werd voorgeschoteld.
Daarnaast geldt ook nog eens dat niet iedereen dezelfde pensioenopbouw heeft, omdat werkgevers verschillende afspraken maken met pensioenmaatschappijen.
Consumenneke
vindt dit leuk
Nee het gaat om iets dan heel lang geleden gebeurt is. De laatste keer was in 1989. We zijn nu 36 jaar verder. Daarbij geldt ook dat veel gedupeerden nog profiteerden van de eindloon regeling (hun pensioen was 70 procent van het laatst verdiende salaris). Zij kregen dus een veel hoger pensioen dan waar ze daadwerkelijk voor betaald hadden.BHP schreef: ↑06 mei 2025 20:42Ik heb door de jaren heen geprobeerd alles aangaande de pensioenen te volgen. Wellicht heb ik zaken gemist. Klopt het dat behalve enkele doorzetters (zoals oa! Martin v Royen en Cees Grimbergen) niemand het meer heeft over Onno Rudings greep in de ABP pensioenpot?
De generatie die er nu aankomt, die betalen de rekeningen uit het verleden. Eindloon is allang middelloon geworden en zelfs dat gaat men nu afschaffen. Je krijgt straks je pensioen op basis van gemaakt rendement alleen is dat nimmer bijgehouden. Men gaat dus 'schatten' wat je inleg en rendement al die jaren geweest zou zijn. En wees niet verbaasd dat die schatting lager uitkomt dan de huidige pensioen regeling. Vandaar men over al dan geen compensatie spreekt.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Het Enron schandaal??
De overgang naar het nieuwe pensioenstelsel is een veel belangrijker issue. Vooral voor degenen die al pensioen genieten gaat dit een groot risico vormen. Afhankelijk worden van de resultaten op de beurs? Ik vermoed dat hele volksstammen zich niet realiseren wat dat inhoudt. Men laat zich in slaap sussen door de voorstanders van dit systeem die beweren dat ook bij tegenvallende beursresultaten het niet zo'n vaart zal lopen. En dan zelf ook nog geen keuze hebben bij de invoering van dit systeem. Ik mag hopen dat elke gepensioneerde bezwaar maakt als ie zijn nieuwe pnensioen-berekening tzt krijgt. Men geeft aan dat dit niet mogelijk is maar dit is m.i. onzin. Het pensioenfonds wijkt dan immers eenzijdig af van de overeenkomst die met de gepensioneerde is afgesloten. En de stelling dat dit met bonden en werkgevers is afgekaart is m.i ook niet aan de orde. Immers ben ik niet en ook nooit aangesloten bij een bond en ook al jaren niet bij een werkgever. Derhalve is bezwaar maken m.i. wel degelijk mogelijk. Mag hopen dat NSC binnenkort in ieder geval zijn zin krijgt op grond van de stemming.
-
Bij mijn weten wordt er, als je op de beurs wil beleggen, steevast gezegd dat je alleen moet beleggen met geld dat je kan missen. Het lijkt me dat het (komende) pensioen je levensonderhoud is, dat kan je toch niet missen?
Zeker als je niet weet waar je aan begint... ben nu een beetje aan het rondscharrelen, kan niet enthousiast zijn over meerdere beleggingsfondsen. De één zit intussen in de plus (na een aanvankelijk dik verlies), de ander staat nog steeds een paar procent in de min. De beurs is daarnaast simpelweg te grillig om je inkomen en levensonderhoud ervan afhankelijk te maken.
Beleggen is natuurlijk wat er nu ook al gebeurt met die pensioenen, daar veranderd niets aan.witte angora schreef: ↑08 mei 2025 12:03Bij mijn weten wordt er, als je op de beurs wil beleggen, steevast gezegd dat je alleen moet beleggen met geld dat je kan missen. Het lijkt me dat het (komende) pensioen je levensonderhoud is, dat kan je toch niet missen?
Zeker als je niet weet waar je aan begint... ben nu een beetje aan het rondscharrelen, kan niet enthousiast zijn over meerdere beleggingsfondsen. De één zit intussen in de plus (na een aanvankelijk dik verlies), de ander staat nog steeds een paar procent in de min. De beurs is daarnaast simpelweg te grillig om je inkomen en levensonderhoud ervan afhankelijk te maken.
Verder moet bij beleggen, tenzij je een actieve daytrader bent, niet focussen op de dag tot dag schommelingen. Maar zet een horizon, bijvoorbeeld over 10, 20 of 30 jaar van wat je dan bereikt zou willen hebben en ga daar mee rekenen, bepaal daarop je beleggingen en houd deze dan ook die periode vast. Vaak zal je dan zien dat korte termijn inderdaad best grillig is qua schommelingen, maar lange termijn een stuk minder.
-
Doordat mensen een kort geheugen hebben wordt er niet meer gepraat over de greep van Ruding in de pensioenpot, maar ik weet het nog heel goed en dat is gewoon diefstal. . Nederland heeft jaren boven haar stand geleefd en daarmee alsmaar de sociale voorzieningen opgeleukt het kon niet op . Gas uit Groningen voor een appel en ei verkocht en onze verplichtingen voor de NAVO niet nagekomen.
Die politici hebben echt geld verbrast, ze strooiden met geld en zadelde komende generaties op met tal van problemen, Over asielbeleid, zo dom som zonder opt-out al die verdragen te ondertekenen die boven onze eigen wetgeving staan en die miljarden en miljarden kosten.
Wie betaalt het gelag nou de toekomstige generaties. (tussen haakjes ik ben ouder en zie de toekomst van de jeugd niet positief in)_
Die politici hebben echt geld verbrast, ze strooiden met geld en zadelde komende generaties op met tal van problemen, Over asielbeleid, zo dom som zonder opt-out al die verdragen te ondertekenen die boven onze eigen wetgeving staan en die miljarden en miljarden kosten.
Wie betaalt het gelag nou de toekomstige generaties. (tussen haakjes ik ben ouder en zie de toekomst van de jeugd niet positief in)_
Dat is niet correct gesteld. De jeugd betaald de rekening juist niet, dat is nu precies de reden dat men het nieuwe pensioen stelsel in wil voeren.e.w.m.lagerweij schreef: ↑12 mei 2025 11:57Doordat mensen een kort geheugen hebben wordt er niet meer gepraat over de greep van Ruding in de pensioenpot, maar ik weet het nog heel goed en dat is gewoon diefstal. . Nederland heeft jaren boven haar stand geleefd en daarmee alsmaar de sociale voorzieningen opgeleukt het kon niet op . Gas uit Groningen voor een appel en ei verkocht en onze verplichtingen voor de NAVO niet nagekomen.
De rekening wordt expliciet neergelegd bij de 50 plussers die heel hun leven in loondienst gewerkt hebben en hun pensioen opgebouwd hebben in pensioenfondsen. Hun pensioen wordt herberekend op basis van hun eigen potje dat via schatting samengesteld zal worden (de echte gemaakte rendementen op hun inleg in het verleden zijn onbekend). Hun pensioen zal veel lager uitvallen dan waar ze voor de herziening recht op zouden hebben gehad. Ter voorbereiding op deze wijziging heeft de regering tien jaar geleden al de verantwoordelijkheid weggehaald bij de werkgevers zodat die nu niet meer hoeven bij te storten indien het beloofde pensioen niet gerealiseerd kan worden.
Dat is de enige reden dat er zoveel gesproken wordt over al dan niet een compensatieregeling voor deze groep.
Leeftijd is relatief. De 70- en 80-jarigen hebben optimaal geprofiteerd, iemand van 50 is in hun ogen jeugd. En heeft iig mee betaald toen ze jeugdiger waren.