Telefoontje UWV: 22.000 euro terugbetalen (?!)
Re: Telefoontje UWV: 22.000 euro terugbetalen (?!)
En dan te bedenken dat het hele PGB niet eens het onderwerp van het topic is, maar de UWV-uitkering…
Als die inderdaad te onrechte is uitgekeerd, zal die terugbetaald moeten worden. Wat TS dan zou kunnen doen, is al beschreven.
Nu maar de onderbouwing van het UWV afwachten.
Als die inderdaad te onrechte is uitgekeerd, zal die terugbetaald moeten worden. Wat TS dan zou kunnen doen, is al beschreven.
Nu maar de onderbouwing van het UWV afwachten.
@Jackflash. Is het zo dat u als vertegenwoordiger van uw dochter PGB heeft aangevraagd en dit ook beheert?
Ik lees nl. dat u een team van PGB’ers heeft die u helpen bij de zorg voor uw dochter. Ik neem aan dat zij dan ook betaald worden vanuit de PGB die u beheert?
Mocht dat zo zijn, dan kan niet het gehele bedrag op uw uitkering gekort worden. Als beheerder van een PGB moet je een nauwkeurige administratie bijhouden. Uit uw administratie zou dan blijken wie u vanuit de PGB heeft ingehuurd en hoeveel u die personen betaald heeft. Alleen het bedrag wat u uzelf heeft uitgekeerd, mag dan gekort worden op uw uitkering.
Ik lees nl. dat u een team van PGB’ers heeft die u helpen bij de zorg voor uw dochter. Ik neem aan dat zij dan ook betaald worden vanuit de PGB die u beheert?
Mocht dat zo zijn, dan kan niet het gehele bedrag op uw uitkering gekort worden. Als beheerder van een PGB moet je een nauwkeurige administratie bijhouden. Uit uw administratie zou dan blijken wie u vanuit de PGB heeft ingehuurd en hoeveel u die personen betaald heeft. Alleen het bedrag wat u uzelf heeft uitgekeerd, mag dan gekort worden op uw uitkering.
marnix
, Morgan le Fay
, Consumenneke
en Moneyman
vinden dit leuk
Zo te lezen wordt Ts uit het PGB van de dochter die hoe triest ook hulpbehoevend is als zijnde zorgverlener betaald.
Ts heeft een volledige WIA arbeidsongeschiktheidsuitkering maar verricht als zorgverlener toch betaalde arbeid en dan kan bij het UWV twijfel over de mate van arbeidsongeschiktheid ontstaan.
Wellicht is de bedoeling van Ts door de zorg van de dochter op zich te nemen prijzenswaardig maar het is en blijft betaald werk en toont ook aan dat Ts wel arbeidsgeschikt is.
Ts heeft een volledige WIA arbeidsongeschiktheidsuitkering maar verricht als zorgverlener toch betaalde arbeid en dan kan bij het UWV twijfel over de mate van arbeidsongeschiktheid ontstaan.
Wellicht is de bedoeling van Ts door de zorg van de dochter op zich te nemen prijzenswaardig maar het is en blijft betaald werk en toont ook aan dat Ts wel arbeidsgeschikt is.
wikop
vindt dit leuk
Waarom trouwens een wia als je dit werk wel nog kunt?
Misschien is het alleen de was doen, verplaatsen en eten koken. Zoals ik het lees is er ook professionele hulp.
wikop en Ron5300, jullie zouden je diep moeten schamen.
Consumenneke
en marnix
vinden dit leuk
@Lowieze, waarom moet ik me schamen.
Ik heb de wettelijke regels niet gemaakt en ik geef ook aan dat de zorg die Ts verleend prijzenswaardig is.
Waar ik me zit is of er sprake is van mantelzorg of toch van zorgverlening die uit GPB betaald wordt en als zijnde arbeid aangemerkt kan worden.
Ik heb de wettelijke regels niet gemaakt en ik geef ook aan dat de zorg die Ts verleend prijzenswaardig is.
Waar ik me zit is of er sprake is van mantelzorg of toch van zorgverlening die uit GPB betaald wordt en als zijnde arbeid aangemerkt kan worden.
Waarom? Ron5300 verzint er van alles bij, maar dat is niet ongebruikelijk. Het is al heel wat dat het bericht leesbaar is.
Wikop stelt een vraag waarop ook prima geantwoord kan worden dat TS ondanks het werk dat zij voor haar dochter doet nog steeds arbeidsongeschikt is.
Consumenneke
en wikop
vinden dit leuk
Er staat dat de dochter verzorgd wordt door de ouders en een team pgbers verzorgers wordt. En als ouder zorg je toch altijd voor je kinderen lijkt me.
Maar het is wel altijd zo, bij het minste of geringste, zeker niet altijd op feiten gebaseerd het UWV denkt Oh, die kan werken. Als het voor 2024 aangegeven is bij het UWV, dan zou ik je dossier opvragen, en kijk wat daar in staat. Ga vandaar weer verder met de volgende stappen.
Maar het is wel altijd zo, bij het minste of geringste, zeker niet altijd op feiten gebaseerd het UWV denkt Oh, die kan werken. Als het voor 2024 aangegeven is bij het UWV, dan zou ik je dossier opvragen, en kijk wat daar in staat. Ga vandaar weer verder met de volgende stappen.
wikop
vindt dit leuk
@onkruid, dochterlief is 24, normaliter zorg je als ouder daar niet meer voor.
Ik verwacht dat het zorg geven aan de dochter best als werken aangemerkt kan worden door het uwv.
Of dat wel of niet terecht is, daar kan niemand hier over oordelen.
Ik verwacht dat het zorg geven aan de dochter best als werken aangemerkt kan worden door het uwv.
Of dat wel of niet terecht is, daar kan niemand hier over oordelen.
wikop
vindt dit leuk
-
Dit vind ik een heel zinnige opmerking. Welk deel van het totale PGB wordt niet uitbetaald aan de andere hulpverleners en is dus voor Ts zelf bestemd (voor het deel van de zorg dat hij zelf aan dochter biedt). Dat bruto-bedrag moet als inkomen van de WIA-uitkering worden afgetrokken. De vraag die ik daarnaast heb, is: moet elke maand een inkomstenformulier worden ingevuld, waarop u dat PGB-deel dat uzelf toekomt, ingevuld had moeten worden ?Lowieze schreef: ↑04 apr 2025 08:19@Jackflash. Is het zo dat u als vertegenwoordiger van uw dochter PGB heeft aangevraagd en dit ook beheert?
En nog een vraag: wat als uw partner in de toekomst een groter PGB-deel als inkomen opgeeft: u kunt misschien met de rollen die u samen vervuld schuiven : uw partner meer voor uw dochter laten zorgen terwijl u meer in het huishouden doet ? Dat krijgt u minder PGB en daardoor meer WIA-uitkering. Daarbij hoort ook: controleer of het UWV in 2025 met uw PGB-inkomen rekening houdt; d.w.z. het deel dat u toekomt en niet het PGB-deel dat als inkomen toebedeeld moet worden aan de rest het team om uw dochter heen (inclusief uw partner) .
Moneyman
vindt dit leuk
Nou lijkt me wel als ze ziek zijn, en dan heb ik het niet over een griepje.
Je kunt de volgende stappen ondernemen:
1. Wacht de officiële brief af, maar bereid je alvast voor
De brief van het UWV zal pas écht duidelijkheid geven over waar het bedrag van €22.000 op gebaseerd is. Maar nu je dit signaal al hebt gekregen, is het verstandig om nu al actie te ondernemen:
Vraag een schriftelijke bevestiging of samenvatting van het telefoongesprek, mocht je dat nog niet hebben.
Noteer alles wat je weet over je inkomsten, PGB-uren, en de communicatie met het UWV — ook als dat via telefoon was.
2. Vraag hulp bij een belangenbehartiger of jurist
In dit soort complexe gevallen is het slim om een deskundige mee te laten kijken. Denk bijvoorbeeld aan:
Je hebt open en eerlijk aangegeven dat je in 2023 niet wist dat je je PGB-inkomsten moest doorgeven. Dat is menselijk, zeker in zo’n turbulente periode. Dat je daarna netjes hebt meegewerkt en het gemeld hebt, werkt ook in je voordeel.
Als in 2024 het UWV ondanks die melding tóch een verkeerde inschatting heeft gemaakt, dan ligt de fout waarschijnlijk bij hen. En dan geldt: geen opzet = geen boete, en er is ruimte voor matiging of kwijtschelding van het bedrag.
4. Dien, zodra je de brief hebt, direct bezwaar in als het niet klopt
Zorg dat je binnen de bezwaarperiode (meestal 6 weken) schriftelijk bezwaar maakt. Laat je daar eventueel bij helpen, zoals hierboven genoemd.
Vraag in dat bezwaar:
1. Wacht de officiële brief af, maar bereid je alvast voor
De brief van het UWV zal pas écht duidelijkheid geven over waar het bedrag van €22.000 op gebaseerd is. Maar nu je dit signaal al hebt gekregen, is het verstandig om nu al actie te ondernemen:
Vraag een schriftelijke bevestiging of samenvatting van het telefoongesprek, mocht je dat nog niet hebben.
Noteer alles wat je weet over je inkomsten, PGB-uren, en de communicatie met het UWV — ook als dat via telefoon was.
2. Vraag hulp bij een belangenbehartiger of jurist
In dit soort complexe gevallen is het slim om een deskundige mee te laten kijken. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het Juridisch Loket (gratis advies)
Iemand van een vakbond (als je lid bent of was)
Een cliëntenraad van het UWV of een PGB-ondersteuningspunt
Of overweeg een sociaal raadsman via je gemeente.
- Bekijken of het UWV wel correct heeft gehandeld.
Helpen bij het opstellen van een bezwaar (als dat nodig blijkt).
Ondersteunen bij een verzoek tot kwijtschelding of betalingsregeling.
Je hebt open en eerlijk aangegeven dat je in 2023 niet wist dat je je PGB-inkomsten moest doorgeven. Dat is menselijk, zeker in zo’n turbulente periode. Dat je daarna netjes hebt meegewerkt en het gemeld hebt, werkt ook in je voordeel.
Als in 2024 het UWV ondanks die melding tóch een verkeerde inschatting heeft gemaakt, dan ligt de fout waarschijnlijk bij hen. En dan geldt: geen opzet = geen boete, en er is ruimte voor matiging of kwijtschelding van het bedrag.
4. Dien, zodra je de brief hebt, direct bezwaar in als het niet klopt
Zorg dat je binnen de bezwaarperiode (meestal 6 weken) schriftelijk bezwaar maakt. Laat je daar eventueel bij helpen, zoals hierboven genoemd.
Vraag in dat bezwaar:
- Een uitgebreide toelichting op de berekening.
Een heroverweging op basis van je persoonlijke situatie.
En eventueel kwijtschelding of een betalingsregeling als het bedrag (deels) blijft staan.
Thijs124
vindt dit leuk