Opzegtermijn

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
IkLida
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2013 08:20

Opzegtermijn

Ongelezen bericht door IkLida »

Ik kom er niet meer uit dus ik hoop dat er hier iemand is die het weet :).
In 2017 ben ik bij mijn huidige werkgever begonnen. In de zorg, cao VVT. Toen stond er als opzegtermijn 2 maanden voor mij en 2 voor de werkgever. In de jaren dat ik er heb gewerkt heb ik verschillende funkties gehad en steeds meer uren gekregen. De laatste wijziging was 2 jaar geleden. Hiervan heb ik een aanvulling op mijn contract gehad.

Nu ga ik waarschijnlijk aan een nieuwe baan beginnen en wil ik vrijdag opzeggen. Donderdag ga ik namelijk een dag meelopen en kijken of het bevalt.
Ik ben er achter dat de wettelijke opzegtermijn voor werknemers tegenwoordig 1 maand is. Geldt dat nu ook voor mij en kan ik per 1-7 opzeggen? Ik google me rot, de personeelsadministratie weet het niet precies en aan mijn leidinggevende ga ik het nu nog niet vertellen.

Heeft iemand enig idee hoe het zit?
Laatst gewijzigd door IkLida op 28 mei 2024 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30606
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

De wettelijke termijn geldt als je niets anders overeen bent gekomen. Als jouw arbeidscontract twee maanden zegt, is dat wat het is.

Nijogeth
Berichten: 10300
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waarschijnlijk zal in het contract de cao vermeld staan, ik zou daar dus eens kijken.

kuklos
Berichten: 10016
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat staat er in de CAO. 2 maanden? Is dat 2 maanden per maandeinde of 2 maanden in totaal (dus bijvoorbeeld op de 15e opzeggen en dan de 15e 2 maanden later vrij zijn)?

En hoezo kan de personeelsadministratie het niet zeggen? Dat is wat hun werk is.

IkLida
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2013 08:20

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door IkLida »

Wat ik lees is dat het per de 1e van de maand moet.

ZeerPrivé
Berichten: 5862
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

In de huidige Cao VVT staat een opzegtermijn van 1 maand. Dat telt dus ook voor jou. Erg raar dat personeelszaken die vraag niet kan beantwoorden. Zegt wat van de 'kwaliteit' van de werknemer(s).

Lees dit even door https://hanzeadvocaat.nl/nieuws/de-opze ... ienst%20is.

ZeerPrivé
Berichten: 5862
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

IkLida schreef:
28 mei 2024 18:43
Wat ik lees is dat het per de 1e van de maand moet.
Dat klopt, je moet dus uiterlijk a.s. vrijdag opzeggen.

kuklos
Berichten: 10016
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat is de exacte tekst die er staat?

ZeerPrivé
Berichten: 5862
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
28 mei 2024 18:36
De wettelijke termijn geldt als je niets anders overeen bent gekomen. Als jouw arbeidscontract twee maanden zegt, is dat wat het is.
Dat was bij de oude Cao nog het geval. De nieuwe cao houdt zich aan de wettelijke opzegtermijn

2.3 Einde van de arbeidsovereenkomst
1. De bepalingen van het Burgerlijk Wetboek Boek 7 over het einde van de arbeidsovereenkomst zijn
van toepassing.
Daarnaast eindigt de arbeidsovereenkomst van rechtswege op de dag dat je de
AOW-gerechtigde leeftijd bereikt.
2. Als je na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd wilt blijven werken, dan kan er een nieuwe
arbeidsovereenkomst met je worden aangegaan. Deze cao blijft van toepassing met inachtneming
van de bepalingen in artikel 7.5. van deze cao.
3. Bij opzegging gelden de wettelijke opzegtermijnen. Opzegging vindt in de regel plaats per de
eerste van de maand.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 28 mei 2024 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 10016
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door kuklos »

@ZeerPrivé, dank. Dat betekent voor IkLida dus opzeggen deze week dat juni haar laatste maand is, maar per maandag opzeggen dus dat ze in juni én juli daar nog moet werken. Tenzij de werkgever accepteert dat ze eerder weggaat.

IkLida
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2013 08:20

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door IkLida »

Okee top! Ik had dat stuk uit die link van ZeerPrivé ook gelezen en doorgestuurd naar personeelsadministratie. Voor mij was het ook 1 maand als ik het zo las maar de personeelsadministratie snapte het niet 🤣. Dat ik ooit voor 2 maanden heb getekend maakt dus niet uit :). Dan ga ik gewoon uit van 1 maand. Ik werd er helemaal tureluurs van maar als ik jullie reacties zo lees dan is het dus toch 1 maand. Heel erg bedankt voor het meedenken

Nijogeth
Berichten: 10300
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Veel plezier met de nieuwe baan.

criticus2
Berichten: 1116
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door criticus2 »

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -werknemer

als ik dit lees is eerste conclusie dat het 1 maand is idd (omdat bij contractueel overeengekomen langere opzegtermijn die van de werkgever 2x zo lang moet zijn, wat in oorspronkelijke overeenkomst dus niet goed was opgenomen, of niet schriftelijk gewijzigd is)

Kan alleen zijn dat de werkgever vasthoudt aan die 2 maanden, waarmee zijn termijn van rechtswege 4 maand geworden is...? ik weet niet hoe dit werkt eigenlijk...Maar ik zou het even checken bij iemand die hier verstand van heeft (juridisch loket?).
Mijn gevoel zegt mij dat werknemer meer beschermd is dan werkgever hierin, maar ik heb er geen bewijs voor..

criticus2
Berichten: 1116
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door criticus2 »

https://certusadvocaten.nl/blog/de-drie ... reenkomst/

kijk even bij misverstand 3: het zou dus kunnen zijn dat in CAO is opgenomen dat opzegtermijnen van werkgever en werknemer gelijk mogen zijn, in dat geval staat die 2 maanden dus.

ZeerPrivé
Berichten: 5862
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

criticus2 schreef:
29 mei 2024 12:29
https://certusadvocaten.nl/blog/de-drie ... reenkomst/

kijk even bij misverstand 3: het zou dus kunnen zijn dat in CAO is opgenomen dat opzegtermijnen van werkgever en werknemer gelijk mogen zijn, in dat geval staat die 2 maanden dus.
Nee, dat is niet in de Cao VVT opgenomen.

Moneyman
Berichten: 30606
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
28 mei 2024 18:52
Moneyman schreef:
28 mei 2024 18:36
De wettelijke termijn geldt als je niets anders overeen bent gekomen. Als jouw arbeidscontract twee maanden zegt, is dat wat het is.
Dat was bij de oude Cao nog het geval. De nieuwe cao houdt zich aan de wettelijke opzegtermijn

2.3 Einde van de arbeidsovereenkomst
1. De bepalingen van het Burgerlijk Wetboek Boek 7 over het einde van de arbeidsovereenkomst zijn
van toepassing.
Daarnaast eindigt de arbeidsovereenkomst van rechtswege op de dag dat je de
AOW-gerechtigde leeftijd bereikt.
2. Als je na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd wilt blijven werken, dan kan er een nieuwe
arbeidsovereenkomst met je worden aangegaan. Deze cao blijft van toepassing met inachtneming
van de bepalingen in artikel 7.5. van deze cao.
3. Bij opzegging gelden de wettelijke opzegtermijnen. Opzegging vindt in de regel plaats per de
eerste van de maand.
Helder, dan is dat wat geldt.

Overigens is dat punt 3 wel bijzonder: in verwacht in een CAO concrete afspraken, geen "in de regel".

Nevyn
Berichten: 1340
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Download even de app CAOVVT hier staat het precies in.

Erthanax
Berichten: 9876
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door Erthanax »

Moneyman schreef:
29 mei 2024 16:35
ZeerPrivé schreef:
28 mei 2024 18:52
3. Bij opzegging gelden de wettelijke opzegtermijnen. Opzegging vindt in de regel plaats per de eerste van de maand.
Helder, dan is dat wat geldt.

Overigens is dat punt 3 wel bijzonder: in verwacht in een CAO concrete afspraken, geen "in de regel".
Zo bijzonder is punt 3 toch niet? Ik vind het “tamelijk concreet” :wink: en het geeft flexibiliteit: Het is gebruikelijk om per eerste van de maand op te zeggen, maar het is toegestaan daarvan af te wijken; op de 15e bijvoorbeeld, of op de laatste vrijdag van een vierwekelijkse periode.

rwolters
Berichten: 1715
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door rwolters »

kuklos schreef:
28 mei 2024 18:39
Wat staat er in de CAO. 2 maanden? Is dat 2 maanden per maandeinde of 2 maanden in totaal (dus bijvoorbeeld op de 15e opzeggen en dan de 15e 2 maanden later vrij zijn)?

En hoezo kan de personeelsadministratie het niet zeggen? Dat is wat hun werk is.
Of ze het juiste antwoord weten of kunnen geven hangt ook af van hoe de vraag precies gesteld wordt. Misschien zijn er wel verschillende soorten contracten binnen de organisatie en heeft TS de vraag niet specifiek genoeg gemaakt.

kuklos
Berichten: 10016
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Opzegtermijn

Ongelezen bericht door kuklos »

rwolters schreef:
30 mei 2024 11:22
kuklos schreef:
28 mei 2024 18:39
Wat staat er in de CAO. 2 maanden? Is dat 2 maanden per maandeinde of 2 maanden in totaal (dus bijvoorbeeld op de 15e opzeggen en dan de 15e 2 maanden later vrij zijn)?

En hoezo kan de personeelsadministratie het niet zeggen? Dat is wat hun werk is.
Of ze het juiste antwoord weten of kunnen geven hangt ook af van hoe de vraag precies gesteld wordt. Misschien zijn er wel verschillende soorten contracten binnen de organisatie en heeft TS de vraag niet specifiek genoeg gemaakt.
Dan dient de personeelsadministratie door te vragen.

Plaats reactie