Vrij vragen geeft problemen op werk

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Triforce

Re: Vrij vragen geeft problemen op werk

Ongelezen bericht door Triforce »

Ron5300 schreef:
13 mar 2025 16:54
Ik begin me wel af te vragen of u daadwerkelijk bij de gemeente als zijnde 'ambtenaar/personeel' in dienst bent gekomen of bij de gemeente als externe gedetacheerd bent maar terzijde.

Wat ik wel weet is dat het geen nut heeft om eind 2024 de vakantie voor 2025 al door te geven omdat de planning voor 2025 nog gemaakt moet worden.

Vrij logisch dat uw teammanager u vraagt om eind van maart nog eens te informeren want dan zijn uw nieuwe verlofuren bekend en gezien de vakantiedatum goedgekeurd gaat worden.
Nogmaals de vraag wat je precies rookt. Moet goed spul zijn. Asking for a friend.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

@triforce, als u verder niets toe te voegen heeft behalve mijn reactie te quoten wat heeft het dan voor een zin om mij als zijnde drugsgebruiker te betichten.

Uw reactie is bij de moderatie gemeld.

Triforce

Ongelezen bericht door Triforce »

Sorry dat ik interesse toonde!

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
13 mar 2025 09:04
Als er niets specifieks in de CAO staat, geldt gewoon de wet. En die is zoals Hommer al schreef.
Het kan natuurlijk ook in de arbeidsvoorwaarden staan, dat ze pas in maart naar vakanties gaan kijken. Mijn beste vriend moest wachten tot begin februari tot ie zekerheid had dat ie vrij was in de bouwvak en we samen op vakantie konden. Was al in augustus aangevraagd.

Gelukkig heeft ie net als mij de volle 3 weken en kunnen we dus eindelijk weer samen weg. De afgelopen jaren deden ze er steeds moeilijk (heeft nog 10 weken vakantie over van voorgaande jaren, omdat ie ze nooit op mocht nemen, want geen vervanger voor zijn werk) over. Nu gaan we dus 2 vakanties in 1 proppen. Een week Kroatië en nog een toer door een deel van Engeland.

Hommer

Ongelezen bericht door Hommer »

@Nijogeth je arbeidsovereenkomst mag niet negatief afwijken ten opzichte van de wet. Dus ze mogen er niet langer over doen dan 14 dagen.

Dat het er in veel bedrijven anders aan toegaat is begrijpelijk. Idealiter wil je vaak eerst inventariseren wie er wanneer weg wil en ga je proberen om samen met je medewerkers tot een planning te komen waarbij er voldoende capaciteit beschikbaar blijft.

Maar sec genomen hoef je daar als werknemer niet op te wachten en kun je verlof gewoon aanvragen wanneer je wilt. Of het ingaan tegen de gebruikelijke werkwijze handig is, is weer een ander verhaal.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
13 mar 2025 17:28
@Moneyman, maar de werkgever zal toch wel een voorbehoud hebben gemaakt voor de tijd waarin je verlof mag aanvragen? Anders zou ik bij wijze van spreken in December 2024 al alle vakanties t/m 2040 hebben gevraagd.
Dat kan, maar dat voorbehoud is dan in strijd met de wet (en dus niet geldig). Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals sectoren waar collectieve vakanties zijn (denk aan de bouwsector en schoolinstellingen). Deze advocaat legt het vrij duidelijk uit.

Er staat in de wet niets over de periode waarvoor je verlof aan mag vragen, dus in theorie zal je inderdaad tot 2040 verlof aan kunnen vragen. Maar in de praktijk kom je dan natuurlijk ook op redelijkheid en billikheid uit (in het arbeidsrecht “ goed werknemerschap” genoemd).

De praktijk is gelukkig meestal veel soepeler dan de wettelijke basis, maar feit is dat heel veel bedrijven regelingen hanteren die in strijd zijn met de wet.

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Mijn teamleider is overspannen. Nu heb ik een tijdelijke teamleider die eigenlijk haar handen vol heeft aan haar eigen team. Ik ga gewoon tot eind maart wachten en begin april vraag ik er weer om. De reden dat ik in november ga is dat een aantal collega’s kinderen hebben en ze willen dan vrij met de herfstvakantie. Ik denk daaraan. Plus het is niet in de periode dat de bijstandsuitkering wordt uitbetaald, want dan is het erg druk. Ik hou al met veel rekening mee.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Dagkoers schreef:
13 mar 2025 16:15
Ik heb wel gezegd tegen mijn leidinggevende dat het anders moet.
Maak daar maar een tegeltje van. :wink:

Papegaaiduiker

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Is het niet gebruikelijk dat bedrijven die aanvragen beoordelen op 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'? Meestal doet mijn werkgever dat op die manier, tenzij het om populaire weken gaat: dan beoordeelt zij de aanvragen o.b.v. wie die populaire weken niet voor dat jaar heeft gehad. Een voorbeeld: als je vakantie in juli-augustus hebt opgenomen, hoef je niet te verwachten dat je de kerst ook vrij gaat krijgen.

Dagkoers

Ik hou jullie op de hoogte.
Goede morgen truwens!

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Papegaaiduiker schreef:
13 mar 2025 23:40
Is het niet gebruikelijk dat bedrijven die aanvragen beoordelen op 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'? Meestal doet mijn werkgever dat op die manier, tenzij het om populaire weken gaat: dan beoordeelt zij de aanvragen o.b.v. wie die populaire weken niet voor dat jaar heeft gehad. Een voorbeeld: als je vakantie in juli-augustus hebt opgenomen, hoef je niet te verwachten dat je de kerst ook vrij gaat krijgen.
Het is niet persé gebruikelijk, het is één van de vele manieren om ermee om te gaan. Het zijn allemaal prima praktische manieren om verlof eerlijk te verdelen. En als de verhouding tussen de collega's en de werkgever goed is, kom je er daarmee ook altijd wel uit.

Maar bottom line zijn dat soort werkwijzen alleen daadwerkelijk geldig als ze in de CAO staan of schriftelijk zijn overeengekomen.
Dagkoers schreef:
14 mar 2025 08:33
Goede morgen truwens!
Goede morgen!

Dagkoers

Ron5300 schreef:
13 mar 2025 16:54
Ik begin me wel af te vragen of u daadwerkelijk bij de gemeente als zijnde 'ambtenaar/personeel' in dienst bent gekomen of bij de gemeente als externe gedetacheerd bent maar terzijde.

Wat ik wel weet is dat het geen nut heeft om eind 2024 de vakantie voor 2025 al door te geven omdat de planning voor 2025 nog gemaakt moet worden.

Vrij logisch dat uw teammanager u vraagt om eind van maart nog eens te informeren want dan zijn uw nieuwe verlofuren bekend en gezien de vakantiedatum goedgekeurd gaat worden.
Beste Ron ik ben in oktober 2016 in dienst gekomen via een detacheringsbureau. Ik kreeg na een aantal jaren een vastcontract.

Plaats reactie