Doe jij huishoudelijke klusjes tijdens het thuiswerken?
Doe jij huishoudelijke klusjes tijdens het thuiswerken?
Even een wasje draaien, snel een pakketje ophalen of een boodschap tussendoor, tijdens het thuiswerken doen veel mensen wel eens iets buiten werk om. Doe jij dit weleens? En welke huishoudelijke klusjes pak je dan op?
In dit artikel zocht Radar uit hoe onschuldig deze zogeheten 'dagdieverijen' zijn én of je werkgever je hiervoor mag ontslaan: https://radar.avrotros.nl/artikel/wasse ... erij-61674
In dit artikel zocht Radar uit hoe onschuldig deze zogeheten 'dagdieverijen' zijn én of je werkgever je hiervoor mag ontslaan: https://radar.avrotros.nl/artikel/wasse ... erij-61674
Re: Doe jij huishoudelijke klusjes tijdens het thuiswerken?
Ik doe het zelfs als ik niet thuis werk (thuis werken is onmogelijk met mijn werk). Even een berichtje versturen, prive mailtje, iets bestellen. Zo strikt is mijn baas daar ook niet in.
-
Denk dat de meeste 'bazen' daar niet zo strikt in zijn.
Mijn allereerste échte werkdag, de eerste echte full-time baan begon ermee dat de ene collega een lp aan de andere liet zien, terwijl beiden toch echt al ingeklokt waren. Hebben we het over 40 jaar geleden.
Uiteraard, als ze dat ding af gingen draaien was het een ander verhaal, maar er was geen platenspeler. Dat ging dus sowieso al niet lukken.
Mijn allereerste échte werkdag, de eerste echte full-time baan begon ermee dat de ene collega een lp aan de andere liet zien, terwijl beiden toch echt al ingeklokt waren. Hebben we het over 40 jaar geleden.
Uiteraard, als ze dat ding af gingen draaien was het een ander verhaal, maar er was geen platenspeler. Dat ging dus sowieso al niet lukken.
De eerste wedervraag is dan altijd hoeveel tijd gaat er op kantoor verloren door zaken die geen werk betreffen? Gevolgd door de vraag hoeveel uren werken mensen die thuiswerken voor en na hun officiële werktijd?
Ja, ik draai wel eens een wasje etc., maar ik log in zo ongeveer net nadat ik opgestaan ben, werk door tijdens de lunch enzovoorts.
Hoe strenger en strakker de werkgever is, hoe strenger en strakker de werknemer zal zijn. Als de werkgever een werknemer afrekent op elk dingetje zal die werknemer ook exact zijn pauzes nemen en exact op tijd beginnen en stoppen. Flexibiliteit werkt twee kanten op.
Ja, ik draai wel eens een wasje etc., maar ik log in zo ongeveer net nadat ik opgestaan ben, werk door tijdens de lunch enzovoorts.
Hoe strenger en strakker de werkgever is, hoe strenger en strakker de werknemer zal zijn. Als de werkgever een werknemer afrekent op elk dingetje zal die werknemer ook exact zijn pauzes nemen en exact op tijd beginnen en stoppen. Flexibiliteit werkt twee kanten op.
-
Ik kan niet thuis werken. Mijn man wel. In 5 minuten een wasje aanzetten, vind ik, anti-RSI. Op het werk kom je ook wel eens een collega tegen op de gang, bij het kopieerapparaat of de koffieautomaat. En dan maak je ook wel eens een praatje.
Zoals ik het op een afstandje zie, is dat mijn man meer werk verzet thuis dan op het werk.
Als je alles op een weegschaal gaat zetten, dan krijg je slavendrijvers mentaliteit. Een collega die langzamer is of rookt ga je ook niet timen of klokken. Dus men moet gewoon realistisch zijn.
Ga je naar de tandarts en ben je langer dan een kwartier van je werk weg. Dan werk je gewoon wat langer door. En ga je 1x per uur een kopje koffie zetten of een wasje aanzetten is dit gewoon anti-RSI.
Zoals ik het op een afstandje zie, is dat mijn man meer werk verzet thuis dan op het werk.
Als je alles op een weegschaal gaat zetten, dan krijg je slavendrijvers mentaliteit. Een collega die langzamer is of rookt ga je ook niet timen of klokken. Dus men moet gewoon realistisch zijn.
Ga je naar de tandarts en ben je langer dan een kwartier van je werk weg. Dan werk je gewoon wat langer door. En ga je 1x per uur een kopje koffie zetten of een wasje aanzetten is dit gewoon anti-RSI.
Werkgevers die checken of medewerkers wel aan het werk zijn hebben het concept van werken op afstand niet begrepen. Pas als de medewerkers gemaakte afspraken niet na komen omdat ze teveel andere dingen doen moet je dat gaan bespreken. Maar als iemand de was doet, de hond uitlaat, een wandeling maakt, etc tijdens kantooruren maar gewoon alles wat gedaan moet worden doet, is het echt onzin om een probleem te maken van die andere activiteiten.
Consumenneke
vindt dit leuk
Vrijheid verhoogt effectiviteit en productiviteit, dat is al lang aangetoond. En de uitzonderingen moet je dan gewoon gericht aanpakken. Ik zou niet willen werken in een omgeving zonder vrijheid.
-
Thuiswerken is inderdaad geweldig. Al die klussen die ik dan allemaal niet meer in het weekend hoef te doen. Grasmaaien, schilderen, koken. En je kunt ook heerlijk een terrasje pakken met een goede pot bier.
Ik compenseer dat door op kantoordagen werk van thuis mee te nemen. Belastingaangiftes doen, online boodschappen bestellen, de krant digitaal lezen....
Ik compenseer dat door op kantoordagen werk van thuis mee te nemen. Belastingaangiftes doen, online boodschappen bestellen, de krant digitaal lezen....
Moneyman
, riddert
, Nijogeth
en scharrelschipper
vinden dit leuk
Het aangehaalde artikel geeft alleen aan dat 'dagdieverij' consequenties zou kunnen hebben maar dan weer niet dat thuiswerkers dat massaal doen.
Thuiswerk kan alleen bij administratieve werkzaamheden waarbij middels een pc of laptop op het intranet van de werkgever ingelogd kan worden zodat de thuiswerker de planning van de werkzaamheden voor die dag in kan zien.
Hoe de thuiswerker de dag indeelt is minder van belang als de werkzaamheden voor die dag maar gedaan zijn.
Het is aan te raden om zelf rustmomenten in te plannen en als er tijdens zo'n rustmoment huishoudelijke klusjes en/of boodschappen worden gedaan komt dat de productiviteit ten goede want te lang stilzitten en naar een scherm turen is niet bevorderlijk voor de gezondheid.
Een middagje dagdieven door met een drankje op een terras te gaan zitten zal niet snel gebeuren want daar heeft de thuiswerker zich mee want het werk dat is blijven liggen komt boven op de werkzaamheden van de volgende dag.
Thuiswerk kan alleen bij administratieve werkzaamheden waarbij middels een pc of laptop op het intranet van de werkgever ingelogd kan worden zodat de thuiswerker de planning van de werkzaamheden voor die dag in kan zien.
Hoe de thuiswerker de dag indeelt is minder van belang als de werkzaamheden voor die dag maar gedaan zijn.
Het is aan te raden om zelf rustmomenten in te plannen en als er tijdens zo'n rustmoment huishoudelijke klusjes en/of boodschappen worden gedaan komt dat de productiviteit ten goede want te lang stilzitten en naar een scherm turen is niet bevorderlijk voor de gezondheid.
Een middagje dagdieven door met een drankje op een terras te gaan zitten zal niet snel gebeuren want daar heeft de thuiswerker zich mee want het werk dat is blijven liggen komt boven op de werkzaamheden van de volgende dag.
Dit is een wel heel nauwe/ beperkte blik op het fenomeen “thuiswerken”, en (gelukkig) niet in lijn met de werkelijkheid. Thuiswerken kan bij ontzettend veel functies en werkzaamheden, dat hebben we in Corona-tijd wel gezien.Ron5300 schreef: ↑18 jun 2025 12:17Thuiswerk kan alleen bij administratieve werkzaamheden waarbij middels een pc of laptop op het intranet van de werkgever ingelogd kan worden zodat de thuiswerker de planning van de werkzaamheden voor die dag in kan zien.
16again
vindt dit leuk
Ik werk ca 3 dagen in de week thuis, en ik doe geen administratieve werkzaamheden. Ik log ook niet in om te zien wat iemand voor mij heeft ingepland voor die dag. Ik spreek ook nog wel eens af om met iemand koffie te gaan drinken of ik ga 's middags wat uitgebreider lunchen op een terras of zo. Doe ik iets verkeerd?Ron5300 schreef: ↑18 jun 2025 12:17Het aangehaalde artikel geeft alleen aan dat 'dagdieverij' consequenties zou kunnen hebben maar dan weer niet dat thuiswerkers dat massaal doen.
-
Dat is een zaak tussen jou en je werkgever.
Volgens mij zijn de meeste werkgevers afgestapt van een militair model waarbij elke hogere laag voortdurend de lagere laag controleert. Dat zou je door computers en zelfs AI kunnen laten overnemen, maar noodgedwongen hebben veel werkgevers systemen gemaakt om thuiswerken te bevorderen en de productiviteit leidt daar doorgaans niet onder.
Bovendien laat een beetje kenniswerker zich niet meer koeieneren door een chef die zich als albedil opstelt.