Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg
Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg
Vraag gesteld aan Grok op X dit is het antwoord:
De discussie over of de consumentenclaim voor woekerpolissen bij ASR en Aegon Spaarbeleg te laag is, is complex en afhankelijk van verschillende factoren zoals de individuele polis, de betaalde premies, en de ingehouden kosten.
Volgens informatie online, heeft ASR in samenwerking met claimorganisaties zoals de Consumentenbond, ConsumentenClaim, en anderen, een regeling getroffen waarbij gedupeerden een vergoeding krijgen voor hun woekerpolissen. De vergoeding varieert per polishouder, afhankelijk van de specifieke kenmerken van de polis, met bedragen die kunnen variëren van enkele honderden euro's tot in uitzonderlijke gevallen tienduizend euro of meer. Er is een totaalbedrag van ongeveer 250 miljoen euro gereserveerd voor deze regeling, met extra fondsen voor schrijnende gevallen.
Er zijn echter verschillende meningen over de hoogte van deze vergoedingen:
Tegenstanders van de huidige regeling, waaronder sommige gedupeerden, vinden dat de vergoedingen te laag zijn in vergelijking met de schade die ze hebben geleden. Ze wijzen op de hoge kosten die onterecht in rekening zijn gebracht, de lagere dan verwachte einduitkeringen, en de moeite die ze hebben gehad om compensatie te verkrijgen. Er zijn meldingen van gedupeerden die stellen dat de compensatie niet in verhouding staat tot de premies die ze over de jaren hebben betaald of de verwachte rendementen die ze hebben gemist.
Voorstanders van de regeling argumenteren dat, gezien de juridische complexiteit en de lange duur van de juridische strijd, de bereikte compensatie een aanzienlijke overwinning is voor consumenten. Ze benadrukken dat het bereiken van een schikking betekent dat gedupeerden sneller en met minder onzekerheid hun schade vergoed krijgen dan wanneer de zaak door zou gaan naar hogere rechtbanken of het Europese Hof.
De perceptie van "te laag" kan dus sterk variëren afhankelijk van de specifieke omstandigheden van elke individuele polis en de verwachtingen van de polishouder. Het is ook belangrijk te noteren dat de regeling een minimum van 90% goedkeuring van de deelnemers vereist om definitief te worden, wat aangeeft dat er een breed draagvlak nodig is voor acceptatie van de compensatie.
Voor een definitieve beoordeling of de compensatie te laag is, zouden gedupeerden hun specifieke situatie moeten vergelijken met de details van hun persoonlijke voorstel, mogelijk met advies van een financieel expert of een belangenbehartiger.
De discussie over of de consumentenclaim voor woekerpolissen bij ASR en Aegon Spaarbeleg te laag is, is complex en afhankelijk van verschillende factoren zoals de individuele polis, de betaalde premies, en de ingehouden kosten.
Volgens informatie online, heeft ASR in samenwerking met claimorganisaties zoals de Consumentenbond, ConsumentenClaim, en anderen, een regeling getroffen waarbij gedupeerden een vergoeding krijgen voor hun woekerpolissen. De vergoeding varieert per polishouder, afhankelijk van de specifieke kenmerken van de polis, met bedragen die kunnen variëren van enkele honderden euro's tot in uitzonderlijke gevallen tienduizend euro of meer. Er is een totaalbedrag van ongeveer 250 miljoen euro gereserveerd voor deze regeling, met extra fondsen voor schrijnende gevallen.
Er zijn echter verschillende meningen over de hoogte van deze vergoedingen:
Tegenstanders van de huidige regeling, waaronder sommige gedupeerden, vinden dat de vergoedingen te laag zijn in vergelijking met de schade die ze hebben geleden. Ze wijzen op de hoge kosten die onterecht in rekening zijn gebracht, de lagere dan verwachte einduitkeringen, en de moeite die ze hebben gehad om compensatie te verkrijgen. Er zijn meldingen van gedupeerden die stellen dat de compensatie niet in verhouding staat tot de premies die ze over de jaren hebben betaald of de verwachte rendementen die ze hebben gemist.
Voorstanders van de regeling argumenteren dat, gezien de juridische complexiteit en de lange duur van de juridische strijd, de bereikte compensatie een aanzienlijke overwinning is voor consumenten. Ze benadrukken dat het bereiken van een schikking betekent dat gedupeerden sneller en met minder onzekerheid hun schade vergoed krijgen dan wanneer de zaak door zou gaan naar hogere rechtbanken of het Europese Hof.
De perceptie van "te laag" kan dus sterk variëren afhankelijk van de specifieke omstandigheden van elke individuele polis en de verwachtingen van de polishouder. Het is ook belangrijk te noteren dat de regeling een minimum van 90% goedkeuring van de deelnemers vereist om definitief te worden, wat aangeeft dat er een breed draagvlak nodig is voor acceptatie van de compensatie.
Voor een definitieve beoordeling of de compensatie te laag is, zouden gedupeerden hun specifieke situatie moeten vergelijken met de details van hun persoonlijke voorstel, mogelijk met advies van een financieel expert of een belangenbehartiger.
ontwoekeren
vindt dit leuk
Wat gaan jullie nu doen? Ik heb een klacht ingediend bij Vereniging Woekerpolis (die zogenaamd mijn belangen behartigt).
Carel51
vindt dit leuk
Klacht indienen ga ik ook doen. Zag wel dat Vereniging Woekerpolis de mail over deze zaak heeft uitgezet.
Heeft u dat schiftelijk gedaan? Wat mij verder opvalt is dat er zo weinig mensen reageren. Er moeten toch veel mensen zijn die ontevreden zijn over hun koersplan(en). Aegon is één van de grootste aanbieders als het gaat om de verkoop van woekerpolissen: het bedrijf verkocht maar liefst 1,3 miljoen woekerpolissen in de afgelopen 25 jaar. Vooral het product Koersplan van dochter Spaarbeleg is bekend. Aegon verkocht Koersplan tussen 1987 en 1998. Er werden in totaal zo'n 600.000 polissen verkocht.
Bron: https://www.rtl.nl/geld-en-werk/artikel ... plan-aegon
Heeft u dat schiftelijk gedaan? Wat mij verder opvalt is dat er zo weinig mensen reageren. Er moeten toch veel mensen zijn die ontevreden zijn over hun koersplan(en). Aegon is één van de grootste aanbieders als het gaat om de verkoop van woekerpolissen: het bedrijf verkocht maar liefst 1,3 miljoen woekerpolissen in de afgelopen 25 jaar. Vooral het product Koersplan van dochter Spaarbeleg is bekend. Aegon verkocht Koersplan tussen 1987 en 1998. Er werden in totaal zo'n 600.000 polissen verkocht.
Bron: https://www.rtl.nl/geld-en-werk/artikel ... plan-aegon
ClaimConcept
vindt dit leuk
Koersplan.
Zie geen reactie op mijn vorige bericht en vraag aan ZLK. M.u.v. een like van ClaimConcept.
Ben er inmiddels achter dat er op de website van verenigingwoekerpols.nl een mailadres staat voor Klachten:
Heeft u een klacht over Vereniging www.Woekerpolis.nl ? Stuur deze dan naar [email protected]. (Uitsluitend voor klachten.) Gaan we die maar gebruiken.
Mijn brief met klachten is in concept klaar.
Zie geen reactie op mijn vorige bericht en vraag aan ZLK. M.u.v. een like van ClaimConcept.
Ben er inmiddels achter dat er op de website van verenigingwoekerpols.nl een mailadres staat voor Klachten:
Heeft u een klacht over Vereniging www.Woekerpolis.nl ? Stuur deze dan naar [email protected]. (Uitsluitend voor klachten.) Gaan we die maar gebruiken.
Mijn brief met klachten is in concept klaar.
-
Er is sprake van woekerpolis-moeheid, dat is waar verzekeraars als ASR/Aegon nu hun voordeel mee doen. De claimclubs hebben hun buit collectief binnen (oprecht chapeau!

Los daarvan, wees blij dat je van meer dan honderdduizend lotgenoten af bent. Met een andere focus, namelijk op schending zorgplicht ten opzichte van je persoonlijke doelstellingen, kun je zelf veel meer bereiken dan met slechts wat verborgen kosten als collectief speerpunt. Liever nog een (kleine) massa claims, dan 1 (mega) massa-claim

ontwoekeren
vindt dit leuk
"Liever nog een (kleine) massa claim"
Koersplan.
Ik zie een mager resultaat van nog geen 10% compensatie van geleden schade, te weten te hoge kosten die zijn berekend en de te lage rendementen t.o.v. de geprognosticeerde rendementen. Verder een hoop borstklopperij:
https://www.consumentenclaim.nl/miljoen ... -en-aegon/
Als ik weer terug ben in Nederland eind van de maand, zal ik Jan Slagter maar eens benaderen of hij Rogier de Haan hier eens naar wil laten kijken. Deze aangeboden fooi moet breed onder de aandacht worden gebracht.
Koersplan.
Ik zie een mager resultaat van nog geen 10% compensatie van geleden schade, te weten te hoge kosten die zijn berekend en de te lage rendementen t.o.v. de geprognosticeerde rendementen. Verder een hoop borstklopperij:
https://www.consumentenclaim.nl/miljoen ... -en-aegon/
Als ik weer terug ben in Nederland eind van de maand, zal ik Jan Slagter maar eens benaderen of hij Rogier de Haan hier eens naar wil laten kijken. Deze aangeboden fooi moet breed onder de aandacht worden gebracht.
ontwoekeren
vindt dit leuk
-
Een "citaat" graag wel letterlijk, zonder weglaten:
+s, meervoud graag! De massa-claim is 1 collectief proces over 140.000 polissen, een massa claims gaat over 140.000 individuele procedures. Wat zullen verzekeraars, toezichthouders, het gratis buitengerechtelijke Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid, de rechtsspraak zelf, de politiek én onze overheid het meest vrezen?
-
Ik denk dat best wat mensen die een persoonlijk aanbod van de Consumentenbond hebben ontvangen dit forum met belangstelling volgen.
Veel mensen hebben de hoop allang opgegeven en alles wat nu binnen komt is voor deze groep mooi meegenomen. Maar voor anderen is de schade te groot om met een karige fooi genoegen te nemen.
Als de 90 % wordt gehaald, is voor de claimclubs de buit binnen. Zij hebben er dus geen belang bij om door te gaan en mogen het in het kader van de schikkingsafspraken waarschijnlijk niet eens.
Misschien is het een idee als mensen met dezelfde type polis van Aegon/ASR even met elkaar contact zoeken? Een uitzending via Radar zou erg fijn zijn.
Heeft iemand hier zijn schade trouwens een keer door een financiële deskundige laten berekenen? Zo ja, wat was de uitkomst en kunnen jullie iemand aanbevelen?
Veel mensen hebben de hoop allang opgegeven en alles wat nu binnen komt is voor deze groep mooi meegenomen. Maar voor anderen is de schade te groot om met een karige fooi genoegen te nemen.
Als de 90 % wordt gehaald, is voor de claimclubs de buit binnen. Zij hebben er dus geen belang bij om door te gaan en mogen het in het kader van de schikkingsafspraken waarschijnlijk niet eens.
Misschien is het een idee als mensen met dezelfde type polis van Aegon/ASR even met elkaar contact zoeken? Een uitzending via Radar zou erg fijn zijn.
Heeft iemand hier zijn schade trouwens een keer door een financiële deskundige laten berekenen? Zo ja, wat was de uitkomst en kunnen jullie iemand aanbevelen?
Laatst gewijzigd door ontwoekeren op 09 feb 2025 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Carel51
en ClaimConcept
vinden dit leuk
"Misschien is het een idee als mensen met dezelfde type polis van Aegon/ASR even met elkaar contact zoeken? Een uitzending via Radar zou erg fijn zijn."
Goed idee.
Goed idee.
ZLK
vindt dit leuk
-
Mijn man en ik hebben beide eenzelfde woekerpolis van Aegon Mix Fund plan gehad. Door ons leeftijdsverschil heeft de mijne 14 jaar langer gelopen en ik heb dus ook 14 jaar langer premie betaald en kosten betaald. Wat schetst dan ook onze verbazing dat mijn man een hoger bedrag als schikking krijgt voorgesteld dan ik? Aangezien dit onbegrijpelijk is voor ons, hebben wij toelichting en berekening achter de bedragen gevraagd. Zowel per mail als telefoon. Per telefoon kregen we ook de verbazing van de helpdesk medewerker te horen. Per mail krijgen we geen antwoord anders dan een ontvangstbevestiging.
Wel krijgen we steeds herinneringen dat we nog niet akkoord zijn gegaan.
Een klacht indienen is ook niet makkelijk. Want claimservice en woekerpolis verwijzen in rondjes naar elkaar.
Ik zou erg graag zien dat Tros Radar er een uitzending aan gaat wijden met als doel dat de berekening per schikkingsbedrag aan iedere klant/gedupeerde wordt overlegd.
Ondertussen heb ik ook met onze rechtsbijstandverzekering gebeld en ga hun nu inschakelen om de berekening achter het schikkingsvoorstel te verkrijgen.
Wel krijgen we steeds herinneringen dat we nog niet akkoord zijn gegaan.
Een klacht indienen is ook niet makkelijk. Want claimservice en woekerpolis verwijzen in rondjes naar elkaar.
Ik zou erg graag zien dat Tros Radar er een uitzending aan gaat wijden met als doel dat de berekening per schikkingsbedrag aan iedere klant/gedupeerde wordt overlegd.
Ondertussen heb ik ook met onze rechtsbijstandverzekering gebeld en ga hun nu inschakelen om de berekening achter het schikkingsvoorstel te verkrijgen.
Hi Carel,
Ik heb op 27 januari een klacht ingediend bij Vereniging Woekerpolis. Uiteraard nog geen reactie ontvangen, laat staan een bevestiging van ontvangst. Ik sluit me aan en voel er zeker wat voor om een uitzending via Radar te bewerkstelligen, ik heb ook een tip ingediend bij Radar, maar helaas geen reactie, dus wellicht kunnen meer mensen een tip indienen bij de reactie (kan via hun WhatsApp of webformulier), wellicht brengt dat dan dingen in beweging.
Fijne avond!
Carel51
vindt dit leuk
-
ClaimConcept schreef: ↑12 dec 2024 14:43Via Claimservice van de Consumentenbond, doet ASR nu een concreet aanbod voor spaarpolissen bij Aegon Spaarbeleg. Zonder nadere tekst en uitleg, zonder bijbehorende berekening. Standaard € 468 per polis?
J. Deltoer schreef: ↑14 dec 2024 10:16Lijkt mij mager. Wellicht dat Antoinette weer eens een tv uitzending aan dit probleem kan besteden.
ClaimConcept schreef: ↑17 dec 2024 16:15(..) De risicovraag stel ik hier niet persoonlijk, maar aan gedupeerden en aan allen die op dit forum op de meest uiteenlopende vragen regelmatig nuttige bijdragen leveren. En aan het programma Radar, aan Antoinette Hertsenberg en haar redactie:ClaimConcept schreef: ↑17 dec 2024 10:39Waar staat in dit Spaarcertificaat VermogensPlan glashelder welk risico de klant loopt ten opzichte van wat hem is voorgespiegeld?
ClaimConcept schreef: ↑16 jan 2025 12:58(..) Het zou helemaal geweldig zijn als consumentenwaakhond AVROTROS Radar met Antoinette Hertsenberg het aandurft om alle aspecten van deze massaschikking te belichten, zoals eerder in 2021 met ConsumentenClaim over Aegon Spaarbeleg SprintPlan:Radar schreef: ↑27 sep 2021 15:23Een veelbesproken onderwerp op ons forum: het SprintPlan van Aegon en de schikking die ConsumentenClaim met Aegon trof. Veel gedupeerden zijn diep teleurgesteld in de uitkomst van deze schikking en vinden dat het totaal geen recht doet aan de persoonlijke omstandigheden van dit geval. Is dit herkenbaar voor jou?
In de uitzending van 27 september werd dit onderwerp behandeld. Je kunt de uitzending hier terugkijken: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... printplan/
ClaimConcept schreef: ↑07 feb 2025 17:25(..)
Pas als AVROTROS Radar en/of BNNVARA's Kassa aandacht besteden aan het totale gebrek aan transparantie, pas dan kun je iets meer ophef verwachten.
ontwoekeren schreef: ↑09 feb 2025 23:28Ik denk dat best wat mensen die een persoonlijk aanbod van de Consumentenbond hebben ontvangen dit forum met belangstelling volgen.
(..)
Simone Beem schreef: ↑10 feb 2025 14:00Ik zou erg graag zien dat Tros Radar er een uitzending aan gaat wijden met als doel dat de berekening per schikkingsbedrag aan iedere klant/gedupeerde wordt overlegd.
ik heb de redactie inmiddels getipt door een soortgelijk reactie te melden met het rode uitroepteken linksboven. Geen klacht dus, maar een tip via het vrije informatieveld onderaan in het keuzemenu:ZLK schreef: ↑10 feb 2025 20:35Ik sluit me aan en voel er zeker wat voor om een uitzending via Radar te bewerkstelligen, ik heb ook een tip ingediend bij Radar, (..) wellicht kunnen meer mensen een tip indienen bij de reactie (kan via hun WhatsApp of webformulier), wellicht brengt dat dan dingen in beweging.
Geachte redactie,
Woekerpolis, sinds ruim 20 jaar een begrip dankzij Radar. Als bevlogen belangenbehartiger kan/mag/wil ik op jullie forum geen reclame maken voor mijzelf, ik heb het nog altijd meer dan druk genoeg met effectenlease van Dexia en Aegon SprintPlan/Vliegwiel (beleggingsverzekeringen doe ik enkel voor bestaande relaties). De oproep van gedupeerde consumenten om aandacht te besteden aan de mistige individuele afwikkeling van de massaschikking met a.s.r./Aegon, daar wil ik echter graag een lans voor breken!
Met dat rode uitroepteken tip je alleen de moderatie, niet de redactie. Die moet je gewoon een mail sturen.
-