Tijd voor transparantie (1)ClaimConcept schreef: ↑06 aug 2025 12:13Consumentenbond laat deel woekerpolisklanten in de kou staan(..)
Bron: Stichting Geldbelangen
Tijd voor transparantie (2)
Tijd voor transparantie (3)
ASR Consumentenbond Claimservice zet gedupeerden flink onder druk, zonder zelf ook maar een snipper extra informatie te geven over de berekening van hun fooi. Alleen email en brieven met vaststellingsovereenkomst, én 31 augustus 2025 als deadline voor ondertekening tegen finale kwijtingClaimConcept schreef: ↑20 aug 2025 12:42(..)
ASR én Consumentenbond Claimservice nemen een inzageverzoek alleen in behandeling na toezending van:
1. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs;
2. Een ondertekende volmacht
ASR verwijst naar Consumentenbond Claimservice. En dan?ASR Claimservice schreef: Consumentenbond Claimservice staat los van ASR. Wij kunnen op basis van deze volmacht dus ook geen verdere handelingen verrichten aan u inzake het dossier van [Consument]
Stichting Geldbelangen, Rob Goedhart schreef: Consumentenbond laat deel woekerpolisklanten in de kou staan
Na zich al langere tijd kwaad te hebben gemaakt over de te hoge kosten die verzekeraars rekenden bij beleggingsverzekeringen (woekerpolissen) ontwierp de Consumentenbond met verzekeraars een compensatieregeling, waaronder met ASR – Aegon. Op 29 november 2023 bereikten de Consumentenbond en die verzekeraar overeenstemming. ASR trok er toen 250 miljoen euro voor uit. Direct na bekend maken van de deal heeft de Consumentenbond de deur gesloten en konden consumenten hun claim niet meer aanmelden.
In de kou
Daarna kregen via dochter Consumentenbond Claimservice B.V. gedupeerden, die bekend waren bij Claimservice én bij Vereniging Woekerpolis (waar Claimservice de administratie voor doet), compensatievoorstellen. Deze week – midden in een vakantieperiode – maakte de bond aan hen per mail bekend dat als ze niet vóór 1 september akkoord zouden gaan ze het zelf maar uit zouden moeten zoeken. Deze consumenten staan dan in de kou.
Financieel Verbond, René Graafsma schreef: Transparantie?
Op dit moment rondt de Consumentenbond c.s. een compensatieregeling af met ASR die geheim is en waar maar een beperkt aantal (ex-)polishouders nog maar bescheiden tegemoet worden gekomen. In 10 jaar is er feitelijk niet veel veranderd
23 september 2015, Consumentenbond schreef: Verzekeraar ASR heeft honderden consumenten met een woekerpolis in het geheim veel meer compensatie betaald, dan tienduizenden andere klanten met dezelfde giftige polis. Dat constateren de Consumentenbond en claimorganisatie Wakkerpolis na inzage in enkele schikkingsvoorstellen.
De Consumentenbond roept ASR op om álle gedupeerden redelijk te compenseren. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'ASR creëert met deze onderhandse schikkingen een grote rechtsongelijkheid. Dat is onacceptabel en we zullen ASR daarop aanspreken. Als het moet, stappen we naar de rechter.'
Compensatie
ASR blijkt in het geheim te hebben geschikt met gedupeerden die over hun woekerpolis hebben geklaagd bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).
ClaimConcept schreef: ↑12 dec 2024 14:43Via Claimservice van de Consumentenbond, doet ASR nu een concreet aanbod voor spaarpolissen bij Aegon Spaarbeleg. Zonder nadere tekst en uitleg, zonder bijbehorende berekening. Standaard € 468 per polis?
€ 468 fooi per polis is inderdaad het meest voorkomende aanbod van ASR Consumentenbond Claimservice. Inmiddels ook een aanbod gezien van Stichting Wakkerpolis voor een vergelijkbare kapitaalverzekering van RVS (Nationale-Nederlanden): € 2.68923 september 2015, Consumentenbond schreef: Verzekeraar ASR heeft honderden consumenten met een woekerpolis in het geheim veel meer compensatie betaald, dan tienduizenden andere klanten met dezelfde giftige polis. Dat constateren de Consumentenbond en claimorganisatie Wakkerpolis na inzage in enkele schikkingsvoorstellen.
De Consumentenbond roept ASR op om álle gedupeerden redelijk te compenseren. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'ASR creëert met deze onderhandse schikkingen een grote rechtsongelijkheid. Dat is onacceptabel en we zullen ASR daarop aanspreken. Als het moet, stappen we naar de rechter.'
Compensatie
ASR blijkt in het geheim te hebben geschikt met gedupeerden die over hun woekerpolis hebben geklaagd bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).
"Heb je meegedaan aan een woekerpoliszaak? Zo ja, door welke stichting is die zaak opgezet?"GerdeV schreef: ↑02 sep 2025 14:45Op de voorpagina van de website van RADAR staat een oproep 'Heb jij nog vragen over de woekerpolisaffaire?'
Maar er gebruik van!
https://radar.avrotros.nl/artikel/oproe ... aire-61822
En ook slordig is de vermelding 'Stingting Woekerpolis.nl' in plaats van de Vereniging Woekerpolis.ClaimConcept schreef: ↑03 sep 2025 09:45"Heb je meegedaan aan een woekerpoliszaak? Zo ja, door welke stichting is die zaak opgezet?"GerdeV schreef: ↑02 sep 2025 14:45Op de voorpagina van de website van RADAR staat een oproep 'Heb jij nog vragen over de woekerpolisaffaire?'
Maar er gebruik van!
https://radar.avrotros.nl/artikel/oproe ... aire-61822
Opvallend in de lijst is Stichting Geldbelangen van Rob Goedhart, die helemaal geen rechtszaken heeft gevoerd over Woekerpolis en ook niet betrokken is bij de massaschikking met ASR/Aegon![]()
ClaimConcept schreef: ↑03 sep 2025 09:45(...)
Opvallend in de lijst is Stichting Geldbelangen van Rob Goedhart, die helemaal geen rechtszaken heeft gevoerd over Woekerpolis en ook niet betrokken is bij de massaschikking met ASR/Aegon![]()
25 november 2025. Rob Goedhart van Stichting Geldbelangen, over de Algemene Ledenvergadering van Vereniging Woekerpolis.nl, schreef: De agenda bleek vragen over de ‘zogenaamde schikkingsregelingen’ niet toe te laten. Wel bijzonder omdat de uitvoering van de ‘zogenaamde regelingen’ nu plaats vindt.
‘Koehandel’
Ik constateer dat er vanuit verzekeraars vele honderden miljoenen euro’s naar Consumentenbond Claimservice zijn gevloeid, waarvan niet duidelijk is wat daarmee is gebeurd (...)
De pagina is offline gehaald en vervangen door een artikel waar je niet kunt reagerenGerdeV schreef: ↑02 sep 2025 14:45Op de voorpagina van de website van RADAR staat een oproep 'Heb jij nog vragen over de woekerpolisaffaire?'
Maak er gebruik van!
https://radar.avrotros.nl/artikel/oproe ... aire-61822
Waar blijft Radar, waar blijft Kassa, waar blijft MAX Meldpunt? Waar blijft de politiek?René Graafsma, Vereniging Financieel Verbond schreef:Zoals bekend zijn er op dit moment verzekeraars, die – teneinde de zogenaamde ‘woekerpolisaffaire’ te beëindigen– moeite doen om geheime deals te sluiten met zogenoemde ‘belangenbehartigers’ van consumenten. Hiermee verwordt de woekerpolisaffaire nog meer tot een van de grootste financiële misstanden in de Nederlandse naoorlogse geschiedenis.
Manifest Schikkingsbedrog
Terwijl de totale economische schade voor polishouders wordt geschat op ruim 40 miljard euro, blijft de feitelijke compensatie beperkt tot circa 800 miljoen euro. Opvallend is dat ruim € 170 miljoen daarvan niet naar de gedupeerden gaat, maar naar zogenoemde ‘belangenbehartigers‘ – organisaties die zich publiekelijk presenteerden als verdedigers van consumentenbelangen, maar feitelijk door verzekeraars worden omgekocht.
De nu offline pagina betrof een enquête. Men kon vragen stellen en opmerkingen plaatsen.ClaimConcept schreef: ↑28 nov 2025 11:49De pagina is offline gehaald en vervangen door een artikel waar je niet kunt reageren
Is de compensatie redelijk, en 5 andere vragen over de woekerpolisaffaire
Vermoedelijk heb je een Aegon Spaarbeleg SprintPlan, een beleggingslening en geen beleggingsverzekering zoals FundPlan, KoersPlan, ToekomstPlan of VermogensPlan. Meer info in >> Schikking ConsumentenClaim met Aegon over SprintPlan-gedupeerdenKes schreef: ↑23 dec 2025 14:08Nou ik heb bericht dat mijn Aegon spaarbeleg compensatie is afgewezen.
Ik kreeg de volgende reactie;
a.s.r./Aegon schreef:Uit onze beoordeling en controle is gebleken dat u niet in aanmerking komt voor de Afsluitende tegemoetkoming beleggingsverzekeringen. De reden hiervoor is dat u geen beleggingsverzekering heeft bij a.s.r, Aegon of één van de rechtsvoorgangers. Alleen verzekeringnemers van beleggingsverzekeringen kunnen een beroep doen op de regeling. Daarom doen wij u geen aanbod voor een tegemoetkoming.
Tijdens de beoordeling hebben wij gekeken naar alle informatie, inclusief door u aangeleverde polisnummers en documenten. Deze informatie heeft niet geleid tot een ander oordeel. Het is daarom niet nodig om nog aanvullende stukken aan te leveren, deze nemen wij niet meer in behandeling.
Zijn er meer mensen die deze reactie hebben ontvangen?
Bij de eerstvolgende klacht wordt de Commissie van Beroep echter op voorhand buitenspel gezet:ClaimConcept schreef: ↑20 mar 2025 13:51ASR heeft eind 2023 een ongelofelijk enorm geweldig gigantisch genereus collectief aanbod gedaan voor ca. 140.000 polissen van naar eigen zeggen zo'n € 300 miljoen, via met name Consumentenbond, ConsumentenClaim en vereniging Woekerpolis.nl. Zelfs bovenop eerdere compensatieregelingen! Een overweldigende niet te overtreffen collectieve prestatie, aldus de betrokken claimclubs. Een aanbod van een paar honderd euro per polis...
Zinloos om zelf individueel verder te procederen, aldus de overwinnaars, en dat blijkt in eerste instantie bijvoorbeeld ook uit vonnissen van de alternatieve rechtbank Klachteninstituut Financiële Dienstverlening: Kifid Geschillencommissie 22 november 2023, Uitspraak-2023-0885-Bindend
Voordat je naar de echte rechter stapt, heeft Kifid soms nog de mogelijkheid van hoger beroep. Het duurt even, maar dan heb je ook wat: Kifid Commissie van Beroep 14 maart 2025, Uitspraak-2025-0025 Helaas weer alleen over al dan niet verborgen kosten, maar boven de eerdere compensatie uit 2012 moet ASR nu nog eens € 305 per jaar extra vergoeden over de periode van oktober 2001 tot december 2015.
Zo'n € 4.350 extra voor ingehouden maar niet-overeengekomen kosten van de bemiddelaar of verzekeringsadviseur. Plus € 1.300 proceskosten. En dan hebben we het nog niet eens over het verschil tussen het advies, de doestellingen bij de start en de uiteindelijke opbrengst.
Met tegelijk een onthutsend kijkje achter de schermen bij a.s.r./Aegon, ConsumentenClaim en Consumentenbond ClaimserviceGeschillencommissie Kifid 21 augustus 2025, GC 025-0669 schreef: 3.4
Klacht over een compensatie-aanbod dat volgt uit een gerechtelijke (collectieve) procedure is niet behandelbaar
(..)
In deze uitspraak is de commissie tot de conclusie gekomen dat uw klacht niet-behandelbaar is. Tegen deze beslissing kunt u geen beroep instellen bij de Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening. Desgewenst kunt u zich tot de burgerlijke rechter wenden.
Geschillencommissie Kifid 21 augustus 2025, GC 025-0669 schreef: 2.10 De verzekeraar heeft per e-mailbericht van 11 maart 2025 gereageerd op de klacht die de consument bij de verzekeraar heeft ingediend. In dit e-mailbericht staat onder andere:
‘‘(…)
(…) U heeft u aangemeld bij Consumentenbond Claimservice. Uw belangen worden door deze belangenorganisatie behartigd. De belangenorganisatie heeft u een aanbod gedaan. De hoogte van het aanbod is door de belangenorganisatie bepaald en is buiten a.sr. om gedaan. Indien u het niet eens bent met de hoogte van dit aanbod, dan kunt u dit bij de belangenorganisatie aangeven. Het is aan de belangenorganisatie of zij uw vragen willen of kunnen beantwoorden. Dit gaat geheel buiten a.s.r. om. (…)
(…)’’
2.11 De consument heeft per e-mailbericht van 12 maart 2025 gereageerd op de voornoemde reactie van de verzekeraar. Hij is het niet eens met de reactie van de verzekeraar en vraagt nogmaals de onderliggende berekening op voor het aan hem aangeboden compensatieaanbod.
2.12 De verzekeraar heeft de consument per e-mailbericht van 18 maart 2025 laten weten dat zijn verzoek om de onderliggende berekeningen intern zal worden besproken. Per e-mailbericht van 1 april 2025 heeft de verzekeraar de consument onder meer als volgt bericht:
‘‘(…)
Finale Overeenkomst a.s.r./Aegon en de Consumentenbond Consumentenclaim
Voor de door de Consumentenbond Claimservice geboden vergoeding aan u, moeten wij u verwijzen naar de Consumentenbond Claimservice. Tussen a.s.r. en de Consumentenbond en ConsumentenClaim is een overeenkomst afgesproken. In die overeenkomst is afgesproken dat a.s.r. een (totaal) bedrag beschikbaar stelt. De Consumentenbond Claimservice heeft dit bedrag onder de bij haar aangesloten deelnemers verdeeld en de hoogte van de vergoeding per individuele deelnemer bepaald. a.s.r. kan daarover dus geen uitspraken doen en geen toelichting geven op deze vergoeding. Om die reden verwijzen wij u nogmaals naar de Consumentenbond Consumentenclaim (…)’’