Bij € 90 per maand en looptijd 29 jaar, heeft u straks eind 2026 € 31.320 ingelegd. Bij 9% gemiddeld rendement is het eindkapitaal € 140.592 (ƒ 309.824). Wat is de waarde nu en wat was uw doelstelling eind 1997?
Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg
-
ClaimConcept
Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg
De waarde is nu € 98.000.
Ik had in 1997 geen specifieke doelstelling.
In 2003 is er een extra storting van € 2.700 gedaan.
Kunt u een indicatie geven van wat ik als compensatie aangeboden zou hebben gekregen als ik mij had aangesloten bij een belangenorganisatie?
Ik wil dit graag weten om te bepalen of ik er verstandig aan doe het aanbod van ASR te accepteren, of dat ik verdere stappen moet overwegen.
Ik had in 1997 geen specifieke doelstelling.
In 2003 is er een extra storting van € 2.700 gedaan.
Kunt u een indicatie geven van wat ik als compensatie aangeboden zou hebben gekregen als ik mij had aangesloten bij een belangenorganisatie?
Ik wil dit graag weten om te bepalen of ik er verstandig aan doe het aanbod van ASR te accepteren, of dat ik verdere stappen moet overwegen.
-
ClaimConcept
ASR heeft Consumentenbond Claimservice alleen maar een hele grote zak geld beloofd:
Hoe de individuele schadevergoeding is berekend, dat weet alleen de Consumentenbond ClaimserviceClaimConcept schreef: ↑23 dec 2025 17:52(..)Geschillencommissie Kifid 21 augustus 2025, GC 025-0669 schreef: 2.10 De verzekeraar heeft per e-mailbericht van 11 maart 2025 gereageerd op de klacht die de consument bij de verzekeraar heeft ingediend. In dit e-mailbericht staat onder andere:
‘‘(…)
(…) U heeft u aangemeld bij Consumentenbond Claimservice. Uw belangen worden door deze belangenorganisatie behartigd. De belangenorganisatie heeft u een aanbod gedaan. De hoogte van het aanbod is door de belangenorganisatie bepaald en is buiten a.sr. om gedaan. Indien u het niet eens bent met de hoogte van dit aanbod, dan kunt u dit bij de belangenorganisatie aangeven. Het is aan de belangenorganisatie of zij uw vragen willen of kunnen beantwoorden. Dit gaat geheel buiten a.s.r. om. (…)
(…)’’
2.11 De consument heeft per e-mailbericht van 12 maart 2025 gereageerd op de voornoemde reactie van de verzekeraar. Hij is het niet eens met de reactie van de verzekeraar en vraagt nogmaals de onderliggende berekening op voor het aan hem aangeboden compensatieaanbod.
2.12 De verzekeraar heeft de consument per e-mailbericht van 18 maart 2025 laten weten dat zijn verzoek om de onderliggende berekeningen intern zal worden besproken. Per e-mailbericht van 1 april 2025 heeft de verzekeraar de consument onder meer als volgt bericht:
‘‘(…)
Finale Overeenkomst a.s.r./Aegon en de Consumentenbond Consumentenclaim
Voor de door de Consumentenbond Claimservice geboden vergoeding aan u, moeten wij u verwijzen naar de Consumentenbond Claimservice. Tussen a.s.r. en de Consumentenbond en ConsumentenClaim is een overeenkomst afgesproken. In die overeenkomst is afgesproken dat a.s.r. een (totaal) bedrag beschikbaar stelt. De Consumentenbond Claimservice heeft dit bedrag onder de bij haar aangesloten deelnemers verdeeld en de hoogte van de vergoeding per individuele deelnemer bepaald. a.s.r. kan daarover dus geen uitspraken doen en geen toelichting geven op deze vergoeding. Om die reden verwijzen wij u nogmaals naar de Consumentenbond Consumentenclaim (…)’’
Zoals ik in mijn eerste bericht al aangaf, hoor ik graag of er forumleden zijn die wél via een belangenorganisatie compensatie hebben ontvangen en iets kunnen zeggen over de orde van grootte van hun vergoeding.
-
ClaimConcept
Uw doelstelling was sowieso een flinke spaarpot, bij zo'n lange looptijd vaak voor aanvullend pensioen of hypotheek.
Een koopsomstorting van € 2.700 eind 2003 levert bij 9% samengesteld 23 jaar later een eindkapitaal van € 19.596 op. De eerdere prognose van € 140.952 komt daarmee op € 160.548 eind 2026. Dit moet op de het gewijzigde polisblad uit 2003 zichtbaar zijn.
De AEX stond eind 2003 op 337 punten en deze week bijna 1.000 punten, dus die 9% is voor die extra storting (veel meer dan) ruim gehaald. Goed gegokt in 2003, maar met de huidige koersen heeft asr/Aegon ook voor de gehele polis die 9% ruimschoots behaald.
Als de prognose in 2003 bij 9% naar € 160.548 werd verhoogd, om bijvoorbeeld eind 2026 een hypotheek van € 160.000 af te lossen, dan gaat u met een huidige waarde van € 98.000 nog steeds voor bijna € 62.000 het schip in. Een verschil waarmee Aegon c.s. groot is geworden.
asr/Aegon hééft geen berekening van individuele schadevergoedingen, Consumentenbond Claimservice gééft geen berekening.
Spaarbeleg KoersPlan had meestal een (verplichte) looptijd van 15 jaar, daar biedt CCS € 468 aan. Reken er maar op dat bij exact eenzelfde 29 jaar looptijd, CCS ook € 1.010 aanbiedt. Het verschil achter de schermen zit in de 10 tot 25% provisie die Consumentenbond Claimservice opstrijkt, als beloning voor de massaschikking van € 250 miljoen.