L.S.,
Ik kreeg van Bosch een bericht dat ik kosteloos de 2G module van mijn Indego S+ 500 robotmaaier kon laten omwisselen voor een 4G module. Op zich een mooie actie van Bosch aangezien mijn maaier al 4 jaar oud is.
Ik moest hiervoor een reparatieverzoek indienen en dat heb ik gedaan. Bosch vermeld dat de maaier aan een inspectie wordt onderworpen en de maaier niet geupgrade kan worden als er defecten worden gevonden.
Ik heb op geen enkele wijze defecten aan mijn maaier waargenomen. De maaier heeft altijd naar behoren gewerkt.
Nu komt Bosch met een offerte van ruim 177 euro op de proppen voor defecten die zij hebben gevonden. Het gaat om: een kabelboom eenheid, 2 stuurrollen en een ontluchter. Ze rekenen 96 minuten aan arbeid.
Dit is al gek: de maaier moet open voor de upgrade module (is een printplaat, die staat ook op de offerte tegen 0 euro). Dit wordt door Bosch betaald. Wat gaat Bosch dan in die 96 minuten doen? Ik heb op youtube een filmpje gevonden van iemand die in 2 minuten een wiel van de maaier haalt. Ik kan mij niet voorstellen (en ik heb de montageplaat ook gezien) dat het vervangen van 2 wielen een kabeltje en een ontluchter 96 minuten duurt.
Wat mist is een uitleg van Bosch. Op de offerte staat niet wat er precies kapot is en hoe dit de vervanging van de 2G module beïnvloed. Ik krijg geen enkele uitleg, alleen een offerte. Ik heb Bosch gebeld, maar de persoon aan de telefoon kon mij geen uitleg geven. Hij zou dit doorspelen.
Het ergste moet nog komen. Ik kan ervoor kiezen de reparatie niet te laten uitvoeren. In dat geval moet ik ruim 18 euro aan onderzoekskosten betalen en ik krijg de maaier in onderdelen terug. M.a.w. ik lever een werkende maaier aan en krijg een kapotte maaier weer terug. Ik mag deze zelf weer in elkaar zetten, als de maaier dan niet meer werkt dan kan ik niks bij Bosch reclameren. Dat is toch te gek voor woorden?
Ik vind het handelen van Bosch ronduit dubieus. Ze beloven een gratis upgrade, maar vervolgens word je toch met kosten geconfronteerd voor het gedemonteerd terugsturen, als je niet akkoord gaat met de reparatie. Bovendien wordt een goed werkende maaier in onderdelen (en dus kapot) teruggestuurd. Had Bosch mij geen omruil geboden, dan had ik de maaier nooit naar Bosch opgestuurd.
Mijn onderbuikgevoel zegt mij dat Bosch probeert via deze manier de kosten voor het omruilen van de 2G module op mij te verhalen.
Ik heb Bosch 3 punten voorgelegd:
1) specificeer wat er precies stuk is in de maaier (duidelijke uitleg)
2) geef aan waarom de kapotte onderdelen de vervanging van de 2G module in de weg staan (welk verband is)
3) geeft Bosch geen gehoor aan 1 en 2 of ik kies ik er voor om de maaier niet te laten repareren, dan verwacht ik dat de maaier gemonteerd en kosteloos naar mij terug wordt gestuurd.
Mochten er meer mensen met dit probleem zijn dan hoor ik dit graag.
Bosch Indego robotmaaier 2G module vervanging; ploteseling defecten gevonden
Re: Bosch Indego robotmaaier 2G module vervanging; ploteseling defecten gevonden
Wij kennen uw maaier niet, en al helemaal niet de staat na 4 gebruiksjaren.
Kennen dus alleen het verhaal alhier, en dat komt toch wat bijzonder over.
Bosch kan dit natuurlijk niet zo maar bij elke maaier doen, want dan ontstaat er een enorme rel.
- Dus twee mogelijkheden: je bent toevallig helaas " in de prijzen" gevallen.
- Je grasmaaier is inderdaad niet in goede staat en Bosch wil alleen een veilig product afleveren, om later niet aansprakelijk gesteld te worden.
Kennen dus alleen het verhaal alhier, en dat komt toch wat bijzonder over.
Bosch kan dit natuurlijk niet zo maar bij elke maaier doen, want dan ontstaat er een enorme rel.
- Dus twee mogelijkheden: je bent toevallig helaas " in de prijzen" gevallen.
- Je grasmaaier is inderdaad niet in goede staat en Bosch wil alleen een veilig product afleveren, om later niet aansprakelijk gesteld te worden.
Re: Bosch Indego robotmaaier 2G module vervanging; ploteseling defecten gevonden
ik snap het gevoel van TS heel goed, en afgaande op de openingspost kun je dit wat mij betreft prima misleidend noemen. Je kunt niet eerst een kosteloze service aanbieden, en vervolgens zonder concrete onderbouwing hoge kosten in rekening brengen.
Als de genoemde feiten kloppen en volledig zijn, zal TS een vordering bij de rechter gewoon toegewezen krijgen.
Als de genoemde feiten kloppen en volledig zijn, zal TS een vordering bij de rechter gewoon toegewezen krijgen.
16again
vindt dit leuk
De uitfasering van 2G speelt in heel Europa. Diverse landen hebben exact hetzelfde probleem met deze grasmaaier en ook daar heeft Bosch een 4G upgrade aangeboden.
Dit was de aankondiging voor de upgrade actie in Nederland:
Dan handelt Bosch het verder af als zijnde een standaard reparatie verzoek, indien de klant de reparatie niet uit wens te voeren, dan ontvangt de klant het apparaat terug in de gedemonteerde staat van tijdens de inspectie.
Hier gaat het dus mis. Het is geen normaal reparatie verzoek, het reparatie verzoek is op verzoek van Bosch aangemaakt om de upgrade naar 4G uit te voeren. Als die upgrade niet uitgevoerd kan worden, dan is het volstrekt normaal om het apparaat volledig gemonteerd terug te ontvangen zonder bijkomende kosten, immers zo luidde de belofte vooraf.
Dit was de aankondiging voor de upgrade actie in Nederland:
Tot zover gaat alles goed. Wat er vervolgens niet goed gaat is is de volgende zin in het persoonlijke aanbod:Om de technische upgrade te ontvangen, moet je Indego naar ons servicecentrum worden gestuurd.
Om de afhandeling van alle gevallen in ons servicecentrum te optimaliseren, nemen we individueel contact op met de betreffende gebruikers wanneer hun maaier kan worden ingestuurd voor de upgrade.
De materiaalkosten en arbeidskosten die direct verband houden met de upgrade naar de nieuwe 4G-communicatiemodule worden door Bosch betaald.
Hier is TS mee akkoord gegaan en dat zorgt nu voor de problemen. De inspectie is uitgevoerd en er zijn problemen geconstateerd.Bosch vermeld dat de maaier aan een inspectie wordt onderworpen en de maaier niet geupgrade kan worden als er defecten worden gevonden.
Dan handelt Bosch het verder af als zijnde een standaard reparatie verzoek, indien de klant de reparatie niet uit wens te voeren, dan ontvangt de klant het apparaat terug in de gedemonteerde staat van tijdens de inspectie.
Hier gaat het dus mis. Het is geen normaal reparatie verzoek, het reparatie verzoek is op verzoek van Bosch aangemaakt om de upgrade naar 4G uit te voeren. Als die upgrade niet uitgevoerd kan worden, dan is het volstrekt normaal om het apparaat volledig gemonteerd terug te ontvangen zonder bijkomende kosten, immers zo luidde de belofte vooraf.