Nevyn schreef: ↑12 apr 2025 15:20
Het is dat er Nederlands werd gesproken anders had ik gedacht dat het een bedrijf in het buitenland was.
Het is een apart wereldje. Deze callcenters werken doorgaans met systemen die ontwikkeld zijn door één van de eerste, die levert ook de opdrachtgevers (daar zijn aparte marktplaatsen voor) en de telefoonnummers. Bij Ziggo Zakelijk is dat te herleiden tot Ziggo zelf, die het inmiddels illegale cold-callen gewoon faciliteert.
Ook consumenten mogen helemaal niet meer gebeld worden als er geen sprake is van een bestaande of recente klantrelatie. Ik meen dat het ook de bedoeling was colportage te verbieden, maar er is nu een bedenktijd en een schriftelijkheidsvereiste.
Grappig is dat tegen deze regels gelobbied wordt door een samenwerkingsverband van de loterijen, de uitgevers, de goede doelen en de kerken. Ik vraag mij af of de kerken wel beseffen met wie ze in bed liggen.
Hoe dan ook: aan de achterkant werken veel van deze callcenters samen en ze besteden onderling werk uit. Een aantal heeft inderdaad vestigingen in Turkije (maar ook Portugal, Griekenland en andere landen) zodat ze het lokele minimumloon kunnen betalen aan vaak Nederlandstalige medewerkers. Die krijgen hoge premies voor elke nieuwe klant.
Vandaar dat ze zo hoog springen als ze een Nintendo krijgen.