Mediabox defect alleen vervanging bij nieuw abonnement

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
GerjanT

Mediabox defect alleen vervanging bij nieuw abonnement

Ongelezen bericht door GerjanT »

Ik wil graag een opmerkelijke ervaring delen met Ziggo/Vodafone over de vervanging van een defecte Mediabox XL.

Mijn schoonmoeder is al jarenlang trouwe klant bij Ziggo en heeft een abonnement voor internet en digitale televisie. Zij maakte gebruik van een Mediabox XL, die sinds enkele weken storingen vertoonde en regelmatig foutcode CS9097 gaf. Na contact met de klantenservice werd aangegeven dat het probleem mogelijk aan het signaal lag, maar dat de Mediabox vermoedelijk defect was. Omdat de Mediabox XL inmiddels verouderd is en niet meer ondersteund wordt, werd aangegeven dat vervanging alleen mogelijk was als zij een nieuw jaarabonnement zou afsluiten.

Mijn schoonmoeder wilde eerst met mij overleggen en zou later die avond worden teruggebeld. Dat is niet gebeurd. Bij een volgend telefoongesprek, waaraan ik via een driegesprek deelnam, bevestigde een andere medewerker opnieuw dat vervanging alleen met een nieuw (jaar)abonnement mogelijk was. Toen we vroegen of het ook zonder abonnementswijziging kon, werden we in de wacht gezet – en de verbinding werd verbroken.

Een derde medewerker was behulpzamer: hij stelde voor om een monteur te sturen, met de mededeling dat als er een defect werd geconstateerd, de mediabox kosteloos zou worden vervangen zonder wijziging van het abonnement.

De monteur is vandaag langs geweest. Hij constateerde dat de Mediabox XL inderdaad defect was, verving het oude modem, en nam vervolgens contact op met Ziggo. Wederom werd gezegd dat een nieuwe mediabox alleen geleverd kon worden bij het afsluiten van een nieuw abonnement.

Ik vind dit een vreemde gang van zaken. Bij andere providers, zoals KPN en mijn huidige aanbieder, wordt defecte apparatuur zonder gedoe vervangen. Een verplicht abonnement om een defect apparaat te vervangen voelt onredelijk en klantonvriendelijk.

Ik ben benieuwd of meer mensen dit herkennen en of dit beleid door Ziggo/Vodafone wordt toegepast bij meer klanten.

Seinhuis

Re: Mediabox defect alleen vervanging bij nieuw abonnement

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Een onderdeel van het abonnement is het huur van de apparatuur.
Ziggo is dus verplicht om een nieuwe Mediabox te leveren zonder wijziging van het abonnement.

Omdat Ziggo niet wilt, is mijn advies om over te stappen naar een andere provider. Er zijn veel websites die alle abonnementen vergelijken en de goedkoopste voor u op zoekt. Het voordeel van overstappen is dat u vaak korting krijgt.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Mijn moeder is ook zo'n typische klant die jarenlang is blijven plakken bij Ziggo. Echter onlangs is Ziggo zelf begonnen met het uitfaseren van de Horizon box en ontving ze gratis een Mediabox Next.

Ze hoefde dus geen nieuw abonnement voor een jaar af te sluiten.

Overigens is de foutcode CS9097 een generieke foutmelding waarbij de oorzaak niet bekend is. Het betekend dat de box geen goede terug verbinding met de Ziggo server kan maken om wat voor reden dan ook. De onderliggende oorzaak kan echt van alles zijn. Bij een nieuwe box ontvangt u ook een nieuwe splitter en nieuwe kabeltjes. Wellicht dat daarom de klantenservice naar een nieuwe box als oplossing verwijst?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heel praktisch denkend: als je moeder niet wil overstappen, is er toch niets aan de hand?

GerdeV

Ongelezen bericht door GerdeV »

Hallo GerjanT, de Mediabox XL wordt niet meer geleverd inderdaad.
U schrijft dat uw moeder een monteur op bezoek had. En die heeft meteen het oude modem vervangen door een nieuw exemplaar.
Als uw moeder nu een nieuw abonnement afsluit, met daaraan gekoppeld een Mediabox Next, dan is ze helemaal up to date. Mogelijk kan het abonnement goedkoper dan het oude. Vraag het eens na. En anders kunt u altijd vragen of u als 'nieuwe klant' een korting kunt krijgen. Succes.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
15 jul 2025 10:50
Heel praktisch denkend: als je moeder niet wil overstappen, is er toch niets aan de hand?
Zelfs dan keur ik deze praktijk af.
Als Ziggo over nieuw abonnement begint, zou ik over de introductie korting beginnen. Voor wat hoort wat.

GerjanT

Seinhuis schreef:
15 jul 2025 10:42
Ziggo is dus verplicht om een nieuwe Mediabox te leveren zonder wijziging van het abonnement.

Omdat Ziggo niet wilt, is mijn advies om over te stappen naar een andere provider. Er zijn veel websites die alle abonnementen vergelijken en de goedkoopste voor u op zoekt. Het voordeel van overstappen is dat u vaak korting krijgt.
Dat zou mijn gedachten ook wezen. Ik ben vooral ook opzoek naar andere klanten die hetzelfde meemaken en of ze succesvol geweest zijn in het vervangen van het modem. Overstappen is nu nog niet interessant, momenteel wordt glasvezel aangelegd maar dat is er pas over een half jaar (vandaar ook geen nieuw jaarabonnement)
Speedy123 schreef:
15 jul 2025 10:49
Mijn moeder is ook zo'n typische klant die jarenlang is blijven plakken bij Ziggo. Echter onlangs is Ziggo zelf begonnen met het uitfaseren van de Horizon box en ontving ze gratis een Mediabox Next.

Overigens is de foutcode CS9097 een generieke foutmelding waarbij de oorzaak niet bekend is. Het betekend dat de box geen goede terug verbinding met de Ziggo server kan maken om wat voor reden dan ook. De onderliggende oorzaak kan echt van alles zijn. Bij een nieuwe box ontvangt u ook een nieuwe splitter en nieuwe kabeltjes. Wellicht dat daarom de klantenservice naar een nieuwe box als oplossing verwijst?
De monteur heeft alles langsgelopen het signaal is voldoende. Ze hoeft geen drie euro korting met daaraan een jaarabonnement. Ze wil gewoon een werkende digitale TV.

Moneyman schreef:
Dat wil ze dus niet. Er is inmiddels glasvezel aanleg in de wijk bezig maar dat duurt nog wel een half jaar.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

GerjanT schreef:
15 jul 2025 13:34
Seinhuis schreef:

Dat zou mijn gedachten ook wezen. Ik ben vooral ook opzoek naar andere klanten die hetzelfde meemaken en of ze succesvol geweest zijn in het vervangen van het modem. Overstappen is nu nog niet interessant, momenteel wordt glasvezel aangelegd maar dat is er pas over een half jaar (vandaar ook geen nieuw jaarabonnement)
Speedy123 schreef:

De monteur heeft alles langsgelopen het signaal is voldoende. Ze hoeft geen drie euro korting met daaraan een jaarabonnement. Ze wil gewoon een werkende digitale TV.

Moneyman schreef:
Dat wil ze dus niet. Er is inmiddels glasvezel aanleg in de wijk bezig maar dat duurt nog wel een half jaar.

De monteur is dus onverrichte zaken weggegaan en heeft het oude modem weer terug gehangen?

Je kunt ook gewoon een nieuw abonnement aan gaan zonder een jaarcontract. Ziggo biedt ook gewoon een werkende verbinding aan met onbeperkte duur ( opzegtermijn van een maand ). Die bieden ze niet actief aan ( en je krijgt geen korting ), maar kun je wel gewoon afsluiten. Ze moeten in ieder geval een werkende verbinding afleveren.

GerjanT

angel1978 schreef:
15 jul 2025 13:42
GerjanT schreef:
Seinhuis schreef:

Speedy123 schreef:

Moneyman schreef:

De monteur is dus onverrichte zaken weggegaan en heeft het oude modem weer terug gehangen?

Je kunt ook gewoon een nieuw abonnement aan gaan zonder een jaarcontract. Ziggo biedt ook gewoon een werkende verbinding aan met onbeperkte duur ( opzegtermijn van een maand ). Die bieden ze niet actief aan ( en je krijgt geen korting ), maar kun je wel gewoon afsluiten. Ze moeten in ieder geval een werkende verbinding afleveren.
Dat hebben we geprobeerd, dat blijkt niet te kunnen. Dat maakt ook wel dat er sprake is van een irritatiepuntje

Daarnaast is er gewoon een apparaat kapot en sprake van huur.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

GerjanT schreef:
15 jul 2025 15:36
angel1978 schreef:
15 jul 2025 13:42
GerjanT schreef:

Dat hebben we geprobeerd, dat blijkt niet te kunnen. Dat maakt ook wel dat er sprake is van een irritatiepuntje

Daarnaast is er gewoon een apparaat kapot en sprake van huur.
Dat kan wel degelijk. Je moet alleen durven doordrukken...
Ze proberen je altijd een jaar en liever nog 2 jaarscontract aan te smeren, maar ondanks dat heb ik al meermaals gewoon een direkt opzegbaar contract afgesloten.
Maar neem eens contact op met de afdeling opzeggingen en geef als reden op dat je wilt opzeggen omdat de verbinding gewoon niet werkt. Daar tref je vaak medewerkers aan die net even iets meer ruimte hebben om een klant toch vast te houden en kunnen je vaak net iets meer bieden dan de afdeling storingen oplossen die werken met scripts. En anders toch opzeggen en kijk eens of je moeder wellicht uit kan met een tijdelijke oplossing ( odido klik en klaar ) voor de resterende maanden. Dan is het wel even iets anders, maar ben je voor de korte termijn uit de brand. Dan laat ze bij Ziggo maar in de ... zakken. Hangen ze wellicht al heel snel weer aan de lijn waarom je weg bent gegaan ;)

sergio1963

Ongelezen bericht door sergio1963 »

Mijn moeder zat jaren bij Ziggo, betaalde al over de 80 euro per maand.
Kon wel een korting van een half jaar krijgen, maar verder ging men niet.
Ik heb (met toestemming van moeders) haar over gezet naar KPN een 2 jarig contract 1 jaar 38 euro per maand, hierna 65 euro per maand.
We waren niet ontevreden over Ziggo , maar het bedrijf is niet erg vriendelijk tegen over zijn erg trouwe leden.

HenkHH

Ongelezen bericht door HenkHH »

sergio1963 schreef:
15 jul 2025 19:46
Mijn moeder zat jaren bij Ziggo, betaalde al over de 80 euro per maand.
Kon wel een korting van een half jaar krijgen, maar verder ging men niet.
Ik heb (met toestemming van moeders) haar over gezet naar KPN een 2 jarig contract 1 jaar 38 euro per maand, hierna 65 euro per maand.
We waren niet ontevreden over Ziggo , maar het bedrijf is niet erg vriendelijk tegen over zijn erg trouwe leden.
Ik ben ook al jaren Ziggo klant en wordt wel degelijk gewaardeerd. Elk jaar wel een cadeau. Extra pakket naar keuze gratis of dit jaar 12 maanden € 10 per maand korting. Heb internet, TV en vaste telefonie voor €39. Overstappen is niet altijd een oplossing die ik zou kiezen, het gras is bij de andere partijen echt niet altijd groener.

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Alternatief is van Marktplaats een vervangende mediabox xl plukken. Voor bedragen tussen de 10 en 25 Euro heb je er eentje.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

HenkHH schreef:
15 jul 2025 20:01
Ik ben ook al jaren Ziggo klant en wordt wel degelijk gewaardeerd. Elk jaar wel een cadeau.
Maf toch.

Mijn ouders zijn ook van die vaste klanten die nooit overstappen en dus nu 80 euro per maand betalen voor haperende wifi-tv.

HenkHH

Ongelezen bericht door HenkHH »

Consumenneke schreef:
15 jul 2025 20:14
HenkHH schreef:
15 jul 2025 20:01
Ik ben ook al jaren Ziggo klant en wordt wel degelijk gewaardeerd. Elk jaar wel een cadeau.
Maf toch.

Mijn ouders zijn ook van die vaste klanten die nooit overstappen en dus nu 80 euro per maand betalen voor haperende wifi-tv.
Ja dat vind ik ook raar. Ik hoef er ook nooit iets voor te doen. Aanbieding komt via de mail, moet je wel op reageren natuurlijk of de laatste keren werd ik gewoon gebeld.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Gaat dit om een gekochte Mediabox of een gehuurde, in dat laatste geval zal Ziggo deze moeten vervangen. Maar in het verleden had je ook Mediaboxen die je kon kopen, of eigendom werden na bepaalde tijd, die zullen ze inderdaad niet zomaar gratis vervangen voor een nieuwe op kosten van Ziggo. Ergens ook wel logisch.

Deborah777

Ongelezen bericht door Deborah777 »

Hallo
Een paar jaar geleden zat ik bij Ziggo
Ik had 9 maanden korting
Maar het apparaat maakte zoveel geluid dat het me wakker hield
Gebeld en ik kreeg een andere
Er waren een paar maanden verstreken inmiddels
De nieuwe was prima
Maar zonder te weten had ik een nieuw abonnement
Toen was mijn korting ook ineens weg
Vaak gebeld steeds verbinding weg opnieuw bellen soms wel uur in de wacht hele verhaal gedaan en ik was het niet eens met wat er gebeurd was
Vast kastje naar de muur en terug
Beloftes terug gebeld te worden niet gebeurd
Uiteindelijk toch een keer zonder resultaat
Weer gebeld
Zou herberekening krijgen en een tegoed van rond de 70 euro
Niet gebeurd
Weer hele verhaal opnieuw
Ze laten je net zo lang knoeien tot je opgeeft
Uiteindelijk was mijn tijd op kreeg ik nog een narekening
Niet mee eens natuurlijk
Zou verrekend worden en terug betaald
Niet gebeurd
Zou weer gebeld worden niet gebeurd
Uiteindelijk idd maar laten zitten
Werd ik gebeld met we weten wat er gebeurd is en willen u graag met 9 maanden korting terug
Ik zei nu kunnen jullie me wel vinden
Ja sorry we hebben heel veel mensen ontslagen en nu moet het goed gaan
Ik zei prima maar niet met mij
Maar u krijgt korting
Ja dat is mooi maar die heb ik nog steeds tegoed
Jullie stelen mijn geld beloven van alles en doen niets en dan wil je me korting aanbieden die ik nog steeds tegoed heb
Ik heb bedankt en aangegeven niet terug te komen
En als ze dat zo graag willen dan eerst mijn tegoed maar eens betalen
Die belofte konden ze overigens niet terug vinden terwijl ik die per sms had gehad
Al met al
Voor mij NOOIT meer ziggo
Die zorgen voor heel veel ellende en frustratie

RonaldMC

Ongelezen bericht door RonaldMC »

Ja, zoiets had ik ook bij Ziggo... Mijn tv-CI+ kaart (eigen bezit) vertoonde zender storingen. De Ziggo helpdesk gaf geen andere mogelijkheid dan een abonnement afsluiten. Ik wist dat ze de kaart konden resetten, maar de helpdesk weigerde het, ik moest maar een nieuw abonnement afsluiten.

Mooi niet gedaan dus. Via het Ziggoforum de situatie voorgelegd en al snel het antwoord gekregen, kon het zelf resetten en bleek dat Ziggo eigen bezit kaarten standaard na een x-aantal dagen niet gebruik uitschakelt. Na de reset werkte alles weer perfect hetgeen bewijst dat de Ziggo helpdeskmedewerker dus loog en uitsluitend op abonnementenverkoop uit was.

Kees007

Ongelezen bericht door Kees007 »

Meld je aan op het Ziggo forum: https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/bd-p/TV
Daar zitten Ziggo gebruikers en Ziggo medewerkers, die allemaal bereidwillig zijn om je te helpen met de beste oplossing.

Ditbenikenwij

Ongelezen bericht door Ditbenikenwij »

Ik heb dit nooit beleeft. Elke keer als er een verbindingsprobleem was, nam ik even contact op met Ziggo. Zij kunnen op afstand het modem uitlezen en kijken of signalen goed doorkomen.
En als er iets stuk was, werd er gewoon een nieuw modem of kastje voor de TV opgestuurd. Ik kon zelf beslissen of er ook een monteur moest komen.
Niks nieuw abonnement.
Wel wordt mij uitgelegd wat de nieuwe aanbiedingen zijn waar als ik dat wil, gebruik van kan maken. Bovenstaande is voor mij niet herkenbaar.

Plaats reactie