Heeft u al een Europees e-mailadres naast uw Amerikaanse?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.

Heeft u al een Europees privé e-mailadres om op terug te vallen?

Ja, ik heb ook een adres van mijn internettoegangprovider (KPN, Ziggo, e.d.)
2
13%
Ja, ik heb daarvoor een speciaal abonnement (Freedom, Soverin, Proton, Tutamail, e.d.)
2
13%
Ja, ik heb mijn eigen domein met e-mail.
7
44%
Nee, dat zie ik dan wel.
2
13%
Nee, ik gebruik die van een huisgenoot als het nodig is.
1
6%
Anders, zie mijn reactie hieronder...
2
13%

Totaal aantal stemmen: 16

rrustema
Contacteer:

Heeft u al een Europees e-mailadres naast uw Amerikaanse?

Ongelezen bericht door rrustema »

Het is goed mogelijk dat de Amerikaanse regering opdrachten zal geven aan Amerikaanse bedrijven om e-mail te blokkeren van bepaalde afzenders die Trump hebben beledigd of iets dergelijks. Bepaalde nieuwsbrieven of zelfs cruciale e-mails om in te loggen op overheidsdienstverlening komen dan bijvoorbeeld niet meer aan bij live, hotmail, msn, outlook, icloud of gmail-adressen.

Het is zelfs mogelijk dat Nederland kort of langer afgesloten wordt van Google, Microsoft, Amazon en andere Amerikaanse diensten, bijvoorbeeld om af te dwingen het Internationaal Gerechtshof in Den Haag te sluiten als die Amerikanen veroordeelt.

Heeft u een Europees e-mailadres om op terug te vallen?

rwolters
Beste antwoord
Gekozen door rrustema

Re: Heeft u al een Europees e-mailadres naast uw Amerikaanse?

door rwolters » 29 dec 2025 12:17

Voor de onbelangrijke zaken (zoals bijvoorbeeld deze site) gebruik ik een gmail account, maar voor zaken die er toe doen heb ik mijn eigen mailserver. Ik was daar al mee begonnen maar toen de [...] opnieuw president werd heb ik het in een stroomversnelling geplaatst. Ik draai nu ook ook mijn eigen calendar.

Je zult er nooit aan ontkomen om toch nog een stukje US tech te gebruiken (als was het maar omdat je (nog) niet om Intel of AMD heen kunt) maar stukje bij beetje ben ik alles aan het vervangen waar alternatieven voor zijn. Helaas zijn veel varianten nog niet zo goed als de bekende applicaties, maar als de US zo doorgaat ontstaan er vanzelf een goede business case voor alternatieven.
J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik wil wel stemmen, maar ook bij de NEE opties onderschrijf ik de politieke ondertoon in uw posting.
Ik mis met name de optie:
Nee, ik heb vertrouwen in de Amerikaanse overheid zeker nu Trump aan de macht is.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Eens met J.Deltoer.

Ik mis ook die optie.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

kuklos schreef:
29 dec 2025 11:34
Voor het eerst dat ik het eens ben met jablan.

Ik mis ook die optie.
Blijkbaar heb ik een speciale plek in jouw systeem veroverd, dat je Jules met mij verwisselt. :D
Edit: aangepast. Goed zo!

Ontopic: ik snap de vraag wel. Als je ziet wat er gebeurt in de wereld, is ook email een relevant gegeven geworden (naast social media accounts). Alleen is de vraag niet specifiek genoeg, want het gaat om de plek waar de mailserver staat.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ook ik heb vertrouwen in de VS. Als gewone burger die zich niet met de Amerikaanse politiek bemoeid, maak ik me nergens zorgen om.

Trouwens, je zorgen maken over slechts je email adres is wel heel naïef. Als de VS ons afsluit van de iCould, AWS, Azure en de Google Cloud, dan werkt er echt helemaal niets meer op Internet. Alles zal plat gaan inclusief al je apps op mobiele telefoon.

Dus je druk maken over je slechts je email lijkt me eerlijk gezegd een beetje overbodig.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Zelfs als supporter van Trump zou je rekening kunnen houden met een conflict waardoor mail- en andere cloud-services (tijdelijk) ontoegankelijk gemaakt worden, zoals nu al is gebeurd bij het Internationaal Strafhof. Die zijn overgestapt van Microsoft 365 naar Open Desk.

Ik vind het wel een goed signaal en een nadenkertje: hoe afhankelijk zijn we (ben ik) van Amerikaanse cloud-diensten en wat zijn de alternatieven, met name voor consumenten/burgers? Ook Google, Apple en zelfs Vodafone (deels) staan onder Amerikaans gezag.

Op Tweakers een interessant topic over Europese data-soevereiniteit. Dat artikel gaat over de beslissing van Amazon om Europese cloud-diensten bij een onafhankelijke Europese werkmaatschappij onder te brengen.

In een reactie wijst Arnoud Engelfriet er op dat er ook een risico is met betalingen. Je zou dan eens naar je Visa- en Mastercard kunnen kijken. :shock:

Misschien ziet iemand anders meer relevante vanuit consumenten/burger-perspectief - en dus niet zozeer dat van grotere organisaties.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
29 dec 2025 11:48
kuklos schreef:
29 dec 2025 11:34
Voor het eerst dat ik het eens ben met jablan.

Ik mis ook die optie.
Blijkbaar heb ik een speciale plek in jouw systeem veroverd, dat je Jules met mij verwisselt. :D
Edit: aangepast. Goed zo!
Welicht was het je nog niet opgevallen :roll: , maar het forum doet rare dingen vandaag. Jouw naam stond er echt in mijn scherm.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
29 dec 2025 11:52
In een reactie wijst Arnoud Engelfriet er op dat er ook een risico is met betalingen. Je zou dan eens naar je Visa- en Mastercard kunnen kijken. :shock:
Het grote probleem is dat de clearing van de betalingen door de grote Amerikaanse partijen gebeurt. Dus zonder de VS werkt het elektronische betaalverkeer in het geheel niet meer. Nog afgezien wat onze banken allemaal naar Amerikaanse cloud hebben gemigreerd. Ook daar zal niks meer werken.

Zonder de VS heb je gewoon geen Internet diensten meer in ons land, zo eenvoudig is het. Alles gaat plat.

Als burger kan je daar werkelijk niets aan doen, anders dan wat contant geld achter de hand houden. Maar ja, het kassa systeem bij de supermarkt zal ook niet meer werken dus of die nog hun rolluiken zullen openen voor klanten die contant willen betalen?

Kortom, het heeft geen zin je er druk over te maken. Je kan er toch niets aan doen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als iemand naast een gmail-adres nog adressen bij andere providers heeft, is het maar de vraag of je daar nu zoveel aan heb als Gmail ineens plat zou gaan... want al je relevante mail komt toch op dat Gmail-adres binnen, en het wijzigen van mailadressen in systemen als je geen toegang meer hebt tot het oude adres is vaak een crime.

Maar goed, ik denk dat email niet het grootste probleem is, zoals meerderen al aangeven.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Heb al een eeuwigheid een speedlinq adres en dat gaat er niet uit.
Levert ook regelmatig vragen op van hoe wat waar.
Heb wel een gmail adres maar dat gebruik ik zelden.
Wat betreft mastercard ed dat gaat bij mij wel problemen geven. Heb een vrij unieke achtenaam en daar kunnen die mafketels wel eens over gaan vallen.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Voor de onbelangrijke zaken (zoals bijvoorbeeld deze site) gebruik ik een gmail account, maar voor zaken die er toe doen heb ik mijn eigen mailserver. Ik was daar al mee begonnen maar toen de [...] opnieuw president werd heb ik het in een stroomversnelling geplaatst. Ik draai nu ook ook mijn eigen calendar.

Je zult er nooit aan ontkomen om toch nog een stukje US tech te gebruiken (als was het maar omdat je (nog) niet om Intel of AMD heen kunt) maar stukje bij beetje ben ik alles aan het vervangen waar alternatieven voor zijn. Helaas zijn veel varianten nog niet zo goed als de bekende applicaties, maar als de US zo doorgaat ontstaan er vanzelf een goede business case voor alternatieven.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Speedy123 schreef:
29 dec 2025 11:51
Ook ik heb vertrouwen in de VS. Als gewone burger die zich niet met de Amerikaanse politiek bemoeid, maak ik me nergens zorgen om.

Trouwens, je zorgen maken over slechts je email adres is wel heel naïef. Als de VS ons afsluit van de iCould, AWS, Azure en de Google Cloud, dan werkt er echt helemaal niets meer op Internet. Alles zal plat gaan inclusief al je apps op mobiele telefoon.

Dus je druk maken over je slechts je email lijkt me eerlijk gezegd een beetje overbodig.
Maar je druk maken over zaken waar je helemaal geen invloed op hebt is zinlozer. Als iedereen gewoon de zaken regelt waar hij/zij invloed op heeft dan komt het goed.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Consumenneke schreef:
29 dec 2025 11:52
Misschien ziet iemand anders meer relevante vanuit consumenten/burger-perspectief - en dus niet zozeer dat van grotere organisaties.
Het is vooral van belang voor mensen, die naar de VS zouden willen reizen. Privé of zakelijk maakt geen verschil.

Voor de rest is het handig om te weten, dat met name in Duitsland en Estland een aantal bedrijven zijn, die zonder Amerikaanse bedrijven willen en kunnen: SAP, Lidl (!), Strato en de volledige Estse overheid. Uit Estland komt het LibreOffice pakket, een prima alternatief voor MicroSoft.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Uw wantrouwen is wel zeer groot maar terzijde.

Als u e-mailadressen eindigend op bijvoorbeeld gmail (google).com en outlook (microsoft).com bedoeld dan worden die op de servers van die bedrijven bewaard en de president van Amerika heeft er geen toegang toe.

De president van Amerika zou de Amerikaanse techbedrijven opdracht kunnen geven om de in Nederland gebouwde e-mail servers uit te schakelen niet op basis van de belediging maar om zijn zin te krijgen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Speedy123 schreef:
29 dec 2025 11:51
Samengevat: Blind vertrouwen.

Wat-nou-weer

Ongelezen bericht door Wat-nou-weer »

rwolters schreef:
29 dec 2025 12:17
Voor de onbelangrijke zaken (zoals bijvoorbeeld deze site) gebruik ik een gmail account, maar voor zaken die er toe doen heb ik mijn eigen mailserver. Ik was daar al mee begonnen maar toen de demente fascist opnieuw president werd heb ik het in een stroomversnelling geplaatst. Ik draai nu ook ook mijn eigen calendar.

Als je dat op social media zet, kun je USA als vakantiebestemming wel op je buik schrijven.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zet niets op social media, uit me verder niet over de Amerikaanse president, maar ook ik ga het risico niet nemen. Alleen al de hoeveelheid gegevens die je moet doorgeven over jezelf of eventuele naasten, dat gaat me te ver en is me ook nog teveel werk. Iedereen als een terrorist behandelen is echt achterlijk.

Ik wacht wel tot er weer iemand zit die wel toerisme toe wil laten en de economie een duwtje geeft in plaats van Amerika in een grote crisis aan het helpen is (iets dat iedereen nu al kan zien).

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
29 dec 2025 12:03
Als iemand naast een gmail-adres nog adressen bij andere providers heeft, is het maar de vraag of je daar nu zoveel aan heb als Gmail ineens plat zou gaan... want al je relevante mail komt toch op dat Gmail-adres binnen, en het wijzigen van mailadressen in systemen als je geen toegang meer hebt tot het oude adres is vaak een crime.
En daarom moet je natuurlijk vooraf al de belangrijke zaken al overhevelen.

Mooist is als je email hebt op een eigen domein naam. Dan kun je zelf bepalen waar je mail wordt gehost, zonder dat je mail adres wijzigt bij verhuizing.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Zit er even naar te kijken. Een eigen domeinnaam kost wel wat, afhankelijk waar je zit en wat voor pakket je hebt. Wat zou je voor particulieren aanbevelen?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
29 dec 2025 16:07
Moneyman schreef:
29 dec 2025 12:03
En daarom moet je natuurlijk vooraf al de belangrijke zaken al overhevelen.
... ja, want daarom schreef ik "ineens plat zou gaan..." :roll:

Plaats reactie