Speedy123 schreef: ↑16 apr 2024 14:53
Tijdens het bestellen is totaal niet duidelijk wat het bezorgmoment gaat zijn. Sterker nog, bij bedrijven als Bol.com weet je geeneens wie de bezorger gaat worden.
En dus hoef je niets te doen als ontvanger? Zeker bij Bol word je netjes op de hoogte gehouden, krijg je te zien welke bezorger wanneer langs zal komen. Schikt dat moment je niet, dan kan je het in de app of via de link in de mail makkelijk aanpassen.
Op een gegeven moment ontvangen je, als je geluk hebt, een track & trace code en kan je het bezorg proces volgen. Maar in veel gevallen wordt het voorspelde bezorgmoment niet gehaald. Wordt terwijl je thuis zit te wachten het bezorg venster gewijzigd naar ene later moment of zelfs een andere dag.
Misschien dat ik dan bij normale webwinkels koop, maar zelfs bij 2 voor mij onbekende kleinere webshops die precies hadden liggen wat ik nodig had, kreeg ik een track&trace. En ja, het komt wel eens voor dat het bezorgmoment niet gehaald word. Wordt het een dag later en je bent er niet? Geen probleem, via de link of in de app is alles aan te passen.
En dat is waar de schoen wringt, want dan ben je als besteller netjes thuis geweest tijdens het bezorg moment, is er niet bezorgt.
Ja, dat is vervelend, maar dat wil niet zeggen dat als de bezorger een dag later komt de ontvanger niets hoeft te doen. In het woord samenleving zit niet voor niets het woord samen. Als je toch ziet dat het geleverd word als er niemand thuis is, waarom dan niet even in de app aanpassen?
De bezorger werkt voor een bezorgdienst. Die betaald de bezorger, die brengt kosten in rekening bij de opdrachtgever, de webwinkel. De klant staat er verder helemaal buiten, het enige wat die kan doen is bepaalde webwinkels mijden (bijvoorbeeld als die met DPD samenwerken).
Grotere winkeliers spreken een prijs af per pakket. Sterker, het bedrijf waar ik voor werk betaald een vast bedrag per maand. Daarvoor moet het werk gedaan worden. Meer pakketten wil zeggen minder inkomsten per pakket. En de uiteindelijke bezorger, vaak een zzp'er of in dienst van een onderaannemer, krijgt maar een fractie van het bedrag ALS het bezorgd is.
De klant is wel degelijk partij in deze, maar dan in de massa van consument. Juist omdat "we" het zo goedkoop mogelijk thuis willen hebben en "we" liever naar een andere webshop gaan omdat zij wel gratis willen leveren, houden we dit in stand. Als je er bij stil gaat staan dat je om 23:00u een bestelling kan doen bij Bol van €50,- die de volgende dag gratis geleverd word, dan hoef je geen rekenkundige te zijn om te weten dat dat niet kan. Orderpicker, nachttransporten, overslagpunten en de uiteindelijke bezorger. En maar klagen dat dat goedkope transport geen maatwerk is.