Extremistische content op Vinted

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Moneyman

Re: Extremistische content op Vinted

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
22 dec 2024 22:11
Heb de rapportage bekeken. Kan niet anders zeggen dat er wel heel veel op een hoop gegooid wordt. Er zit natuurlijk een groot verschil tussen verboden zaken en zaken die gewoon toegestaan zijn maar wellicht als ongewenst worden beschouwd. Dat onderscheid ontbreekt in de rapportage.
Je term “verboden” roept in de context van hoe jet het gebruikt het gevoel op dat je op een wettelijk verbod duidt. En daarbij klopt dat er naast verboden zaken ook nog veel onwenselijke zaken zijn - al is dat laatste een persoonlijke inschatting.

Het gaat in dit topic echter om door het platform in de huisregels verboden zaken. Dat kunnen best zaken zijn die niet wettelijk verboden zijn, maar door Vinted wegens onwenselijkheid alsnog worden verboden.

Simpel voorbeeld: ik heb een hele collectie messen. Ook als die wettelijk toegestaan zijn, mag ik zie niet via Vinted of Marktplaats verkopen - omdat ze dat in hun voorwaarden hebben uitgesloten.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
22 dec 2024 22:53
Je term “verboden” roept in de context van hoe jet het gebruikt het gevoel op dat je op een wettelijk verbod duidt. En daarbij klopt dat er naast verboden zaken ook nog veel onwenselijke zaken zijn - al is dat laatste een persoonlijke inschatting.

Het gaat in dit topic echter om door het platform in de huisregels verboden zaken. Dat kunnen best zaken zijn die niet wettelijk verboden zijn, maar door Vinted wegens onwenselijkheid alsnog worden verboden.

Simpel voorbeeld: ik heb een hele collectie messen. Ook als die wettelijk toegestaan zijn, mag ik zie niet via Vinted of Marktplaats verkopen - omdat ze dat in hun voorwaarden hebben uitgesloten.
Maar of iets in strijd is met de huisregels is toch ook interpretatie? Radar stelt:
In de zogenoemde catalogusregels van Vinted staat vermeld dat producten die geweld, discriminatie en haat promoten of vertonen verboden zijn.
Dan heb je al meteen een discussie of een artikel wel of niet conform de huisregels is?

Messen is wellicht een mooi voorbeeld. Op Vinted kan ik net voor de kerst nog eventjes snel een mooi koksmes kopen. Een professioneel koksmes van een lemmet van 20cm. Zeer geschikt om gebraad mee af te snijden. Tweedehands aangeboden voor 15 euro.

Verkoopt Vinted nu een geweld artikel in strijd met haar eigen voorwaarden?

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
23 dec 2024 00:13
Dan heb je al meteen een discussie of een artikel wel of niet conform de huisregels is?
Als Vinted een forum was, duurde een transactie weken.

Mogen we niet veronderstellen dat Vinted zich aan wet- en regelgeving houdt, die overwegend een Europees karakter heeft?

Dus niet Pakistaans. :roll:

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Speedy123 schreef:
22 dec 2024 22:30
Thijs124 schreef:
21 dec 2024 09:09
Een psychiater die vrouwen heeft geholpen om uit SA te ontsnappen en nu tot of door de neo nazi's van de Afd is omgetoverd. Niet erg roze, meer bruin.
Waarvan inmiddels meer en meer berichten naar buiten komen dat het helemaal zo niet is.

De feiten zijn gewoon, er is een aanslag gepleegd op een Christelijke kerstmarkt door een meneer van Saudische afkomst die als vluchteling naar Duitsland gekomen is. Verder weten we ook dat de AfD geen aanslagen pleegt op kerstmarkten en dat ook helemaal niet wil. Dat is alles wat duidelijk is, meer weten we niet.

Maar ja, veel media spinnen alles tegenwoordig, net zolang wit zwart geworden is en zwart wit.
Over spinning gesproken...

Speedy123

Consumenneke schreef:
23 dec 2024 04:33
Als Vinted een forum was, duurde een transactie weken.

Mogen we niet veronderstellen dat Vinted zich aan wet- en regelgeving houdt, die overwegend een Europees karakter heeft?

Dus niet Pakistaans. :roll:
Jazeker. Van Vinted mag je verwachten dat het zich aan de Europese wet- en regelgeving houdt. Net zoals je mag verwachten dat Europese gebruikers zich aan de lokale wet- en regelgeving houden.

Ik gaf het voorbeeld van Pakistan omdat dat verschillen vrij duidelijk maakt. Maar het geldt ook gewoon binnen Europa. Over zaken als abortus en euthanasie wordt echt verschillend gedacht. Zelfs over zaken als Rusland en Poetin zijn de verschillen groot. Of wat dacht je van softdrugs en artikelen die daaraan gerelateerd zijn? Flitsmeister om snelheidscontroles mee te detecteren? Dan kan je terecht komen in de situatie dat iets in het ene land normaal is terwijl het in een ander land als zeer onwenselijk wordt gezien of zelfs verboden is.

In het filmpje zag je ook duidelijke voorbeelden hiervan. Dat de verkoop van een Nazi vlag en aanverwante attributen hier bij ons verboden is, dat moge duidelijk zijn. Maar is de verkoop van een Blood & Honour vlag bij ons ook verboden? Een (eventueel) verbod speelt al vele jaren maar is volens mij nimmer gerealiseerd. Of is het simpelweg onwenselijk omdat wij Blood & Honour als een ongewenste organisatie beschouwen?

Moneyman wees me er al op dat het om de huisregels gaat. Als je Blood & Honour als promotie van geweld ziet, dan zou die vlag conform de huisregels van Vinted verboden zijn. Maar dan moet er dus een afweging gemaakt worden door Vinted. En dat oordeel kan anders uitvallen dan het oordeel van de klager.

Net zoals een geweldsartikel verboden is. Dus iemand die een groot mes wil aanschaffen om gewapende overvallen mee te plegen, is dan verboden. Maar een sushi chef die een nieuw groot koksmes aan wil schaffen voor zijn werk? Ook verboden?

Dan zie je al dat het om context en interpretatie draait. En dat maakt moderatie op sociale platformen zo lastig. Iemand dient een klacht in over het aanbieden van een groot koksmes door een particulier, moet Vinted dan actie ondernemen of niet?

Moneyman

Speedy123 schreef:
23 dec 2024 00:13
Moneyman schreef:
22 dec 2024 22:53

Maar of iets in strijd is met de huisregels is toch ook interpretatie? Radar stelt:
In de zogenoemde catalogusregels van Vinted staat vermeld dat producten die geweld, discriminatie en haat promoten of vertonen verboden zijn.

Messen is wellicht een mooi voorbeeld. Op Vinted kan ik net voor de kerst nog eventjes snel een mooi koksmes kopen. Een professioneel koksmes van een lemmet van 20cm. Zeer geschikt om gebraad mee af te snijden. Tweedehands aangeboden voor 15 euro.

Verkoopt Vinted nu een geweld artikel in strijd met haar eigen voorwaarden?
Het is toch helemaal niet zo spannend allemaal? je maakt het veel moeilijker dan het is.

Vinted als platformbeheerder is, net als de Radar moderatie alhier, degene die primair beslist of een artikel binnen de huisregels valt of niet.

Als een artikel volgens de wet of volgens de overige voorwaarden niet verkocht mag worden, beslist Vinted. En ja, natuurlijk kan daar discussie over zijn. Mijn messencollectie bestaat uit wapens (die ik niet mag verkopen), maar mijn messenset uit de keuken mag weer wél verkocht worden. Want dat zijn primair geen wapens. Jou stelling "een koksmes in een geweldsartikel" is natuurlijk gewoon onjuist (al zal een dier op jouw snijplank daar mogelijk anders over denken).

Een groot verschil tussen Vinted en Radar is dat je bij Vinted binnen 6 maanden in beroep kunt gaan tegen de moderatiebeslissing.

Speedy123

Moneyman schreef:
23 dec 2024 09:54
Als een artikel volgens de wet of volgens de overige voorwaarden niet verkocht mag worden, beslist Vinted. En ja, natuurlijk kan daar discussie over zijn. Mijn messencollectie bestaat uit wapens (die ik niet mag verkopen), maar mijn messenset uit de keuken mag weer wél verkocht worden. Want dat zijn primair geen wapens. Jou stelling "een koksmes in een geweldsartikel" is natuurlijk gewoon onjuist (al zal een dier op jouw snijplank daar mogelijk anders over denken).
https://www.parool.nl/nederland/albert- ... ~b620d214/

Over de verkoop van messen is sinds de steekpartij in een Haagse Albert Heijn aardig wat discussie. AH heeft al besloten om een koksmes wel degelijk als geweldsartikel te zien. Daar waar ze een paar jaar eerder nog een spaaractie hadden om goedkoop grote en vlijmscherpe koksmessen aan te schaffen.

Alhoewel ik het met u eens bent dat ik een koksmes niet als geweldsartikel zie, kan er discussie over ontstaan. En dat maakt het lastig wanneer er klachten binnenkomen bij Vinted.

Moneyman

Het is helemaal niet lastig: Vinted beslist, en jij kunt bezwaar maken. En dan beslist Vinted alsnog.

Simpel toch?

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Ik kan iemand wurgen met mijn spijkerbroek, maar zolang ik die jeans niet verkoop als wapen in een agressieve context zal Vinted niet ingrijpen. Ik veronderstel dat ze dat met bijlen en messen ook zo bekijken.

Met haatzaaiende propaganda wordt dat lastiger.

Probleem is niet de propaganda, maar het haatzaaiende karakter.

Moneyman

Speedy123 schreef:
23 dec 2024 10:04
https://www.parool.nl/nederland/albert- ... ~b620d214/

Over de verkoop van messen is sinds de steekpartij in een Haagse Albert Heijn aardig wat discussie. AH heeft al besloten om een koksmes wel degelijk als geweldsartikel te zien. Daar waar ze een paar jaar eerder nog een spaaractie hadden om goedkoop grote en vlijmscherpe koksmessen aan te schaffen.
Grappig genoeg zie ik nu deze in mn app ;-)

https://voordeelshop.ah.nl/keukenappara ... -3/286255/?

Plaats reactie