Consumenneke schreef: ↑23 dec 2024 04:33
Als Vinted een forum was, duurde een transactie weken.
Mogen we niet veronderstellen dat Vinted zich aan
wet- en regelgeving houdt, die overwegend een Europees karakter heeft?
Dus niet Pakistaans.
Jazeker. Van Vinted mag je verwachten dat het zich aan de Europese wet- en regelgeving houdt. Net zoals je mag verwachten dat Europese gebruikers zich aan de lokale wet- en regelgeving houden.
Ik gaf het voorbeeld van Pakistan omdat dat verschillen vrij duidelijk maakt. Maar het geldt ook gewoon binnen Europa. Over zaken als abortus en euthanasie wordt echt verschillend gedacht. Zelfs over zaken als Rusland en Poetin zijn de verschillen groot. Of wat dacht je van softdrugs en artikelen die daaraan gerelateerd zijn? Flitsmeister om snelheidscontroles mee te detecteren? Dan kan je terecht komen in de situatie dat iets in het ene land normaal is terwijl het in een ander land als zeer onwenselijk wordt gezien of zelfs verboden is.
In het filmpje zag je ook duidelijke voorbeelden hiervan. Dat de verkoop van een Nazi vlag en aanverwante attributen hier bij ons verboden is, dat moge duidelijk zijn. Maar is de verkoop van een Blood & Honour vlag bij ons ook verboden? Een (eventueel) verbod speelt al vele jaren maar is volens mij nimmer gerealiseerd. Of is het simpelweg onwenselijk omdat wij Blood & Honour als een ongewenste organisatie beschouwen?
Moneyman wees me er al op dat het om de huisregels gaat. Als je Blood & Honour als promotie van geweld ziet, dan zou die vlag conform de huisregels van Vinted verboden zijn. Maar dan moet er dus een afweging gemaakt worden door Vinted. En dat oordeel kan anders uitvallen dan het oordeel van de klager.
Net zoals een geweldsartikel verboden is. Dus iemand die een groot mes wil aanschaffen om gewapende overvallen mee te plegen, is dan verboden. Maar een sushi chef die een nieuw groot koksmes aan wil schaffen voor zijn werk? Ook verboden?
Dan zie je al dat het om context en interpretatie draait. En dat maakt moderatie op sociale platformen zo lastig. Iemand dient een klacht in over het aanbieden van een groot koksmes door een particulier, moet Vinted dan actie ondernemen of niet?