Een andere optie is de zorgtoeslag afschaffen en de premies met een (bijna) vergelijkbaar bedrag laten zakken. Een hoop minder regeltjes en subsidies/toeslagen, en een inkomen waarmee je het gewoon zelf kan betalen, ik teken ervoor. Heb ik trouwens ooit gehad, was heerlijk. Nergens een handje ophouden, gewoon voor je eigen broek ophouden. Geeft de mens toch een stukje waardigheid en zelfrespect.
Zorgpremie 2025 weer omhoog
-
Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog
Nijogeth
vindt dit leuk
De zorgtoeslag afschaffen en de premie met een soortgelijk bedrag voor iedereen verlagen zou betekenen dat de basis zorgpremie ongeacht het inkomen om en nabij de 25 euro per maand zou worden.
Mensen die nu vanwege een te hoog inkomen geen recht op zorgtoeslag hebben gaan er maandelijks met meer dan 100 euro op vooruit en de minima gaat er weer op achteruit want die gaan maandelijks meer betalen.
De zorgverzekeraars gaan dat verschilbedrag echt niet uit eigen zak betalen en maakt dat de overheid dat moet gaan doen en dat kan alleen door andere inkomensbelasting tarieven toe te gaan passen.
Eigenlijk is het alle jaren zo dat dit soort topics geopend worden want het nu de tijd om de huidige met een eventueel nieuwe zorgverzekeraar te vergelijken.
Ook is het de tijd om na te gaan of de aanvullende verzekering nog wel passend is want veel mensen zijn voor aanvullende zorg verzekert die ze of niet gaan gebruiken of zoals een bril bij een grootgrutter goedkoper dan de jaarpremie aan kunnen schaffen.
Mensen die nu vanwege een te hoog inkomen geen recht op zorgtoeslag hebben gaan er maandelijks met meer dan 100 euro op vooruit en de minima gaat er weer op achteruit want die gaan maandelijks meer betalen.
De zorgverzekeraars gaan dat verschilbedrag echt niet uit eigen zak betalen en maakt dat de overheid dat moet gaan doen en dat kan alleen door andere inkomensbelasting tarieven toe te gaan passen.
Eigenlijk is het alle jaren zo dat dit soort topics geopend worden want het nu de tijd om de huidige met een eventueel nieuwe zorgverzekeraar te vergelijken.
Ook is het de tijd om na te gaan of de aanvullende verzekering nog wel passend is want veel mensen zijn voor aanvullende zorg verzekert die ze of niet gaan gebruiken of zoals een bril bij een grootgrutter goedkoper dan de jaarpremie aan kunnen schaffen.
-
Inderdaad. Afgelopen week ben ik weer een beetje gaan plussen en minnen vanwege gebitsgedoe en een voorzienbare verwachting van fysiotherapie.
Conclusie, mede gezien het geklungel met de hoorapparaten? Geen aanvullende verzekering, gewoon uit eigen portemonnee betalen. Het jaar er op kun je de kosten aftrekken van de inkomstenbelasting. Zeker als je al boven de drempel uitkomt is dat interessant; het voordeel dat je hebt als je de maximale vergoeding van de AV pakt is nog steeds minder dan de besparing van de IB. En als je recht hebt op huurtoeslag wordt het nog leuker: met een beetje mazzel krijg je daar ook nog wat meer van.
En het wordt bij De Friesland nog leuker: 2 polissen, de een is goedkoper, de ander duurder. Reden: bij de duurdere kun je hogere aanvullende verzekeringen afsluiten.. Heb je dat niet nodig, scheelt het ook nog eens een eurootje of zeven per maand.
Conclusie, mede gezien het geklungel met de hoorapparaten? Geen aanvullende verzekering, gewoon uit eigen portemonnee betalen. Het jaar er op kun je de kosten aftrekken van de inkomstenbelasting. Zeker als je al boven de drempel uitkomt is dat interessant; het voordeel dat je hebt als je de maximale vergoeding van de AV pakt is nog steeds minder dan de besparing van de IB. En als je recht hebt op huurtoeslag wordt het nog leuker: met een beetje mazzel krijg je daar ook nog wat meer van.
En het wordt bij De Friesland nog leuker: 2 polissen, de een is goedkoper, de ander duurder. Reden: bij de duurdere kun je hogere aanvullende verzekeringen afsluiten.. Heb je dat niet nodig, scheelt het ook nog eens een eurootje of zeven per maand.
Hoorapparaten vallen altijd in de basisverzekering. Elke 5 jaar. De bijbetaling kun je altijd aftrekken van de belasting. Multifocale implantaat lenzen (geen bril meer nodig) bij staar kunnen ook bij de belastingdienst afgetrokken worden. Monofocale lenzen vallen onder de basisverzekering. Wel even de inspecteur laten weten dat het geen lenzen voor op het oog maar in het oog zijn, dan is dat ook geen probleem. Toch ook 2 X 900 €
Wat is dat voor onzin? Laten ze dan gewoon de aanvullende 7,- duurder maken.witte angora schreef: ↑16 nov 2024 18:56En het wordt bij De Friesland nog leuker: 2 polissen, de een is goedkoper, de ander duurder. Reden: bij de duurdere kun je hogere aanvullende verzekeringen afsluiten.. Heb je dat niet nodig, scheelt het ook nog eens een eurootje of zeven per maand.
Ik zie met 1 oogopslag dat er nog meer verschillen zijn https://www.defriesland.nl/zorgverzeker ... zekeringen16again schreef: ↑16 nov 2024 20:20Wat is dat voor onzin? Laten ze dan gewoon de aanvullende 7,- duurder maken.witte angora schreef: ↑16 nov 2024 18:56En het wordt bij De Friesland nog leuker: 2 polissen, de een is goedkoper, de ander duurder. Reden: bij de duurdere kun je hogere aanvullende verzekeringen afsluiten.. Heb je dat niet nodig, scheelt het ook nog eens een eurootje of zeven per maand.
Ook de vergoeding van niet-gecontracteerde zorg ligt 5% hoger.
-
Klopt, maar die verschillen zijn niet zo groot. En al helemaal niet als je van die niet-gecontracteerde zorg geen gebruik hoeft te maken.
-
Zowel het eigen risico als de eigen bijdrage zijn niet aftrekbaar van de belasting. Ik heb er toen naar gekeken, maar kon 0,0 aftrekken. Als ik ze zelf betaald had, was ik toch een stuk voordeliger uit geweest. Plus dat ik betere toestellen had kunnen kopen.
Maar bij de ene verzekering moet je alles online regelen en bij de andere niet. Online alles zelf doen kan voor mensen een drempel zijn.witte angora schreef: ↑16 nov 2024 20:46Klopt, maar die verschillen zijn niet zo groot. En al helemaal niet als je van die niet-gecontracteerde zorg geen gebruik hoeft te maken.
Hier hebben we het toch al uitgebreid over gehad? Je had het idd beter zelf kunnen regelen.witte angora schreef: ↑16 nov 2024 20:48Zowel het eigen risico als de eigen bijdrage zijn niet aftrekbaar van de belasting. Ik heb er toen naar gekeken, maar kon 0,0 aftrekken. Als ik ze zelf betaald had, was ik toch een stuk voordeliger uit geweest. Plus dat ik betere toestellen had kunnen kopen.
Het kan trouwens ook geen kwaad om eens naar het 'omzetplafond' te kijken. Daar gaat de ene verzekeraar anders mee om dan de andere. Kan ook verschillen bij natura en combinatie.
-
Klopt. Maar het meeste gaat toch al online. Het betekent niks anders dan dat je de polis, nota's en alles gewoon in de mailbox krijgt. Betalen gaat automatisch. Niks bijzonders dus. Bij beiden kun je trouwens de klantenservice bellen, ze helpen je wel verder als het nodig is. Daar heb ik specifiek om gevraagd, omdat ik de zekerheid van een beetje ruggesteun best wel prettig vind. Een fysiek pasje kan je gewoon aanvragen, de medewerker die ik sprak heeft zelf een fysieke, voor als hij naar het buitenland gaat.ZeerPrivé schreef: ↑16 nov 2024 20:51Maar bij de ene verzekering moet je alles online regelen en bij de andere niet. Online alles zelf doen kan voor mensen een drempel zijn.witte angora schreef: ↑16 nov 2024 20:46Klopt, maar die verschillen zijn niet zo groot. En al helemaal niet als je van die niet-gecontracteerde zorg geen gebruik hoeft te maken.