Wat ga jij betalen als de zorgpremie volledig inkomensafhankelijk wordt?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Linnepinnie1985

Wat ga jij betalen als de zorgpremie volledig inkomensafhankelijk wordt?

Ongelezen bericht door Linnepinnie1985 »

Ik las vanmorgen dit bericht (https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/zo ... ijk-wordt/) over de inkomensafhankelijk zorgpremie. 60% van de Nederlanders is voorstander van een volledig inkomensafhankelijke zorgpremie. Als dit doorgaat zullen de premies verschillen van 32 euro tot 671 euro per maand! Gaat dit niet een beetje te ver? Ik heb berekend (https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/#zorgpremie) dat ik met een salaris van 3000 euro dan 117euro zou gaan, dus ik ben voorstander. Maar ik vind dat mensen met een hoog salaris nu wel heel veel moeten gaan betalen. Wat vinden jullie?

angel1978

Re: Wat ga jij betalen als de zorgpremie volledig inkomensafhankelijk wordt?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jan modaal gaat dan 222 euro aan premie per maand betalen.. denk niet dat die er heel erg op vooruit gaat dan, tenzij ze alle zorgtoeslagen ook nog in stand willen houden.
Mocht dat het geval zijn, dan schiet dit het doel compleet voorbij.

Enorm slechte uitwerking van op zich in de basis goed idee.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 31 dec 2024 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Linnepinnie1985

Ongelezen bericht door Linnepinnie1985 »

@angel1978, ja het lijkt erop dat mensen met een minimum loon er heel veel op vooruit gaan, omdat ze 32 euro per maand gaan betalen, maar vanaf 3000euro wordt het alleen maar duurder.

150747

Ongelezen bericht door 150747 »

Linnepinnie1985 schreef:
31 dec 2024 09:03
@angel1978, ja het lijkt erop dat mensen met een minimum loon er heel veel op vooruit gaan, omdat ze 32 euro per maand gaan betalen, maar vanaf 3000euro wordt het alleen maar duurder.
Niet dus.
Ik ga in 2025 €340 betalen en volgens de berekening bij een loon van €4000 zou ik € 222 euro kwijt zijn.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

150747 schreef:
31 dec 2024 09:43
Linnepinnie1985 schreef:
31 dec 2024 09:03
Niet dus.
Ik ga in 2025 €340 betalen en volgens de berekening bij een loon van €4000 zou ik € 222 euro kwijt zijn.
340 euro per maand voor 1 persoon?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, als ze dan de zorgtoeslag afschaffen zullen weinig mensen er beter van worden denk ik. Tenzij dat geld naar de arme rijkeren gaat, want die moeten natuurlijk flink bloeden. Dat kan niet, hoor!

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Verschil met nu is niet zo groot. De bovenkant betaalt al meer door de inkomensafhankelijke bijdrage, de onderkant minder door de zorgtoeslag.
Kunnen we niet gewoon de verzekeraars er helemaal tussen uit gooien? Een groot ziekenfonds. Scheelt in ieder geval een hoop reclame.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als ze dan maar 32 euro betalen zonder zorgtoeslag te ontvangen, hoeveel betalen ze nu dan na aftrek van de ontvangen zorgtoeslag? Het zal toch wel in de buurt zitten. Wat gebeurt er dan met het eigen risico?
Ik denk dat er velen een mooie inkomen verdienen met veel plannen maken en uiteindelijk drinken ze samen een glas, doen een plas en alles blijft zoals het was.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eigenlijk kan je de zorgfinanciering alleen maar herzien als je het hele systeem in een keer herziet. Dus niet alleen de zorgpremie, maar ook de toeslagen, de rol van de verzekeraars en ziekenhuizen, noem maar op. Zo lang je het niet integraal doet, zal iedere wijziging hele rare bijeffecten gaan creeeren.

witte angora

Thijs124 schreef:
31 dec 2024 10:08
Als ze dan maar 32 euro betalen zonder zorgtoeslag te ontvangen, hoeveel betalen ze nu dan na aftrek van de ontvangen zorgtoeslag? Het zal toch wel in de buurt zitten. Wat gebeurt er dan met het eigen risico?
Even gecheckt, ik zou nu, met de huidige verzekeraar, zo'n 15 euro per maand betalen. Heb ik wel een van de goedkoopste. Maar ook met een duurdere zou het hooguit zo'n 25-30 euro kosten.

Dus die 33 euro, daar ben ik voorstander van.
Laatst gewijzigd door witte angora op 31 dec 2024 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Als je dat zonder nivellering in zou voeren, is het overigens ook voer voor enorme problemen. Een gezin met een prima inkomen van bijvoorbeeld 2x 5.500 euro bruto per maand, gaat ineens 2x 430 euro per maand betalen. In plaat van de huidige 300 euro per maand is dat ineens 860 euro per maand. Dat wordt niet gedempt door toeslagen, dus de verhoging is in een klap 560 euro per maand. Dat is een impact die veel gezinnen helemaal niet kunnen hebben, ook niet als ze in de hogere inkomensklasse zitten.

witte angora

Ik vraag me dan ook af wie er daadwerkelijk wijzer van wordt... Zorgtoeslag is niet meer nodig, dus de besparing daarp zou dan toch bij de hogere inkomens terecht moeten komen? Lagere inkomstenbelasting of zoiets?

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

ik hoop wel dat als dit gaat worden ingevoerd dat er ook een vermogenstoets gaat komen. Zodat boven een bepaald spaarbedrag dit niet mogelijk is. De reden is dat als iemand om welke reden dan ook veel spaargeld heeft als gevolg van een erfenis of loterij of waarvandaan dan ook en leeft van dat netto geld in zijn of haar sociale huurwoning dat die dan heel weinig premie gaat betalen. Die persoon had vorig jaar al een huurverlaging gekregen van E 850,- naar E 575,- vanwege het simpele feit dat iemand die leeft van netto spaargeld nou eenmaal geen bruto inkomen heeft. Energie toeslag kreeg die ook al vorig jaar en het jaar daarvoor. En dit jaar weer een witgoedbon van E 550,- Op deze manier loont werken straks helemaal niet meer.

witte angora

Toch vraag ik me af of dit wel een oplossing is voor al die betalingsproblemen. Mensen met lagere inkomens betalen nu netto minder dan die 32 euro. Maar ook al zou dat gelijk zijn, dan lossen die betalingsproblemen zich toch niet op? Wat doen ze dan met die toeslagen?

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
31 dec 2024 10:11
Eigenlijk kan je de zorgfinanciering alleen maar herzien als je het hele systeem in een keer herziet. Dus niet alleen de zorgpremie, maar ook de toeslagen, de rol van de verzekeraars en ziekenhuizen, noem maar op. Zo lang je het niet integraal doet, zal iedere wijziging hele rare bijeffecten gaan creeeren.
Precies. Want een groot deel van de premies zijn voor veel mensen onzichtbaar omdat de werkgever ze van het loon inhoudt. Lang niet iedereen lijst zijn loonstrookje uit. Pas als iemand ZZP-er wordt, ontdekt men hoeveel men nu echt elke maand aan premie betaald. En dan schrikken velen zich rot.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

witte angora schreef:
31 dec 2024 10:39
Toch vraag ik me af of dit wel een oplossing is voor al die betalingsproblemen. Mensen met lagere inkomens betalen nu netto minder dan die 32 euro. Maar ook al zou dat gelijk zijn, dan lossen die betalingsproblemen zich toch niet op? Wat doen ze dan met die toeslagen?
De meeste betalingsproblemen zijn gerelateerd aan schulden. Het komt zelden voor dat Moneyman op pad moet om een huurschuld te incasseren bij iemand die genoeg spaargeld op de bank heeft staan. Bijna altijd zijn de problemen veel groter en komt de schuldenaar er gewoon niet meer uit. En dan lopen de schulden met al die hoge bijkomende kosten maar op en op.

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Tuurlijk, laten we het gewoon nog onaantrekkelijker maken om hard te werken.

Moneyman

Speedy123 schreef:
31 dec 2024 11:42
witte angora schreef:
31 dec 2024 10:39
De meeste betalingsproblemen zijn gerelateerd aan schulden. Het komt zelden voor dat Moneyman op pad moet om een huurschuld te incasseren bij iemand die genoeg spaargeld op de bank heeft staan. Bijna altijd zijn de problemen veel groter en komt de schuldenaar er gewoon niet meer uit. En dan lopen de schulden met al die hoge bijkomende kosten maar op en op.
Dat is een bekende misvatting. Het deel "problematische schulden", oftewel de mensen die écht niet meer kunnen betalen, is maar een beperkt deel van het schuldendomein. De getallen fluctueren, omdat er niet één eenduidige definitie van is "problematische schuld", maar het is een minderheid van het totaal.

Veel meer mensen willen (om heel veel redenen) niet betalen - dus die help ik een (soms hardhandig) handje. En een groot ander deel mist de kennis/ ervaring/ het overzicht om de situatie op de rit te houden. Die help ik óók een handje, maar dan minder hardhandig.

Het probleem is dat de politiek zich alleen altijd focust op de eerste groep, terwijl die lang niet representatief is voor het totaal. En daardoor ontstaat er heel veel symboolpolitiek, wat de problemen vaak alleen maar groter maakt.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als ik dit beantwoord leg ik mijn financiën hier bloot. Dat moeten we niet willen.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
31 dec 2024 10:24
.......Even gecheckt, ik zou nu, met de huidige verzekeraar, zo'n 15 euro per maand betalen. Heb ik wel een van de goedkoopste. Maar ook met een duurdere zou het hooguit zo'n 25-30 euro kosten. Dus die 33 euro, daar ben ik voorstander van.
O, wat erg........

Plaats reactie