Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
p1306m
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2024 12:42

Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door p1306m »

Mijn vrouw en ik willen graag de overwaarde van onze woning gaan gebruiken voor verbeter klussen in huis (vooral nieuwe badkamer, bad eruit). Nu hebben we al een beetje contact gehad met de fa. "Welvarend Wonen" en dat lijkt ons wel wat. Nu is de vraag of deze fa. wel betrouwbaar is.

witte angora
Berichten: 32134
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee of het betrouwbaar is. Als ik Google vind ik eigenlijk 0 informatie, en dat is al de eerste rode vlag.

Als je overwaarde hebt, waarom neem je dan geen tweede hypotheek? Dat lijkt me een stuk gunstiger dan wat Welvarend Wonen je kan bieden.

Thijs124
Berichten: 1439
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ja, een gesprek met een goede bank en alles in eigen regie houden. Daar heb je geen dure bedrijven met dure namen voor nodig. Dan gaan er vele duizenden weg aan provisie en bemiddelingskosten.


Erthanax
Berichten: 10149
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op de website staat een rekenvoorbeeld
Jan (75), zonder hypotheek, bewoont een huis van €400.000 en heeft twee kinderen.
Keuze: Uitkering met nalatenschap.
Uitkering: €1.073,83 per maand.
Bij overlijden vóór 100 jaar: Het restant wordt volledig aan de erfgenamen uitbetaald.
Uitkering na 100 jaar: Stopt, maar Jan behoudt woonrecht zonder huur of rente.
Totale uitkering: Altijd minimaal €320.000 (80%), ongeacht de leeftijd bij overlijden.

Let op die totale uitkering: dat is de combinatie van de ontvangen maandelijkse uitkering plus de nalatenschap. Dus als Jan overlijdt is 20% van de waarde van het huis naar Welvarend Wonen gegaan.

Jan heeft dan wel elke maand een goede 1000 euro gekregen, maar hij was ook nog steeds volledig verantwoordelijk voor het onderhoud. Het is een soort verkoop met betaling in termijnen en levering bij overlijden of verhuizing naar een zorginstelling.

Ik vind het een merkwaardige constructie, waar beslist heel wat haken en ogen aan zitten. Zelf zou ik er nooit, echt nooit aan beginnen.

Is uw huis (grotendeels) vrij van hypotheek? Ga dan eens praten met een bank of een onafhankelijk hypotheekadviseur.

witte angora
Berichten: 32134
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Alex van Kampen schreef:
16 okt 2024 17:06
Gevonden
https://welvarendwonen.nl/
Ja hé hé, ik bedoel niet de site zelf, maar reviews en dergelijke. Dat is er niet.

witte angora
Berichten: 32134
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
16 okt 2024 17:11
Ik vind het een merkwaardige constructie, waar beslist heel wat haken en ogen aan zitten. Zelf zou ik er nooit, echt nooit aan beginnen.
Niet alleen merkwaardig; als het meezit stijgt de waarde van de woning ook nog eens. Ga er eens van uit dat Jan 80 jaar wordt, en dan komt te overlijden of naar het verzorgingstehuis moet.

De investering van Welvarend Wonen is tot dan: 5 x 1000 x 12 = 60.000 euro. Gemiddeld 30.000 euro.
De waarde van de woning is gestegen van 400.000 naar pak-hem-beet 5 x 3% = 460.000 euro. Die waardestijging gaat dus geheel naar Welvarend Wonen, want de woning is al verkocht. Een winst in 5 jaar tijd van 60.000 euro op een gemiddelde inleg van 30.000 euro, daar knijpen een hoop mensen de handjes bij dicht, denk ik zo.


rwolters
Berichten: 1863
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
16 okt 2024 16:29
Geen idee of het betrouwbaar is. Als ik Google vind ik eigenlijk 0 informatie, en dat is al de eerste rode vlag.

Als je overwaarde hebt, waarom neem je dan geen tweede hypotheek? Dat lijkt me een stuk gunstiger dan wat Welvarend Wonen je kan bieden.
Een tweede hypothese vereist meer dan alleen overwaarde. Je moet ook voldoende inkomen hebben. Die opeethypotheken zijn speciaal voor dit soort situaties ontwikkeld. Maar niets is gratis, dus het risico van een te laag inkomen zal bijndie hypotheken op een andere manier worden opgelost.

Kokka1
Berichten: 458
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

wat een geweldig verdien model. Je praat ouderen uit hun huis, geen financieel risico en als de mensen na een tijdje overleden zijn heb je en voor weinig het eigendom van een woning en je pakt ook nog even de waardestijging mee.

Jablan
Berichten: 6220
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door Jablan »

p1306m schreef:
16 okt 2024 13:21
Mijn vrouw en ik willen graag de overwaarde van onze woning gaan gebruiken voor verbeter klussen in huis (vooral nieuwe badkamer, bad eruit). Nu hebben we al een beetje contact gehad met de fa. "Welvarend Wonen" en dat lijkt ons wel wat. Nu is de vraag of deze fa. wel betrouwbaar is.
Zet samen met je vrouw op de rij wat je wil. Om je op weg te helpen de belangrijkste vraag eerst:

- Hebben jullie kinderen of andere erfgenamen? Zo ja, laat je door een vakman (bijv. notaris) voorlichten over de mogelijkheden om je huis aan je kinderen over te doen, inclusief alle consequenties voor de erfenis en belastingen. Het beste kun je een betaald adviesgesprek aanvragen, dan krijg je het meest eerlijke antwoord.


witte angora
Berichten: 32134
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit topic zou inderdaad zomaar spam kunnen zijn.

Thijs124
Berichten: 1439
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dan doen ze zichzelf hier een slechte zaak.

Erthanax
Berichten: 10149
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een TikTok filmpje maken om de kinderen van potentiële klanten gerust te stellen vind ik echt opmerkelijk. Kennelijk is
a. het voorstel zo complex dat die oudjes het niet goed kunnen uitleggen aan hun kinderen, wat de vraag oproept of ze het zelf wel kunnen begrijpen;
b. de oudjes geen schriftelijke informatie verstrekt die het duidelijk uitlegt aan de lezer, dwz de oudjes en hun kinderen.

Een lyrische beoordeling op trustpilot, aanwezig op TikTok en YouTube; dan kan er ook wel een topic op een boomerforum bij :mrgreen:

Overigens, als ik de verhaaltjes “Over ons” lees op hun website, lopen de rillingen over m’n rug.

Lowieze
Berichten: 6899
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Eh, TikTok voor kinderen?? Facebook is uit, TikTok is in.

Speedy123
Berichten: 1855
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

p1306m schreef:
16 okt 2024 13:21
Mijn vrouw en ik willen graag de overwaarde van onze woning gaan gebruiken voor verbeter klussen in huis (vooral nieuwe badkamer, bad eruit). Nu hebben we al een beetje contact gehad met de fa. "Welvarend Wonen" en dat lijkt ons wel wat. Nu is de vraag of deze fa. wel betrouwbaar is.
Ik ben bang dat u het verkeerd begrepen heeft.

Welvarend Wonen koopt uw huis. Het is dan niet langer van u, het is dan van Welvarend Wonen. U wordt huurder van het huis.

U krijgt alleen de koopsom niet. U ontvangt geen tonnen op uw rekening maar er wordt van dat geld een levensverzekering voor u aangekocht.

Eentje doet u een maandelijkse uitkering. In het voorbeeld van een huis van 4 ton, krijg u iets van 1200 euro per maand zolang u leeft tot maximaal uw 100ste verjaardag.

De andere levensverzekering betaald de huur van het net verkochte huis. U mag er dan zolang als u leeft in blijven wonen.

Als u dan geld wil gaan stoppen in een nieuwe badkamer, dan knapt u de badkamer op voor de nieuwe eigenaar van de woning. U zult dan toestemming moeten aanvragen en krijgen voordat u de woning mag verbouwen.

Ron5300
Berichten: 456
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Maar toch Ts wil de overwaarde van de woning gebruiken om de woning te verbeteren en dan komt Ts met een bedrijf aan die een schimmige koop van de woning met woonrecht aanbiedt.
M.i. zitten er aan beide constructies veel nadelen want het zou van de zotte zijn dat dit bedrijf de hoofdprijs voor de woning gaat betalen.
De hypotheek last mag 65% van het leenbedrag bedragen, de overwaarde minimaal 125.000 euro en de deelnemer dient 68 jaar of ouder te zijn.
Kan het niet zo zijn dat dit bedrijf de woning tegen resterende hypotheek som aankoopt en met de overwaarde het woonrecht voor financiert en er op speculeert dat de deelnemer voortijdig overlijdt want dan kan de woning tegen de hoofdprijs in de verkoop gedaan worden.

Erthanax
Berichten: 10149
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lowieze schreef:
17 okt 2024 10:33
Eh, TikTok voor kinderen?? Facebook is uit, TikTok is in.
Ik schrijf toch ook niet dat TikTok voor kinderen is? Dat gelinkte TikTok filmpje is overduidelijk gericht op de kinderen van potentiële klanten. Die kinderen zullen meestal niet meer in de kinderleeftijd zijn, eerder dertigers of veertigers.

witte angora
Berichten: 32134
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overwaarde woning gebruiken met Welvarend Wonen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar zou een notaris aan zo'n constructie mee werken?

Woning verkopen, maar geen geld krijgen. In plaats daarvan twee levensverzekeringen die jou een maandelijks bedrag geven + de huur betalen, met allerlei beloftes dat het restant na je overlijden naar je erfgenamen gaat. Verkoop gaat altijd via een notaris.

Is dit wel legaal, of hoe zit dit?

In Frankrijk heb je toch ook iets dergelijks? Hoe is het daar geregeld, en is het inderdaad vergelijkbaar met wat hier voorgespiegeld wordt?

Plaats reactie