Werkelijk rendement box 3 en WOZ-waarde
-
Werkelijk rendement box 3 en WOZ-waarde
Heb er elders al iets over gezegd.
De WOZ-waarde van de ouderlijke woning is van 2022 tot 2023 gestegen met ruim 35%. Een jaar later kwam er nog zo'n 8% bij. Dit jaar kelderde de WOZ-waarde met bijna 30%, vermoedelijk vanwege de taxerende makelaar. Er is nogal wat achterstallig onderhoud.
Inzake de inkomstenbelasting moeten we dus over 2024 en 2025 het werkelijke rendement opgeven, dat zou dus de WOZ moeten volgen. Maar die van 2023 en 2024 is duidelijk veel en veel te hoog, anders keldert het niet zoveel.
Hoe ga je nu zorgen dat dit recht wordt getrokken en er over alle jaren een werkelijk rendement tot stand komt? Gewoon een fictieve WOZ opgeven en het eventueel bij de belastingrechter proberen te verdedigen als het nodig is? Ik zit niet te wachten op een onnodig hoge vermogensrendementsheffing.
https://financialfocus.abnamro.nl/wonen ... 20vermogen.
De WOZ-waarde van de ouderlijke woning is van 2022 tot 2023 gestegen met ruim 35%. Een jaar later kwam er nog zo'n 8% bij. Dit jaar kelderde de WOZ-waarde met bijna 30%, vermoedelijk vanwege de taxerende makelaar. Er is nogal wat achterstallig onderhoud.
Inzake de inkomstenbelasting moeten we dus over 2024 en 2025 het werkelijke rendement opgeven, dat zou dus de WOZ moeten volgen. Maar die van 2023 en 2024 is duidelijk veel en veel te hoog, anders keldert het niet zoveel.
Hoe ga je nu zorgen dat dit recht wordt getrokken en er over alle jaren een werkelijk rendement tot stand komt? Gewoon een fictieve WOZ opgeven en het eventueel bij de belastingrechter proberen te verdedigen als het nodig is? Ik zit niet te wachten op een onnodig hoge vermogensrendementsheffing.
https://financialfocus.abnamro.nl/wonen ... 20vermogen.
Re: Werkelijk rendement box 3 en WOZ-waarde
De WOZ kun je volgens mij niet aanpassen. Ik heb een keer per ongeluk een verkeerde waarde ingevuld, die van een jaar eerder geloof ik. Binnen een paar weken kreeg ik al bericht dat ze de fout aangepast hadden.
-
Klopt. Alleen zit je dus nu met het feit dat de fiscus het werkelijke rendement moet belasten. Dat gaat op basis van de WOZ-waarde, maar die is over twee jaar dus duidelijk te hoog.
Ik zal eens zien of ik inzage kan krijgen in de taxatieverslagen van de afgelopen drie jaar. Misschien dat dan een en ander duidelijker kan worden.
Ik zal eens zien of ik inzage kan krijgen in de taxatieverslagen van de afgelopen drie jaar. Misschien dat dan een en ander duidelijker kan worden.
Je zal gewoon de WOZ van die jaren moeten opgeven. Daar is nu niets meer aan te doen, de bezwaartermijn is al lang verlopen.
De woningeigenaren had dus toen bezwaar moeten maken, eigenhandig de WOZ verlagen bij de aangifte is niet mogelijk, dan zou iedereen dat zo doen.....
De woningeigenaren had dus toen bezwaar moeten maken, eigenhandig de WOZ verlagen bij de aangifte is niet mogelijk, dan zou iedereen dat zo doen.....
Je kunt daar nu niets meer aan veranderen,dat moest je binnen 6 weken doen
Maar het kan ook zo zijn natuurlijk dat die 30 % daling een fout is,dus bedenk je voor je iets gaat doen
Maar het kan ook zo zijn natuurlijk dat die 30 % daling een fout is,dus bedenk je voor je iets gaat doen
Ik zou inderdaad even niets doen. Als de WOZ inderdaad de afgelopen jaren te hoog was, is dat nu toch al onherroepelijk, en als de huidige WOZ te laag is, doe je jezelf tekort als je actie onderneemt 
Heb je trouwens een idee van de daadwerkelijke waarde, oftewel: kan je inschatten welke waarde juist is?

Heb je trouwens een idee van de daadwerkelijke waarde, oftewel: kan je inschatten welke waarde juist is?
-
Dat is dus nogal lastig. Er is kennelijk een taxatie gedaan. Wat ik zie is dat er niet alleen achterstallig onderhoud is, maar er is ook sprake van een gebrek dat zeker invloed kan hebben op de waarde. Het voorstel van de makelaar vond ik eigenlijk - geen besef hebbende van dat gebrek - erg laag, we hebben daarom besloten de vraagprijs toch naar boven bij te stellen.
De uiteindelijke verkoopprijs lag weer stukken hoger dan de meest recente Woz waarde. Dan moet ik er wel bij zeggen dat er maar één bieder was, alle anderen vonden de vraagprijs te hoog. En die ene bieder vond zichzelf zo kundig dat hij een bouwkeuring niet nodig achtte. Gelukkig voor ons, pech voor hemzelf, want het gebrek is duidelijk zichtbaar.
Er is echt geen pijl op te trekken. Ik denk dat we met de koper geluk hebben gehad.
Jablan
vindt dit leuk
Mooi dat dit topic een positieve afsluiting heeft, dat komt hier niet vaak voor....
Moneyman
vindt dit leuk
-
Als het gebrek makkelijk zichtbaar is, dan is het toch geen "verborgen" gebrek ?
-
Wie heeft het over een verborgen gebrek?